TEKST: Bonjour.ba

DATUM OBJAVE: 31.12.2019.

Modna industrija u posljednjih deset godina dobila je nekoliko modnih dokumentaraca i filmova koji su na osebujan način prenijeli modni svijet i rad njenih djelatnika - dizajnera, modela, manekenki, vizažista i svih kreativaca u modi na veliko filmsko platno.

Dali su nam mogućnost da zavirimo iza kulisa, otkrijemo kako su se razvijale karijere dizajnera koji su ostavili neizbrisiv trag na povijest mode, ali i osvjestili o važnosti ekološkog pristupa modi, razumijevanja nastanka jednog odjevnog artikla, ali i pokazali što je potrebno za nastanak jednog modnog magazina ili eventa.

Sasvim je sigurno da će se u razne emocije (od uzbuđenja, vala inspiracije do želje za promjenom) zavrtjeti u vama barem nekoliko puta tijekom trajanja ovih filmova.

Saint Laurent (2014)
Film koji u fokus stavlja vrhunac karijere francuskog dizajnera Yves Saint Laurenta i stvaralaštva između 1967. i 1976. godine.

https://www.youtube.com/watch?v=LYFN7Pbwtbs
 

Iris (2014)
Modna kameleonka, ikona stila i kolekcionarka koja iznova inspirira osebujnim karakterom, vibrantnošću i ljubavi prema modnom dizajnu.

https://www.youtube.com/watch?v=Fo8jwJ_2l0c

Bill Cunningham New York (2010)
Simpatični fotograf koji je vozeći se na biciklu ulicama New Yorka kreirao neke od najljepših street style fotogrtafija i pokrenuo trend, zahvaljujući kojem potpuno drugačije gledamo na modnu fotografiju. 

https://www.youtube.com/watch?v=NYqiLJBXbss

Dior and I (2014)
Kada je Raf Simons postao kreativni direktor modne kuće Dior, mnogi su s dozom skepticima primili vijest. Ovaj film vodi vas u backstage nastanka njegove prve kolekcije za ovu parišku modnu kuću koja je oduševila kritiku. 

https://www.youtube.com/watch?v=-AbdLH9-wGg

The First Monday in May (2016)
Met gala najvažniji je društveni događaj u New Yorku, a film vas vodi u backstage eventa koji ima jako važnu i modnu i umjetničku ulogu. 

https://www.youtube.com/watch?v=3f8u9T_21AM

Diana Vreeland: The Eye Has to Travel (2011)
Diana je bila modna urednica koja je slavila nesavršenosti, pomicala granicu, slavila modu i umjetnost te bila IT cura koja je inspirirala cijelu modnu industriju. Pokazala je da je moda čarobna i kreirala sadržaj koji i danas osvaja na prvu svojom estetikom i porukom. 

https://www.youtube.com/watch?v=Rh8-6PRiyso

McQueen (2018)
Modni dizajner koji je svojom genijalnom vizijom zauvijek promijenio shvaćanje mode i ljepote. Njegov pristup dizajnu, strast i emocije koje je unosio u svaki artikl, revije koje su bile umjetnički performansi… ovo je dokumentarac koji vrijedi pogledati. 

https://www.youtube.com/watch?v=4OjX3ZbsfbU

About Face: Supermodels Then and Now (2016)
Dokumentarac koji donosi inside uvid u karijeru modela i predstavlja i drugu stranu modeling karijere.

https://www.youtube.com/watch?v=DS277MucMTE

True Cost (2015) 
Kako nastaje jedna modna kolekcija, tko izrađuje našu odjeću i u kojim uvjetima?

https://www.youtube.com/watch?v=OaGp5_Sfbss


Bonjour

Wes Anderson: Izložba koja pokazuje kako je jedan režiser postao cijeli vizualni univerzum

TEKST: Ada Ćeremida

Wes Anderson: Izložba koja pokazuje kako je jedan režiser postao cijeli vizualni univerzum Wes Anderson: Izložba koja pokazuje kako je jedan režiser postao cijeli vizualni univerzum

Ako ste ikada gledali Wes Anderson film i pomislili „Kako je moguće da neko ovako vidi svijet?“ onda vam je već jasno zašto je ovaj američki režiser dobio svoju prvu veliku, sveobuhvatnu izložbu u Londonu.

A ako ga nikada niste detaljno pratili, možda vam je ime poznato, ali ne znate zašto je upravo on jedan od najutjecajnijih vizualnih autora današnjice. Ukratko: u 56. godini, Anderson je stvorio filmski jezik koji prepoznate iz jednog kadra. To nije slučajnost već spoj arhitekture, dizajna, humora, nostalgije i preciznosti koja graniči s nenormalnom.

Zato je londonski Design Museum otvorio Wes Anderson: The Archives, izložbu koja na jednom mjestu okuplja više od 700 predmeta iz čitave njegove karijere od ranih crteža i bilježnica, do setova, kostima, minijaturnih modela i stop-motion lutaka. Postavka je otvorena do kraja jula 2026. godine, što znači da imate cijelu sezonu da je posjetite prije nego što se ovaj Andersonov svijet spakuje i nestane iz Londona.

 



Svijet Wesa Andersona: kada film postane arhitektura  

U Andersonovim filmovima scenografija nikada nije samo pozadina. Ona je narativ. Gradovi, hoteli, vagoni vozova, podmornice, male sobe i ogromne dvorane sve je komponovano kao arhitektonski crtež koji od početka ima svoju logiku. Na izložbi u Londonu ta se logika vidi još jasnije. 

Možete doslovno stajati pred maketom Grand Budapest Hotela i osjetiti onu istu mješavinu nostalgije i bajkovitosti koja je obilježila film. U vitrini nekoliko koraka dalje stoje kostimi koji su određivali karakter prije nego što je glumac izgovorio prvu repliku, a odmah pored njih nalaze se Andersonove bilješke o bojama, potezima kamere i rasporedu elemenata unutar kadra.

 



Sve to zajedno pokazuje da Anderson ne snima “slučajno” lijepo. Njegove slike su arhitektonski precizne. Njegovi setovi imaju zoniranje. Kadrovi imaju osovinu. Boje imaju funkciju. To je vizualni sistem u kojem svaki detalj postoji s razlogom i upravo zbog toga njegovi filmovi djeluju kao da gledate ilustriranu knjigu koja je oživjela.

 



Nostalgija kao građevinski materijal: Andersonovo naslijeđe i DNK  

Iako kritičari često kažu da Anderson “živi u retro estetici”, izložba pokazuje sasvim suprotnu stvar: on ne imitira prošlost, nego je rekreira kao emocionalni pejzaž. Njegov rad je duboko ukorijenjen u evropsku književnost, francusku kinematografiju 60-ih, američki indie duh 90-ih i estetiku foto-albuma pronađenih na tavanu. 

U postavci se vide njegovi rani Polaroidi, skice i stranice scenarija koje otkrivaju koliko Anderson polazi iz ličnog arhiva sjećanja, male opsesije, detalji iz djetinjstva, reference na staru arhitekturu, razglednice, vintage tipografije.

 

 

Sve to se pretače u njegovu prepoznatljivu nostalgiju: svijet u kojem prošlost nije dokument nego emocija. Zato Andersonovi filmovi tako lako pogađaju publiku jer djeluju kao sjećanje koje nikada nismo imali, ali bismo voljeli da jesmo. 

Izložba u Londonu precizno mapira te utjecaje i pokazuje kako jedan autor uspijeva izgraditi estetiku koja postaje globalna kulturna šifra.

 



Stop-motion magija: zanat koji je stvorio Fantastic Mr. Fox i Isle of Dogs  

Najintimniji dio izložbe je onaj koji se bavi Andersonovim animiranim filmovima. U vitrini se nalaze originalne lutke iz “Fantastic Mr. Fox” i “Isle of Dogs” male, savršeno artikulisane figure koje ste godinama gledali na ekranu, a sada konačno vidite koliko su fizički stvarne. 

Njihovi kaputi su ručno šivani, krzno je stilizovano, oči i zglobovi izrađeni s milimetarskom preciznošću. Pored njih stoje dijelovi minijaturnih gradova, ulica i interijera u kojima se odvijaju ključne scene, kao i nacrti koji pokazuju koliko je svaki pokret planiran unaprijed.

 



Anderson sa 56: Zašto baš sada retrospektiva njegovog života i rada? Kroz protekle dvije decenije Anderson je izgradio nešto rijetko: vizualni jezik koji publika prepoznaje iz jedne slike. Njegovi filmovi prožimaju modu, arhitekturu, fotografiju i čitavu generaciju dizajnera. On je autor čiji se rad proučava na univerzitetima, čije boje završavaju na moodboardima interijera, čiji se kadrovi citiraju kao standard simetrije i kompozicije.

U 56. godini njegova karijera je već dio historije ali i sadašnjosti. Upravo zato retrospektiva djeluje opravdano: Anderson je postao fenomen koji prevazilazi filmsku industriju. Izložba “The Archives” potvrđuje ono što su fanovi odavno znali: Wes Anderson više nije samo ime u špici. On je vizualni pravac. Estetski pokret. Kategorija sama za sebe.

 

 

 

Pogledajte najnovije teme na Bonjour.ba

Foto: @designmuseum


Bonjour

Bonjour.club član!

Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!