TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 31.1.2025.
Ova sedmica bila je obilježena očaravajućim kreacijama kuća kao što su Schiaparelli, Dior, Chanel i Jacquemus. Ipak, iza reflektora i raskošnih materijala krije se još jedna vrsta umjetnosti, a to je scenografija.
Mi smo otišli korak dalje i istražili ko je zaslužan za nevjerojatnu scenografiju, pretvarajući piste u glavne pozornice mode.
Schiaparelli: Icarus
Schiaparelli je predstavio svoju haute couture kolekciju za proljeće/ljeto 2025., pod nazivom Icarus u Petit Palaisu. Kolekcija je crpila inspiraciju iz različitih referenci i ikona prošlih era, sa siluetama koje su balansirale između antike i modernizma. Kao i kolekcija, scenografija modne piste je reflektovala dramatičnu strukturu korseta, sa zavojitim bijelim stazama i zlatnim kružnim detaljima, stvarajući dojam fluidnog pokreta i sofisticirane teatralnosti.


Foto: @villaeugenie
Dior: Flowers we grew
Posebna scenografska instalacija za predstavljanje Dior couture kolekcije za proljeće/ljeto 2025., koju je kreirala Maria Grazia Chiuri. U prostoru osmišljenom za održavanje revije, umjetničko djelo Rithike Merchant je reproducirano na devet ogromnih zidnih panela u formi vezenih radova. Velika tekstilna djela, koja su obavijala goste unutar prostora revije, predstavljala su fantastičnu kompoziciju elemenata kao što su šaren prizor mitskih scena obogaćenih bujnim motivima flore i faune.

Foto: @galerie.lj

Foto: @chanakya.in
Chanel: Infinite movement
Chanel je svoju haute couture reviju za proljeće/ljeto 2025. obilježio proslavom 110 godina postojanja u impresivnom prostoru Grand Palais u Parizu. Nadahnuta simbolikom beskonačnosti, set dizajn je spajao ideju prepoznatljivog duplog C amblema kuće, ističući neograničenu kreativnu slobodu i bezvremenski šarm koji se kontinuirano reinterpretira. Elegantna vijugava pista evocirala je dojam beskonačnog kretanja, simbolizirajući neprekidnu evoluciju i kreativnu izvrsnost brenda.


Foto: @villaeugenie
Dior: Winter 25
Diorova kolekcija za jesen/zimu 2025. godine za muškarce, koju je kreirao Kim Jones, ponovno osmišljava suštinu Maison brenda, spajajući historijske reference s odjekom današnjice. Minimalistička scena sadržavala je monumentalne stepenice, što je aludiralo na istraživanje transformacije i kontrasta u samoj kolekciji. Scenografija je stvarala iluziju beskonačne dubine i čistog prostora, gdje bijele stepenice uronjene u crnu pozadinu simboliziraju prelaz između svjetla i sjene, modernog i bezvremenog.

Foto: @adriendirand

Foto: @villaeugenie
Set dizajn sve više postaje umjetnost za sebe, s fokusom koji se sada proširuje i na fascinantne scenografije koje oživljavaju vizije dizajnera. Na ovogodišnjim haute couture revijama u Parizu, upravo su impresivni prostorni koncepti dodatno istaknuli kreativnost i dramatiku kolekcija.
***
Naslovna fotografija: @villaeugenie
TEKST: Ada Ćeremida
Holandski MVRDV gradi “The Grand Ballroom”, ogromnu sferu koja spaja arenu, stanove, hotel i park i već sada najavljuje novu eru urbanog dizajna u regionu.
U posljednjih nekoliko godina Tirana je postala poligon za velike međunarodne arhitektonske kuće: od ikoničnih stambenih zgrada do javnih prostora koji mijenjaju ritam grada.
Sada stiže i možda najglasniji projekt do sada: ogromna sfera koja će zamijeniti postojeću dvoranu Asllan Rusi i ponuditi mješavinu arene, hotela, stanova i prizemnih sadržaja otvorenih prema gradu.
Za regionalni kontekst ovo je važna vijest jer rijetko viđamo ovako snažno oblikovane urbane objekte koji su zaista multifunkcionalni.
The Grand Ballroom: Nova ikona bez uglova
Zamišljena kao ogromna kugla, visoka više od 100 metara, nova zgrada djeluje kao arhitektonska metafora igre referenca na loptu, ali i na arhitektonske utopije prosvjetiteljstva. No, njena forma nije samo vizuelni potpis. Kružni oblik omogućava da zgrada nema “stražnju fasadu” nema iza, nema periferiju. Svaka strana komunicira s gradom podjednako, otvara se prema ulicama i stvarnim životima ljudi oko nje.
Upravo u toj ideji jednakosti, MVRDV pronalazi balans između urbanog spektakla i svakodnevne funkcionalnosti. Na relativno maloj parceli uspjeli su složiti čitav mali svijet: arena u središtu, hotel iznad nje, stambeni prostori u višim zonama, a prizemlje otvoreno svima.
Kako se sfera sužava pri dnu, oslobađa prostor za trgove, male parkove i vanjske sportske terene koji će, barem prema vizijama arhitekata,ostati dostupni i djeci iz komšiluka.
Donji dio sfere kao da se utisnuo u teren, stvarajući amfiteatarske stepenice i kafiće koji će funkcionisati i kada nema utakmica.
Sve to zajedno čini da The Grand Ballroom ne djeluje kao izolovana arena, već kao živa zgrada koja diše s gradom, koja ima ritam svakodnevice, a ne samo ritam sportskih događaja.
Interijer sfere: Vrt, arena i hotel u jednom
Kada se uđe u unutrašnjost sfere, prvo što dočekuje pogled je ogromni oculus, stakleni otvor koji na vrhu propušta svjetlost i povezuje različite slojeve zgrade.
U središtu je arena s 6.000 sjedišta, okružena tribinama i prostorima koji se mogu koristiti i za druge događaje. Iznad nje, u neobičnom arhitektonskom obratu, smješten je hotel čije sobe gledaju direktno na teren. Neki gosti će, doslovno, moći gledati utakmicu iz kreveta.
Još više fascinira ono što se krije iznad hotela: stambeni prstenovi koji formiraju dvostruku ljusku sfere. U toj debljini zida razvija se unutrašnji vrt, gotovo kao obrnut odraz arene ispod, mjesto s drvećem, klupama i tišinom. Taj prostor, iako unutar sfere, djeluje kao park pod nebom.
Kako se zgrada sužava prema vrhu, rastu i terase. Vanjski zidovi stanova blago su uvučeni unutar konstrukcije, pa svaka etaža iznad stvara prirodan hlad. Na samom vrhu nalaze se dupleksi s privatnim krovnim terasama i sky-bar koji obećava panoramski pogled na Tiranu, novu tačku s koje će se posmatrati grad koji ne prestaje da raste.
Život oko sfere
Jedna od najvećih prednosti projekta leži u prizemlju prostoru koji je MVRDV pretvorio u park i javni trg. Kako se sfera sužava, otvara se prostor za sedenje, kafu, igru i druženje. Na betonskim platoima i zelenim “džepovima” očekuje se svakodnevni život: studenti s laptopima, djeca s lopticama, i svi oni koji žele biti dio grada čak i kada se ništa spektakularno ne dešava.
Sve je osmišljeno da se kreće pješke, polako. Kružne staze oko prizemlja vode posjetioce prema ulazu u arenu, ali i omogućavaju laganu šetnju za one koji samo prolaze. Zgrada ‘’diše'' sa velikim otvorima između slojeva sfere koji stvaraju prirodnu ventilaciju, dok debeli betonski prstenovi prave hlad i štite od ljetnog sunca.
Tirana je u posljednjih nekoliko godina otvoreno pozvala međunarodne arhitekte da eksperimentišu. The Grand Ballroom se savršeno uklapa u taj niz kao svojevrsna kulminacija ideje da arhitektura može biti i skulptura i infrastruktura istovremeno.
Za region koji često zazire od velikih arhitektonskih gesti, ovo je ohrabrujući primjer. Pokazuje da monumentalnost ne mora biti hladna, da arena može postati kvart, da sfera može postati komšinica. Sve zavisi od toga hoće li Tirana uspjeti održati duh javnosti oko nje ako to pođe za rukom, The Grand Ballroom bi zaista mogao postati ono što mu i ime sugeriše: velika, zajednička dvorana grada.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!