TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 4.5.2019.
Prvi ponedjeljak u petom mjesecu rezerviran je za otvorenje izložbe i bal koji predstavlja jedan od najvažnijih društvenih događaja na Manhattanu – Met galu. Održava se u Metropolitan muzeju u New Yoku. Sama izložba donosi modnu retrospektivu na određena poglavlja, dizajnere ili određene stilove u modi, slaveći modnu baštinu kroz 30 000 različitih odjevnih komada iz cijelog svijeta. Met gala je ujedno i donatorska večer i sav prikupljeni novac se ulaže u daljnji rad i djelovanje muzeja.

Djelić 'Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination' izložbe održane 2018. godine
Dokumentarac 'The First Monday in May' najbolje prikazuje vrijeme, strast i snagu koja se krije iza cijelog eventa, u kojem glavnu ulogu ima Anna Wintour, urednica američkog Vogue magazina. Anna ne samo da bira listu osoba koje će biti pozvane na event (dakle, nije dovoljno da ste spremni platiti ulaznicu koja ove godine prema pisanjima medija košta oko 45 000 američkih dolara), nego i bira većinu kombinacija koje će poznata lica birati za crveni tepih otvorenje izložbe.

Anna Wintour
Anna ima stroge kriterije kada je u pitanju odabir jelovnika, korištenje društvenih mreža, ali i raspored sjedenja. „Cijela poanta Met gale leži u upoznavanju novih ljudi i pokazivanju zainteresiranosti za ono što drugi rade. Koja je svrha da dođeš na događanje na kojem ćeš se isključivo družiti sa svojim suprugom?“ – komentirala je Sylvana Ward Durett, jedna od Vogue suradnica. Kako je sve počelo i što danas MET galu čini posebnom, odgovaramo kroz četiri najčešće postavljena pitanja o ovom događaju.
Kada je održan prvi Met gala bal?
Met gala bal prvi put je održan 1948. godine. Modna urednica Eleanor Lamber pokrenula je tradiciju gala večere u Met muzeju za koju je ulaznica koštala pedeset dolara. Diana Vreeland je u sedamdesetima događaju dala dodatnu glamuroznu notu uz A-listu celebritya na eventu, a Anna je svoje prste u cijelu priču umiješala 1995. godine. Tada je i započela važna suradnja Vogue magazina i Metropolitan muzeja.

Djelić 'Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology' izložbe održane 2016. godine
Što je tema ovogodišnjeg Met gala bala?
Ove godine tema Met gala bala je „Camp: Notes on Fashion“, a bit će održan 6.5.
Tema je proizašla iz eseja Susan Sontag, koji nosi sličan naziv – „Notes on Camp", u kojem Susan ističe 'ljubav prema neprirodnom: umjetnom i pretjerivanju.' Andrew Bolton, kustos izložbe je sam korijen riječi 'camp' pronašao u francuskom izrazu 'camper' koji zapravo znači zauzeti ekstravagantnu pozu. U skladu s tim, kao dio izložbe bit će prikazane hrabre, odvažne i upečatljive kreacije Jean Paula Gaultiera, Johna Galliana, Virgila Abloha, Marca Jacobsa, Jeremya Scotta, Richarda Quinna…
Tko su gosti Met gala bala?
Svake godine samo pomno odabrana imena iz svijeta mode, filma i glazbe dobivaju mogućnost biti dio iste. Anna sudjeluje u odobravanju svakog imena s liste uzvanika. Modna urednica koja ima veliki utjecaj u medijima i koja je sudjelovala u razvoju karijera brojnih modnih djelatnika, kroz event potiče na umrežavanje, ali i daje dodatnu važnost pojedinim imenima.

Sarah Jessica Parker u Gilles kreaciji na Met gala balu 2013. godine
Met Gala crveni tepih uvijek započinje malo prije sedam sati navečer. Unaprijed je dogovoren i uređen raspored dolaska poznatih imena na crveni tepih, a inspirirani temom izložbe, poznate dame i muškarci biraju dizajnerske kreacije koje će stilski odgovoriti na temu zabave.
Pojedine dame poput Sarah Jessice Parker, zajedno s timom stručnjaka mjesecima prije bala detaljno istražuju temu i u suradnji s dizajnerima osmišljavaju kreaciju koja će u potpunosti odgovoriti na zadatak.
Nerijetko to dovodi do scenarija u kojem određeni dizajneri kreiraju kreacije specijalno za Met gala bal, pokazujući talent i znanje kroz igru s materijalima, bojama i dodacima. A sve to, kako bi uistinu odali počast vremenu, modnom stilu ili dizajneru u čiju se čast i organizira izložba. Te kreacije savršen su primjer kako to izgleda kada se spoje modni pravci koji su obilježili modnu povijest i vještina i kreativnost dizajnera današnjice.
Post koji je SJP podjelila nakon Met gala izložbe 2016.godine na temu 'Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology'
I baš kao što se na dodjeli Oscara uz info o dobitniku zlatnog kipića usmjerava pažnja na red carpet izdanja, na jednom od najvažnijih modnih događanja svi žele znati tko je dobio pozivnicu, čiji dizajn nosi, je li uspješno odgovorio na dress code zabave, što će modna kritika reći na njihov odabir i tko su nove muze omiljenih nam dizajnera. Uz to, velik je pritisak na modnim dizajnerima i draguljarskim kućama, koje na ovom eventu mogu dobiti jak PR. Ili potpuno suprotan učinak, ako se dama ili muškarac koji su odjenuli nađu na listi najgore odjevenih gostiju Met gale.
Blake Lively u Versace kreaciji na Met gala balu 2018. godine
Tko su organizatori Met gala bala?
Uz Annu i Met muzej, svake godine, još par imena iz svijeta mode sudjeluje u organizaciji izložbe i svečane zabave. Ove godine, Anni se u ulozi domaćina pridružuju Serena Williams, Lady Gaga i Alessandro Michele (kreativni dizajner u Gucciju), koji je i glavni sponzor ovogodišnje izložbe koja će se moći pogledati od 6.5. - 8.9. 2019.
Na kraju, jedva čekamo ponedjeljak i pripremu još jednog detaljnog BONJOUR.reporta s crvenog tepiha ovogodišnjeg Met gala bala, ali i zaviriti u backstage modne izložbe koja slavi posebnost. #staytuned.
TEKST: Bonjour.ba
Marko Feher nikada nije igrao po pravilima modne industrije, on ih konstruiše, dekonstruiše, zatim ostavlja da lebde u zraku kao teorija koju tek trebamo razumjeti.
Njegove kolekcije su misaoni eksperimenti, vizualne hipoteze i kulturni komentari. Kolekcijom My Digital Legacy, predstavljenom u augustu 2024. očekivanja su bila visoko postavljena, ali Feher nikada ne isporučuje očekivano. On isporučuje iskorak.
Odlučio je premijerno s nama podijeliti svoju novu kolekciju.
Bez komentara
„No Comment“ na papiru zvuči kao tišina, ali u Feherovom vokabularu to je najglasnija rečenica. „U svijetu savršeno generisanih tekstova, samo jednim klikom, ja biram govoriti manje. 'NO COMMENT' je moj poziv da više mislimo“, to je sve što nam je rekao dizajner. 
Šta se dešava vizuelno? Siluete su skulpturalne, gotovo brutalističke, volumen se tretira kao arhitektura, a odjeća kao manifest. Crna, bijela, siva i crvena, četiri boje koje se u modnoj teoriji često smatraju "primarnim emocijama garderobe" kod Fehera postaju emocionalna topografija. Crvenu smo interpretirali kao alarm, ali i puls.

Tačkasti motiv, koji otvara kolekciju, možda je njen najneočekivaniji element. Crna podloga s monumentalnim crvenim tačkama podsjeća na avangardne japanske studije forme (čitaj:Yayoi Kusama). Iznenađuje koliko uvjerljivo ovaj motiv funkcioniše i na oversized odijelu i na slip haljini.


Model kolekcije je glumica Tatjana Šojić. Šojić svojim izrazom i gestikulacijom nosi Feherovu modu kao performans, ali i kao svojevrsnu transformaciju identiteta. Njena pojava u kampanji otvara prostor za potpuno novu interpretaciju Feherovog dizajna, onu koja briše granice roda i ulogu tijela pretvara u čistu ekspresiju. Šojić u jednom kadru djeluje strogo, gotovo monumentalno, a u sljedećem eterično, meko, fluidno. Divno ju je posmatrati u toj smjeni energije.
Posljednji put kada je Feher angažovao glumicu u ovako snažnom kontekstu bilo je 2017. u projektu An Unwritten Novel sa Eminom Muftić. Ovaj povratak narativnom castingu nije slučajan. "No Comment" je kolekcija koja govori upravo kroz lice koje zna šutnjom ispričati najdublju emociju.



Siluete kroz kolekciju ostaju unisex. Feher je jedan od rijetkih dizajnera iz regije koji rod ne koristi kao granicu, nego kao materijal za oblikovanje. Od moćnih, strogo krojenih odijela do volumeniziranih jakni koje na trenutke djeluju kao wearable sculpture, pa do haljina koje su već sada spremne za crveni tepih raznih festivala.





Feherova moda? Inteligentna i promišljena.







„No Comment“ ne govori mnogo, ali isporučuje sadržaj koji tjera na misao, pogled, ponovno iščitavanje.

Fashion: Marko Feher
Talent: Tatjana Šojić
Photography: Edvin Kalić
Hair: Ensar Dervišbegović
Makeup: Renata Ponjević
Supernumerary: Alaoui Ismail
Special thanks: BHRT, BINGO, Minja, Dejan, Maja, Amna
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!