TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 12.8.2016.
Sarajevo Film Festival je međunarodni filmski festival i prava poslastica za sve filmoljupce, koji većinu ceremonije kao i projekcije filmova, koncentrira upravo unutar zgrade Narodnog pozorišta u Sarajevu. Ovaj Festival je još od 1994. godine polako transformirao Sarajevo i oživio filmsku industriju u njemu. Festival je postao i odlična platforma za promociju regionalnih i svjetskih filmova, te
Pozorište je osnovano 17.11.1919. godine - ispočetka je imao ulogu dramskog teatra, a danas je središte velikog broja dramskih, baletnih i opernih predstava. Njegova povijest je ispisana od strane mnoštva poznatih ansambla i uglednih umjetnika kako iz naše regije tako i iz inozemstva. Na sceni ove najstarije teatarske kuće u BiH izvele su se praizvedbe značajnih dramskih djela koje potpisuju čuvena imena poput Skendera Kulenovića, Meše Selimovića, Miroslava Jančića, Almira Bašovića, Abdulaha Sidrana i dr.
Kako razvoju drame, važan doprinos Narodno pozorište je dalo i razvoju novih i autentičnih dramskih oblika. Svoju ulogu je pronašlo i u drugačijem tumačenju klasike u drami, operi i baletu, kao i razvoju glazbene literature za operu i balet. ‘Jazavac pred sudom’ V. Miloševića, ‘Hasanaginica’, ‘Aska i vuk’ A. Horozića, ‘Katarina, bosanska kraljica’ Đ. Jusića - samo su neke od stanovitih opera koje su se izvele na daskama ovog sarajevskog teatra.
Ova povijesna građevina je za vrijeme Austro-Ugarske bila društveni dom s dvoranom u kojoj su se mogle održavati kazališne predstave, a cijelu zgradu projektirao je češki arhitekt Karlo Par. Zgradu je projektirao u historicističkom duhu po Paržikovoj izvornoj školi. Ovaj je objekt stilski neorenesansan, a uzor mu je bio u starijem Praškom Narodnom kazalištu te u bečkoj zgradi Burze koju je projektirao Paržikov učitelj Teofil von Hansen.
Narodno pozorište već 97 godina predstavlja teatarsku kuću u BiH koja je svojim umjetničkim rezultatima, radom generacija umjetnika, a posebno načinu organizacije (tri ansambla: Opera, Drama i Balet), važan element kazališnog i društvenog života u Bosni i Hercegovini.
Sva tri ansambla imala su dugu povijest koju su obilježili značajni događaji i prekretnice.
Narodno pozorište okuplja najznačajnija glumačka imena iz BiH te prostora bivše Jugoslavije gdje se vidi bitna komponenta rasta i razvoja dramske scene u BiH.
Prva glazbena djela u vlastitoj izvedbi u sarajevskom kazalištu bili su komadi s pjevanjem, koji su bili neobično popularni u našoj zemlji i koji su se intenzivno njegovali do početka Drugog svjetskog rata. Uprave sarajevskog Narodnog pozorišta davale su ovim komadima vidno mjesto u repertoaru, jer su oni privlačili publiku u većem broju nego dramska djela. Tako se 1921./22. godine formira kazališni orkestar, koji je iako skroman, bio prvi veći instrumentalni sastav koji je djelovao u Sarajevu na profesionalnoj osnovi. Prvi profesionalni zbor, u početku sa svega 18 članova, koji je kasnije osnovan, bio je glavni sudionik raznih glazbeno-scenskih i dramskih komada.
U razdoblju između dva svjetska rata, balet kao samostalno tijelo Narodnog pozorišta uopće nije postojao. Ali, kako se publika počela navikavati na balet kao novu i nepoznatu umjetnost zahvaljujući gostovanjima stranih ansambla i solista, sazrela je želja i potreba Narodnog pozorišta za stvaranjem vlastitog baletnog ansambla. Iako je uslijedilo nekoliko neuspjelih pokušaja, pri Društvu prijatelja umjetnosti Cvijeta Zuzori u prosincu 1934. godine osnovana je Ritmičko-baletna škola. Spomenuta gostovanja stranih ansambla, koncerti nastavnica i polaznica škole Cvijeta Zuzorić stvorili su okruženje u kojemu je za potrebe izvođenja prvih opernih predstava formiran mali baletni ansambl Narodnog pozorišta. Praizvedbom ‘Žetve’ 25.svibnja 1950. počinje uzbudljiva povijest sarajevskog baleta. Ansambl doživljava svoju stalni razvoj, osvaja repertoar i postaje ravnopravno baletno tijelo u širim okvirima te dobija i karakteristične osobine zbog kojih dugo godina kasnije ostaje cijenjen i prepoznatljiv u pojmu - sarajevski balet.
Osnivanje Opere Narodnog pozorišta u Sarajevu 1946. godine je događaj velike vrijednosti za kulturnu povijest i razvoj glazbene kulture, kako u Sarajevu tako i u Bosni i Hercegovini. Početak njenog rada značio je obnavljanje Sarajevske filharmonije i osnivanje Glazbene akademije u Sarajevu - ustanove koja je uz Operu stvorila put razvoja glazbene kulture i umjetnosti u Bosni i Hercegovini.
12. rujna 2007. godine Povjerenstvo za očuvanje nacionalnih spomenika je donijelo odluku kojom se ova neorenesansna građevina proglašava nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine.
Za MODAMO.info piše: Marija Perić
Foto:.visitmycountry.net, wikipedia.com, nps.ba
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da svaki put kada postavite sto, umjesto obične keramike, koristite tanjire i šoljice iz H&M Home koje izgledaju kao ručno rađene i izdrže svakodnevnu upotrebu. Zvuči predobro da bude istina?
Kad biramo posuđe, često se nađemo u dilemi – želimo nešto što je lijepo, ali i praktično, nešto što traje, a ne samo za fotku. H&M Home u svojim kolekcijama stoneware keramike (100 % stoneware) obećava upravo tu ravnotežu: estetiku koja se uklapa u savršen rustičan ili savremeni stil, plus čvrst materijal koji može izdržati svakodnevne izazove. Ako si se ikada pitao/la da li postoji posuđe koje izgleda kao ručno rađeno, a ne kuca se pri pranju možda si upravo na pravom mjestu.
Jedan od glavnih problema s kojim se mnogi susreću jeste da kuhinjsko posuđe izgubi ljepotu nakon nekoliko pranja, da se glazura oguli ili da tanjiri izgledaju jeftino i masno. H&M Home stoneware rješenja rješavaju ovaj problem zahvaljujući čvrstom materijalu i kvalitetnoj završnoj obradi reactive glazes i ručni rad čine da komadi zadrže karakter, unikatnost i da se ogrebotine te ogrebotine manje vide zbog šarenih tekstura.
Drugi izazov je da nađeš posuđe koje kombinuje lijep dizajn i svakodnevnu funkcionalnost da tanjir bude dubok koliko treba da ne prska, da šolja bude udobna za držanje, da zdjela može primiti salatu ili supu, a da se čak uklopi u dekor stola. Stoneware iz H&M-a često ima “težu” strukturu, solidan osjećaj u ruci, pa ne „pleše“ na stolu, te je otporan na pranje u mašini i na promjene temperature. To omogućava da komadi budu i lijepi i korisni.
Treća stvar koja često zabrinjava jeste cijena u odnosu na dugotrajnost i estetiku da li dobiješ vrijednost za novac?
Ovdje H&M Home opet naoštrava igru: s obzirom da su mnogi komadi veoma pristupačni, ali izrađeni s detaljima kao što su ručni obrubi, prirodne boje, tradicija porcelana/stoneware-keramike, investicija u takav komad znači da nećeš morati stalno kupovati novo kada nešto pukne ili izgubi sjaj.
Uz to, raznovrsnost dizajna znači da možeš birati između neutralnih i upečatljivih komada, što daje slobodu da posuđe služi i kao dekor, ne samo kao alat.
Foto: @ldnloft
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!