TEKST: Ilda Lihić-Isović
DATUM OBJAVE: 30.1.2023.
Ako je vaša prijateljica ili član porodice završila liječenje raka ili je trenutno u fazi liječenja vjerovatno osjećate i vi potrebu da na neki način pokažete podršku.
No, mnogo je bitno znati da je rak za mnoge emocionalni tobogan. Činjenica je da ne prestaje ni kada se sam proces liječenja završi. Zapravo, ovo može biti jedno od najizazovnijih vremena za one koji boluju od raka i itekako im je potrebna i dalje vaša podrška.
Prvenstveno trebate znati da mnoge dame koje su se izborile ili bore sa ovom bolešću često ističu da ona u potpunosti mijenja način na koji se osjećaju, vide sebe i svijet oko sebe. Često se javlja i anksioznost o neizvjesnom ili čak pomisao, ukoliko je liječenje gotovo, da će se rak vratiti.
Upravo zbog toga odlučili smo izdvojiti nekoliko načina na koje možete pokazati podršku dragim osobama.
Foto: unsplash.com
Nuspojave i promjene raspoloženja shvatite ozbiljno
Mnogi ljudi tokom liječenja ili nakon terapija jednostavno stalno osjećaju umor, bol, nesanicu, poteškoće sa koncentracijom ili pamćenjem. Vaša draga osoba također može osjetiti emocionalne simptome poput depresivnog raspoloženja ili razdražljivosti.
Budite strpljivi s njima. Odlično je planirati posjete i izlaske koji će im podići raspoloženje, ali shvatite da se moraju često odmoriti stoga ih nemojte forsirati.
Osjećaj tuge je u ovom slučaju prirodna emocija. Kada vam draga osoba kaže: „Dobro sam“, ali vi sumnjate u suprotno, javite se i recite: „Znaš, izgledaš nekako tužno. Nisam te vidjela da se smiješ odavno. Želiš da pričamo o tome?“
Također, ljutnja i mrzovolja su normalne emocije jer pacijenti mogu postati razdražljivi nakon liječenja raka.
Foto: unsplash.com
Shvatite da još uvijek postoji strah
Iako bi ovo mogla biti teška tema da se započne, ali moglo bi im biti od pomoći da razmisle ili porazgovaraju o tome kako će se nositi s tim. Rad sa psihologom im također može pomoći u rješavanju ovih strahova.
Slušajte i samo budite tu
Iako svakako želite da se draga osoba osjeća bolje, ponekad je potrebno da ljudi osjete i znaju da ih vi čujete.
Jedna od najboljih stvari koje možete učiniti je slušati.
Foto: pexels.com
Praktična podrška
Provjerite sa svojom prijateljicom ili dragom osobom i pitajte postoji li nešto konkretno oko čega im treba pomoć.
Neki ljudi ne žele pomoć ili im je možda teško da je prihvate. Možda žele da ostanu što nezavisniji. Pokušajte da ovo ne shvatite lično. Poštujte njihovu odluku, ali dajte im do znanja da ste tu ako se predomisle. Evo nekoliko praktičnih ideja: napraviti neka jela koja mogu staviti u zamrzivač; odvezite ih u bolnicu na analize krvi i zakazane preglede; pomoć pri čišćenju ili pranju veša; izvedite kućne ljubimce u šetnju ili kod veterinara; obavite kupovinu; ponudite da vodite djecu do i iz škole...
Foto: pexels.com
Educirajte se o dijagnozi i bolesti
Na internetu ima dosta korisne literature i stručnih web stranica koje pružaju detaljne informacije o liječenju raka, nuspojavama i drugim srodnim problemima.
Svakako možete se posavjetovati i sa doktorima koji će vam, sigurni, smo rado pojasniti sve detalje i informacije o bolesti, ali i dati savjet gdje sa stručnih web stranica možete pročitati više.
Foto: unsplash.com
Budite obazrivi kada pričate o tijelu
Slika tijela i seksualno zdravlje dva su česta izazova sa kojima se suočavaju, posebice ako je vaša prijateljica imala operaciju ili je izgubila kosu tokom terapije, možda će joj biti teško da prihvati svoj novi izgled.
Vaše suosjećanje i dijela mogu uveliko pomoći u tome da dodatno grade samopouzdanje i da se oni osjećaju podržano u svakoj sljedećoj fazi i izazovu jer treba im mali boost samopouzdanja.
***
Naslovna fotografija: freepik.com
TEKST: Bonjour.ba - PR
Završena je četvrta Woman.Comm konferencija, koja je i ove jeseni okupila stručnjakinje iz komunikacijske industrije regiona.
Tokom dva dana konferencije čule su se brojne inspirativne priče žena koje su otvoreno podijelile iskustva, uspjehe, ali i izazove koje nosi rad u dinamičnoj industriji komunikacija, te se pričalo i o stanju u industriji, novitetima i napretku.
Konferencija je završena uz snažnu poruku da su izdržljivost, odvažnost i vjera u vlastite mogućnosti ono što žene svakodnevno izdiže iznad „staklenog stropa“.
„Da bismo bili iznad staklenog stropa, potrebno je da budemo izdržljive, odvažne, ali i da ne slušamo kada nam kažu da ne možemo“, poručila je Ljiljana Vasić, regionalna market export menadžerka kompanije Bambi.
Jadranka Penava, direktorica MeggleBH, dodala je da su „žene bolje jer su snalažljivije, glasne, bučne i moćne. Riječi mogu, znam i hoću guraju nas naprijed.“
Belma Hadžiomerović, doktorica ekonomskih nauka i osnivačica Bstorm Consultinga, istakla je da liderstvo počinje iznutra: „Ne čekajmo savršene okolnosti, jer one rijetko dolaze. Promjena počinje onog trenutka kada preuzmemo odgovornost i odlučimo djelovati.“
Komunikacijska industrija regije: slični izazovi, različiti pristupi
Drugi dan konferencije donio je pregled tržišta Hrvatske, Slovenije, Srbije i BiH, uz zaključak da region odlikuje snažna kreativnost, rast i želja za profesionalizacijom.
U Hrvatskoj, članice HURA-e u 2024. ostvarile su gotovo 400 miliona eura prihoda, a očekuje se rast od 12% u 2025. godini. Kampanje s manjim budžetima sve češće osvajaju međunarodna priznanja, dok projekti poput Dana komunikacija i IAB Discovery edukacija dodatno jačaju industriju.
U Bosni i Hercegovini, komunikacijska industrija pokazuje stabilan rast uprkos izazovima poput odliva kadrova, ograničenih budžeta i nedostatka sistemskog mjerenja medija.
Među događajima koji oblikuju tržište istaknuti su: Sarajevo Film Festival, No Limit Festival, Branding konferencija, Advertissimo i Woman.Comm, uz potrebu za snažnijim udruženjem koje bi okupilo agencijski sektor.
Slovenija, kako je istakao Tine Lugarič, suosnivač kreativnog studija Trampolin, bilježi stabilan rast i prelazak na digitalno oglašavanje, koje sada čini više od 50% ukupnih budžeta.
To sve ukazije na zrelost tržišta, ali i na promjene u ponašanju oglašivača prema većoj mjerljivosti, efikasnosti, ciljanju i optimizaciji kampanja. Oni su taj trend iskoristili na najbolji način, i u kombinaciji sa njihovim receprtom za uspjeh postižu odlične rezultate.
„Naš recept je jednostavan, ne izlazimo na pičeve, ideje ne dajemo besplatno. Povjerenje i poštovanje su srce svakog odnosa, a bez njih dobre stvari se ne dešavaju“, rekao je Lugarič.
Nove teme: Krize, AI i event marketing
Paneli i predavanja donijeli su i pregled ključnih tema koje oblikuju budućnost industrije. Katja Fašink je kroz praktične primjere predstavila kako pravovremeno i strateški razmišljanje u kriznim situacijama može spasiti reputaciju brenda, uz upozorenje da su „kompanije sve izloženije hakerskim napadima i reputacijskim rizicima“.
S druge strane Krešimir Macan je objasio koliko je bitan politički PR, kako može uticati na percepciju posmatrača i kako lako negativac može postati pozitivan lik.
Amra Jusović Alihodžić, creative Project Manager u agenciji McCann Sarajevo, provela nam je kroz panel koji je govorio o značaju event marketinga, sa svojim sagovorinicima je došla do zaključka da „događaji nisu samo iluzija vrijednosti, već iskustva koja mijenjaju ljude, zajednice i tržište“.
O budućnosti komunikacija kroz prizmu umjetne inteligencije govorio je Borislav Miljanović, CEO Represent System poručivši da je „Umjetna inteligencija već sada dio našeg svakodnevnog života, i neće otići. Na nama je da naučimo kako da je koristimo da mi upravljamo njome, a ne on nama. Dokle god je tretiramo kao alat koji nam pomaže da živimo i radimo bolje, ona je naš saveznik.“
Zajedništvo i razmjena znanja – najveći kapital Woman.Comm zajednice
Tine Lugarič je dao odličan zaključak da događaji poput Woman.Comm konferencije imaju neprocjenjivu vrijednost jer povezuju ljude, stvaraju nova poznanstva i omogućavaju da se ekspertize i znanja dijele i nakon konferencije.
„To je najveći kapital koji imamo, da se upoznajemo, razmjenjujemo iskustva i ostajemo u kontaktu. Na taj način rastemo i kao pojedinci i kao industrija“, rekao je.
Ovogodišnja Woman.Comm konferencija još jednom je potvrdila da je snaga komunikacija u znanju, solidarnosti i autentičnosti i da žene u industriji ne samo da prate trendove, već ih često i postavljaju.
Foto: PR
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!