TEKST: Ilda Lihić-Isović
DATUM OBJAVE: 7.3.2023.
Krenut ćemo sa pretpostavkom da smo svi u nekom trenutku svog života imali osjećaj krivice ili stida što smo dragim osobama, bilo to član porodice ili prijatelj, rekli „ne“, "ne mogu" ili "neću".
Naime, osjećaj krivice jer smo to izgovorili rezultat je činjenice da se plašimo iznevjeriti ljude, razočarati ljude, povrijediti njihova osjećanja gdje često mi i zaboravimo zapravo sami sebe i svoja osjećanja.
Kada volite nekoga, sasvim je prirodno da toj osobi poklonite svoje vrijeme, trud i energiju jer se osjećate dobro zbog toga, ali u danima kada jednostavno morate reći "ne" nije sebično. Zapravo, mogućnost reći „ne“, "ne mogu" ili "neću" vas uči kako postaviti zdrave granice.
„When you say 'yes' to others, make sure you're not saying 'no' to yourself.“ - Paulo Coelho
Upravo zbog toga odlučili smo izdvojiti načine tačno kako reći ne, a da ne narušite odnos sa dragim ljudima.
Budite iskreni i ljubazni
Stvar je u tome da ne kontrolišete tuđe emocije. Vi, međutim, kontrolišete svoju sposobnost da govorite svoju istinu i budite ljubazni u tome. Kako drugi ljudi tumače vašu istinu zavisi od njih, a ne od vas. Imamo ograničenu energiju, vrijeme i resurse i svi imamo odgovornost prema sebi da ih pametno koristimo. Ako se uvijek dajemo, a ne uzimamo ništa za sebe, onda ćemo jednostavno doživjeti burnout. Reći „ne“, „ne mogu“ i „neću“ dozvoljava nam da biramo gdje ćemo uložiti svoje vrijeme i energiju.
Kako reći ne?
Izrazite zahvalnost, tačnije zahvalite na prilici i ljubazno im recite da niste u poziciji da taj dan budete tu. Ako je reći „ne“, „ ne mogu“ ili „neću“ nešto novo, trebalo bi da se pomirite s idejom da ćete se u početku osjećati krivim. Kada dođe do krivice, samo je nježno priznajte onakvom kakva jeste i nastavite sa onim što radite. Često ćete otkriti da su ljudi zapravo zahvalni na ovakvoj iskrenosti.
Konkretni odgovori koje možete reći:
"To zvuči sjajno, ali taj dan sam zauzeta."
„Trenutno nisam u mogućnosti da preuzmem taj dio odgovornosti/posla“.
"To zvuči kao odlična prilika, ali ovaj put ću morati da propustim."
"Hvala što misliš na mene, ali ipak ću preskočiti."
“Nažalost, tvoj prijedlog se ne uklapa u moj raspored”.
“Ovaj put neću moći pomoći”.
Predložite alternative
Ovisno o tome šta se traži od vas, predložite alternative kojima se možete posvetiti. Na primjer: „Hvala što misliš na mene, međutim, nemam mogućnost da budem tu taj dan, ali možda ću moći da se vidimo drugi dan.“
Imajte jasne „da“
Korisna strategija koja vam može omogućiti da kažete ne s većom lakoćom je da steknete jasnoću oko vrsta stvari kojima želite reći da. Napravite listu vaša tri najveća prioriteta. Postavite ove prioritete tamo gdje ćete ih stalno vidjeti: ogledalo u kupatilu, noćni ormarić, laptop, frižideru… Kada vas neko nešto pita, provjerite da li će to poslužiti bilo čemu od stvari za koje ste izjavili da želite da uložite svoje vrijeme i energiju. Ako je odgovor potvrdan, slobodno na upit odgovorite potvrdno. Ako nije u skladu s vašim ciljevima, recite ne.
Dakle, sljedeći put kada budete željeli reći "da" iz osjećaja krivice kada zaista želite reći "ne", nemojte. Što više vježbate svoju sposobnost da kažete "ne", osjećat ćete se manje krivim kada to učinite.
***
Naslovna fotografija: @olcyk
TEKST: Bonjour.ba
Postoje trenuci kada prisustvo žene u liderskoj ulozi nije samo odgovor na sistemsku promjenu nego osjećaj sigurnosti, jasnoće i smisla u prostoru u kojem se donose odluke. Ti trenuci nemaju efekt eksplozije.
Više nalikuju tihoj snazi kada neko zna da sluša, da osjeti dinamiku tima, da pogleda ispod površine brojki i kreira okruženje u kojem ljudi ne ostaju jer moraju, već jer žele.

U okviru kampanje ASA Banke kojom otvaramo prostor za stvarne priče žena koje oblikuju bankarski sektor, razgovarali smo s Aidom Mušić, lidericom koja vodi tim od preko 300 ljudi i 61 poslovnicu.

Aida Mušić, Direktorica Sektora za poslovanje sa fizičkim licima i poduzetnicima u ASA Banci
5 pravila tima koji „diše zajedno“
Njen pristup poslu i ljudima ruši predrasude o bankarstvu, ali i podsjeća da autoritet ne dolazi iz kontrole, već iz povjerenja.
Lojalnost nije ostajanje. Lojalnost je trud dok si tu.
Šta znači lojalnost tima u današnjem poslovnom okruženju?
Za Aidu Mušić, lojalnost nije pitanje dužine staža, već prisutnosti i truda koji pojedinac ulaže dok je dio tima. “Smatram da lojalnost tima ne znači ostati, znači biti najbolji dok si u timu”, ističe Aida i dodaje da je zadatak lidera da stvori okruženje u kojem ljudi ostaju ne zato što moraju, nego zato što to žele.


Dobar tim “diše” kad se ljudi ne boje misliti drugačije
300 ljudi i 61 poslovnica. Kako znate da sistem “diše kako treba”?
U velikim sistemima poput ASA Banke nije moguće biti svuda prisutan. Aida naglašava: “Ja se oslanjam na ljude. Ako su ljudi slobodni, dolaze sa problemima i sa idejama i onda znam da dišemo zajedno.”
Osim formalnih kontrola, izvještaja i analiza zadovoljstva klijenata, Aida osluškuje ono između redova: raspoloženje i energiju svojih kolega.


Odlučnost lidera ne isključuje tim, nego ga osnažuje
Kada lider treba prestati slušati tim i donijeti odluku sam?
U izazovnim trenucima, kada mišljenja unutar tima ostaju podijeljena, lider mora preuzeti odgovornost.
„Dešavaju se i takve situacije kada se mora presjeći i donijeti odluka“, kaže Aida, naglašavajući da se ni tada tim ne isključuje. „Bitno je da lider stoji iza te odluke. Isto tako je bitno da se odluke donose na osnovu prethodnih iskustava zajednički sa timom.“

U bankarstvu je brzina precijenjena. Strpljenje je ono što gradi povjerenje
Šta najčešće govorite mladim kolegama, ali Vas ipak ne poslušaju?
Entuzijazam mladih kolega Aida vidi kao snagu, ali ih uči da uspjeh u bankarstvu ne dolazi preko noći. „Mladi ljudi žele brzo napredovanje, žele sve jako, jako brzo“, objašnjava Aida.

Kako kaže, bankarstvo se ipak gradi drugačije: „To je profesija u kojoj je zaista bitno strpljenje. Bankarstvo se gradi kroz iskustvo, kroz pouzdanost, kroz istrajnost.“ I dok priznaje da često ne poslušaju odmah, poručuje im: „Moraju osjetiti teren, naučiti procedure, sisteme i najvažnije… razumjeti klijenta.“
Bankarstvo su ljudi, ne brojke
Koja je najveća zabluda koju ljudi imaju o bankama?
Aida smatra da je pogrešno misliti kako banke funkcionišu isključivo po principu profita. „Mislim da je najveća zabluda o ljudima u bankama upravo da se sve gleda kroz profit, ali ustvari to su ljudi.“ U svom dugogodišnjem radu, svjedočila je mnogim važnim životnim trenucima svojih klijenata. „Bitno je da klijent osjeti da nije sam, da ima neko ko ga vodi kroz taj proces.“ Upravo u toj relaciji – klijent i savjetnik – krije se pravi smisao bankarstva koje ona živi.

U njenom pristupu nema mjesta za pretvaranje da emocije nisu važne, da brojke govore sve ili da je dovoljno biti prisutan samo na papiru. Upravo suprotno, prisutnost, slušanje, empatija i odgovornost čine temelj njenog vođenja.
U vremenu u kojem se često traže brzi rezultati, Aida nas podsjeća da istinske promjene dolaze iznutra – iz povjerenja koje gradimo s ljudima s kojima radimo i za koje radimo.
Ove žene svakodnevno grade ASA Banku. Tiho, posvećeno, sa stavom koji se ne mjeri volumenom glasa, nego uticajem koji ostavljaju.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!