TEKST: Emina Smaka
DATUM OBJAVE: 24.11.2023.
Sinoć je Beograd bio mjesto okupljanja za influensere različitih kategorija iz cijele regije gdje se u prvi plan stavlja autentičnost, zajedništvo i odgovornost influensera.
Naime, riječ je o Digital awards 'The Stage is Yours 2023 Wannabe magazina iz Srbije. Sigurni smo da ste pratili vaše omiljene influensere i njihove reakcije na dodijeljene nagrade. Erni Saljević je udijeljena nagrada Fashion influensera godine - čestitamo.

Erna je sinoć bila i u ulozi moderatorice i u ulozi gošće pa je tako promijenila dva looka. Pored Totally Haute elegantne, crne haljine, nas je posebno dojmio drugi look u kombinaciji dva bh. brenda - kožne suknje vlastitog brenda ANRE i topa bh. dizajnera Marka Fehera. Ovaj duo je poznat i po svojim dosadašnjim modnim suradnjama, a sinoć su uspjeli prenijeti i važnu poruku.
Moda kao kanal komunikacije
Nije neuobičajeno da modni dizajneri svoj talent koriste kako bi izrazili važne socijalne poruke i tako uticali na društvo. Moda nikad nije bila, niti će biti važna samo zbog odjeće, historija je pokazala da može biti snažan medij za prenošenje ideja, stavova i društvenih poruka.
Prisjetimo se kako je to uradila Vivienne Westwood 2019. u Londonu, gdje su njeni modeli nosili odjeću s natpisima koji kritikuju političare tokom Homo Loquax revije, koja se odvijala dok su protesti zbog ekoloških uticaja bili u toku.
'Niko nije slobodan dok svi nismo slobodni'
Vratimo se na naše aktere... 'Dress to Protest' je europski projekat na kojem je Marko učestvovao 2019. godine, a inspirisan tim iskustvom odlučio je kreirati cijelu kolekciju pod nazivom 'Dress to Protest Vol. 2'.
,,Ovog puta ću koristiti izvornu temu ali i nadograditi je subjektivnim osjećajem našeg društva, naših odnosa jednih prema drugima, našom možda krivicom ili zaslugom zašto nas drugi tako gledaju... Pokušaću „počistiti ispred svog dvorišta“, nakon što sam uperio prstom u druge.'' – rekao je na LinkedIn profilu za najavu kolekcije.
Upravo je jedan top iz te kolekcije za svoje sinoćnje pojavljivanje na eventu odabrala Erna. Riječ je u bijelom topu, bez rukava i polurolkom s natpisom 'Niko nije slobodan dok svi nismo slobodni'. Drago nam je vidjeti da se ovako snažne poruke mogu poslati kroz modni kanal komunikacije.


Užitak je bio vidjeti i ostale bh. influensere na stageu, a sve pobjednike donosimo u tekstu ovdje.
* * *
Foto: Privatna arhiva Erne Saljević
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!