TEKST: Arijana Bošnjak
DATUM OBJAVE: 9.11.2023.
U svijetu mode, možemo sa sigurnošću reći da je Met Gala najiščekivaniji događaj godine.
Svakako, s dobrim razlogom. U svrhu prikupljanja sredstava za Kostimografski institut, Met Gala event (s Annom Wintour kao predsjednicom organizacije) iz godine u godinu predstavlja intrigantnu temu koja uvijek donosi raskošnu prezentaciju modne povijesti kroz pomno razrađenu izložbu, ali i mnoštvo svjetskih zvijezda na kultnim stepenicama Metropolitan muzeja umjetnosti, odjevenih u nezaboravne kreacije.
Ovogodišnja tema je bila „Karl Lagerfeld: A line of beauty“, posvećena preminulom velikanu mode i njegovim genijalnim djelima. Tom prilikom prikazano je više od 150 njegovih kreacija i djela koje je napravio za kuće Chloé, Fendi, Chanel pa čak i Patou i Balmain s početka karijere.
Kako kaže Andrew Bolton, Karl je bio uvjeren da moda ne pripada u muzeje govoreći kako „moda nije umjetnost, mjesto joj je na ulici i na ženskom i muškom tijelu“.
Unatoč tome, ovaj modni virtuoz svakako je zaslužio izložbu posvećenu njemu pa su se tako crvenim tepihom prošetali slavni u kreacijama za koje je nit vodilja bila „odijevanje u čast Karla“. Mnogi lookovi su oduševili, poput modernih interpretacija njegovog ikoničnog crno – bijelog odijela, kao što je Chanel kreacija koju je nosila Kristen Stewart.
Drugi su posegnuli u arhivu njegovih djela i ponijeli vintage komade kojima su slavili njegov opus, među kojima se istaknula Dua Lipa u Chanel haljini iz Haute Couture kolekcije jesen 1992. Uz to je naravno bilo i avangardnih izdanja poput kostima koji je vjerni prikaz Choupette (mačka Karl Lagerfelda) u kojoj se pojavio Jared Leto.
Met Gala 2024.
Sada je najavljena i tema za Met Gala izložbu 2024. koja nosi naziv “Sleeping Beauties: Reawakening Fashion.” Izložba će biti posvećena „uspavanim“ komadima, točnije zaboravljenim kreacijama i krhkim odjevnim predmetima nastalima kroz posljednjih 400 godina.
Institut je najavio da će se na izložbi naći predmeti poput korzeta iz 17. stoljeća i engleske elizabetanske ere, balska haljina Charles Frederick Wortha, zatim slavne Christian Dior kreacije (večernje haljine Junon i Venus) te kultna kreacija, haljina „Oyster“, svima omiljenog l'enfant terriblea – Alexandra McQueena.
Osim tih istaknutih komada, na izložbi će biti predstavljeni radovi titana modne industrije kao što su Elsa Schiaparelli, Yves Saint Laurent, Hubert de Givenchy, ali i suvremenih dizajnerskih imena poput Stelle McCartney i Phillip Lima koji svakako zaslužuju stajati uz bok velikanima mode.
„Moda je jedna od najemotivnijih umjetničkih formi zbog njene povezanosti s tijelom. Ona je prožeta sjećanjima i emocijama i s njom se povezujemo kroz razna osjetila. Jedna stvar za koju se nadam da će ovaj event pobuditi, jest zahvalnost prema modi.“ rekao je kustos izložbe Andrew Bolton.
Vjerujemo da će biti onih koji će temu Sleeping Beauties shvatiti kao znak da na crveni tepih dođu s avangardnim kreacijama koje asociraju na jastuk ili haute couture verziju kućnog ogrtača, ali i beskrajno elegantnih modela koji su reinterpretacija nekih kultnih kreacija koje će biti prikazane na izložbi.
Moguće je da će zvijezde koje vole autentične vintage komade nositi neku modnu „relikviju“ (poput kultne haljine koju je nosila Marylin Monroe, a koju je Kim Kardashian prenamijenila za potrebe crvenog tepiha) pa se svakako radujemo vidjeti što će proizvesti kreativni umovi poznatih dizajnera i kakve će kreacije zavladati Met Galom sljedeće godine.
* * *
Naslovna fotografija: @eentertainment
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!