TEKST: Ada Ćeremida

DATUM OBJAVE: 10.4.2025.

Ulice Milana postaju galerije, showroomovi postaju instalacije, a dizajneri pripovjedači. Među nijma su i domaća poznata imena.

Milano je ove sedmice epicentar svjetskog dizajna. Organizovan od strane Camera Nazionale della Moda Italiana, Milano Moda Design predstavlja most između modne estetike i funkcionalnosti doma, kroz saradnje koje prevazilaze granice klasičnog shvatanja discipline.

Milano Moda Design ima za cilj povezati modne i dizajnerske univerzume kroz prezentaciju Home kolekcija modnih brendova.

Ovaj događaj, koji traje od 7. do 13. aprila, smješten je u okviru Milan Design Weeka, najvažnije sedmice u godini kada je riječ o modi, a i dizajnu interijera.


482483586_18488880886029608_2180376171577011781_n

Foto: @annanirvanaaa


Šta smo do sada vidjeli?  

Već u prvim danima sedmice, postalo je jasno da je ovogodišnje izdanje jedno od najupečatljivijih do sada. Louis Vuitton je predstavio novu ediciju “Objets Nomades” kolekcije, spajajući luksuz i inovaciju kroz sofisticirane komade namještaja.

 




Roberto Cavalli je kroz senzualnu izložbu „Glowing Reflections“ prenio publiku u atmosferu američkog jugozapada, dok je Missoni otvorio svoj novi butik posvećen enterijeru, unoseći prepoznatljivu teksturu brenda u prostor Via Solferino.

 

 

Poseban ton početku sedmice dao je i Prada Frames simpozij kao jedan od intelektualno najprovokativnijih događaja Milan Design Weeka. Ova inicijativa, koja se održava paralelno sa sajmom Salone del Mobile, istražuje kompleksne društvene i kulturne teme kroz prizmu dizajna.

Diskusije su se vodile na dvije izuzetne lokacije unutar obnovljenog Arlecchino voza, dizajniranog 1950-ih od strane Gio Pontija i Giulija Minolettija, te u Padiglione Reale, nekadašnjem kraljevskom salonu na Centralnoj stanici u Milanu. 


488067483_18455107972077781_8270422342835330624_n

488184530_18455107978077781_6699302945144863724_n

Foto: @manfantastic


487291960_18476261533064260_6010272810323292046_n

487082447_18476261524064260_1886484821452496470_n

Foto: @formafantasma


Šta nas još čeka?  

Program se nastavlja istim intenzitetom: Luisa Beccaria nudi vizualnu odu ženstvenosti i udobnosti doma dok Tod’s izložba „Italian Hands“  posvećena vještini italijanske izrade otvara vrata publici od 9. do 14. aprila.


488460277_18501108241045425_5905885305631286955_n

488497445_18501108208045425_37224159825972468_n

Foto: @ luisabeccaria


489639025_18494036944005600_2058381381205813936_n

Foto: @tods


No, ono što nas posebno raduje jeste prisustvo bosanskohercegovačkih predstavnika dizajnerskih kuća Zanat, GAZZDA i ARTISAN koje svaka na svoj način redefinišu ideju regionalne estetike.

Zanat, brend koji ove godine obilježava deset godina od svog osnivanja, poziva publiku da prisustvuje jubilejskoj izložbi i predstavljanju nove kolekcije za 2025. godinu na prestižnom sajmu Salone del Mobile.

Njihova postavka, smještena u pažljivo kuriranom prostoru Spotti Milano, još jednom potvrđuje kako tradicija rezbarenja može postati medij savremenog izraza.


488938362_18495985351045052_3891918023597561169_n

488830397_18495985309045052_7581245956176947751_n


Ove godine, kolekciji se pridružuje i Željana Vidović Mioli, keramička umjetnica koja djeluje pod imenom ZEECERAMICS. Njen rad, ukorijenjen u arhitektonskom razmišljanju, suzdržanosti i emocionalnoj jasnoći, donosi dodatnu dubinu i taktilnu toplinu viziji koju Zanat njeguje.


488970266_18495985339045052_2804027811597384126_n

490197357_18495985360045052_2191745488205725052_n

489421046_18495985384045052_6842676063222261317_n


Foto: @zanatcraft

Studio GAZZDA s druge strane, učestvuje na Salone del Mobile, najvažnijem sajmu namještaja na svijetu, koji se također održava u sklopu milanskog Design Weeka.

U periodu od 8. do 13. aprila, GAZZDA će predstaviti selekciju novih dizajna i osvježene kolekcije, potvrđujući još jednom status brenda koji spaja jednostavnost, prirodne materijale i savremeni duh u izuzetno prepoznatljiv estetski potpis.


489330162_1231293422334708_7251571482852512687_n

489908427_1231293435668040_4330143991390576841_n

489306015_1231293309001386_7787262793853080317_n

489423404_1231293359001381_5196065011940933908_n

Foto: @gazzda


U istom duhu autentičnog izraza i posvećenosti prirodnim materijalima, ARTISAN nastupa na sajmu Salone del Mobile sa svojom prepoznatljivom filozofijom i njegovanjem zanatske tradicije u izradi namještaja od punog drveta. Njihov ovogodišnji nastup slavi bezvremenost dizajna koji nastaje u spoju ručne izrade i dubokog poštovanja prema prirodi.

Posjetitelji sajma imaju priliku uroniti u svijet toplih tekstura, organske forme i namještaja stvorenog da traje generacijama.



Image_20250410_93548_589

Foto: @artisanlovewood

Ove dvije izložbe su vizionarski iskorak domaćeg dizajna prema globalnoj publici, kroz priče koje izlaze iz materijala, kroz teksturu drveta i linije koje odražavaju filozofiju življenja.

Ostanite s nama, iz Milana vam donosimo najnovije vijesti, fotografije i priče, jer dizajnerska sedmica tek dobija svoj puni oblik. Uskoro još više domaćih perspektiva iz svjetskog konteksta.


Bonjour

Arhitektura koja pamti više od nas: Skenderija i 56 godina grada ispisanog u betonu

TEKST: Ada Ćeremida

Arhitektura koja pamti više od nas: Skenderija i 56 godina grada ispisanog u betonu Arhitektura koja pamti više od nas: Skenderija i 56 godina grada ispisanog u betonu

Kada je 29. novembra 1969. godine, tačno u 18 sati, Sarajevo dobilo svoj potpuno novi Kulturno-sportski centar, događaj nije ličio ni na šta što je grad do tada vidio.

Upravo zato danas, 56 godina kasnije, o Skenderiji ne govorimo samo kao o zgradi, govorimo o mitologiji grada Sarajeva. Postoje zgrade koje postanu orijentiri, a postoje one koje postanu dio kolektivnog pamćenja. Skenderija je u Sarajevu oduvijek bila oboje. 

Sve je počelo 1969. godine, kada je grad pod Trebevićem otvorio vrata monumentalnog Kulturno-sportskog centra, zdanja koje će narednih pola stoljeća oblikovati kulturni, umjetnički i društveni život Sarajeva kao malo koji drugi prostor. Tog dana Sarajevo je dobilo scenu, ritam, ambiciju i osjećaj pripadanja vremenu koje je tek dolazilo.


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_01

Foto: Bonjour.ba arhiva  

 

Skenderija kao hrabra brutalistička vizija
 


Nastanak Skenderije bio je trenutak modernističke hrabrosti. Kompleks su projektovali arhitekti Živorad Janković, Halid Muhasinović i Ognjen Malkin, stvarajući zdanje koje je radikalno odbacilo dekorativnost i tradicionalna rješenja, nudeći umjesto toga arhitekturu koja je izgledala kao da je stigla iz budućnosti.

Masivni betonski volumeni, ogromne plohe, lepezasto krovno rješenje i široki plato koji se prirodno stapao s gradskim tkivom činili su da Skenderija ne bude samo jedan kompleks, nego urbana topografija. 

Da je hrabrost bila ispravna, potvrdila je i godina njenog otvaranja: Skenderija je tada osvojila godišnju nagradu za najbolje arhitektonsko djelo u Jugoslaviji

Sve oko nje djelovalo je kao pozornica, kao da je Sarajevo dobilo svoj otvoreni forum, prostor koji je živio s gradom, u ritmu koraka, događaja i generacija koje će tek sazrijeti uz nju.


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_1

Kada je stigao dan svečanog otvaranja, Skenderija je odisala ceremonijalnošću. Premijera filma Bitka na Neretvi, jedne od najskupljih jugoslavenskih filmskih produkcija, okupila je šest hiljada pažljivo odabranih uzvanika. 

Pozivnice su, gotovo nestvarno, nosile Picasso­v pečat u vidu skice potopljenog broda kao vizuelni potpis.


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba1

Foto: @centar_skenderija


Na ulazu su hostese prodavale simbolične kartonske cigle za Dom mladih, podsjećajući svakoga da ova zgrada nije samo prostor predstave, nego mjesto koje ulaže u buduće generacije umjetnika.

 



Tribine u dvorani, monumentalne i precizno konstruisane, izradila je njemačka firma Telembach, čiji je vlasnik, fasciniran viđenim, izjavio da je Skenderija najljepša i najimpresivnija dvorana koju je ikada vidio. 

Njegove riječi nisu bile pretjerivanje. Skenderija je zaista bila arhitektonski šok, struktura koja je spajala brutalistički izraz s iznenađujućom mekoćom javnog prostora. 

Bila je moderna, ali nije bila hladna. Bila je monumentalna, ali nikada nepristupačna. A u vremenu kada su gradovi širom Evrope tragali za novim urbanim identitetima, Sarajevo ga je te večeri dobilo.

 



Dom mladih i Ledena dvorana: mjesta gdje su se generacije formirale, rasle i pripadale


Dio te priče je i Dom mladih, zamišljen kao kreativno središte grada, mjesto gdje počinju karijere, gdje se pronalaze interesi, gdje generacije uče šta znači biti dio kulturne scene. 


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_3

Među ljudima koji su ostavili neizbrisiv trag u njegovoj historiji bila je i Gordana Magaš, balerina, glumica i pedagoginja, koja je u periodu od 1987. do 1991. vodila Baletni studio u Domu mladih. 

Njeni treninzi oblikovali su čitave generacije plesača i unijeli u ovaj modernistički prostor nešto što ga je uvijek činilo posebnim: disciplinu, eleganciju i posvećenost.


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_1-1

Foto: @centar_skenderija


Dok se u Domu mladih stvarala nova urbana kultura, u Ledenoj dvorani stvarala su se potpuno drugačija, ali podjednako dragocjena sjećanja. Za mnoge građane, Ledena dvorana je bila prvi dodir s klizanjem, prvi pad, prvi stisak ruke, prvi izlazak s društvom, prvo takmičenje, prva revija Holiday on Ice. 

U arhitekturi koja je spolja djelovala masivno i hladno, unutra se odvijao jedan od najtoplijih dijelova života grada: ritual zimskih druženja.

skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_6
skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_5
 

Svijet koji pripada svima


Skenderija je ubrzo postala mjesto za koje se zna daleko izvan Sarajeva. Veliki međunarodni događaji stizali su jedan za drugim, a kompleks je samo nekoliko mjeseci nakon otvaranja zvanično prepoznat kao jedno od najvažnijih arhitektonskih ostvarenja u Jugoslaviji. 

Moglo bi se reći da je funkcionalnost pratila ambiciju, a ambicija grad i to je možda najveća tajna njene dugovječnosti.


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_7

Danas, 56 godina kasnije, Skenderija i dalje živi. U njenim dvoranama održavaju se koncerti, predstave, sajmovi, sportska takmičenja i festivalski programi. 

Hiljade ljudi prelaze preko njenog platoa svakog dana, često nesvjesne činjenice da hodaju po prostoru koji je decenijama bio kulturni puls grada. Iako je vrijeme donijelo nove izazove, Skenderija je ostala dosljedna sebi: javna, otvorena, živa.


skenderija_centar_sarajevo_kultura_bonjour_ba_9

Foto: Bonjour.ba arhiva


Možda je zato svaki njen rođendan više od pukog jubileja jer je podsjetnik na čitavu zajednicu, arhitekturu, navike, generacije, uspomene… 

Podsjetnik da ponekad jedan kompleks može postati cijeli svijet koji traje već 56 godina i koji danas, uprkos svemu, uporno raste i diše u ritmu grada koji ga je izgradio.

 

Pogledajte najnovije teme na Bonjour.ba

Foto: @centar_skenderija


Bonjour

Bonjour.club član!

Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!