TEKST: Arijana Bošnjak
DATUM OBJAVE: 29.5.2024.
Pravilo trećina može dramatično poboljšati izgled i osjećaj vašeg doma, stvarajući uravnotežen i vizualno privlačan prostor.
To je jedno je od najvažnijih pravila u kompoziciji koje se koristi u fotografiji, slikarstvu, ali i u interijer dizajnu. Rasporedom elemenata prema pravilima trećina stvara se vizualna ravnoteža koja čini prostor ugodnijim i atraktivnijim.
Poznato i kao zlatni rez, ovo pravilo je popularna tehnika u dizajnu koja pomaže stvoriti vizualno privlačne i uravnotežene kompozicije. Osnova pravila je podjela površine ili objekta na trećine, gdje se koristi omjer 1:2 ili 2:1 kako bi se postigla harmonična ravnoteža. Ova metoda se često primjenjuje u fotografiji, slikarstvu, ali i u interijer dizajnu, gdje može značajno poboljšati estetski dojam prostora.
Primjena pravila trećine u dnevnom boravku
Sofa i namještaj
Kada uređujete dnevni boravak, pravilo trećine može vam pomoći da postignete skladnu kompoziciju. Postavite sofu tako da zauzima dvije trećine zida ili prostora, dok ostatak jedne trećine ostavite za komplementarne komade namještaja poput stolića ili fotelje. Na primjer, ako je zid širok 3 metra, sofa može zauzimati 2 metra, dok preostali 1 metar može biti iskorišten za postavljanje biljke ili umjetničkog djela.

Foto: @golden.cottagee
Umjetnine i ukrasi
Za umjetnine i ukrase, pravilo trećine može osigurati da svaki predmet ima svoje mjesto i da ne pretrpate prostor. Postavite najveći umjetnički komad ili zrcalo tako da zauzima dvije trećine zida, dok preostalu trećinu iskoristite za manje ukrase ili slike. Ovakva raspodjela stvara fokusnu točku i daje prostor za vizualni odmor.
Pravilo trećine na stoliću za kavu
Stolići za kavu često služe kao središnji dio dnevnog boravka, pa ih je važno dekorirati s pažnjom. Podijelite površinu stolića na trećine i koristite dvije trećine za veće predmete poput knjiga, svijeća ili vaze s cvijećem. Preostalu trećinu ostavite slobodnom ili postavite manji dekorativni predmet. Na taj način stol izgleda uredno i atraktivno.

Foto: @marcmichaelsid

Foto: @interiorbygini
Ovo je pravilo koje možete primijeniti u svakoj prostoriji i u svakom interijeru, bez obzira na arhitekturu. Iako se radi o naizgled malim i jednostavnim izmjenama, kada čitav prostor uredite prema ovim smjernicama, rezultat će biti skladan i vizualno privlačan, uredan dom.
* * *
Naslovna fotografija: @staceysmitherscreative
TEKST: Ada Ćeremida
Kada je 29. novembra 1969. godine, tačno u 18 sati, Sarajevo dobilo svoj potpuno novi Kulturno-sportski centar, događaj nije ličio ni na šta što je grad do tada vidio.
Upravo zato danas, 56 godina kasnije, o Skenderiji ne govorimo samo kao o zgradi, govorimo o mitologiji grada Sarajeva. Postoje zgrade koje postanu orijentiri, a postoje one koje postanu dio kolektivnog pamćenja. Skenderija je u Sarajevu oduvijek bila oboje.
Sve je počelo 1969. godine, kada je grad pod Trebevićem otvorio vrata monumentalnog Kulturno-sportskog centra, zdanja koje će narednih pola stoljeća oblikovati kulturni, umjetnički i društveni život Sarajeva kao malo koji drugi prostor. Tog dana Sarajevo je dobilo scenu, ritam, ambiciju i osjećaj pripadanja vremenu koje je tek dolazilo.
Foto: Bonjour.ba arhiva
Nastanak Skenderije bio je trenutak modernističke hrabrosti. Kompleks su projektovali arhitekti Živorad Janković, Halid Muhasinović i Ognjen Malkin, stvarajući zdanje koje je radikalno odbacilo dekorativnost i tradicionalna rješenja, nudeći umjesto toga arhitekturu koja je izgledala kao da je stigla iz budućnosti.
Masivni betonski volumeni, ogromne plohe, lepezasto krovno rješenje i široki plato koji se prirodno stapao s gradskim tkivom činili su da Skenderija ne bude samo jedan kompleks, nego urbana topografija.
Da je hrabrost bila ispravna, potvrdila je i godina njenog otvaranja: Skenderija je tada osvojila godišnju nagradu za najbolje arhitektonsko djelo u Jugoslaviji.
Sve oko nje djelovalo je kao pozornica, kao da je Sarajevo dobilo svoj otvoreni forum, prostor koji je živio s gradom, u ritmu koraka, događaja i generacija koje će tek sazrijeti uz nju.
Kada je stigao dan svečanog otvaranja, Skenderija je odisala ceremonijalnošću. Premijera filma Bitka na Neretvi, jedne od najskupljih jugoslavenskih filmskih produkcija, okupila je šest hiljada pažljivo odabranih uzvanika.
Pozivnice su, gotovo nestvarno, nosile Picassov pečat u vidu skice potopljenog broda kao vizuelni potpis.
Foto: @centar_skenderija
Na ulazu su hostese prodavale simbolične kartonske cigle za Dom mladih, podsjećajući svakoga da ova zgrada nije samo prostor predstave, nego mjesto koje ulaže u buduće generacije umjetnika.
Tribine u dvorani, monumentalne i precizno konstruisane, izradila je njemačka firma Telembach, čiji je vlasnik, fasciniran viđenim, izjavio da je Skenderija najljepša i najimpresivnija dvorana koju je ikada vidio.
Njegove riječi nisu bile pretjerivanje. Skenderija je zaista bila arhitektonski šok, struktura koja je spajala brutalistički izraz s iznenađujućom mekoćom javnog prostora.
Bila je moderna, ali nije bila hladna. Bila je monumentalna, ali nikada nepristupačna. A u vremenu kada su gradovi širom Evrope tragali za novim urbanim identitetima, Sarajevo ga je te večeri dobilo.
Dio te priče je i Dom mladih, zamišljen kao kreativno središte grada, mjesto gdje počinju karijere, gdje se pronalaze interesi, gdje generacije uče šta znači biti dio kulturne scene. 
Među ljudima koji su ostavili neizbrisiv trag u njegovoj historiji bila je i Gordana Magaš, balerina, glumica i pedagoginja, koja je u periodu od 1987. do 1991. vodila Baletni studio u Domu mladih.
Njeni treninzi oblikovali su čitave generacije plesača i unijeli u ovaj modernistički prostor nešto što ga je uvijek činilo posebnim: disciplinu, eleganciju i posvećenost.
Foto: @centar_skenderija
Dok se u Domu mladih stvarala nova urbana kultura, u Ledenoj dvorani stvarala su se potpuno drugačija, ali podjednako dragocjena sjećanja. Za mnoge građane, Ledena dvorana je bila prvi dodir s klizanjem, prvi pad, prvi stisak ruke, prvi izlazak s društvom, prvo takmičenje, prva revija Holiday on Ice.
U arhitekturi koja je spolja djelovala masivno i hladno, unutra se odvijao jedan od najtoplijih dijelova života grada: ritual zimskih druženja.

Skenderija je ubrzo postala mjesto za koje se zna daleko izvan Sarajeva. Veliki međunarodni događaji stizali su jedan za drugim, a kompleks je samo nekoliko mjeseci nakon otvaranja zvanično prepoznat kao jedno od najvažnijih arhitektonskih ostvarenja u Jugoslaviji.
Moglo bi se reći da je funkcionalnost pratila ambiciju, a ambicija grad i to je možda najveća tajna njene dugovječnosti.
Danas, 56 godina kasnije, Skenderija i dalje živi. U njenim dvoranama održavaju se koncerti, predstave, sajmovi, sportska takmičenja i festivalski programi.
Hiljade ljudi prelaze preko njenog platoa svakog dana, često nesvjesne činjenice da hodaju po prostoru koji je decenijama bio kulturni puls grada. Iako je vrijeme donijelo nove izazove, Skenderija je ostala dosljedna sebi: javna, otvorena, živa.
Foto: Bonjour.ba arhiva
Možda je zato svaki njen rođendan više od pukog jubileja jer je podsjetnik na čitavu zajednicu, arhitekturu, navike, generacije, uspomene…
Podsjetnik da ponekad jedan kompleks može postati cijeli svijet koji traje već 56 godina i koji danas, uprkos svemu, uporno raste i diše u ritmu grada koji ga je izgradio.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!