Zanat: Zavirili smo u Gift shop bh. brenda koji je priznat u cijelom svijetu
Tekst:Bonjour.ba, Promotivni članak
INTERIJERI“Među hiljadu načina na koje se širom svijeta pristupa znanju o obradi drveta, način na koji to Zanat radi je jedan od najjedinstvenijih i najosobnijih.” - ovo su riječ svjetski priznatog arhitekte i dizajnera Michele De Lucchi, kojim je opisao dizajn i rad bh. brenda.
Iako ovu priču počinjemo s jednom od aktuelnih izjava, prije nego što nastavimo o detaljima zbog kojih danas morate znati za ovaj bh. brend, neophodno je upoznati se i s njegovim korijenima. O značaju drvoreza u BiH smo govorili i kroz predstavljanje Muzeja drvorezbarstva u Konjicu pa je to još jedna odlična odskočna daska u potrebnom znanju o Zanatu koji je svoje kreativne prste imao i u tom projektu.
Porodična priča koja postoji više od 100 godina
Gano Nikšić je svoju tehniku rezbarenja drveta naučio i usavršio uz pomoć zanatlija iz Konjica. Već tada oni su svoj dar za izradu namještaja od drveta podijelili s priznatim salonima namještaja u Austro - Ugarskoj, a dizajn je zatim prešao granice predstavljajući se u Beču, Budimpešti, Parizu i Milanu.
S jednako uspješnim startom simpatična, porodična priča danas boravi u istim ovim metropolama. Gano je svoje znanje prenio na sinove Saliha, Mehu, Asima i Adema koji je 1927. godine preuzeo zanatsku radnju i tako produžio njen rad sve do danas, prenoseći svoje znanje na sina i unuka. Da bismo vam što bolje približili mnoštvo vremenskih razdoblja koja smo spomenuli u samo nekoliko redova - više od četiri generacije porodice prenose ovaj zanat s koljena na koljeno.
Koje su to porodične i poslovne vrijednosti koje ističete kao razlog uspješnog postojanja brenda više od 100 godina?
"Marljivost te posvećenost poslu i porodičnoj tradiciji, etičan odnos prema uposlenicima i poslovnim partnerima su ključ našeg kontinuiteta i opstanka tradicije. Ono što je također bitno je razumijevanje tržišnih prilika i šireg konteksta vremena u kojem živimo i radimo, tako da je bitan i otvoren stav prema onome što dolazi, prilagođavanje tržištu, bez kompromisa kad su u pitanju kvalitet i tehnika izrade koja nas čini specifičnim." - rekao nam je Orhan Nikšić
2017. godine tehnika drvoreza zvanično je upisana na UNESCO-ovu listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. Djela porodice Nikšić čuvaju se u muzejima širom bivše Jugoslavije, a nekoliko predmeta koje posjeduju pod zaštitom su države kao dio bosanskohercegovačke nacionalne kulturne baštine.
Iako su kroz prethodni vijek prošli kroz brojne izazove praćene ratovima i promjenama unutar država, odlučni su zadržati svoj rad budnim i dostupnim ljubiteljima umjetnosti, ručnog rada i tradicije. Danas je Zanat priča koju vodi Ademov unuk Orhan, a porodici su se u izradi namještaja i dodataka za dom pridružili dizajneri i dizajnerice: Monica Förster, Harri Koskinen, švedski arhitekt Gert Wingårdh, Jean-Marie Massaud, Jasna Mujkić, Salih Teskerdžić, Patrick Norguet, Studioilse, Michele De Lucchi, Ludovica i Roberto Palomba, Sebastian Herkner. S ciljem da ovaj oblik umjetnosti kako smo mi odlučili nazvati drvorez, zadrže dostupnim i relevantnim predstavnikom bh. dizajna, on se prilagođava vremenu i potrebama kupaca.
Adem, Orhan i Besim Nikšić
Ukusi i trendovi su se znatno promijenili, ali Zanat uspješno kombinuje moderni pristup interijeru s tradicionalnim dizajnom. Na koji način vaš tim pristupa novim projektima?
"Istina. Trendovi se kontinuirano mijenjaju. Promijenio se i naš dizajn. Naša firma i sada radi reprodukcije određenih predmeta koje su radili naši preci. Ti proizvodi se ne uklapaju u današnje trendove, ali im se kupci i dalje dive zbog kvaliteta izrade, dizajna, kvaliteta materijala, kao i zbog uspomena koje ti predmeti evociraju. S druge strane, noviji, dizajnerski proizvodi Zanata su savremeni. U njima možete prepoznati tradicionalnu tehniku izrade, ali dizajn je neupitno savremen, a trudimo se da bude bezvremenski, da radimo proizvode koji će postati kolekcionarski i prenositi se s generacije na generaciju, kao što je slučaj sa proizvodima koje su radili naši preci." - dodao je Orhan ovoj Bonjour priči.
U sklopu njihovog asortimana dostupne su komode, stolovi, stolice i dodaci za dom, koji već samo na pogled stvaraju želju da bar jedan takav komad dodirnete i posjedujete u svom domu, dodirujući tako 100 godina tradicije, nostalgije i ljubavi koju je jedna porodica unijela u hiljade domova.
Prije malo više od mjesec dana Zanat je kroz zanimljiv performans i izložbu predstavljen i publici New Yorka, a dok gledamo online shop, jedva čekamo saznati koji je njihov naredni korak.
Nakon internacionalnog predstavljanja bh. dizajna gdje vidite Zanat u budućnosti? Koji je vaš naredni korak?
"Iako mali, Zanat je već globalni brend. Naši proizvodi nastaju u saradnji s nekim od najvećih dizajnera današnjice, a prodaju se u vrhunskim salonima namještaja na četiri kontinenta. Imamo još puno planova za budućnost. Radimo na novoj kolekciji proizvoda, pokrenuli smo saradnju sa nekim novim dizajnerima, ulažemo u budućnost firme i kapacitet da gradimo Zanat ne samo kao dizajnerski brend, nego kao firmu koja će poslužiti kao model firme koja posluje etično, doprinosi zajednici i nudi primjer ekološki održivog poslovanja. Konjic postaje evropski centar drvorezbarskog zanata." - dodaje Orhan za kraj.
Ovo su naši favoriti
* * *
Foto: Zanat.org