TEKST: Ana Rotim
DATUM OBJAVE: 24.4.2023.
Projekti restauracije prepoznatljivih objekata i zgrada koje su polako postale kultni dijelovi određenih gradova unutar granica Bosne i Hercegovine nerijetko privuku pažnju našeg uredništva.
Dio jednog takvog projekta koji zahtijeva iznimnu stručnosti, ali i posvećenost bila je bh. arhitektica Mersiha Karić. Naime, riječ je o projektu pod nazivom Park Residence Sales Center koji je zahtijevao restauraciju objekta utkanog duboko u povijesti arhitekture grada Sarajeva. Pri našem upitu o ovom projektu Mersiha je na simpatičan način odgovorila da bi ga pisala kao nezaboravno iskustvo, prepuno izazova, a same detalje kao i prije i poslije fotografije donosimo u nastavku.

Možete li nam otkriti nešto više o projektu Park Residence Sales Center?
Stara Električna Centrala i Upravna zgrada o kojoj danas pišemo jedni su od najznačajnih objekata Sarajeva, stoga je odgovornost prema istoriji i arhitekturi bila ogromna. Prvi zahtjev je bio objekat tlocrtno i organizacijski vratiti u prvobitno stanje.


Iako je zatečena situacija na prvi pogled bila mnogo kompleksna, jasna vizija je bila od pomoći: približiti se što više onome što gledamo na starim fotografijama i zaštiti sve ono što je očuvano do tog trena.


Najteži i najzahtjevniji je bio građevinski dio koji je tražio mnogo prilagođavanja postojećem stanju. Dok je najinteresantniji naravno bio enterijersko uređenje. U tome smo svi uživali i konačno vidjeli rezultate i zgradu koja se od ruševine pretvara u pravu ljepoticu. I moram vam priznati mnogo smo ponosni na rezultate. :)

Restauracija zgrada često je izazovan projekt. Možete li nam otkriti neke o izazova s kojima ste se susreli?
Restauracija predstavlja proces koji zahtjeva mnogo istraživanja i posvećenosti. Tačnije, restauracija se bavi produženjem postojanja, te integriteta karaktera arhitektonske baštine. To se odnosi na očuvanje objekta u smislu oblika, stila, ali i materijala koji se nalaze u enterijeru i eksterijeru.
Na projektu, Upravne zgrade, poznatom danas kao Park Residence Sales Center imali smo mnogo toga za očuvati poput: stropova i zidova od cigle, kamena u lobiju, ograde na stepeništu, proporcija i detalja koje ovaj objekat čine posebnim...


Arhitektica Mersiha Karić
Cijeli proces je bio izazov i teško je izdvojiti bilo koji dio, od dizajna, preko izvođenja do finalnih odluka koje su morale biti donesene baš u tom trenutku kada je otvoreno pitanje bio pred nama.
Ali jedan dio projekta i samog izvođenja bio je specifičan i na njemu je bio najveći fokus, a to je fasada. Obnova i zaštita svega što je očuvano, ali i izrada novih detalja, boja i taj konačni dojam nešto je čemu smo svi težili da bude savršeno.
Restauracija se u praksi odnosi na profesionalno korištenje kombinacije znanosti, umjetnosti, zanatskog umijeća i tehnologije. Dakle, timski rad, konstantno prilagođavanje i mnogo, mnogo fokusiranosti na svaki detalj!


Koliko je trajao sam proces?
Proces obnavljanja trajao je oko godinu dana, a u tom zahtjevnom periodu, učestvovao je veliki broj stručnjaka iz različitih oblasti, koji su sa mnogo strpljenja i želje za svaki problem konsultovali jedni druge, te timski rješavali svaki detalj.


Što biste rekli, koji vam je bio omiljeni dio ovog projekta?
Budući da sam arhitektica po zanimanju, sa velikom strašću prema dizajnu entrijera, najinteresantniji dio mi je svakako bio onaj 'final touch' koji nam je pokazao da smo napravili pozitivan rezultat.

Drveni podovi, štukature, zidne tehnike, draperije, lusteri, tepisi i još poneki detalj bili su sasvim dovoljni da enterijer zablista u klasičnom duhu sa primjesom minimalističkih komada poput dizajnerskih talijanskih sofa i fotelja iz multibrand store-a Finest Selection.

Cilj je bio napraviti impresivan enterijerski prostor, ali njime nikako ne umanjiti vrijednost samog objekta i njegov značaj staviti u drugi plan.


Odgovornost prema naslijeđu dovela nas je sve zajedno do ovakvih rezultata kakvim danas svjedočimo. Od ruine do predivne male poslovne zgrade koja je ponovo zablistala i Skenderiji vratila dio starog šarma.




* * *
Foto: Larisa Hadžić, Adi Šehić, Nihad Mujačić
TEKST: Ada Ćeremida
Ako postoji jedan predmet koji nas vraća kuhinji kao mjestu topline, šarma i malih rituala, to je šahovnica MacKenzie-Childs kolekcije.
U našoj rubrici Interijer & Dizajn volimo istraživati komade koji nisu samo dekor, nego mala poglavlja dizajnerske historije, predmeti koji imaju priču, karakter i onu posebnu sposobnost da traju.
S vama dijelimo takve ikone ne zato što želimo puniti liste želja, nego zato što vjerujemo da svaka kuća zaslužuje barem jedan predmet koji ostaje, koji se ne zamjenjuje svakih šest mjeseci i koji podsjeća na to zašto uopće volimo uređivati svoj dom.
Volimo one komade koji nose energiju vremena, koji vas inspirišu da maštate o kuhinji punoj rituala ili boravku koji izgleda toplo i živopisno i nakon godina korištenja.
Zato danas govorimo o jednom takvom setu posuđa, MacKenzie Childs je prepoznatljiv na prvi pogled, već decenijama je mnogo više od šahiranog uzorka. Ikona je jer budi emociju, jer se naslanja na tradiciju i jer podsjeća da dom čine detalji s dušom.
Znate je i ako je nikada niste držali u ruci: mali emajlirani čajnici, šoljice s ručkama u zlatnom tonu, lončići koji izgledaju kao da su pobjegli iz nekog vintage filma. Ako ga tek otkrivate, razumjet ćete zašto ga zovemo ikonom.
Rođena na farmi: Nastanak jednog vizualnog jezika
Priča počinje 1983. godine na farmi u saveznoj državi New York. Umjetnici Victoria i Richard MacKenzie-Childs pretvorili su staro imanje u radionicu u kojoj se brišu granice između dekoracije i teatra.
Svaka posuda, svaka šoljica, svaki uzorak bio je ručno slikan ne savršeno, nego namjerno nejednako, s blagim sjenama koje stvaraju osjećaj dubine.
Courtly Check: Uzorak koji je postao statusni simbol
Čuveni šahirani motiv pojavljuje se početkom 1990-ih i odmah definiše identitet brenda. Inspirisan je starim kuhinjskim krpama, viktorijanskim pločicama i engleskim seoskim interijerima. Ali način na koji ga MacKenzie-Childs interpretira bio je potpuno nov.
Kvadrati nisu uniformni. Svaki je naslikan ručno. Linije su blage. Ponekad bježe. Zlatni rubovi daju glamur koji ne biste očekivali. To je kombinacija zbog koje je komad istovremeno rustičan i luksuzan, domaći i scenski, topao i hrabar.
U vremenu kada se Amerika zaljubljivala u cozy maximalism, Courtly Check postaje signal prefinjenog, eklektičnog ukusa. Vidimo ga u filmovima, u kuhinjama dizajnerskih kuća, u domovima slavnih, na Pinterest boardovima koji spajaju cottagecore i klasični luksuz.
Kako je MacKenzie-Childs postao dio kulture?
Tokom kasnih devedesetih i ranih dvehiljaditih, brend se polako pretvara u kult. Komad MacKenzie-Childsa više nije bio samo kuhinjsko posuđe postaje poklon za vjenčanja, dekor koji govori o generaciji i nostalgiji, detalj koji pretvara kuhinju u scenu.
Najprepoznatljiviji predmet? Čajnik. Onaj koji danas TikTok naziva “starter piece za odrasle koji vole maksimalizam”.
Ali svaki komad nosi istu ideju: ljepota je u šarmu, a šarm je u ručnom radu koji ne pokušava biti savršen.
U eri kada sve izgleda serijski i polirano, MacKenzie-Childs nudi suprotnost emotivni trag ruke, malo pretjerivanja, malo igre.
Trendovi za 2026. jasno govore jedno: vraćamo se bojama, slojevima, uzorcima i predmetima koji imaju priču. MacKenzie-Childs se savršeno uklapa u ovaj povratak estetici doma koja je opet topla, vizualno bogata i lična.
Ne kupujete samo lončić. Kupujete atmosferu. Komad koji će stajati na ploči šporeta i izgledati kao da je odnekud naslijeđen, ali istovremeno moderan. Kupujete komad koji momentalno daje karakter prostoru.
Za kuhinje koje su godinama bile minimalističke, šahovnica dolazi kao mali buntovni čin. Da bi nešto bilo ikona, mora biti prepoznatljivo, dugovječno i emocionalno relevantno. Courtly Check je sve to.
Tri decenije kasnije, i dalje se proizvodi ručno, i dalje je predmet želje, i dalje ga novi korisnici otkrivaju kao da je tek lansiran. To je rijetkost u svijetu dizajna koji se mijenja svakih šest mjeseci.
MacKenzie-Childs je dokaz da kuhinja može biti prostor estetike jednako kao i dnevni boravak. Da posuđe može biti umjetnost i da se šarm, ako je autentičan, nikada ne troši.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!