TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 4.5.2019.
Prvi ponedjeljak u petom mjesecu rezerviran je za otvorenje izložbe i bal koji predstavlja jedan od najvažnijih društvenih događaja na Manhattanu – Met galu. Održava se u Metropolitan muzeju u New Yoku. Sama izložba donosi modnu retrospektivu na određena poglavlja, dizajnere ili određene stilove u modi, slaveći modnu baštinu kroz 30 000 različitih odjevnih komada iz cijelog svijeta. Met gala je ujedno i donatorska večer i sav prikupljeni novac se ulaže u daljnji rad i djelovanje muzeja.

Djelić 'Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination' izložbe održane 2018. godine
Dokumentarac 'The First Monday in May' najbolje prikazuje vrijeme, strast i snagu koja se krije iza cijelog eventa, u kojem glavnu ulogu ima Anna Wintour, urednica američkog Vogue magazina. Anna ne samo da bira listu osoba koje će biti pozvane na event (dakle, nije dovoljno da ste spremni platiti ulaznicu koja ove godine prema pisanjima medija košta oko 45 000 američkih dolara), nego i bira većinu kombinacija koje će poznata lica birati za crveni tepih otvorenje izložbe.

Anna Wintour
Anna ima stroge kriterije kada je u pitanju odabir jelovnika, korištenje društvenih mreža, ali i raspored sjedenja. „Cijela poanta Met gale leži u upoznavanju novih ljudi i pokazivanju zainteresiranosti za ono što drugi rade. Koja je svrha da dođeš na događanje na kojem ćeš se isključivo družiti sa svojim suprugom?“ – komentirala je Sylvana Ward Durett, jedna od Vogue suradnica. Kako je sve počelo i što danas MET galu čini posebnom, odgovaramo kroz četiri najčešće postavljena pitanja o ovom događaju.
Kada je održan prvi Met gala bal?
Met gala bal prvi put je održan 1948. godine. Modna urednica Eleanor Lamber pokrenula je tradiciju gala večere u Met muzeju za koju je ulaznica koštala pedeset dolara. Diana Vreeland je u sedamdesetima događaju dala dodatnu glamuroznu notu uz A-listu celebritya na eventu, a Anna je svoje prste u cijelu priču umiješala 1995. godine. Tada je i započela važna suradnja Vogue magazina i Metropolitan muzeja.

Djelić 'Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology' izložbe održane 2016. godine
Što je tema ovogodišnjeg Met gala bala?
Ove godine tema Met gala bala je „Camp: Notes on Fashion“, a bit će održan 6.5.
Tema je proizašla iz eseja Susan Sontag, koji nosi sličan naziv – „Notes on Camp", u kojem Susan ističe 'ljubav prema neprirodnom: umjetnom i pretjerivanju.' Andrew Bolton, kustos izložbe je sam korijen riječi 'camp' pronašao u francuskom izrazu 'camper' koji zapravo znači zauzeti ekstravagantnu pozu. U skladu s tim, kao dio izložbe bit će prikazane hrabre, odvažne i upečatljive kreacije Jean Paula Gaultiera, Johna Galliana, Virgila Abloha, Marca Jacobsa, Jeremya Scotta, Richarda Quinna…
Tko su gosti Met gala bala?
Svake godine samo pomno odabrana imena iz svijeta mode, filma i glazbe dobivaju mogućnost biti dio iste. Anna sudjeluje u odobravanju svakog imena s liste uzvanika. Modna urednica koja ima veliki utjecaj u medijima i koja je sudjelovala u razvoju karijera brojnih modnih djelatnika, kroz event potiče na umrežavanje, ali i daje dodatnu važnost pojedinim imenima.

Sarah Jessica Parker u Gilles kreaciji na Met gala balu 2013. godine
Met Gala crveni tepih uvijek započinje malo prije sedam sati navečer. Unaprijed je dogovoren i uređen raspored dolaska poznatih imena na crveni tepih, a inspirirani temom izložbe, poznate dame i muškarci biraju dizajnerske kreacije koje će stilski odgovoriti na temu zabave.
Pojedine dame poput Sarah Jessice Parker, zajedno s timom stručnjaka mjesecima prije bala detaljno istražuju temu i u suradnji s dizajnerima osmišljavaju kreaciju koja će u potpunosti odgovoriti na zadatak.
Nerijetko to dovodi do scenarija u kojem određeni dizajneri kreiraju kreacije specijalno za Met gala bal, pokazujući talent i znanje kroz igru s materijalima, bojama i dodacima. A sve to, kako bi uistinu odali počast vremenu, modnom stilu ili dizajneru u čiju se čast i organizira izložba. Te kreacije savršen su primjer kako to izgleda kada se spoje modni pravci koji su obilježili modnu povijest i vještina i kreativnost dizajnera današnjice.
Post koji je SJP podjelila nakon Met gala izložbe 2016.godine na temu 'Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology'
I baš kao što se na dodjeli Oscara uz info o dobitniku zlatnog kipića usmjerava pažnja na red carpet izdanja, na jednom od najvažnijih modnih događanja svi žele znati tko je dobio pozivnicu, čiji dizajn nosi, je li uspješno odgovorio na dress code zabave, što će modna kritika reći na njihov odabir i tko su nove muze omiljenih nam dizajnera. Uz to, velik je pritisak na modnim dizajnerima i draguljarskim kućama, koje na ovom eventu mogu dobiti jak PR. Ili potpuno suprotan učinak, ako se dama ili muškarac koji su odjenuli nađu na listi najgore odjevenih gostiju Met gale.
Blake Lively u Versace kreaciji na Met gala balu 2018. godine
Tko su organizatori Met gala bala?
Uz Annu i Met muzej, svake godine, još par imena iz svijeta mode sudjeluje u organizaciji izložbe i svečane zabave. Ove godine, Anni se u ulozi domaćina pridružuju Serena Williams, Lady Gaga i Alessandro Michele (kreativni dizajner u Gucciju), koji je i glavni sponzor ovogodišnje izložbe koja će se moći pogledati od 6.5. - 8.9. 2019.
Na kraju, jedva čekamo ponedjeljak i pripremu još jednog detaljnog BONJOUR.reporta s crvenog tepiha ovogodišnjeg Met gala bala, ali i zaviriti u backstage modne izložbe koja slavi posebnost. #staytuned.
TEKST: Ada Ćeremida
Prvi ponedjeljak u maju 2026. godine otvara pitanje šta moda postaje kada se vrati svom izvornom mediju: tijelu i umjetnosti.
Prvi ponedjeljak u maju odavno je više od glamurozne noći: on određuje način na koji ćemo posmatrati modu u godini pred nama. Prošlogodišnji fokus na arhivima i reinterpretaciji tradicije otvorio je razgovor o tome kako moda čuva svoje nasljeđe. Ove godine, priča postaje još direktnija, intimnija i sa suštinom.
Umjesto da se bavi onim što odjeća “pamti”, ovogodišnja izložba vraća se na početnu tačku: na tijelo.
Na načine na koje se ono kroz stoljeća oblikovalo, prikazivalo, štitilo, ukrašavalo i tumačilo. A tema koja stoji iza ovogodišnjeg prvog majskog ponedjeljka naglašava upravo to, odjeveni oblik kao temelj umjetničke i modne istorije.
Šta stoji iza ovogodišnje ideje Costume Art ?
Izložba koja određuje koncept ove godine zasnovana je na jednostavnoj, ali moćnoj ideji: odjeveno tijelo je jedan od ključnih motiva kroz cijelu istoriju umjetnosti. I to ne samo u modnom smislu. Gotovo svaki figurativni prikaz u Met muzeju — od skulptura do slika različitih epoha, prikazuje tijelo obučeno na određeni način.
Kroz putovanje od praistorije do savremenosti, postavka istražuje kako je “dressed body” mijenjao značenja, identitete i forme. Uparivanjem komada iz Costume Institute kolekcije sa remek-djelima iz ostatka muzeja, stvara se vizuelni dijalog: odjeća nije dekor, ona je kulturni tekst.
Tu ideju potvrđuje i historičarka umjetnosti mode Aileen Ribeiro, koja je još prije nekoliko decenija primijetila da se historija odijevanja često tretirala kao oblast “neprobojna za analizu”. Drugim riječima, moda se predugo držala izvan ozbiljnog umjetničkog diskursa. Ova izložba to konačno ispravlja.
Tri tijela tri načina čitanja mode
Tema se tumači kroz tri vrste tijela:
Tijelo kao umjetnost: Idealizirane, klasične siluete koje povezuju modu sa skulpturom i ikonografijom prošlih epoha.
Zanemareno tijelo: Tijela koja su historijski izostavljena iz modnog i umjetničkog kanona: trudno, starije, bolesno, stvarno tijelo.
Fizičko, univerzalno tijelo: Anatomska, simbolička forma; tijelo kao temelj bez kojeg moda ne postoji.
Ova tri pristupa otvaraju prostor dizajnerima da iskoriste punu snagu svoje imaginacije i da kroz modu ispričaju potpuno nove priče o ljudskom obliku.
Uparivanjem modnih komada sa umjetničkim djelima, izložba pokazuje ono što se dugo ignorisalo: moda i umjetnost nikada nisu bile odvojene discipline. Moda je uvijek učila iz umjetnosti. Umjetnost je uvijek koristila odjeću kao ključ za razumijevanje identiteta.
Šta možemo očekivati ovog maja?
Očekuje se da će ovogodišnji crveni tepih biti jedan od najkonceptualnijih u posljednjoj deceniji, jer tema otvara dizajnerima prostor za neobičnu slobodu, ali i odgovornost. Siluete će vjerovatno kliziti između skulpturalnih formi inspirisanim antičkim i renesansnim djelima i anatomskih konstrukcija koje prate samu arhitekturu tijela.
Vidjet ćemo i modele koji nose snažan društveni komentar, reinterpretacije zanemarenih ili cenzurisanih tijela, kao i arhivske kreacije izvučene iz depoa i postavljene u kontekst kulturnog artefakta. Mnogi će posegnuti za instalacijskim pristupom, stvarajući komade koji više podsjećaju na galerijske radove nego na klasičnu modu.
Sve ukazuje na to da će prvi ponedjeljak u maju postati susret skulpture, mode, društvenih pitanja i vizuelne poezije, noć u kojoj odjeća neće biti samo glamur, nego analiza, komentar i umjetničko djelo samo po sebi.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!