TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 21.2.2025.
Predviđanje trendova nije samo umjetnost to je temeljna vještina koja uključuje pažljivo proučavanje kulturnih, tehnoloških i društvenih promjena koje oblikuju mišljenja potrošača.
U svijetu mode, dizajneri često imaju sposobnost da predviđaju trendove prije nego što postanu globalni fenomen. Trend forecasteri koji su stručnjaci u ovoj oblasti, koriste brojne resurse da bi prepoznali buduće modne pravce.

Foto: @elissahassan
Jedan od ključnih resursa u predviđanju trendova je sajam Première Vision u Parizu, koji se održava dva puta godišnje. Ovaj prestižni sajam okuplja dizajnere, proizvođače tkanina, dobavljače materijala i mnoge druge profesionalce u industriji mode.
Première Vision omogućava dizajnerima da otkriju najnovije inovacije u tekstilu, boji, tkaninama i priboru, nudeći im uvid u to što će dominirati modom u nadolazećim sezonama. Osim toga, sajam pruža priliku za suradnju i razmjenu ideja, što je presudno za stvaranje budućih trendova.

Foto: @wearepremerevision

Foto: @elissahassan
Na sajmu su također izložene knjige na koje se dizajneri se oslanjaju. To su trend knjige kao što su NextLook kolekcija knjiga, koje se izdavaju dva puta godišnje. Ove knjige pružaju opsežnu analizu boja, materijala i stilova koji će diktirati naredne sezone.

Foto: @elissahassan
NextLook, na primjer, pomaže dizajnerima da istraže buduće trendove kroz detaljne mood boardove, palete boja i uzorke tkanina. Korištenjem ovih resursa, dizajneri mogu stvoriti kolekcije koje će zadovoljiti zahtjeve tržišta, predviđajući ono što će biti popularno mnogo prije nego što se to zaista dogodi.

Foto: Next Look
Također nude tematske smjernice koje se temelje na globalnim događanjima, društvenim promjenama i kulturnim kretanjima. To omogućava dizajnerima da razvijaju kolekcije koje su u skladu s vremenom i potrebama tržišta.
Ove knjige pomažu dizajnerima da ostanu relevantni, predviđajući koje će modne ideje biti na vrhuncu popularnosti, čak i prije nego što postanu široko prihvaćene.
Za nas, ovo je važno jer nam daje uvid u to koliko moda ima svoju logiku i strategiju. Svijet mode je umrežen i precizno usmjeren, nije sve toliko spontano koliko se čini.
Kroz ovo razumijevanje, možemo svjesnije pristupiti modi i prepoznati na vrijeme što će postati popularno. Ipak, iako industrija postavlja okvire, konačan izraz ostaje u našim rukama. Način na koji biramo i kombinujemo odjeću, kako interpretiramo trendove i prilagođavamo ih vlastitom stilu, to je ono što modu čini ličnom i jedinstvenom.
***
Naslovna fotografija: @elissahassan
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!