BONJOUR.insider: S 10 bh. modnih brendova smo razgovarali o stanju bh. modne scene u vrijeme pandemije COVID-19
Tekst:Bonjour.ba
MODNE VIJESTIKompletan scenarij oko pandemije korona virusa još uvijek je nepredvidljiv, posebice kada govorimo o poslovanju brojnih lokalnih brendova koji su morali zatvoriti svoje objekte, restorane, kafiće, ali i svaki showroom, atelje te concept store. No, jedno je jasno, slijede nam promjene.
U BONJOUR.uredništvu već 11 godina na kreativne načine pratimo predstavljanje kolekcija domaćih dizajnera, njihovih revija, showrooma, zavirujemo u njihov atelje, pišemo o njihovim domaćim i inozemnim uspjesima, pratimo njihove pripreme za crveni tepih za crvene tepihe širom svijeta..., trudeći se na pristupačan i zanimljiv način svim našim čitateljima pokazati koliko truda, vremena, predanosti i energije stoji iza jednog artikala s Made in BiH etiketom. Budući da je jedna od naših najvažnijih (ali i najdražih) uloga promocija i razvijanje domaće modne scene, pitali smo naše suradnike i modne insajdere kako oni vide trenutnu situaciju.
Iznimno nas je veselilo čitati te pisati da su domaći dizajneri usmjerili svoje vrijeme i resurse ka dizajniranju i doniranju zaštitne opreme, što je još jedan odličan pokazatelj da se njihovo poslovno usmjeravanje na domaćem tržištu ništa ne razlikuje od onog kakvo razvijaju svjetske, globalne modne kuće poput LVMH grupacije u čijem su vlasništvu luksuzni brendovi poput Christian Dior, Guerlain i Givenchy..., koja je svoje pogone također preusmjerila u proizvodnju gela za dezinfekciju ruku.
Svojom gestom su nam potvrdili i da smo na kraju svi međusobno povezani.
U nastavku vam donosimo njihove odgovore koji su kronološki poredani prema nazivima njihovih modnih brendova.
Svi se slažu oko jedne stvari, a to je da je ovo ključan trenutak za okretanje ka domaćoj privredi.
Znamo da ste ove dane proveli u reorganizaciji vaših ormara i sigurni smo da bi se još koja dizajnerska kreacija lijepo uklopila, a ovo su samo neki od sjajnih domaćih brendova koji će na taj upit odgovoriti kreativno i sa stilom. Bit će to mali, ali itekako važan korak svih nas uz koji ćemo potaknuti bh.dizajnere, pa tako i bh. ekonomiju.
***
AMIRA PERTESI
Amira Pertesi, dizajnerica
Koliko je do sada korona virus utjecao na razvoj tvog brenda?
Trenutno stanje prihvatila sam kao duži neplaćeni odmor gdje prestajem s radom. Pripremila sam se i psihički na globalno pauziranje života i rada i pokušavam trenutno vrijeme koje provodim u izolaciji iskoristiti što kreativnije i korisnije, pa su djelomično već iskreirane i haljine za ovogodišnji SFF. Prave posljedice ću vjerojatno osjetiti tek kada pandemija prođe i to koliko je ona utjecala na moj brend. Sve kreacije koje su naručene i trebale biti završene u ovom periodu smo odgodili za period nakon pandemije, tako da je izostao mjesečni prihod, koji će se, nadam se, nadoknaditi.
Kako vidiš bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
BH, ali i svjetska modna scena će morati biti spremna na ekonomske promjene koje će pandemija donijeti, a to je da će ljudi biti oprezniji gdje i koliko novca troše u nesigurnim vremenima, barem prvih nekoliko mjeseci - do godinu dana. Nakon ovoga će se, sigurna sam, definisati nova epoha, pa s tim će i moda dobiti svoj preobražaj. Trendovi se u kriznim vremenima većinom okrenu ka minimalizmu, klasičnom kroju i neprolaznoj estetskoj vrijednosti, pa mislim da će ekstravagantne i glamurozne kreacije doživjeti zatišje, a svoj povratak mogu očekivati tek kada se ekonomska situacija oporavi.
Obzirom da kupci trenutno ne putuju, a putovanja će u narednom periodu i nakon pandemije vjerojatno biti reducirana, mislim da su virtualne prezentacije i online prodaja tržište koje će uz marketinške aktivnosti nakon pandemije biti nužnost za modnu industriju. Treba i producirati brojčano manje, isključivo po narudžbi, pokušati napraviti neutralnu kolekciju koja nije sezonska, kako bi se produžila aktuelnost modela. U januaru sam pripremila kolekciju koja je trebala biti predstavljena sredinom aprila i upravo ima minimalistički karakter - nosiva, udobna i za svakodnevnu kombinaciju, tako da sam se sasvim slučajno pripremila i za vrijeme nakon pandemije.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Treba generalno podići svijest o značaju kupovine bh. proizvoda jer time se otvara mogućnost dodatnog zapošljavanja što je iznimno važno, a pogotovo sada nakon pandemije. Mislim i da je idealno vrijeme za to, jer ukoliko budemo manje putovali, fokusirat ćemo se možda više na to šta se nudi na domaćem tržištu. Mislim da je i od velike važnosti ponuditi kreacije koje su cijenom prihvatljive za našu zemlju, a možda udruženim akcijama i zajedničkim revijama napraviti i prezentaciju domaćih dizajnera i domaće ponude.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Moje klijentice koje redovno naručuju imaju i moj privatni broj telefona. Komuniciramo tako i dogovaramo telefonski šta ćemo raditi od 1. juna. Nezvanično imamo taj datum kao prestanak pandemije i nadamo se da će tada zaista i biti moguć rad i u ateljeu. Eventualno odgovaram na upite preko emaila i Instagrama, ali obzirom da imamo zabranu izlaska i rada, sve je na čekanju do daljnjeg.
***
BAZERDŽAN
Zana Karkin, Vildana Brkić, Ina Čano i Asja Faladžić, članice Bazerdžan tima
Kako je do sada korona virus utjecao na vaš brend?
Bazerdžan je privremeno zatvoren 18.3.2020. Samim tim, od tada, nismo se bavili direktnom prodajom.
Ipak, odlučili smo radi samih nas i ljudi oko nas, nastaviti s realizacijom naše misije u punom kapacitetu (ali od kuće) i ne zaustavljati naš rad. Energiju našeg tima smo usmjerili ka kreiranju sadržaja koji bi danas mogao biti od koristi ljudima. Pravili smo smjernice kako svako kod kuće može napraviti masku i zaštitni vizir te svaki dan objavljujemo sadržaj koji bi mogao biti zanimljiv, a tiče se mentalnog zdravlja, ishrane i zdravog života…
Sada pričamo o tome kako umjetnici provode svoje vrijeme i koje su smjernice koje bi željeli podijeliti za život tokom korone.
S obzirom na prirodu posla kojim se bavimo, jasno nam je da u ovo doba potražnje za onim što mi nudimo nema. Sada nam svima na prvom mjestu moraju biti zdravlje i kvalitetna ishrana.
Web prodaja kao prilika je tu (mi imamo svoj web shop www.bazerdzan.ba), s tim što naši ljudi nisu navikli kupovati preko interneta, a proizvode sada ne možemo slati van BiH zbog velikih prepreka u transportu.
Kako vidite bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po vama nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice virusa?
Ne znamo koliko će trajati pandemija, tako da je predviđanje ishoda nezahvalno.
Sada bi najbitnije bilo spremiti se za mjesece koji dolaze, razmišljati o samoodrživosti ekonomije BiH u kojoj će svi imati dovoljno hrane i potrepština da žive. Nužni koraci bi bili procjena potreba našeg stanovništva za hranom i ostalim neophodnim potrepštinama i preusmjeravanje kapaciteta tako da se zadovolje te potrebe. Tek nakon što zadovoljimo osnovne potrebe ljudi, možemo govoriti o bilo čemu drugom.
Ukoliko nakon pandemije, ljudi budu imali poslove (fabrike počnu s radom i izvozom, ostali biznisi nastave s radom, kad restorani, kafići i hoteli budu radili, itd.), i samim time ljudi budu imali novca, tada će početi da misle o nečem drugom osim o pukom preživljavanju i tada će modna scena početi sa radom.
Moćni koraci koji bi doveli do brže revitalizacije našeg posla bi bili da naši ljudi, onog momenta kad im nešto od artikala zatreba, odluče da novac potroše kod nekog domaćeg brenda. Time bi direktno učestvovali u očuvanju radnih mjesta u BiH, samim time i u jačanju naše ekonomije.
Što mislite, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Zadnjih godina je sve više ljudi koji razmišljaju o tome kako troše svoj novac – i radije kupuju kod domaćih i malih proizvođača nego u lancima masovne proizvodnje. Ti ljudi su omogućili i nama da se razvijamo i hvala im na tome!
Izazovi s kojima se sada suočavamo su svima definitivno dali priliku da razmisle o svom životu i o odlukama koje smo donosili. Sigurna sam da je ovo doba velikih promjena i da će naše društvo i planeta iz ovog iskušenja izaći bogatija znanjem i čišća u svakom smislu.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Sa kupcima komuniciramo putem poruka na socijalnim mrežama i putem telefona, a proizvode dostavljamo unutar BiH putem brze pošte. <3
***
BELMA TVICO
Belma Tvico Stambol, dizajnerica
Koliko je do sada korona virus utjecao na razvoj tvog brenda?
Mislim da je pandemija korona virusa na sve utjecala negativno, uključujući i poslovni aspekt života. Ipak, u ovakvim trenucima je najbitnije opstati i ostati zdrav i pribran. Isporuke repromaterijala su stale. Pojedine fabrike su obustavile radni proces. U modnoj industriji, kao i svakoj drugoj grani industrije, radni proces se odvija lančano. Sve je u međusobnoj povezanosti i takav zastoj neminovno ostavlja posljedice i na naš proizvodni proces. Zbog vanredne situacije u kojoj se Bosna i Hercegovina nalazi, a na molbu pojedinih javnih institucija, mi smo naše proizvodne kapacitete u ovom periodu stavili na raspolaganje za proizvodnju zaštitne opreme za sanitarne i zdravstvene radnice i radnike. Riječ je o zaštitnim odijelima i maskama za lice. Nadamo se da će se ovo stanje ubrzo okončati kako bismo ponovo mogli biti na usluzi našim klijenticama i baviti se onime što najviše volimo, a to je modni dizajn.
Kako vidiš bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
Modna scena na globalnom nivou će osjetiti posljedice ove pandemije, a taj eho će potom sigurno odjeknuti i u Bosni i Hercegovini. Mi smo malo i ekonomski slabo tržište i na kraju se sve svodi na ponašanje krajnjeg potrošača. Ukoliko ljudi shvate značaj kupovine domaćih proizvoda i ako daju šansu domaćoj proizvodnji, a prestanu prioritet davati stranim brendovima, onda će time pomoći rastu stope zaposlenosti, rastu kupovne moći i na taj način ojačati domaće proizvođače. Samo na taj način će domaći proizvođači moći dalje ulagati u svoj posao i razvijati svoje proizvode da budu još kvalitetniji. Po okončanju ove situacije, svi ćemo morati još vrijednije 'zapeti' i raditi još više i posvećenije kako bi se bosanskohercegovačko društvo konačno probudilo iz sna. Ako budemo pametni i vrijedni, možemo ovu situaciju iskoristiti kao šansu za napredak, za buđenje svijesti o bosanskohercegovačkim modnim brendovima. Mi smo prije nekoliko sedmica počeli s prodajom aktualne kolekcije za proljeće/ljeto 2020. godine, ali smo zbog novonastale situacije zaustavili svoje redovne aktivnosti. Nadamo se da ćemo uskoro ponovo otvoriti svoja vrata i svoje drage klijentice obradovati nekom od novih kreacija za nadolazeće ljeto.
Svjetska ekonomija će biti oštećena, a posebice ekonomija Bosne i Hercegovine koja se svakako već godinama nalazi u kritičnom stanju. Smatram da najveća odgovornost leži na svim nivoima vlasti u državi. Oni bi trebali osmisliti strategiju za pomoć obrtima, malim biznisima i kompanijama koje zajedno upošljavaju najveći broj ljudi u privatnom sektoru. Također, potrošnja se mora što prije pokrenuti u svim segmentima. U našem timu se trudimo održati pozitivnu atmosferu. Bit će potrebno reorganizirati pojedine aktivnosti, isplanirati ostatak godine prema novonastaloj situaciji, pripremiti se za intenzivan rad, neprestano maštati i sanjati, fokus i energiju usmjeriti ka onome što trenutno možemo uraditi. Možda je najbitnije od svega da budemo dobri ljudi. Tada će sve biti lakše.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
U situacijama kao što je ova, kada ovisite o uvozu sirovine, materijala i repromaterijala, osjeti se koliko je važno imati stabilnu i jaku domaću proizvodnju. Ne mogu dovoljno naglasiti koliko je značajan poticaj domaćoj proizvodnji. Općenita važnost jedinstva, ali i jedinstva proizvođača, međusobna povezanost i informisanost može dovesti do brže produktivnosti i konačnih rezultata. U ovom slučaju, riječ je o zaštiti onih koji rizikuju svoje živote kako bi zaštitili i očuvali naše. Kupovina domaćih proizvoda je ekvivalent jačanju malih i velikih proizvođača u Bosni i Hercegovini. Kako sada, tako i po okončanju ove zdravstvene krize. Da bi mali proizvođači ojačali, oni moraju imati poticaj od države, ali i podršku pojedinačnih kupaca. U vanrednim situacijama kao što je ova, važnu ulogu u zaštiti društva odigrali su upravo domaći proizvođači osnovnih životnih namirnica. Tu su, naravno i sve druge grane privrede, uključujući i tekstilne proizvođače koji su redovne proizvodne procese reorganizovali kako bi smanjili deficit maski za lice i zaštitne opreme. To je samo jedan od razloga zašto bi svi oni trebali biti nagrađeni povećanom domaćom potrošnjom po okončanju vanrednog stanja.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Mi smo svoje drage klijentice, poslovne partnerice i partnere, i prijateljice i prijatelje u samom startu, poštujući odredbe Kriznog štaba Federacije Bosne i Hercegovine, obavijestili da privremeno zatvaramo svoj prodajni objekat, te da obustavljamo proizvodni proces. To nam se u tom trenutku činilo prikladno, imajući u vidu da se čitav svijet bori s najvećom zdravstvenom krizom našeg doba. Vjerujemo da će za modu biti vremena kada se ovo stanje okonča. Naša primarna komunikacija se odvija putem naših službenih profila na društvenim mrežama. Krajem ove sedmice puštamo u javnost i našu redizajniranu web stranicu i online shop, pa ćemo svim korisnicima koji se pretplate na web stranicu omogućiti i redovan newsletter s novostima iz našeg brenda. Jedan od načina komunikacije je svakako i odlična saradnja s predstavnicama i predstavnicima medija u Bosni i Hercegovini, uključujući i Vaš portal. I dalje smo dostupni za sve upite putem društvenih mreža, e-maila ili kontakt brojeva telefona. Trudimo se svima pružiti blagovremene informacije, u nadi da ćemo što prije doći u situaciju da širimo ljubav i modu, a ne nevidljivog neprijatelja koji nam je svima poremetio svakodnevicu.
***
DRESSCODE
Amila Efendira, dizajnerica
Koliko je do sada korona virus utjecao na vaš brend?
Pandemija COVID-19 dovela je do velike pometnje u svakom segmentu poslovnog i socijalnog života. Posebno se odrazilo na modnu industriju obuhvativši lanac snadijevanja počevši od proizvođača vlakana, materijala, do konačne proizvodnje samih odjevnih proizvoda.
Svi ovi aspekti su također direktno utjecali na Dresscode, što je na samom startu dovelo do zatvaranja naših maloprodajnih prostora, a također i prekinulo proizvodnju novih kolekcija. Prije svega se to odnosi na jedan dio kolekcije za proljeće/ljeto 2020., a velikim dijelom na kolekciju za sezonu jesen/zima 2020./21., gdje smo suočeni s nemogućnošću nabavke materijala.
Naime, veliki dio naših dobavljača je iz Italije i proizvodili su materijale prema našim specifikacijama, ali je njihova proizvodnja trenutno zaustavljena. Uslijed nedostatka osnovne zaštitne opreme koja pomaže sprečavanje širenja Covid-19, naši proizvodni pogoni su usmjerili svoje kapacitete na proizvodnju zaštitnih odijela i maski za potrebe zdravstvenih ustanova i građana u cijeloj BiH. Isto je uradila i većina naših kooperanata koji su proizvodili naše kolekcije, kao i veliki svjetski modni brendovi.
Trenutno smo usmjereni na brigu prije svega na očuvanje općeg zdravlja nas samih i naših najmilijih. Pandemija korona virusa je globalno dovela do usporavanja svih segmenata našeg života, što u jednu ruku pokazuje i neke pozitivne strane, a to je da smo u stanju izolacije prisiljeni da se posvetimo sami sebi, našim stvarnim potrebama i željama.
Ostaje nam da budemo optimisti, zadržimo pozitivan i kreativan duh, da razvijamo nove ideje i proizvode. Kreativni proces i dalje može da se odvija nesmetano. Dizajn i izrada konstrukcije naših proizvoda i u ovim trenucima teče u izolaciji naših radnih prostora, bez velikih pritisaka da nešto mora odmah da ide u serijsku proizvodnju.
U svakom slučaju, mi čekamo bolja vremena, kada će se nova kolekcija pojaviti na policama naših prodavnica.
Kako vidiš bh.modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice virusa?
Naše BH kreativce, teške situacije nisu spriječile da budu aktivni i mnogi su našli načine da i dalje djeluju, usmjere svoje proizvodnje da pomognu lokalnu zajednicu s kreativnim rješenjima, zaštitnim maskama i sličnim proizvodima. Mislim da je i našim kreativcima dobro došla izolacija, da mogu razmisliti o novim idejama, poslovnim mogućnostima, kako se reorganizovati nakon pandemije, uspostaviti ponovne kontakte sa svojim dobavljačima, proizvodnjama. Vjerujem da će mnogi iz ove krize izaći sa mnoštvom novih ideja i fantastičnih kreacija.
Posljedice narušenog privrednog sistema osjete se već sada i u kontekstu toga, najbitnije će biti da se uspostavi normalna cirkulacija privrede da se stvore uslovi za oporavak radnih mjesta i ponovno zapošljavanje radnika. To bi pomoglo da se uspostavi održiva potrošnja i stabilizuje kupovna moć našeg stanovništva.
Korona je već promijenila naše kupovne navike i interese i vjerujem da će se takvo stanje zadržati određeno vrijeme nakon krize. Smanjit će se potreba i potražnja za luksuznim proizvodima, ali vjerujem da kako moda i kupovina pozitivno utiče na naš duh da će se ipak pronalaziti načini da se dođe do željenih modnih komada.
U želji da se zaštite, ali ipak sebi priušte neki modni proizvod, kupci su se sve više okrenuli online kupovini iz svojih domova, tako da mislim da će se ovaj trend nastaviti i nakon krize te time je potrebno raditi na razvoju i unapređenju online prodaje.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Mislim da ćemo svi osjetiti velike posljedice ove krize i kako ćemo se svi morati potruditi i razmisliti kako da oporavimo privredu naše zemlje. Prvi korak koji trebamo napraviti je kupovati proizvode naših domaćih proizvođača, nadam se da ćemo toga svi biti svjesni. Posebno nakon što su mnogi pokazali svoju humanitarnu prirodu i spremnost da pomognu našim medicinskim radnicima i našim građanima obezbijede osnovnu zaštitu od korona virusa, nakon ove krize moramo i mi pomoći njima da oporave svoje biznise. U stvari time pomažemo sami sebi svim onim pozitivnim stranama koje proizilaze kupovinom domaćih proizvoda, jer time pomažemo otvaranje novih radnih mjesta i uspješno poslovanje domaćih proizvođača.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Nastavili smo komunikaciju s našim kupcima putem društvenih mreža, a u pripremi je i platforma za online prodaju na kojoj radimo već neko vrijeme, ali ova vandredna situacija sa pandemijom je prilika da je lansiramo i ranije. Nadamo se da ćemo uskoro našim kupcima omogućiti da lakše dođu do naših proizvoda jer zaista imamo mnogo upita.
U međuvremenu, na pojedinačne upite putem Facebooka i Instagrama nastojimo organizirati isporuku na kućnu adresu.
***
KAFTAN STUDIO
Emina Hodžić-Adilović i Nermina Hodžić, dizajnerice
Koliko je do sada korona virus utjecao na razvoj vašeg brenda?
Dizajnerski tim Kaftan studija je već krajem mjeseca februara bio svjestan činjenice da ni bh. društvo neće zaobići virus korone. S obzirom na to da smo svoj studio pokrenule u vrijeme recesije (2010. godine), tada smo već napravile plan za krizne situacije jer smo odgovorno ušle u svoj biznis sa mišlju da možda nećemo uspjeti napraviti ono što želimo, ali da to ne smije uticati na ljude koji s nama rade, ovdje mislimo prije svega na naše uposlenike.
Od početka mjeseca marta smo planski razradili sistem, ispoštovali dogovore sa klijentima, izradili maske koje smo podijelili i već 13.3. svoj kolektiv poslali na plaćeno odsustvo u želji da zaštitimo zdravlje naših uposlenika, njihovih porodica, naše djece i nas samih. Za Dan Žena je objavljena naša kampanja #Sisters s kojom smo poslale poruku jedinstva, razumijevanja i međusobnog uvažavanja čija se poruka najbolje vidi u ovim vremenima s kojim se suočava cijeli svijet.
Kako vidite bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po vama nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
BH modna scena je na "respiratorima" već dugi niz godina. Naši dizajneri su pokazali da su odgovorni, da imaju osjećaj odgovornosti prema društvu u kojem žive i da su odlični promotori Bosne i Hercegovine, kako u regiji, tako i u svijetu. Kulturna politika ne postoji, državne institucije kulture i privrede bi trebale ozbiljno razmotriti podršku proizvođača pod etiketom Made in BIH. Oni koji imaju već registrovane djelatnosti bi trebali dobiti određene olakšice da savladaju prepreke i da nastave s radom, dok one kolege koje rade u svojim domovima bi trebale dobiti podsticaj za poslovanje.
Što mislite, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Ta svijest se polako već počela mijenjati u posljednjih nekoliko godina, ali sada je ključni momenat da potencijalni klijenti shvate da je kupovina proizvoda pod etiketom Made in BIH ne samo podrška, već i ulaganje u društvo u cjelini.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Ovo je vrlo osjetljivo i osjećajno razdoblje za sve nas. Komunikacija je nastavljena putem video poziva i društvenih mreža.
Zaista smo ponosni što Kaftan studio ima vjerne klijente iz cijele regije, s kojima se dogovaramo s puno razumijevanja. Moda u doba korone u kućnoj atmosferi se svela na casual udobnu odjeću i pidžame, ali bez obzira na trenutnu situaciju ulijeva i nadu.
Razgovor i dogovaranje oko novih dizajnerskih rješenja s klijentima dođe svima kao terapija, sanjanje, uz nadu i vjerovanje da će sve na kraju biti dobro.
***
KOHEL
Irma Kohel, dizajnerica
Ratom se ne bori za mir.
Previše se medijski upravlja svime, pa i ovom situacijom. Zašto forsirati tugu, propadanje, negativnost? O brendovima se može svakodnevno pričati i promovisati, bez da se spomene pandemija. Na vlasti je da reguliše ekonomske, poreske i druge posljedice, a na kreativcima je da stvaraju, nastave stvarati.
U ovim situacijama se vidi ko je ko. Koliko ste jaki. Izazovi su tu da se nove promjene dese. Ako se duži period istim tempom odvija svakodnevnica, mora se nešto desiti da se izbalansira. U takvim situacijama vaše znanje, sabranost i fokus dolazi do izražaja.
Druga stvar je forsiranje Made in BiH kupovine. Ako je nešto dobro, ljudi će kupovati. Forsiranjem samo opada vrijednost i ako je nešto istina, nema potrebe za pravdanjem. Ako je nešto dobro, nema potrebe za reklamom.
Osviještenost se desi kada kupite proizvod koji je dobar i znate porijeklo, filozofiju brenda, želite tu energiju, ako je ona bliže vama, iz vašeg dvorišta, onda ste još ponosniji.
Kupuj domaći slatki namaz, a Nutella bolja, kupuj domaći prašak za veš, a onaj iz inostranstva bolji, ekološki i dizajnom. Kupuj domaću potkošulju, a ona iz inostranstva s organskim pamukom udobnija, ne raspada se prilikom pranja...
Kupuješ domaći smoki jer je dobar! Nema potrebe za inostranim jer je ovaj bolji!
Na dizajnerima je da dizajniraju, a vlast da brine o ostalim stvarima. Ako dizajneri rade samo svoj posao, onda će biti dobri proizvodi. I tako u krug. Dobar proizvod se prodaje/kupuje. Svoj, a ne tuđi.
***
LA JUPE
Sanja Dujmović, dizajnerica
Koliko je dosada korona virus utjecao na razvoj tvog brenda?
Korona virus je značajno utjecao na naše poslovanje, kao i većini ljudi u privatnom sektoru.
Šivanje novih haljina za proljetnu kolekciju zamijenili smo šivanjem zaštitnih maski koje smo donirali medicinskom osoblju u Mostaru.
Pokušavamo se prilagoditi novonastaloj situaciji i online prodaji, međutim u ovom trenutku modno tržište ne postoji.
Kako vidiš bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
Modna industrija u cijelome svijetu pa tako i u BiH se mora prilagoditi, ne samo u ovom periodu, nego i u periodu krize koji nam slijedi iza Covid-19.
Nakon završetka globalne pandemije potrošači će se sigurno više fokusirati na brandove koji nude idealan omjer cijene i kvalitete. Vjerujem da će se smanjiti konzumerizam i potreba za pretjeranom kupovinom, a mi kao dio modne industrije moramo se prilagoditi zahtjevima tržišta.
Nužni koraci za smanjenje posljedica Covid-19 je subvencioniranje domaće proizvodnje od strane države i porezno rasterećenje proizvođača.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Uvjerena sam da će veliki broj ljudi shvatiti važnost kupovine domaćih proizvoda posebno u ovom periodu kada je više nego ikada potrebno podržati domaću proizvodnju jer bi nas to sve u konačnici moglo pozitivno pokrenuti. Ipak smatram da država treba domaće proizvođače prepoznati kao prioritetne i na taj način probuditi svijest kod ljudi za kupovinom proizvoda domaćeg podrijetla.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Zahvaljujući društvenim mrežama komunikacija s našim klijentima ostaje nepromijenjena. Pokušavamo se što više prilagoditi online poslovanju iako se radi o šivanju po mjeri pa je neposredni kontakt s klijentom ipak često neophodan.
***
MARKO FEHER
Marko Feher, dizajner
Koliko je do sada korona virus utjecao na razvoj tvog brenda?
Virus me je preusmjerio na izradu nekih novih stvari, doduše meni ne previše stranih obzirom da sam do sada maske radio i za potrebe revije. Trenutno radim sam i radim maske, poštujem odluku vlasti o zabrani rada, a takođe sam u svom studiju sam i spremam maske za pojedince i institucije koje su mi se obratile. Obzirom da sam sam, malo sporije ide, ali prosto je bitna volja, to je trenutni fokus mog rada, kolekcija je stavljena na čekanje te naravno maske dijelim besplatno i koristim sav prirodni materijal koji sam imao na stanju.
Kako vidiš bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
Generalno sve industrije, svi pojedinci, cijeli svijet, svi smo u problemu i siguran sam da ćemo svi osjetiti posljedice, a svaki novi dan izolacije je veća šansa za veće posljedice. Isto tako, obzirom da ćemo svi snositi posljedice, nadam se da ćemo biti solidarni jedni prema drugima te da ćemo se potpomagati. Moramo shvatiti da međusobno svi moramo funkcionisati kao sistem, a da bi sistem bio dobar mora imati razvijene sve segmente.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
To je najnužniji korak za oporavak svih industrija, tj. da kupujemo domaće! Dok svi nekako ne uvedemo to u praksu, naše ekonomije će uvijek biti ispod prosjeka. Kada pričamo o Made in BIH, mislim na sve artikle, danas popularnog toalet papira, kafe, povrća, voća pa onda nakon toga i drugih usluga pa tako i proizvoda modne industrije.
Kako nastavljaš komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Današnji svijet i današnje tehnologije su vrlo dostupnim učinile sve iz ovih uslova izolacije pa prije svega tu komunikaciju, koja nikako nije ograničena osim fizičkim kontaktom, a to svakako nije neophodno. :) Ja pripremam i online shop koji je trebao biti pušten u aprilu, na dan moje revije, a evo to je sada očito prolongirano, stoga će shop pričekati dodatno još koji dan kako bi nakon izolacije uspjeli završiti sve planirano, jer za neke stvari je neophodan kontakt, poput fotografisanja modela za shop. :)
***
PAVONE
Marija Ivanković Koci, članica Pavone tima
Koliko je do sada korona virus utjecao na vaš brend?
Stanje koje je nastupilo sredinom trećeg mjeseca u poslovnom smislu svakako možemo nazvati ”korona šok”. Pažljivo smo promatrali situaciju koja se mijenjala iz sata u sat i utjecala je svakako negativno jer je dovedeno u pitanje uvoz materijala zbog regulacija na granici, a onda smo odlučili zatvoriti radionicu dok ne vidimo kako će se razvijati situacija kako ne bi ugrozili krojačice.
Kako vidiš bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
Aktivno pratimo što se događa u svijetu i očigledno je da tekstilno tržište nije očekivalo ovakav razvoj situacije. Pozitivno je vidjeti u Kini da se nakon završetka karantene stvaraju redovi za neke trgovine, što daje optimističnu dozu da ovo neće možda biti kriza kao 2008.-2011. godine, ali jedino ukoliko Vlada brzo donese odgovarajuće gospodarstvene mjere kako ne bi došlo do pada kupovne moći građana, ali nažalost jako kasne. Kada država prisilno zatvori gotovo sve, onda mora također reagirati da izbalansira stanje na tržištu.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Trenutno možemo vidjeti da se događa svojevrsna prisilna internet revolucija, gdje trgovine i građani zbog situacije se u kratkom roku sve više okreću web trgovini. U BiH imamo odličnu Orea Bazaar platformu koja je izvrsno postavljena baš za artikle koji su Made in BiH. Vjerujem da će u narednoj godini Orea odigrati zaista važnu ulogu za BiH kreativce. Više nego ikada nakon pandemije je važno promovirati domaću proizvodnju u svakom sektoru, ali je i važno da se brendovi pripreme i određene detalje unaprijede u online prodaji.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Odlučili smo za brend Pavone da trenutno ne komuniciramo jer u stanju ”korona šoka” nismo mogli ignorirati što se događa i nastaviti objavljivati lijepe fotografije. Sada već sa situacijom znamo otprilike na čemu smo i kupci su nas ovaj tjedan krenuli svakodnevno kontaktirati za naše proizvode, zbog kojih smo optimistični u nadi da se neće dogoditi najcrnji scenarij.
***
PLUSMINUS
Ena Dujmović, dizajnerica
Koliko je do sada korona virus utjecao na tvoj brend?
Plusminus je već dvije sedmice obustavio svoj rad u smislu kako je to do sada bilo. Tačnije, izrada nove kolekcije je prestala i cijelu proizvodnju usmjerili smo na šivanje zaštitnih maski za lice koje besplatno dijelimo našim građanima i građankama koji hrabro ispunjavaju svoje poslove i u ovo vrijeme. Pokrenuli smo inicijativu svjesni koliko u ovom trenutku svima treba solidarnosti i koliko možemo pomoći I učiniti nešto dobro. Veoma smo radosni jer su nam se u ovome pridružili i drugi brendovi te smo zajedno do sada podijelili preko 2000 zaštitnih maski.
Kako vidiš bh. modnu scenu nakon završetka globalne pandemije? Koji su po tebi nužni koraci kako bi što manje osjetili posljedice pandemije?
Nadam se da će sve trajati što kraće i da će naši kupci jedva dočekati one momente kada mogu izaći na ulice i uživati u sebi i našoj novoj kolekciji u kojoj smo se igrali s digitalnim printanjem grafika na materijal.
Što misliš, koliko će se promijeniti svijest ljudi o važnosti kupovine Made in BiH artikala?
Mislim da smo i prije ove situacije bili na jako dobrom putu buđenja svijesti naših ljudi o kupovini domaćih artikla. Plusminus pripada generaciji brendova koja je zahvaljujući novim medijima došla do mnogo šire publike, ostvarila odnos s kupcima i svakodnevno radi na tome da učini kupce da se osjećaju bolje kupivši nešto proizvedeno u BiH. Konkretno u ovom momentu imamo mnogo više podrške u smislu da su ljudi zabrinuti za našu egzistenciju nakon ovog. Smatram da ćemo svi naći put i nastaviti tamo gdje smo stali.
Kako nastavljate komunikaciju s kupcima u ovom periodu?
Preko Instagram i Facebook profila, kao i do sada informišemo ih o tome što radimo danas, apelujemo da budu odgovorni i ukoliko su u prilici, ostanu kući. <3