TEKST: Ilda Lihić-Isović
DATUM OBJAVE: 30.7.2024.
Kaftan... gotovo da je riječ postala sinonim za savršenu harmoniju umjetnosti mode i stila na bh. prostorima, ali i šire.
Vjerujemo da nema modne entuzijastice koja nije upućena u rad ovih dama. Zato nas iznimno raduje da je ovaj dizajnerski dvojac, Nermina Hodžić i Emina Hodžić Adilović, za Bonjour.ba ekskluzivno podijelio Behind the scenes trenutke snimanja gdje smo se uvjerili u kreiranje priče o posvećenosti i umjetnosti.
Nije tajna da su projekti koje potpisuju Kaftan sestre uvijek u javnosti željno iščekivani stoga vas sa ponosom vodimo na jedno foto - intervju putovanje elegancijom pokreta, kadrova i modnih scenarija. Saznat ćete kako su se snašle u novim ulogama, koje zanimljive trenutke bi izdvojile, note koje su svirale u pozadini, ko se krije iza kulisa cijelog projekta... u biti spektar jednog kreativnog dana kojeg donosi Kaftan studio, a mi ga prenosimo u nastavku. Dobrodošli u backstage!
Emina, našli ste se u ulozi redateljice. Možete li nam otkriti više detalja u vezi samog kreativnog koncepta i projekta u smislu koliko je bilo izazovno sastaviti čitav tim profesionalnih kreativaca za ovako poseban projekat?
S obzirom na radno iskustvo i činjenicu da sam do sada na skoro svim Kaftan studio autorskim projektima radila art direkciju, ideja da sama režiram bila je samo mali izazov, a još važnije od svega jeste da su me moji saradnici podržali u namjeri... pogotovo moja omiljena dizajnerica Nermina. Bila sam slobodna da se posavjetujem sa stručnjacima iz oblasti režije na koje detalje da posebno obratim pažnju jer po struci nisam redateljica, a izuzetno mi je važan savjet struke.

Imala sam spreman koncept koji je bilo potrebno razraditi i posvetiti se procesu. Svaki detalj je pažljivo iskomuniciran sa jedinim od najboljih direktora fotografije u BiH Almirom Đikolijem kao i sa majstorima svjetla Safetom i Seidalijom Kutlovac.


Sa make up i hair stilistima Majom i Ensarom unaprijed je bilo dogovoreno sve i sam tempo promjena u odnosu na snimanje.



Na dan snimanja svi imaju svoje zadatke i sve je funkcionisalo vrlo opušteno upravo zbog same pripreme. Snimanje je samo dio procesa, a da bi rezultat bio dobar onda dolazi drugi dio procesa sa kojim se sve objedinjuje u skladnu cjelinu. Tu je najveći doprinos u kreativnom smislu dao dizajner Muamer Adilović. S obzirom da smo željele da sve bude 100% autorski rad i Made in BiH, jednu posebnu energiju je unio Tihomir Radić iz grupe Helem Nejse koji je radio muziku i Mirza Redžepagić koji je Tihomirovu melodiju odsvirao na sazu. Dakle... vrlo intenzivan i interesantan proces urađen sa puno ljubavi.

Imate li neki strah na setu ili vlada pozitivna trema?
Biti na setu mi nije strano jer sam u posljednjih 25 godina radila i na filmu kao kostimografkinja, set dizajnerica i art direktorica - sva Kaftanova snimanja organizujemo same. Trema postoji i to je divno jer nam je uvijek stalo da damo najbolje od sebe.
S obzirom da je Kaftan studio organizovao snimanje i da smo se našle u ulozi producentica, vrlo je kompleksno sastaviti veliku ekipu i usaglasiti termine. Pogotovo jer smo željele da to bude ovaj tim fantastičnih ljudi i profesionalaca. Pozitivna trema ne narušava pozitivnu atmosferu, pogotovo kada tim osjeti da znate šta radite i da vam je jednako stalo do svakog člana tima.

Šta je taj dan na vašoj playlisti?
Vrlo kompleksno pitanje (smijeh). Ovoga puta na playlisti je bilo od sevdalinki, Safeta Isovića, Zaima Imamovića, Himze Polovine, Amire Medunjanin pa do Ibrahima Maloufa, Public Enemy-ja, Wu Thang Clana, Miles Davisa, Ette James, Lars Danieldssona, Chet Bakera... Muzika donosi ritam, emociju i doživljaj. S obzirom da i sama svoj dan počinjem uz muziku, a vrlo često mi prva pjesma koju čujem donese izvjesno raspoloženje, cijeli video je baziran na pokretu i raspoloženju - playlista je bila osmišljena u odnosu na kadrove. Amra Čerkezović je izvrsna žena koja ima nevjerovatan senzibilitet za svaku indikaciju, promišlja o onome što radi. S njom pripreme nisu samo šminkanje, frizura i odjeća već razgovor kroz koji ona unese svaku poru svoga bića u projekat.

Kako izgleda jedan dan na setu snimanja Kaftan Studio kampanje?
Spremno. Prije samog snimanja sve do posljednjeg detalja pripremimo. Razradimo u danima prije snimanja šta želimo za koji model, pripremimo asesoare ovoga puta smo koristili Elird nakit i na sami dan snimanja se samo bavimo time da dobijemo željene kadrove jer smo svjesne da već godinama i educiramo nove generacije svojim prezentacijama, da inspirišemo druge i to smatramo velikom odgovornošću.

Neki zanimljivi detalji behind the scenes snimanja koje biste vi izdvojili?
To je zaista teško. Poštujemo i volimo svoje saradnike i nekako svako druženje iza scene je kao naša mala magična planeta na kojoj svi radimo ono što volimo. Uz samo snimanje video materijala, fotografkinja Aida Redžepagić je radila editorijal. Bilo mi je predivno gledati Aidu i Moniku Andrić kako jedva čekaju da zabilježe kadrove koje žele i njihovu sreću što u tome uspijevaju.

Kako biste opisali emociju koju osjećate kada kolekcija ugleda svjetlo dana?
Najviše uživamo u samom kreativnom procesu od skice, kreacije do kreiranja prezentacije. Kada objavimo kolekciju to je svaki put kao da puštate svoje dijete prvi put samo na putovanje. Dale smo sve od sebe da bude dobro, ali nikada ne znate kako će proći putovanje. Nadamo se najboljem.

Kome se najviše veselite predstaviti detalje kampanje/kolekcije na kojoj radite?
Uvijek Kaftan studio ženama.
Čiji vam feedback daje najveći vjetar u leđa?
Od dama koje i ne poznajemo, građanki koje nas zaustave na ulici da nam kažu svoje opažanje onako iskreno i jednostavno. Posebno mi znače feedback važnih saradnika, a jako me dirne kada mi se jave profesori sa Akademije Likovnih Umjetnosti i kažu da su ponosni što su mi predavali i da prate naš razvoj.
* * *
Foto: Monika Andrić
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!