TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 17.3.2025.
Anderson je preoblikovao identitet španske kuće, spajajući vrhunsko zanatstvo s avangardnim dizajnom i umjetničkom ekspresijom.
Otkako je potvrđeno da Jonathan Anderson napušta Loewe nakon više od decenije na čelu kuće, osvrćemo se na naslijeđe jednog od najsmjelijih i najuticajnijih dizajnera svoje generacije.
Njegova karijera obilježena je ne samo inovativnim kolekcijama, već i projektima koji su nadilazili tradicionalne okvire. Izdvojili smo pet ključnih trenutaka koji su zauvijek obilježili njegov rad i ostavili neizbrisiv trag.
Loewe Foundation Craft Prize
Vođen dubokim poštovanjem prema zanatskoj tradiciji, Jonathan Anderson 2016. godine pokreće Loewe Foundation Craft Prize, prestižnu nagradu koja slavi izuzetne majstore i njihovu posvećenost ručnom radu.
Ovaj jedinstveni projekat ističe Andersonovu vjeru da upravo zanat, vještina, strpljenje i taktilnost čine srž istinske kreativnosti. Kroz ovu inicijativu, brend Loewe je postao platforma za očuvanje kulturnog naslijeđa i njegovanje savremenog dizajna kroz prizmu tradicije.
Puzzle torba
Među najprepoznatljivijim komadima koje je Jonathan Anderson ostavio Loeweu, ''Puzzle“ torba, predstavljena 2015. godine, zauzima posebno mjesto. Njen inovativni, asimetrični dizajn, sastavljen od precizno rezanih kožnih panel, postao je simbol Andersonove estetike, gdje se funkcionalnost susreće s arhitektonskom formom.
''Puzzle“ je manifest Andersonove filozofije koja predstavlja to da svaki predmet može biti praktičan i umjetnički, i s time ukorjenjen u zanatu, a gledajući ka budućnosti.
Kampanje
Loewe kampanje pokazale su se kao ključni element u transformaciji i redefiniciji identiteta ovog španskog brenda. Svake sezone, pod kreativnim vodstvom Jonathana Andersona nastajale su vizualno upečatljive i konceptualno bogate serije.
U jednoj od najupečatljivijih kampanja za Loewe, umjesto uobičajenih modela i scenografija, Anderson je u fokus stavio autoportrete legendarnog fotografa Stevena Meisela. Ono što je posebno u ovoj priči je da su to djela koja do sada nisu bila dostupna javnosti.
Time je odao počast Meiselovom umjetničkom naslijeđu, stavljajući u prvi plan ranjivost, introspektivnost i snagu individualne kreativnosti.
Maštoviti aksesoari
Jonathan Anderson je postao prepoznatljiv po kreiranju komada koji su brzo osvajali pažnju u industriji. Među najpoznatijim primjerima su torbica u obliku goluba za njegov brend, JW Anderson, i torba u obliku paradajza za Loewe.
Ovi neobični dizajni su postali simboli Andersonove sposobnosti da spoji humor s luksuznim dizajnom. Iako su ovi komadi postali viralni, Anderson naglašava da mu nije bila glavna motivacija. Njegov cilj je istraživati granice kreativnosti i propitivati tradicionalne pojmove o funkcionalnosti i estetskoj vrijednosti u modi.
Hollywoodska kostimografija
Jonathan Anderson je proširio svoje kreativne horizonte radeći kao kostimograf za film "Queer", režiran od strane Luca Guadagnina. Andersonov pristup kostimografiji bio je refleksija njegovog utemeljenog stila provokativnog, ali s jasnim umjetničkim smislom, koji je savršeno odgovarao atmosferi filma.
Kroz ovaj projekt, Anderson je istraživao kako moda može oblikovati likove, stvarajući kostime koji su jednako važni za narativni tok filma kao i sama radnja.
***
Naslovna fotografija: @jonathan.anderson
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!