TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 13.2.2025.
London Fashion Week predvodi revoluciju održive mode, i sa time novo doba odgovornost modne industrije.
Moda više nije isključivo izraz kreativnosti već postaje imperativ društvene i ekološke odgovornosti. London Fashion Week postavlja presedan kao prva od "velike četvorke" modnih sedmica koja uvodi obavezne standarde održivosti za sve brendove.

Foto: @adrian.analog
U saradnji s Kopenhagenskom sedmicom mode, Britansko modno vijeće (BFC) donosi rigorozne ekološke smjernice koje će postati obavezne za dizajnere novih generacija 2025. godine, dok će od 2026. važiti za sve učesnike. Cilj ove inicijative nije samo minimiziranje ekološkog otiska, već i redefinisanje industrijskih standarda.
Prema novim pravilima, brendovi moraju implementirati strategije društvene i ekološke odgovornosti, koristiti najmanje 60% certificiranih održivih materijala te eliminirati upotrebu krzna, divljih životinjskih koža i perja.
Uništavanje neprodanih kolekcija strogo je zabranjeno, a produkcija modnih revija mora se odvijati bez jednokratnih plastičnih rekvizita.
Caroline Rush, izvršna direktorica BFC-a, naglasila je značaj ovog partnerstva s Kopenhagenskom sedmicom mode, ističući da će ono omogućiti mladim dizajnerima da predvode održivu transformaciju modne industrije.
Ovo partnerstvo jača posvećenost održivosti i pokazuje kako sedmice mode mogu biti ključni pokretači promjena, počevši od Kopenhagena i Londona.
Ova odluka nadovezuje se na raniju zabranu korištenja egzotičnih koža, učvršćujući poziciju Londona kao predvodnika održivih modnih praksi. Iako će prilagođavanje ovim standardima predstavljati izazov dizajnerima, jasno je da budućnost mode pripada onima koji prihvataju inovacije i odgovorno kreiraju viziju sutrašnjice.
***
Naslovna fotografija: @britishfashioncouncil
TEKST: Bonjour.ba
Marko Feher nikada nije igrao po pravilima modne industrije, on ih konstruiše, dekonstruiše, zatim ostavlja da lebde u zraku kao teorija koju tek trebamo razumjeti.
Njegove kolekcije su misaoni eksperimenti, vizualne hipoteze i kulturni komentari. Kolekcijom My Digital Legacy, predstavljenom u augustu 2024. očekivanja su bila visoko postavljena, ali Feher nikada ne isporučuje očekivano. On isporučuje iskorak.
Odlučio je premijerno s nama podijeliti svoju novu kolekciju.
Bez komentara
„No Comment“ na papiru zvuči kao tišina, ali u Feherovom vokabularu to je najglasnija rečenica. „U svijetu savršeno generisanih tekstova, samo jednim klikom, ja biram govoriti manje. 'NO COMMENT' je moj poziv da više mislimo“, to je sve što nam je rekao dizajner. 
Šta se dešava vizuelno? Siluete su skulpturalne, gotovo brutalističke, volumen se tretira kao arhitektura, a odjeća kao manifest. Crna, bijela, siva i crvena, četiri boje koje se u modnoj teoriji često smatraju "primarnim emocijama garderobe" kod Fehera postaju emocionalna topografija. Crvenu smo interpretirali kao alarm, ali i puls.

Tačkasti motiv, koji otvara kolekciju, možda je njen najneočekivaniji element. Crna podloga s monumentalnim crvenim tačkama podsjeća na avangardne japanske studije forme (čitaj:Yayoi Kusama). Iznenađuje koliko uvjerljivo ovaj motiv funkcioniše i na oversized odijelu i na slip haljini.


Model kolekcije je glumica Tatjana Šojić. Šojić svojim izrazom i gestikulacijom nosi Feherovu modu kao performans, ali i kao svojevrsnu transformaciju identiteta. Njena pojava u kampanji otvara prostor za potpuno novu interpretaciju Feherovog dizajna, onu koja briše granice roda i ulogu tijela pretvara u čistu ekspresiju. Šojić u jednom kadru djeluje strogo, gotovo monumentalno, a u sljedećem eterično, meko, fluidno. Divno ju je posmatrati u toj smjeni energije.
Posljednji put kada je Feher angažovao glumicu u ovako snažnom kontekstu bilo je 2017. u projektu An Unwritten Novel sa Eminom Muftić. Ovaj povratak narativnom castingu nije slučajan. "No Comment" je kolekcija koja govori upravo kroz lice koje zna šutnjom ispričati najdublju emociju.



Siluete kroz kolekciju ostaju unisex. Feher je jedan od rijetkih dizajnera iz regije koji rod ne koristi kao granicu, nego kao materijal za oblikovanje. Od moćnih, strogo krojenih odijela do volumeniziranih jakni koje na trenutke djeluju kao wearable sculpture, pa do haljina koje su već sada spremne za crveni tepih raznih festivala.





Feherova moda? Inteligentna i promišljena.







„No Comment“ ne govori mnogo, ali isporučuje sadržaj koji tjera na misao, pogled, ponovno iščitavanje.

Fashion: Marko Feher
Talent: Tatjana Šojić
Photography: Edvin Kalić
Hair: Ensar Dervišbegović
Makeup: Renata Ponjević
Supernumerary: Alaoui Ismail
Special thanks: BHRT, BINGO, Minja, Dejan, Maja, Amna
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!