TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 24.6.2019.
„Mogle bismo spomenuti deep house glazbu devedesetih, Jima Jarmuscha, psihodelične plakate Ricka Griffina, Blotter art ili cijeli arsenal halucinogenih droga popularnih od 60-ih do 90-ih godina prošlog stoljeća, no srpanjski prizor macaklina na vrućem kamenu podjednako može dočarati slatku ljetnu omamljenost kojom je obojena Retro restart kolekcija. Sakoi su širokih ramena, krojevi oversize, a boje pastelne. Odlučile smo izvaditi mint i prljavo-rozu iz vintage ormara i pridružiti ih klasičnoj crnoj i bijeloj. Materijali su različiti, od hladne vune, preko kože do svile, kombinacije su izmiješane i odlično funkcioniraju kao cjelina. Pored već uobičajenih sakoa i odijela koje tako rado pravimo, u ovoj kolekciji možete pronaći i majice i hudice za nešto ležerniji stil.

Spomenuti komadi nastali su u suradnji sa Stefanom Kokovićem, grafičkim dizajnerom koji je za potrebe ove kolekcije izradio mala grafička umjetnička djela koja smo otisnuli na svoje komade. Koncept je fantazmagoričan splet klasične umjetnosti i svemirskih veduta upotpunjen vrlo suvremenim porukama, a inspiracija koju je crpio iz Vaporwave stila, tako prikladna za našu kolekciju.“ – ovako su Mateja Dujić i Neira Sinanbašić, dizajnerica brenda Mateyaneira, prokomentirale što im je bila inspiraciju za novu Mateyaneira priču.
Retro vibrantnost cijele kolekcije dodatno naglašava i lokacija snimanja, Prater u Beču, koji je pokazao sav šarm i razigranost pastelnih komada, kao i ležernost sportskih artikala iz njihove posljednje kolekcije. Pogledajte.
***
Odjeća: Mateyaneira
Art direkcija/fotograf: Stefan Koković
Frizura i makeup: Ana Jakšić (MUD Make-up Designory Vienna)
Modeli: Coco i Sophie (Body and Soul Vienna)
TEKST: Ada Ćeremida
Prvi ponedjeljak u maju 2026. godine otvara pitanje šta moda postaje kada se vrati svom izvornom mediju: tijelu i umjetnosti.
Prvi ponedjeljak u maju odavno je više od glamurozne noći: on određuje način na koji ćemo posmatrati modu u godini pred nama. Prošlogodišnji fokus na arhivima i reinterpretaciji tradicije otvorio je razgovor o tome kako moda čuva svoje nasljeđe. Ove godine, priča postaje još direktnija, intimnija i sa suštinom.
Umjesto da se bavi onim što odjeća “pamti”, ovogodišnja izložba vraća se na početnu tačku: na tijelo.
Na načine na koje se ono kroz stoljeća oblikovalo, prikazivalo, štitilo, ukrašavalo i tumačilo. A tema koja stoji iza ovogodišnjeg prvog majskog ponedjeljka naglašava upravo to, odjeveni oblik kao temelj umjetničke i modne istorije.
Šta stoji iza ovogodišnje ideje Costume Art ?
Izložba koja određuje koncept ove godine zasnovana je na jednostavnoj, ali moćnoj ideji: odjeveno tijelo je jedan od ključnih motiva kroz cijelu istoriju umjetnosti. I to ne samo u modnom smislu. Gotovo svaki figurativni prikaz u Met muzeju — od skulptura do slika različitih epoha, prikazuje tijelo obučeno na određeni način.
Kroz putovanje od praistorije do savremenosti, postavka istražuje kako je “dressed body” mijenjao značenja, identitete i forme. Uparivanjem komada iz Costume Institute kolekcije sa remek-djelima iz ostatka muzeja, stvara se vizuelni dijalog: odjeća nije dekor, ona je kulturni tekst.
Tu ideju potvrđuje i historičarka umjetnosti mode Aileen Ribeiro, koja je još prije nekoliko decenija primijetila da se historija odijevanja često tretirala kao oblast “neprobojna za analizu”. Drugim riječima, moda se predugo držala izvan ozbiljnog umjetničkog diskursa. Ova izložba to konačno ispravlja.
Tri tijela tri načina čitanja mode
Tema se tumači kroz tri vrste tijela:
Tijelo kao umjetnost: Idealizirane, klasične siluete koje povezuju modu sa skulpturom i ikonografijom prošlih epoha.
Zanemareno tijelo: Tijela koja su historijski izostavljena iz modnog i umjetničkog kanona: trudno, starije, bolesno, stvarno tijelo.
Fizičko, univerzalno tijelo: Anatomska, simbolička forma; tijelo kao temelj bez kojeg moda ne postoji.
Ova tri pristupa otvaraju prostor dizajnerima da iskoriste punu snagu svoje imaginacije i da kroz modu ispričaju potpuno nove priče o ljudskom obliku.
Uparivanjem modnih komada sa umjetničkim djelima, izložba pokazuje ono što se dugo ignorisalo: moda i umjetnost nikada nisu bile odvojene discipline. Moda je uvijek učila iz umjetnosti. Umjetnost je uvijek koristila odjeću kao ključ za razumijevanje identiteta.
Šta možemo očekivati ovog maja?
Očekuje se da će ovogodišnji crveni tepih biti jedan od najkonceptualnijih u posljednjoj deceniji, jer tema otvara dizajnerima prostor za neobičnu slobodu, ali i odgovornost. Siluete će vjerovatno kliziti između skulpturalnih formi inspirisanim antičkim i renesansnim djelima i anatomskih konstrukcija koje prate samu arhitekturu tijela.
Vidjet ćemo i modele koji nose snažan društveni komentar, reinterpretacije zanemarenih ili cenzurisanih tijela, kao i arhivske kreacije izvučene iz depoa i postavljene u kontekst kulturnog artefakta. Mnogi će posegnuti za instalacijskim pristupom, stvarajući komade koji više podsjećaju na galerijske radove nego na klasičnu modu.
Sve ukazuje na to da će prvi ponedjeljak u maju postati susret skulpture, mode, društvenih pitanja i vizuelne poezije, noć u kojoj odjeća neće biti samo glamur, nego analiza, komentar i umjetničko djelo samo po sebi.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!