TEKST: Emina Smaka
DATUM OBJAVE: 28.8.2024.
Ne svjedočimo često da jedan dizajn postane toliko prepoznatljiv da se s njim povezuje cijela estetska era.
Maison Margiela Tabi cipele su upravo jedan takav, neobičan primjer.
Kada kažemo Maison Margiela, u glavi možete odmah stvoriti sliku njegove estetike, no, možda svima neće pasti na pamet specifičan odjevni komad, no oni koji se zanimaju za modu sigurno će se sjetiti Tabi cipela.
Ove cipele, koje su mnogima na prvi pogled bile čudnovate, postale su važan element u historiji mode, ali i simbol inovacije u obući. Svoju debitantsku šetnju su imale na Margielovoj prvoj reviji 1989.
Martin Margiela, koji je započeo svoju karijeru radeći za Jean - Paul Gaultiera, uspostavio je svoj brend Maison Margiela s jasnim ciljem, da redefiniše konvencionalne norme mode. Tabi cipele, koje su postale ikona unutar njegovog dizajnerskog opusa, nikako nisu rezultat slučajnosti.
Inspiracija za ovaj dizajn dolazi iz japanskih tabi cipela, tradicionalne obuće koja se nosila u Japanu i koja se isticala odvojenim prstima, tj. jest odvojenim palcem (velikim prstom) od ostatka prstiju na stopalu. Ova inspiracija je daleko od očitih asocijacija na kopito konja, što nerijetko možemo čuti u prvobitnim reakcijama na ovaj dizajn.
Priče o dizajnu Tabi cipela često su prožete anegdotama o izazovima koje je Margiela suočavao tijekom razvoja. Naime, kada je Martin Margiela imao ideju za rekonstruisanje tradicionalnih tabi cipela u moderni kontekst, naišao je na poteškoće u pronalaženju obućara koji bi bio spreman realizirati njegov koncept. Ove prepreke nisu zaustavile njegovu viziju, već su dodatno potaknule inovativni pristup koji je oblikovao stil Maison Margiela, a cipele je konsturisao talijanski majstor Zagato.
U kontekstu iconic obuće kroz historiju mode, Tabi cipele Maison Margiela se nipošto ne smiju zanemariti. U istoj rečenici s Gucci loafericama, Manolo Blahnik plavim štiklama ili Christian Louboutin 'So Kate' modelom, Tabi cipele predstavljaju ključni moment u evoluciji modne obuće. Kao što su loaferice postali simbol sofisticiranosti, a Blahnikove štikle epitom luksuza, Tabi cipele su unijele jedinstvenu estetiku koja je uticala na mnoge dizajnere i stiliste.
Margiela je uspio pomaknuti granice i redefinisati šta obuća može biti. Tabi cipele, sa svojim prepoznatljivim razdvajanjem prstiju i neobičnim oblikom, postale su simbol revolucionarnog pristupa dizajnu i stila.
Kako se moda razvija, Tabi cipele Maison Margiela nastavljaju služiti kao podsjetnik na važnost kreativnosti i hrabrosti u dizajnu. Njihov put od kontraverznih do mainstream statusa pokazuje koliko moda može biti dinamična i koliko snažan utjecaj jedan dizajner može imati na cijelu industriju. Danas ih možemo vidjeti na celebritijima, kao i kroz street style izdanja, a uz društvene mreže, trenutno su i it model na Instagramu i Tik Toku.
* * *
Naslovna fotografija: @maisonmargiela
TEKST: Bonjour.ba
Marko Feher nikada nije igrao po pravilima modne industrije, on ih konstruiše, dekonstruiše, zatim ostavlja da lebde u zraku kao teorija koju tek trebamo razumjeti.
Njegove kolekcije su misaoni eksperimenti, vizualne hipoteze i kulturni komentari. Kolekcijom My Digital Legacy, predstavljenom u augustu 2024. očekivanja su bila visoko postavljena, ali Feher nikada ne isporučuje očekivano. On isporučuje iskorak.
Odlučio je premijerno s nama podijeliti svoju novu kolekciju.
Bez komentara
„No Comment“ na papiru zvuči kao tišina, ali u Feherovom vokabularu to je najglasnija rečenica. „U svijetu savršeno generisanih tekstova, samo jednim klikom, ja biram govoriti manje. 'NO COMMENT' je moj poziv da više mislimo“, to je sve što nam je rekao dizajner. 
Šta se dešava vizuelno? Siluete su skulpturalne, gotovo brutalističke, volumen se tretira kao arhitektura, a odjeća kao manifest. Crna, bijela, siva i crvena, četiri boje koje se u modnoj teoriji često smatraju "primarnim emocijama garderobe" kod Fehera postaju emocionalna topografija. Crvenu smo interpretirali kao alarm, ali i puls.

Tačkasti motiv, koji otvara kolekciju, možda je njen najneočekivaniji element. Crna podloga s monumentalnim crvenim tačkama podsjeća na avangardne japanske studije forme (čitaj:Yayoi Kusama). Iznenađuje koliko uvjerljivo ovaj motiv funkcioniše i na oversized odijelu i na slip haljini.


Model kolekcije je glumica Tatjana Šojić. Šojić svojim izrazom i gestikulacijom nosi Feherovu modu kao performans, ali i kao svojevrsnu transformaciju identiteta. Njena pojava u kampanji otvara prostor za potpuno novu interpretaciju Feherovog dizajna, onu koja briše granice roda i ulogu tijela pretvara u čistu ekspresiju. Šojić u jednom kadru djeluje strogo, gotovo monumentalno, a u sljedećem eterično, meko, fluidno. Divno ju je posmatrati u toj smjeni energije.
Posljednji put kada je Feher angažovao glumicu u ovako snažnom kontekstu bilo je 2017. u projektu An Unwritten Novel sa Eminom Muftić. Ovaj povratak narativnom castingu nije slučajan. "No Comment" je kolekcija koja govori upravo kroz lice koje zna šutnjom ispričati najdublju emociju.



Siluete kroz kolekciju ostaju unisex. Feher je jedan od rijetkih dizajnera iz regije koji rod ne koristi kao granicu, nego kao materijal za oblikovanje. Od moćnih, strogo krojenih odijela do volumeniziranih jakni koje na trenutke djeluju kao wearable sculpture, pa do haljina koje su već sada spremne za crveni tepih raznih festivala.





Feherova moda? Inteligentna i promišljena.







„No Comment“ ne govori mnogo, ali isporučuje sadržaj koji tjera na misao, pogled, ponovno iščitavanje.

Fashion: Marko Feher
Talent: Tatjana Šojić
Photography: Edvin Kalić
Hair: Ensar Dervišbegović
Makeup: Renata Ponjević
Supernumerary: Alaoui Ismail
Special thanks: BHRT, BINGO, Minja, Dejan, Maja, Amna
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!