TEKST: Ilda Lihić-Isović
DATUM OBJAVE: 28.7.2020.
Svaka kombinacija, pa i najjednostavnija izgledat će neusporedivo bolje ukoliko ju obogatite upečatljivim nakitom koji je uspio sakriti u svom dizajnu djelić prirode i divnog cvijeća.
Flora Handmade je bh. brend nakita iza čije se unikatne i kreativne ideje krije Sunita koja nam je otkrila da je u svijet mode i unikatnih, ručno rađenih proizvoda došla prije dosta godina preko sestre koja dizajnira odjeću: „Uvijek su nas oduševljavale kombinacije koje su jedinstvene i drugačije.“

Sunita Dizdar-Hodžić
***
Na pitanje tko se krije iza Flora Handmade nakita, Sunita nam je otkrila:
„Sama ideja dizajniranja i izrade nakita sa prirodnim cvijećem „potekla“ je od, vjerovali ili ne, psihologa. Zajedno sa mnom, iza Flora Handmade nakita stoji tim divnih ljudi koji su mi od početka bili podrška u realizaciji ideje, svako na svoj način shodno svojim sposobnostima i profesionalnim znanjem. Roditelji su preuzeli brigu oko uzgoja, sušenja, presovanja i kompletnog pripremanja cvijeća za dalju upotrebu, kolega koji izrađuje poklon pakovanja i vrši dostavu, grafički dizajner koji je odgovoran za vizuelni identitet samog branda, fotografkinja koja osmišljava photoshooting kolekcija, prijateljice koje testiraju uzorke novih modela. Ja sam naravno uključenja u sve aspekte poslovanja, ali onaj dio koji je „samo moj“ jeste dizajniranje i izrada nakita te komunikacija sa kupcima.“

U razgovoru sa Sanitom željeli smo saznati još više informacija o izradi nakita, njenim počecima, kako mi sami možemo učestvovati u kreiranju nakita, planovima koje Flora Handmade tim priprema, ali i da kroz intervju čitatelje upoznamo sa divnim nakitom u potpisu ovog brenda.

Kako ste došli na ideju da postanete dio svijeta izrade nakita?
Još za vrijeme studiranja sestra me potakla da se okušam u izradi nakita, iz hobija. Te prve godine bile su svojevrsna faza pronalaženja, koja tehnika, koji materijal, šta je to u čemu se ja mogu najbolje izraziti, pustiti mašti na volju i donijeti nešto sasvim novo. Ključni momenat koji me usmjerio u izradu nakita sa suhim cvijećem jeste poklon koji sam dobila od sestre nakon njenog putovanja u Australiju. Bile su to naušnice sa prirodnim cvijećem. Izgledale su tako nestvarno, pravo cvijeće sačuvano zauvijek, u nakitu, bila sam fascinirana i upravo tu emociju sam htjela prenijeti na svoj nakit. Tada počinje moja potraga za materijalom za izradu ovakvog nakita, potom učenje i učenje i konačno prvi uzorci. Ono što sada vidite kao Flora Handmade nakit rezultat je dugogodišnjeg eksperimentiranja i testiranja različitih varijanti dvokomponentne smole, različitih vrsta cvijeća, načina izrade i konačne obrade.

Kako su izgledali vaši počeci prije devet godina i mislite li da je mladim dizajnerima danas izazovnije ili jednostavnije?
Na samom početku jako puno vremena sam provodila educirajući se o samoj tehnici, materijalima, generalno o dizajnu, od nekih jednostavnijih stvari do kompleksnijih. Čitala sam različitu literaturu, pregledala video materijale, istraživala, ali dok sama nisam krenula u izradu nisam znala šta me čeka. Praktičnim radom dopunila sam kockice koje su nedostajale.
Smatram da je svako vrijeme izazovno na svoj način. Tada, prije devet godina jedan od najvećih izazova kreativaca u BiH bila je nabavka materijala, ni danas to nije na nekom zavidnom nivou, ali je u svakom slučaju bolje nego prije devet godina kada, ako ste htjeli da se bavite dizajnom i izradom ručnih radova većinu materijala morali ste potražiti van granica naše države, pogotovo ako je u pitanju neka nova tehnika, neki materijal koji se ne koristi često, neki proizvod koji tek „uvodite“ na bh. tržište.
Sada je to dosta jednostavnije, razvoj tehnologije je učinio svoje pa je pristup materijalima, ali i informacijama iz bilo kojeg dijela svijeta uveliko olakšan. To je ono što sada dizajnere dovodi pred neki novi izazov, a to je da olakšan pristup materijalima i informacijama stvara i veću konkurenciju. Tako da smatram da je svako vrijeme izazovno na svoj način stvar je samo u tome kako ćete se nositi sa tim.
Otkrijte nam tajnu. Kako nastaje sav taj predivni nakit? Koje materijale koristite za izradu svog nakita i kako zapravo izgleda cijeli proces?
Sam proces izrade Flora nakita je dosta složen ako uzmete u obzir sakupljanje odnosno uzgoj cvijeća, njegovo sušenje, testiranje i pripremanje za upotrebu. Također jedna od faza jeste dizajniranje modela te pristupanje njegovoj konačnoj izradi. Konačna izrada podrazumijeva izljevanje dvokomponentne smole u kalupe i dodavanje cvijeća. Kada se taj dio završi, „komadi“ nakita se obrađuju, dodaju metalni dijelovi i slijedi pakovanje. Metalni dodaci koje koristimo su bižuterija, kirurški čelik ili srebro 925. Generalno sve faze su isprepletene dakle za vrijeme pripremanja cvijeća desi se da me nešto inspirira pa istovremeno krenem u dizajniranje jednog modela ili u završnu fazu nekog drugog.

Ono što je interesantno i drugačije kada je u pitanju Flora nakit jeste da uz svaki komad nakita dobijete karticu na kojoj je ispisano koje cvijeće je „sačuvano“ u tom komadu nakita i koje je njegovo simboličko značenje. Dakle, Flora nakit nije samo nakit koji će upotpuniti vašu odjevnu kombinaciju ili biti lijep poklon dragoj osobi, to je nakit koji će ispričati vašu priču, poslati poruku dragoj osobi jezikom cvijeća.
Koliko vremena je potrebno za izradu jednog komada Flora Handmade nakita?
Koliko je potrebno za izradu jednog komada nakita teško je reći, svaki model je drugačiji i svaki iziskuje drugačiji pristup. Generalno najviše vremena je potrebno oko pripremanja cvijeća i samog dizajniranja. Kada je to završeno, sama izrada traje otprilike pet do sedam dana.
Cvijeće je zaštitni znak Flora Handmade nakita, a nas zanima kako formirate paletu boja, cvijeća i gdje pronalazite inspiraciju za svaki komad?
Paleta boja Flora nakita je vrlo raznolika, baš kao i cvijeće koje možete vidjeti u prirodi. Kreće se od nekih nježnih svijetlih tonova do intenzivnijih boja kao što je narandžasta, crvena i druge. Inspirira me sve što me okružuje, sve ono što u meni izazove emocije, ali priroda i boravak u prirodi je nešto posebno što baš uvijek izrodi nove ideje.

Prema vašem iskustvu sa kojim cvijećem je najizazovnije raditi i zašto?
Najizazovnije je cvijeće intenzivnih boja jer je najteže zadržati njegovu boju, ono zahtjeva posebnu obradu. Ono što je također izazov prilikom dizajniranja jeste kada ispred sebe imam predivan cvijet, ali oblikom velik da bi u cijelosti bio dio jednog „komada“ nakita. U tom slučaju moram osmisliti kako iskoristiti samo dio cvijeta, a da ipak sačuva svoju ljepotu.
Tko je idealna Flora Handmade žena? Kako ju zamišljate?
To je samouvjerena žena, ona koja zna šta želi i ona koja je drugačija, koja se ne želi „utopiti“ u masi nego želi biti primijećena po nečemu drugačijem. Važno joj je mišljenje okoline, ali joj ono definitivno nije smjernica u životu, ne ograničava ju, ona ima svoj stav. Ona Flora nakit zna nositi u poslovnom okruženju na način da izgleda poslovno, profesionalno da nakit ne privlači previše pažnje, ali da ipak privuče onoliko pažnje koliko je dovoljno da pošalje poruku da je drugačija, da je sigurna u sebe, da je kreativna. Također, taj isti nakit zna nositi i u ležernijoj situaciji i poslati poruku da je posebna, zabavna, pozitivna i da zna šta želi.
Ona je snažna, sigurna, ali i emotivna. Upravo ta njena snaga i leži u njenim emocijama koje zna prepoznati i kod sebe i kod drugih i izraziti ih na pravi način. Takva žena često kupuje Flora nakit i kao poklon dragim osobama jer im želi na jedinstven način prenijeti svoje emocije, odati priznanje, njegovati vezu.
Da li je moguće da mi sami dizajniramo svoj nakit u smislu odabira cvijeća?
Da svakako, izrađujemo nakit i po narudžbi, u tom slučaju kupac može birati oblik nakita, određenu vrstu ili boju cvijeta ili jednostavno poruku koju želi poslati, a mi mu na osnovu simboličkog značenja cvijeta predložimo kombinaciju cvijeća. Također moguća je izrada sa vlastitim cvijećem kupca. Ako imate cvijeće koje vam je iz nekog razloga važno i želite ga sačuvati zauvijek, možda je poklon drage osobe, cvijeće sa vjenčanja i slično, umjesto da ga čuvate u nekoj knjizi mi vam ga možemo „ugraditi“ u nakit i na taj način sačuvati ga zauvijek.
Da li ste imali nekih neobičnih zahtjeva po pitanju izrade nakita?
Svi modeli Flora nakita koji su rađeni po narudžbi kupca su interesantni na svoj način i izuzetna nam je čast da kupci sa nama podijele svoje priče koje zajednički pretočimo u nakit. Imali smo ogrlicu sa prvim cvjetovima koje je majka dobila od svoja dva sina, poklon za učiteljicu za cvijećem koje simbolizira zahvalnost i motivaciju, djetelinu sa 4 lista i žuti cvijet kao simbol sreće i sunca za osobu u zahtjevnom trenutku života... Jako je puno lijepih priča, pozitivnih emocija, ljubavi! Svaka ta emocija utkana je u kolekcije našeg nakita stoga su naši kupci i njihove priče često naša inspiracija.

Kada biste mogli izabrati poznatu osobu kao zaštitno lice vašeg brenda, tko bi to bio i zašto?
To bi definitivno bila Amra Silajdžić Džeko. Imala sam priliku sarađivati sa Amrom preko platforme OREA Bazaar i to je onaj idealni tip žene za koju ste me ranije pitali. Istovremeno snažna i emotivna, žena koja zna šta želi, drugačija, posebna, humana.
Tko su vam dizajnerski uzori ili najdraži dizajneri nakita?
U BiH imamo dosta inspirirajućih i kvalitetnih dizajnera nakita i brandova, ja bih izdvojila ELIRD jewellery i umjetnost koju stvaraju kolege Ena i Ebrahim, to ne možete opisati to jednostavno morate vidjeti i doživjeti. Na svjetskoj sceni jedan od omiljenih brandova nakita mi je Kendra Scott. Nije tu samo u pitanju dizajn nakita koji je zaista prelijep i inspirirajući, no pored toga fascinirana sam cijelom pričom koja stoji iza ovoga branda, od samih početaka, do odnosa prema uposlenicima i posebno društveno odgovornog aspekta odnosno filantropije Kendre Scott. Jedna kompletna slika savršenog branda.

Naušnice, narukvice, prsten, privjesak, broš... što vi više preferirate u vašem modnom izričaju?
S obzirom da imam kratku kosu, interesantne, malo veće naušnice na šaraf ili klipsu su moj #musthave komad nakita.

Gdje se osim na službenom webshopu može isprobati i kupiti vaš nakit?
Trenutno se prodaja odvija samo online putem web shopa Flora Handmade, shopa na OREA platformi i putem Facebooka i Instagrama, a svake godine kupci mogu uživo pogledati i isprobati Flora nakit na OREA Art Marketu.
Možemo li očekivati novi nakit u potpisu Flora Handmada do kraja ove godine?
U prodaju je upravo izašla nova kolekcija Flora Handmade nakita, jedna posebna kolekcija pod nazivom „Dream catcher“. Radi se o nakitu sa maslačkom. Kolekcija koja je meni lično posebno draga što zbog snažnog simboličkog značenja maslačka, što zbog njegovog divnog „pahuljastog“ izgleda koji savršeno dopunjava bilo koji outfit, a priznat ćete, u svima nama budi prisjećanje na djetinjstvo, preispitivanje nas samih i toga da li smo prestali „puhati u kuglice maslačka“ (sanjati). Samo za vaš portal donosimo ekskluzivno prve fotografije sa photoshootinga ove kolekcije!




Foto: Melika Tursić
Modeli: Ajna Krajinić i Esma Hodžić
TEKST: Ada Ćeremida
U Historijskom muzeju, umjetnost je na trenutak vratila mirise i boje koje smo mislili da smo prerasli.
U večeri prvog sarajevskog snijega onog tihog, usporenog, što grad na tren pretvori u vlastitu nostalgiju zakoračili smo u Crnu sobu i ušli u svijet Hanne Dujmović. Sve je djelovalo poznato, ali drugačije kao da su uspomene samo čekale da ih neko pozove nazad.
U galeriji ispunjenom ljudima, bojama i tihim uzdasima prepoznavanja, Hanna Dujmović je otvorila svoju novu izložbu „Nostalgija djetinjstva“, a za sve koji nisu stigli na otvaranje, postavka ostaje otvorena do 29. novembra.
Umjesto klasičnog otvaranja, publika je dobila scensku večer: figure iz Hanninog imaginarnog svijeta kretale su se kroz prostor, VR projekcije otvarale skrivene slojeve slika, a fasada muzeja postala svjetlosna pozornica. Sve je djelovalo kao da je neko na trenutak spojio umjetnost, performans i animaciju u jedan polifoni doživljaj.

I baš tu, u toj pažljivo režiranoj mješavini umjetnosti i intime, počinje priča o ciklusu koji ne prikazuje samo djetinjstvo nego osjećaj povratka sebi.
Prije nego što se prepustimo bojama, simbolima i malim ritualima koji čine ovaj ciklus, razgovarali smo s Hannom o tome šta je „Nostalgija djetinjstva“ zaista otključala u njoj i zašto se činilo da je sinoć cijela galerija disala tim istim osjećajem.
Nostalgija djetinjstva“ je naziv koji odmah otvara vrata u vrlo intiman, gotovo scenski prostor.
Šta taj pojam znači za vas i kakvu ste ideju željeli da publika ponese iz ovog ciklusa?
Naziv “Nostalgija djetinjstva” došao je vrlo prirodno, gotovo spontano, dok sam radila na ovim formatima i vraćala se prizorima koji su godinama bili potisnuti negdje u tišini mog sjećanja.
Djetinjstvo je za mene bilo razigrano, puno topline, bezbrižnosti i maštovitih svjetova koje sam tada smatrala stvarnim. Ovaj ciklus je zapravo moj pokušaj da ponovo dotaknem te fragmente, da ih izvučem na svjetlo i dam im novu formu.

Naziv nosi sa sobom i određenu nježnost, ali i blagu tugu, tugu za vremenom koje ne možemo vratiti, ali koje i dalje živi u nama kroz mirise, predmete i osjećaje koji se iznenada jave.
Željela bih da publika, bez obzira na to odakle dolazi, kroz ove slike pronađe svoje uspomene: kroz neki predmet iz kuće svojih roditelja, zvuk iz ulice, igru koju su davno zaboravili.
Ako publika izađe iz prostora izložbe s toplinom u grudima, s osmijehom i možda nekom malom uspomenom koja im se iznenada vratila onda je ciklus ispunio svoj zadatak.
Svaka izložba ima onaj jedan trenutak koji vas “zaključa” u temu, kada sve što je do tada bilo rasuto odjednom dobije jasnu putanju.
Sjećate li se šta je kod ove postavke bila ta iskra onaj emocionalni impuls od kojeg je sve krenulo?
Rekla bih da oduvijek u sebi nosim određenu dozu čežnje za nekim prošlim vremenima kao stara duša koja putuje modernim svijetom koji se ubrzano razvija.
U ovom ciklusu sam misli i emocije spojila u jedan impuls koji je doveo do realizacije na platnima. Vjerujem da ću ovaj ciklus kroz vrijeme nastaviti razvijati, jer smatram da ima perspektivu da potakne kolektivnu emociju i da održi vizuelni, fizički prikaz fragmenata koje polako zaboravljamo.

Vaše slike već godinama vode dijalog sa snovima, mitovima, sjećanjima kao da se više glasova prepliće u jednom kadru.
Koje ste nove glasove pozvali u ovaj ciklus i zašto mislite da su se pojavili baš sada?
Tako je. Pored simbolike, tema mojih slika navodi me da se mnogo bavim introspekcijom, a tako dolazim do novih odaja unutar svog bića i preplićem ih s onim što stvaram.
Kao što sam rekla ranije ubrzano i površno doba u kojem živimo potiče me da se vraćam starim vrijednostima, koje kroz ovaj ciklus želim sačuvati i veličati.
Ženska figura je u vašem radu dugo bila nositeljica energije, simbolike i unutrašnje dinamike.
Kako se ženska figura pojavljuje u ovoj postavci kao lik, kao energija, kao arhetip ili nešto treće?
Ženska figura je u većini mojih slika nositeljica kompozicije. Na taj način odajem poštovanje ženama, koje su mnogo više od fizičke pojave što vrlo često zaboravljamo.
U ovom ciklusu fokus na žensku figuru je nešto manji, više odlazim u intimu prostora i razradu dječjih figura, obzirom da je koncept ciklusa to zahtijevao.
Kada se približimo vašim platnima, uvijek postoji jedan detalj koji nas emocionalno uhvati.
Ako biste morali izdvojiti jedan kadar iz nove postavke koji najtačnije govori o vašem trenutnom unutarnjem pejzažu, šta bi to bilo?
Svaka od slika nosi mnoštvo simbolike, a kako smo svi individue za sebe, tako i isti motivi bude različite emocije kod različitih ljudi.
Konkretno iz ovog ciklusa, za mene posebnu emotivnu težinu nosi simbol Kinderlada zdjelice, posude iz koje sam tokom djetinjstva jela Čokolino i gledala crtane filmove.
Danas se tom ritualu vraćam kroz sjećanje, kao trenutku u kojem sam istinski osjećala nešto što nam je danas tako strano: mir.

Foto: Monika Andrić
Šta vas, u ovom trenutku, najviše zaokuplja kao umjetnicu pitanje, ideja ili osjećaj kojem se stalno vraćate dok razmišljate o svojim narednim radovima?
Publika gleda završni rezultat bez jasnog uvida u to kako je do njega došlo i koje su se unutrašnje faze odvile. Kako sve moje slike nastaju bez prethodnih skica, često se desi da određeni detalji nisu dovedeni do savršenstva, ali upravo u tome leži autentičnost rukopisa kojim se koristim.
U ovom trenutku, kao i tokom rada na ovom ciklusu, emocija koja me najviše prožimala bila je upravo: nostalgija.

Foto: Amna Geljo
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!