TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 5.9.2019.
Kolekcija Different Species bosanskohercegovačkog brenda Plusminus, ovogodišnja je dobitnica BIG SEE nagrade za modni dizajn u kategoriji 'Nosiva Umjetnost'.
BIG SEE je inovativna platforma koja sistematično istražuje, procjenjuje, predstavlja i promovira istaknute kreativne ideje s područja jugoistočne Europe.
Platforma obuhvaća 19 zemalja i 350 milijuna ljudi. BIG SEE stručni tim prati scenu iz regije te samostalno bira jednog dizajnera koji će predstavljati svoju zemlju u određenoj kategoriji. Nagrada će dizajnerici Eni Dujmović biti uručena 8. 10. na ceremoniji u Ljubljani.
Plusminus brend je prepoznatljiv po kontrastima i odnosu pozitiva te negativa u grafičkom i dizajnerskom izražaju. Nosivost komada se ogleda u ispunjavanju vizije osobe koja ih nosi te težnji da se žene koje ih nose osjećaju slobodno u svojoj jedinstvenosti.

Sama kolekcija je inspirirana promjenama i različitostima u prirodi. Konekciju s prirodom svaka individua doživljava na drugačiji i svojstven način, baš kao što i kolekcija Different Species budi ono jedinstveno u osobi koja je nosi.


Prepoznatljiv koncept brenda Plusminus je fuzija modernog dizajna i tradicionalne tehnike izrade grafičkog linoreza i bakropisa, pa je tako i ova kolekcija rezultat kolaboracije dizajnerice Ene Dujmović i akademskih umjetnika Denisa Haračića i Mirze Rahmanović. Spoj tradicionalnog zanata s modernim dizajnom je konstantna motivacija za dizajnericu i umjetnike. Svaki komad kolekcije je autentično umjetničko djelo koje spaja modu i grafiku. Kako? Pogledajte kroz ove modne fotografije nastale ispred objektiva Maje Topčagić.







***
Dizajn: Ena Dujmović
Grafike: Denis Haračić i Mirza Rahmanović
Fotografija: Maja Topčagić
Model: Selma Hadžiosmanović
MUA: Naida Đekić
Lokacija: Purple Key Agency
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!