TEKST: Ilda Lihić-Isović

DATUM OBJAVE: 5.3.2025.

U užurbanosti današnjice neke od najinspirativnijih priča ostaju skrivene iza pozadina koje zaslužuju reflektore. Srećom, imamo priliku ispraviti tu nepravdu sada, u susret Danu žena, 8. marta, kad slavimo snagu, hrabrost i postignuća žena koje su oblikovale svijet oko nas.

 

Možda mnogi od vas nisu čuli za njih, ali upravo ove žene su pokazale snagu, inovaciju, smjelost u 2024. godine koja će trajati, ostaviti traga generacijama iza i mi smo tu da ih istaknemo i podsjetimo na njihovu važnost. Iako nije uvijek lako doći do vrha, ove žene su dokazale da je najvažniji korak onaj prvi... hrabar i odlučan, a rezultat toga je nevjerovatan.

Evo nekoliko ključnih žena koje su 2024. godine postavile nove standarde i koje su, bez sumnje, promijenile svijet.


Ko je Sunita "Suni" Williams? Astronautkinja na misiji Boeing's Starliner

Sunita Williams, bivša pilotkinja i iskusna astronautkinja, bila je među prvim astronautima koji su letjeli na Boeingovoj kapsuli Starliner. Njena misija označila je značajan korak naprijed u komercijalnim svemirskim letovima i pokazala ključnu ulogu žena u istraživanju svemira.

 



Ko je Lauren Scruggs? Prva Afroamerikanka koja je osvojila medalju u pojedinačnom mačevanju za žene na Olimpijadi u Parizu 2024.

Lauren Scruggs je postala simbol napretka i borbe za jednakost u sportu. Osvojivši medalju u mačevanju, postala je prva Afroamerikanka koja je donijela olimpijsku medalju u ovom sportu, pokazavši svijetu da ne postoje granice za one koji imaju strast i posvećenost.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Team USA (@teamusa)

 


Ko je Thea LaFond? Prva olimpijska medalja za Dominiku u troskoku za žene

Thea LaFond je napravila historiju donoseći prvu olimpijsku medalju za svoju državu, Dominiku, u troskoku. Ovaj nevjerovatan uspjeh bio je simbol nade i motivacije za mnoge mlade sportašice širom svijeta.

 



Ko je Katie Ledecky? Najodlikovanija američka plivačica u historiji Olimpijskih igara

Katie Ledecky je još jednom potvrdila svoju dominaciju u svijetu plivanja. Osvojivši više medalja na Olimpijadi u Parizu, postala je najodlikovanija američka plivačica u historiji Olimpijskih igara, čime je oborila vlastite rekorde i zauvijek upisala svoje ime u historiju sporta.

 



Ko je Pam Kaur? Prva žena na poziciji glavne finansijske direktorice u HSBC-u

Pam Kaur postavila je novi standard u poslovnom svijetu kada je imenovana za glavnu finansijsku direktoricu HSBC - a. Postala je prva žena koja je zauzela ovu poziciju u 160 - godišnjoj historiji banke, čime je inspirisala mnoge žene da teže višim ciljevima u korporativnom svijetu.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Magicka (@magickaofficial)



Ko je Michele Fitzsimmons? Prva žena zamjenica šefa vatrogasne službe FDNY - a

Michele Fitzsimmons, veteranka Vatrogasne službe New Yorka, postala je prva žena na poziciji zamjenice šefa vatrogasne operative. Ova značajna promjena pokazuje da žene mogu biti lideri i u tradicionalno smatranim muškima industrijama, stvarajući put za buduće generacije.

 

Foto: @fdny

Ko je Claudia Sheinbaum Pardo? Prva žena predsjednica Meksika

Claudia Sheinbaum Pardo je postala prva žena predsjednica Meksika u 2024. godine, čime je postavila novi standard za političke lidere u Latinskoj Americi. Ona je također prvi bivši klimatologinja koja je preuzela tu funkciju što čini njezinu poziciju još snažnijom u doba globalnih klimatskih izazova. Svojom pozicijom predstavlja simbol otpornosti i borbe za žene, suočena s izazovima političkih i kulturnih tenzija.

 



Ko je Fei-Fei Li? "Godmother" umjetničke inteligencije i aktivistica za ljudsko dostojanstvo

Fei-Fei Li, poznata kao "godmother of AI", nije samo pomogla u oblikovanju umjetničke inteligencije, nego je liderka koja za cilj ima da AI bude razvijan s jasnim stavom i smislom očuvanja ljudskog dostojanstva. Svojim naporima da povećava raznolikost u ovoj industriji, kroz neprofitnu organizaciju AI4ALL, omogućila je mnogim studentima iz svih dijelova svijeta da se uključe u ovu oblast. Fei-Fei Li je simbol nade u upotrebi tehnologije za dobrobit čovječanstva, nastojeći obezbijediti da moćne inovacije služe čovjekovim vrijednostima.

 

 

Ko je Simone Biles? Najsjanija zvijezda gimnastike svih vremena

Simone Biles, koja je već postavila mnoge rekorde, nastavlja briljirati na svjetskoj sceni. Na Olimpijadi u Parizu 2024. godine, osvojila je još jednu zlatnu medalju, potvrđujući svoj status najdominantnije gimnastičarke svih vremena. Njen povratak nakon duže pauze bio je simbol nevjerovatne snage volje i posvećenosti, a njena  tehnika i hrabrost inspirišu širom svijeta.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Simone Biles (@simonebiles)



Ko je Adejoké Bakare? Prva Afroamerikanka koja je osvojila Michelinovu zvjezdicu u UK - u

Adejoké Bakare, nigerijska kuharica i vlasnica restorana Chishuru, postala je prva Afroamerikanka koja je osvojila Michelinovu zvjezdicu u Ujedinjenom Kraljevstvu 2024. godine. Njena kuhinja, koja spaja nigerijske, gansanske i globalne utjecaje, donosi inovativne okuse i osjećaj zajedništva. Bakare je dokazala da je moguće pomaknuti granice, istovremeno čuvajući duboke korijene svoje kulturne baštine, dok svojim jelima spaja svjetove na tanjiru.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @jokebakare



Ove izvanredne žene su 2024. godinu ispisale hrabrim potezima, ali one nisu jedine. Tu su i one čija imena možda ne odjekuju u medijima: učiteljice koje inspirišu generacije, doktorice koje spašavaju živote, spisateljice koje mijenjaju percepcije, domaćice koje svojim radom drže stubove porodice i društva. Svaka od njih ostavlja trag, oblikuje budućnost i pomiče granice mogućeg.

Na nama je da ih prepoznamo i u svakodnevnici, podržimo i zapamtimo. 

 

* * *
Naslovna fotografija: @simonebiles


Bonjour

Wes Anderson: Izložba koja pokazuje kako je jedan režiser postao cijeli vizualni univerzum

TEKST: Ada Ćeremida

Wes Anderson: Izložba koja pokazuje kako je jedan režiser postao cijeli vizualni univerzum Wes Anderson: Izložba koja pokazuje kako je jedan režiser postao cijeli vizualni univerzum

Ako ste ikada gledali Wes Anderson film i pomislili „Kako je moguće da neko ovako vidi svijet?“ onda vam je već jasno zašto je ovaj američki režiser dobio svoju prvu veliku, sveobuhvatnu izložbu u Londonu.

A ako ga nikada niste detaljno pratili, možda vam je ime poznato, ali ne znate zašto je upravo on jedan od najutjecajnijih vizualnih autora današnjice. Ukratko: u 56. godini, Anderson je stvorio filmski jezik koji prepoznate iz jednog kadra. To nije slučajnost već spoj arhitekture, dizajna, humora, nostalgije i preciznosti koja graniči s nenormalnom.

Zato je londonski Design Museum otvorio Wes Anderson: The Archives, izložbu koja na jednom mjestu okuplja više od 700 predmeta iz čitave njegove karijere od ranih crteža i bilježnica, do setova, kostima, minijaturnih modela i stop-motion lutaka. Postavka je otvorena do kraja jula 2026. godine, što znači da imate cijelu sezonu da je posjetite prije nego što se ovaj Andersonov svijet spakuje i nestane iz Londona.

 



Svijet Wesa Andersona: kada film postane arhitektura  

U Andersonovim filmovima scenografija nikada nije samo pozadina. Ona je narativ. Gradovi, hoteli, vagoni vozova, podmornice, male sobe i ogromne dvorane sve je komponovano kao arhitektonski crtež koji od početka ima svoju logiku. Na izložbi u Londonu ta se logika vidi još jasnije. 

Možete doslovno stajati pred maketom Grand Budapest Hotela i osjetiti onu istu mješavinu nostalgije i bajkovitosti koja je obilježila film. U vitrini nekoliko koraka dalje stoje kostimi koji su određivali karakter prije nego što je glumac izgovorio prvu repliku, a odmah pored njih nalaze se Andersonove bilješke o bojama, potezima kamere i rasporedu elemenata unutar kadra.

 



Sve to zajedno pokazuje da Anderson ne snima “slučajno” lijepo. Njegove slike su arhitektonski precizne. Njegovi setovi imaju zoniranje. Kadrovi imaju osovinu. Boje imaju funkciju. To je vizualni sistem u kojem svaki detalj postoji s razlogom i upravo zbog toga njegovi filmovi djeluju kao da gledate ilustriranu knjigu koja je oživjela.

 



Nostalgija kao građevinski materijal: Andersonovo naslijeđe i DNK  

Iako kritičari često kažu da Anderson “živi u retro estetici”, izložba pokazuje sasvim suprotnu stvar: on ne imitira prošlost, nego je rekreira kao emocionalni pejzaž. Njegov rad je duboko ukorijenjen u evropsku književnost, francusku kinematografiju 60-ih, američki indie duh 90-ih i estetiku foto-albuma pronađenih na tavanu. 

U postavci se vide njegovi rani Polaroidi, skice i stranice scenarija koje otkrivaju koliko Anderson polazi iz ličnog arhiva sjećanja, male opsesije, detalji iz djetinjstva, reference na staru arhitekturu, razglednice, vintage tipografije.

 

 

Sve to se pretače u njegovu prepoznatljivu nostalgiju: svijet u kojem prošlost nije dokument nego emocija. Zato Andersonovi filmovi tako lako pogađaju publiku jer djeluju kao sjećanje koje nikada nismo imali, ali bismo voljeli da jesmo. 

Izložba u Londonu precizno mapira te utjecaje i pokazuje kako jedan autor uspijeva izgraditi estetiku koja postaje globalna kulturna šifra.

 



Stop-motion magija: zanat koji je stvorio Fantastic Mr. Fox i Isle of Dogs  

Najintimniji dio izložbe je onaj koji se bavi Andersonovim animiranim filmovima. U vitrini se nalaze originalne lutke iz “Fantastic Mr. Fox” i “Isle of Dogs” male, savršeno artikulisane figure koje ste godinama gledali na ekranu, a sada konačno vidite koliko su fizički stvarne. 

Njihovi kaputi su ručno šivani, krzno je stilizovano, oči i zglobovi izrađeni s milimetarskom preciznošću. Pored njih stoje dijelovi minijaturnih gradova, ulica i interijera u kojima se odvijaju ključne scene, kao i nacrti koji pokazuju koliko je svaki pokret planiran unaprijed.

 



Anderson sa 56: Zašto baš sada retrospektiva njegovog života i rada? Kroz protekle dvije decenije Anderson je izgradio nešto rijetko: vizualni jezik koji publika prepoznaje iz jedne slike. Njegovi filmovi prožimaju modu, arhitekturu, fotografiju i čitavu generaciju dizajnera. On je autor čiji se rad proučava na univerzitetima, čije boje završavaju na moodboardima interijera, čiji se kadrovi citiraju kao standard simetrije i kompozicije.

U 56. godini njegova karijera je već dio historije ali i sadašnjosti. Upravo zato retrospektiva djeluje opravdano: Anderson je postao fenomen koji prevazilazi filmsku industriju. Izložba “The Archives” potvrđuje ono što su fanovi odavno znali: Wes Anderson više nije samo ime u špici. On je vizualni pravac. Estetski pokret. Kategorija sama za sebe.

 

 

 

Pogledajte najnovije teme na Bonjour.ba

Foto: @designmuseum


Bonjour

Bonjour.club član!

Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!