TEKST: Ana Rotim
DATUM OBJAVE: 24.4.2023.
Projekti restauracije prepoznatljivih objekata i zgrada koje su polako postale kultni dijelovi određenih gradova unutar granica Bosne i Hercegovine nerijetko privuku pažnju našeg uredništva.
Dio jednog takvog projekta koji zahtijeva iznimnu stručnosti, ali i posvećenost bila je bh. arhitektica Mersiha Karić. Naime, riječ je o projektu pod nazivom Park Residence Sales Center koji je zahtijevao restauraciju objekta utkanog duboko u povijesti arhitekture grada Sarajeva. Pri našem upitu o ovom projektu Mersiha je na simpatičan način odgovorila da bi ga pisala kao nezaboravno iskustvo, prepuno izazova, a same detalje kao i prije i poslije fotografije donosimo u nastavku.

Možete li nam otkriti nešto više o projektu Park Residence Sales Center?
Stara Električna Centrala i Upravna zgrada o kojoj danas pišemo jedni su od najznačajnih objekata Sarajeva, stoga je odgovornost prema istoriji i arhitekturi bila ogromna. Prvi zahtjev je bio objekat tlocrtno i organizacijski vratiti u prvobitno stanje.


Iako je zatečena situacija na prvi pogled bila mnogo kompleksna, jasna vizija je bila od pomoći: približiti se što više onome što gledamo na starim fotografijama i zaštiti sve ono što je očuvano do tog trena.


Najteži i najzahtjevniji je bio građevinski dio koji je tražio mnogo prilagođavanja postojećem stanju. Dok je najinteresantniji naravno bio enterijersko uređenje. U tome smo svi uživali i konačno vidjeli rezultate i zgradu koja se od ruševine pretvara u pravu ljepoticu. I moram vam priznati mnogo smo ponosni na rezultate. :)

Restauracija zgrada često je izazovan projekt. Možete li nam otkriti neke o izazova s kojima ste se susreli?
Restauracija predstavlja proces koji zahtjeva mnogo istraživanja i posvećenosti. Tačnije, restauracija se bavi produženjem postojanja, te integriteta karaktera arhitektonske baštine. To se odnosi na očuvanje objekta u smislu oblika, stila, ali i materijala koji se nalaze u enterijeru i eksterijeru.
Na projektu, Upravne zgrade, poznatom danas kao Park Residence Sales Center imali smo mnogo toga za očuvati poput: stropova i zidova od cigle, kamena u lobiju, ograde na stepeništu, proporcija i detalja koje ovaj objekat čine posebnim...


Arhitektica Mersiha Karić
Cijeli proces je bio izazov i teško je izdvojiti bilo koji dio, od dizajna, preko izvođenja do finalnih odluka koje su morale biti donesene baš u tom trenutku kada je otvoreno pitanje bio pred nama.
Ali jedan dio projekta i samog izvođenja bio je specifičan i na njemu je bio najveći fokus, a to je fasada. Obnova i zaštita svega što je očuvano, ali i izrada novih detalja, boja i taj konačni dojam nešto je čemu smo svi težili da bude savršeno.
Restauracija se u praksi odnosi na profesionalno korištenje kombinacije znanosti, umjetnosti, zanatskog umijeća i tehnologije. Dakle, timski rad, konstantno prilagođavanje i mnogo, mnogo fokusiranosti na svaki detalj!


Koliko je trajao sam proces?
Proces obnavljanja trajao je oko godinu dana, a u tom zahtjevnom periodu, učestvovao je veliki broj stručnjaka iz različitih oblasti, koji su sa mnogo strpljenja i želje za svaki problem konsultovali jedni druge, te timski rješavali svaki detalj.


Što biste rekli, koji vam je bio omiljeni dio ovog projekta?
Budući da sam arhitektica po zanimanju, sa velikom strašću prema dizajnu entrijera, najinteresantniji dio mi je svakako bio onaj 'final touch' koji nam je pokazao da smo napravili pozitivan rezultat.

Drveni podovi, štukature, zidne tehnike, draperije, lusteri, tepisi i još poneki detalj bili su sasvim dovoljni da enterijer zablista u klasičnom duhu sa primjesom minimalističkih komada poput dizajnerskih talijanskih sofa i fotelja iz multibrand store-a Finest Selection.

Cilj je bio napraviti impresivan enterijerski prostor, ali njime nikako ne umanjiti vrijednost samog objekta i njegov značaj staviti u drugi plan.


Odgovornost prema naslijeđu dovela nas je sve zajedno do ovakvih rezultata kakvim danas svjedočimo. Od ruine do predivne male poslovne zgrade koja je ponovo zablistala i Skenderiji vratila dio starog šarma.




* * *
Foto: Larisa Hadžić, Adi Šehić, Nihad Mujačić
TEKST: Bonjour.ba
U okviru dugogodišnjeg projekta „Škola spavanja“, JYSK BiH organizovao je panel diskusiju sa stručnjacima koji su podijelili praktične savjete kako poboljšati kvalitet sna i time smanjiti stres te unaprijediti mentalno zdravlje.
Ova tema posebno dobiva na značaju uoči Međunarodnog dana svijesti o stresu, koji se obilježava svake prve srijede u novembru.

Na panelu su sudjelovali psihijatrica Sabina Kučukalić te psihologinja i psihoterapeutkinja Vildana Efendić, koje su govorile o izazovima modernog spavanja i povezanosti stresa, digitalnih uređaja i ubrzanog životnog tempa sa lošim snom.
Stručnjakinje su objasnile kako stres, neizvjesnost i svakodnevne obaveze mogu dovesti do nesanice i hroničnog umora, ali i kako pravilne navike i mala prilagođavanja mogu značajno poboljšati kvalitet odmora.
JYSK stručnjak za spavanje, Muhamed Elkaz, demonstrirao je kako odabrati jastuk prema položaju spavanja i testirati madrac kako bi pružao optimalnu podršku tijelu.
Posebno je naglasio da kupci u JYSKu imaju mogućnost 100 dana za probni rok GOLD madraca, a ako proizvod ne zadovoljava njihove potrebe imaju ga mogućnost zamijeniti za neki drugi model.
Ključni savjeti stručnjaka za bolji san i manje stresa:
Rutina spavanja i relaksacija
Idite u krevet i budite se u isto vrijeme svaki dan.
Izbjegavajte teške obroke barem 2 sata prije spavanja.
Jednostavne tehnike disanja i kratke vježbe opuštanja pomažu kod uspavljivanja i smanjenja stresa.
Digitalni detoks prije spavanja
Mobiteli, tableti i računari otežavaju uspavljivanje zbog plavog svjetla.
Umjesto ekrana, čitajte knjigu, slušajte opuštajuću muziku ili popijte topli napitak.
Pravilno odabran madrac i jastuk
Odaberite jastuk prema položaju spavanja, širini ramena i dužini vrata.
Testirajte uz pomoć stručnjaka za spavanje madrac prije kupovine kako biste bili sigurni da pruža adekvatnu podršku tijelu.
Nadmadrac je vrlo dobro rješenje ako niste u potpunosti zadovoljni svojim trenutnim madracem ili ako spavate na kauču.
Prepoznajte znakove kada potražiti stručnu pomoć
Ako problemi sa snom potraju unatoč pravilnim navikama i osjećate stalni umor, potrebno je obratiti se stručnjaku.

Psihijatrica Sabina Kučukalić ističe: „San je osnovna biološka potreba i ogledalo našeg načina života. Uz male promjene i uvođenje rutina, svako može značajno smanjiti razinu stresa i time poboljšati kvalitet odmora i sna“.
Na kraju dugog dana, ono što našem tijelu i umu najviše treba jeste trenutak mira. Mali rituali mogu biti put ka boljem snu i mirnijem početku novog dana. 
„Rituali poput čitanja knjige, slušanja opuštajuće muzike ili ispijanja čaja, uz jednostavne tehnike disanja, dokazano pomažu kod uspavljivanja i poboljšavaju kvalitet sna.
Osim ovih uobičajnih rituala koji su fizički i pomažu pripremi tijela i psihe, jako je bitno da se naš mozak odmori od razmišljanja i da mozak shvati da je vrijeme za spavanje. Probajte mozgu reći da je 'prodavnica vaših misli' zatvorena i da se tek sutra otvara.
Mozgu je bitno reći da se i on može i ima pravo odmoriti do sutra“, dodaje Vildana Efendić, psihologinja.
Zvjezdana Sirk Novak, Communications Managerica JYSKa za Sloveniju, Hrvatsku, BiH i Srbiju zaključuje:
„Naša misija je pomoći ljudima da pronađu savršeno rješenje za dobar san. Kvalitetan san direktno doprinosi smanjenju stresa i boljem mentalnom zdravlju. Bolji san znači bolji dan, a to je cilj naše Škole spavanja“.
Ovaj panel pokazuje da je kvalitetan san ključan za zdravlje, sreću i mentalnu ravnotežu, a JYSK kroz kontinuiranu edukaciju želi pomoći ljudima da unaprijede svoje navike i poboljšaju kvalitet života.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!