TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 14.10.2025.
Deset godina nakon što je Zanat pokrenut u Konjicu, porodična radionica, utemeljena na 106 godina staroj tradiciji drvorezbarstva porodice Nikšić, pretvorila se u međunarodni brend koji o drvetu govori jezikom arhitekture, umjetnosti i kulture.
Tokom prve decenije, brend je izgradio mrežu saradnji s najvažnijim imenima savremenog dizajna, a ove jeseni svi oni dolaze u Bosnu i Hercegovinu da obilježe jedno neobično poglavlje trenutak kada je lokalni zanat ušao u globalni diskurs.
Orhan Nikšić, direktor Zanata, izjavio je, “Zanat je rođen iz stoljetnog zanata, a u deset godina pokazali smo kako dizajn može udahnuti novi život kulturnom naslijeđu, učiniti ga atraktivnim i ekonomski održivim.''
Deset godina kasnije, Zanat ostaje vjeran ideji da napredak ne isključuje tradiciju, on je nastavlja drugim sredstvima.
“The Zanat Ten” okuplja dizajnere, urednike i novinare iz najutjecajnijih svjetskih magazina. Tokom nekoliko dana, Bosna i Hercegovina postaje pozornica na kojoj se istražuje odnos između materijala, naslijeđa i savremene ideje ljepote.
Deset godina stvaranja
Zanat je nastao na temeljima porodične tradicije Nikšića, koja traje više od jednog stoljeća. Između ručnih alata i savremene tehnologije, oblikovala se estetika koja prepoznaje vrijednost nesavršenog i taktilnog. Svaki komad nosi trag ljudske ruke, ali i ambiciju da bude savremen.
Tokom deset godina, taj spoj tradicije i savremenosti postao je prepoznatljiv u međunarodnim galerijama, muzejima i privatnim kolekcijama. Danas, Zanat stoji uz bok brendovima koji definišu diskurs održivog luksuza.
Dizajn, naslijeđe i održivost
U saradnji s Delegacijom Evropske unije u BiH i Zemaljskim muzejem, biće održene panel diskusije o ulozi dizajna u očuvanju kulturnog identiteta i održivom razvoju. Razgovor su moderirale Amra Hadžimuhamedović i Sabina Ćudić, uz prisustvo međunarodnih učesnika.
Ove diskusije otvaraju pitanje budućnosti zanata u vremenu masovne proizvodnje, kako zadržati znanje koje se prenosi rukama, a istovremeno odgovoriti na zahtjeve savremenog tržišta.
Kroz saradnju s Ambasadom Švedske, u Svrzinoj kući održana je kulturna večer uz nastup Mirze Redžepagića i Alme Subašić. U prostoru koji nosi duh osmanske arhitekture, muzika, svjetlo i drvo stvaraju ambijent koji podsjeća na suštinu Zanata tiho, ali postojano oblikovanje atmosfere.
Globalna imena u Sarajevu
U Sarajevu su se, po prvi put, okupili svi saradnici koji su obilježili Zanatovu deceniju od Yvesa Béhara i Ilse Crawford do Sebastiana Herknera, Naoto Fukasawae i Michele De Lucchija.
Događaj je okupio i urednike The New York Timesa, Financial Timesa, Domusa, Wallpaper*-a i drugih medija koji oblikuju javni govor o dizajnu.
Ta prisutnost ima simboličnu težinu: Sarajevo, grad koji nosi slojevitu kulturnu istoriju, sada ulazi u dijalog sa savremenim dizajnom, ne kao egzotična destinacija, već kao mjesto iz kojeg dolazi nova ideja o spoju zanata i arhitekture.
Kolekcija “The Zanat Ten”
Centralni događaj jubileja je bila izložba “The Zanat Ten” u Nacionalnoj galeriji BiH, u partnerstvu s Ambasadom Italije.
Povodom svoje 10. godišnjice, Zanat je pozvao svoje dizajnerske partnere da kreiraju kolekciju malih predmeta koji slave susret zanata, naslijeđa i savremenog dizajna.
Rezultat je kolekcija jedinstvenih predmeta, od kojih svaki odražava kreativni izraz svog autora, a u sebi nosi prepoznatljiv pečat Zanatove tradicije ručnog rezbarenja priznate od strane UNESCO-a kao dijela nematerijalne kulturne baštine čovječanstva.
Foto: Monika Andrić
Dvanaest dizajnera stvorilo je seriju malih predmeta koji istražuju ideju vremena, transformacije i materijala. Svaki rad predstavlja intimnu interpretaciju odnosa između ruke, drveta i dizajnerske misli.
Izložba otkriva koliko je svijet dizajna danas spreman da u naslijeđu prepozna prostor inovacije. U Zanatovom slučaju, drvo postaje sredstvo dijaloga između generacija, kultura i disciplina.
‘’Kika'' zdjela Jean-Marie Massaud
‘’Moai'' držač za knjige Patrick Norguet
‘’Grana'' slanik i papar Naoto Fukasawa
‘’Riccio'' skulptura i držač za knjige Ludovica Serafini i Roberto Palomba
‘’Nakit'' Posuda za nakit Monica Förster
‘’Saturn'' zdjela Wingårdhs
‘’LP'' pomoćni sto s poslužavnikom Michele De Lucchi
‘’Mirna'' poslužavnik Harri Koskinen
‘’Vaza'' vaza Sebastian Herkner
‘’Merak'' kanta za led i mali sto Studioilse
‘’Stambol'' skulpturalna posuda Yves Béhar
‘’Grad'' skulptura i držač za knjige Jasna Mujkić
Foto: Almin Zrno
Ovi radovi nisu samo funkcionalni predmeti, oni su simboli desetogodišnjeg putovanja tokom kojeg se Zanat afirmisao kao međunarodni dizajnerski brend duboko ukorijenjen u kulturnom tkivu Bosne i Hercegovine.
Zajedno, oni utjelovljuju Zanatovu viziju za narednu deceniju, viziju u kojoj su očuvanje tradicije i potraga za inovacijom nerazdvojni.
Foto: Monika Andrić
TEKST: Ada Ćeremida
Pretvaranje cvjetnog aranžmana u malu meditaciju nikad nije bilo jednostavnije zahvaljujući H&M vazama inspirisanim ikebanom.
Ikebana, japanska umjetnost aranžiranja cvijeća, daleko je više od dekoracije, ona je način da se u svakodnevni prostor unese ravnoteža, kontemplacija i ljepota prirodnih formi.
Tradicionalno, za ovakve aranžmane koristi se poseban alat i posude jednostavnih linija, no današnji brendovi nude savremena rješenja koja olakšavaju kreiranje ikebane.
H&M Home donosi nekoliko vaza od 100% stoneware materijala koje, uz dizajn osmišljen da vodi ruku aranžera, omogućavaju da se u umjetnost cvijeća upustite i kao početnik.
Iako moderne vaze nude funkcionalna rješenja, vrijedi spomenuti i tradicionalni alat ikebane kenzan. Riječ je o metalnom krugu ili pločici sa šiljcima na koju se pričvršćuju stabljike, omogućavajući potpunu slobodu u izboru posude.
Postavljen u plitku zdjelu ili keramički tanjur, kenzan daje aranžmanu čvrstinu i otvara prostor za beskonačne kreativne kombinacije. On simbolizira povratak osnovama i pokazuje koliko ikebana zapravo povezuje umjetnost, prirodu i meditaciju.
Foto: @fieldfiveflowers
H&M Home kolekcija donosi nekoliko upečatljivih vaza koje olakšavaju kreiranje ikebane i u vašem domu.
Bijele teksturirane stoneware verzije sa centralnim otvorom i krugom manjih rupa omogućavaju voluminozne kompozicije, a vaze organske forme su inspirisane koralnim grebenima izrađene od recikliranog stonewarea, tu su i manjie verzije koje naglašavaju jednostavnost i ljepotu pojedinačnih cvjetova.
Svaka od ovih posuda nudi drugačiji pristup aranžiranju od skulpturalnog i izražajnog do intimnog i minimalističkog. Koju biste vi odabrali za svoj prostor i biste li isprobali ikebanu upravo uz ove moderne vaze?
Foto: @cateshill
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!