TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 21.8.2025.
U punom amfiteatru Bosanskog kulturnog centra, Willem Dafoe nas je podsjetio da je gluma mnogo više od profesije, ona je zanat, poezija tijela i života.
Sedmi dan 31. Sarajevo Film Festivala obilježio je dolazak glumca Willem Dafoea, koji je publici u amfiteatru Bosanskog kulturnog centra priredio dvosatni masterclass vođen britanskim piscem, kustosom i filmskim kritičarem Neil Youngom.
Atmosfera je bila ispunjena očekivanjem, dok je prostorijom odjekivala pjesma Rapture od Anohni i Anthony and the Johnsons, numera korištena u filmu Animal Factory, s kojim je Dafoe stigao na Festival prvi put 2000 - te godine.
U tonu nostalgije i topline, ali i humora kojim se Neil Young našalio da će masterclass zapravo biti lekcija "Kako glumiti poput Willema Dafoea", započelo je putovanje kroz sedam decenija života i više od stotinu filmskih uloga ovog izuzetnog glumca.
Danas u Sarajevu, Willem je pokazao da se najveće lekcije često kriju u najjednostavnijim riječima, biti otvoren, ranjiv i spreman da primiš ono što dolazi. Mi smo bili tamo zabilježili sve i izdvajamo 10 stvari koje smo naučili iz njegovog masterclassa.
Put iz Appletona do Njujorka
Rođen u Appletonu u Wisconsinu, Dafoe priznaje da u djetinjstvu nije poznavao nijednog umjetnika. Još kao tinejdžer znao je da želi pobjeći u New York, a ta umjetnička scena 70 - ih godina bila je epicentar energije koju je tražio.
Tu je postao dio Wooster Group, eksperimentalne pozorišne trupe u kojoj je proveo 27 godina. "Nismo bili školovani glumci, ali je bilo puno ljubavi i mladalačke energije," rekao je. Upravo tada je naučio poštovati tehničare i kolektivni rad, lekciju koju nosi i danas kada kameru vidi kao vlastiti produžetak: "Kamera je ekstenzija menei ja sam ekstenzija kamere."
Prvi film i ranjivost početaka
Filmski debi doživio je 1979. u ostvarenju The Loveless rediteljice Kathryn Bigelow. Iskreno je priznao da tada nije znao ništa o industriji, između ostalog, ni koliko tražiti za honorar.
"Jedino se sjećam ugovora s tog filma. Sve ostalo pamtim po iskustvu koje mi je donio."
Publika je osjetila ranjivost i iskrenost trenutka, jer njegova poruka nije vrijedila samo za glumu: prvi koraci u bilo kojoj karijeri traže od nas da budemo spremni da učimo iz neznanja i da cijenimo proces više od rezultata.
Ne želi biti reditelj, jer najbolje nastaje u neznanju
Na pitanje da li bi se okušao kao reditelj, Dafoe je iskreno priznao da za to nema osobnost. "Da bi bio reditelj, moraš ljude voditi ka nečemu. Mene zanima da budem vođen kroz ulogu."
Najbolje stvari, kaže, nastaju iz neznanja i istraživanja, a upravo je to ono što glumu čini živom, riječima u kojima je sažeo vlastiti umjetnički credo.
Filmovi kao lične uspomene
Tokom razgovora prikazani su i isječci iz njegovih filmova, među njima i scena iz Lynchovog Wild at Heart. Dafoe je priznao da rijetko gleda vlastite filmove, jer ih ne doživljava kao gotova djela, već kao podsjetnik na lične trenutke.
"Ne sjećam ih se kroz ono što je na ekranu, već kroz to šta sam tada učio, čega sam se bojao, gdje sam bio u životu." Njegove uloge su, kaže, produžetak životnih iskustava, a filmovi mapa njegovog unutrašnjeg puta.
Kada lik pronađe glumca
Prisjećajući se uloge Bobbyja Perua u filmu Wild at Heart, otkrio je da su mu upravo proteze za zube, zbog kojih nije mogao zatvoriti usta, otvorile potpuno novi osjećaj.
"Nisam ja vozio, vozilo je nešto drugo, a ja sam samo bio tu da to primim."
Za njega, vanjski detalji poput frizure, kostima ili fizičkog ograničenja postaju vrata ka mašti. Likovi ne nastaju naporom, već kroz prepuštanje i spremnost da ih primiš.
Kopiranje nije problem, jer je nemoguće
Govoreći o Shadow of the Vampire i svom ponovnom utjelovljenju lika u novom Eggersovom Nosferatu, Dafoe je priznao da je inspiraciju crpio direktno iz originalnog klasika iz 1922. godine.
“Jesam li ga gledao? Kopirao sam ga”, rekao je kroz smijeh, dodavši da u kopiranju nema ničeg lošeg, jer je ono zapravo nemoguće. Uz kostim i šminku, kaže, dolazi oslobođenje od sebe samog, trenutak u kojem postaje neko potpuno drugi.
Instinktivno traženje novih glasova
Moderator Neil Young istakao je da nije slučajno što Dafoe često radi s novim, mladim autorima. Sam glumac objasnio je da ga često privuče plakat ili kadar nekog nepoznatog reditelja, pa poželi da ga upozna.
Tako je započela i saradnja s Robertom Eggersom. “Vidim nešto i pomislim, volio bih upoznati tu osobu.”
Ljepota rada s amaterskim glumcima
Film The Florida Project donio mu je nominaciju za Oscara, ali i novo iskustvo rada s djecom i amaterskim glumcima. Oduševilo ga je što kod njih nema “glumačkog ega” oni samo reaguju i stvaraju, bez kalkulacije.
“Oni vas natjeraju da se prilagodite njihovom ritmu i u tome je posebna ljepota,” rekao je, dodajući da ga je ta čista, nesputana energija duboko inspirisala.
Favourites don’t help you
Na pitanje o omiljenoj ulozi, Dafoe je odgovorio da “Favoriti ne pomažu, oni vas vuku nazad.” Ipak, izdvojio je rad na filmu At Eternity’s Gate, gdje je igrao Van Gogha.
Kroz pripreme je učio slikati, čitao Van Goghova pisma i otkrivao da nije bio “ludi genije”, već nježan i duboko osjećajan čovjek.
“Pročitajte njegova pisma, vidjet ćete ga drugim očima,” poručio je publici.
Zašto voli modnu fotografiju?
Dafoe je posljednjih godina postao neočekivana zvijezda modnih pista i kampanja od Pradine revije 2012. do Miu Miu kolekcije za proljeće 2025.
Na pitanje zašto mu to prija, odgovorio je da voli trenutnost i igru tijela. “Dobijete te sulude komade odjeće, ništa nalik onome što inače nosim i onda samo pravite oblike tijelom. To je zabavno, konkretno i instantno naročito kada radite s dobrim fotografom.”
Masterclass Willema Dafoea u Sarajevu bio je podsjetnik da istinska umjetnost nastaje iz otvorenosti i radoznalosti, a ne iz gotovih recepata.
Deset lekcija koje smo ponijeli s njegovog predavanja svjedoče o karijeri oblikovanoj strašću, igrom i neprestanim učenjem. Ono što ga čini nezaboravnim nije samo gluma, već i sposobnost da nas podsjeti kako se vrijednost krije u procesu, a ne u rezultatu.
Pogledajte najnovije teme na Bonjour.ba
Produkcija: Bonjour.ba
TEKST: Ada Ćeremida
82. Venice Film Festival otvorio je svoja vrata 27. augusta i već je prepun glamura, zvijezda i očekivanja. Ove godine, streaming platforma Netflix vraća se s izuzetnom snagom, predstavljajući tri velika filma u glavnoj konkurenciji.
Nakon što su prošle godine izostali, streaming gigant se vratio s holivudskom listom glumaca i autorskim projektima u jednom od najprestižnijih filmskih festivala svijeta. Potez koji odražava povjerenje u vlastite produkcije i jasno stavlja do znanja da su u igri za nagrade
Ova tri filma označavaju povratak Netflixa u Veneciju s jasnom porukom: ne dolaze samo kao distributer, već kao ključni učesnik međunarodne filmske scene. Netflixovo prisustvo u glavnoj konkurenciji pokazuje ambicije prema nagradama, prošle godine su osvojili rekordnih 13 nominacija za Oscara za Emilia Pérez, najviše za film na stranom jeziku.
Direktor Venecijanskog festivala, Alberto Barbera, priznao je inicijalnu zabrinutost zbog Netflixovih filma u glavnoj konkurenciji, ali je zaključio da svaki od njih zaslužuje svoje mjesto.
„Svi filmovi stoje sami za sebe. Snažni su, ambiciozni i ključni za ovogodišnji festival.“
Frankenstein: Guillermo del Toro i njegova gotika
Guillermo del Toro je sinonim za kinematografska čudovišta, a sa Frankensteinom konačno se bavi pričom koja ga je inspirirala još kao dijete. Film, koji premijerno stiže 30. augusta, u glavnim ulogama ima Jacoba Elordija, Oscara Isaaca, Miu Goth, Christopha Waltza i Larsa Mikkelsena. Del Toro reinterpretira klasičnu priču Mary Shelley o stvaranju, ambiciji i posljedicama.
Redatelj opisuje projekat kao ostvarenje životnog sna: „Čudovišta sama drže odgovore na sve misterije“, rekao je, prisjećajući se svog prvog susreta s filmovima Jamesa Whalea.
Njegova adaptacija nije samo prerada gotičkog romana, već meditacija o očevima, sinovima i vječnoj potrazi za smislom. Sa del Torovim prepoznatljivim vizuelnim stilom, Frankenstein će zasigurno biti jedan od najiščekivanijih premijera Venecije.
Jay Kelly: Noah Baumbach o identitetu i nasljeđu
Noah Baumbach se s filmom Jay Kelly, koji premijerno stiže 28. augusta, vraća s impresivnom glumačkom postavom: George Clooney, Adam Sandler, Laura Dern, Emily Mortimer, Riley Keough, Greta Gerwig, Billy Crudup i Isla Fisher.
Film prati slavnog glumca Jay Kellyja i njegovog lojalnog menadžera Rona na putovanju kroz Europu, gdje se suočavaju s prošlim odlukama, vezama i ostavštinom koju ostavljaju.
Baumbach film opisuje kao razmišljanje o životu i identitetu: „Radi se o tome da se osvrnemo na svoj život, razmislimo o odlukama, uspjesima, greškama i šta znači biti svoj“, kaže redatelj.
Kombinacija humora, emocija i impresivne glumačke postave čini Jay Kelly intimnom, ali i grandioznom pričom o ljudskoj prirodi i prolaznosti vremena.
House of Dynamite: Katherine Bigelow i globalne tenziје
2. septembra, Katherine Bigelow donosi politički triler House of Dynamite, s Idrisom Elbom, Rebeccom Ferguson, Anthonyjem Ramosom, Gabrielom Bassom i Jaredom Harrisom. Film prati neidentifikovanu raketu koja je lansirana prema Sjedinjenim Državama i trku da se otkrije odgovorna strana i odluči o odgovoru. Film istražuje reakcije i moralne dileme osoblja Bijele kuće pod prijetnjom nuklearnog napada.
Bigelow smješta film u širi historijski i društveni kontekst: „Odrastali smo u vremenu kada je skrivanje ispod školskog stola bio ozbiljan protokol za preživljavanje atomskog napada. Danas, više nacija posjeduje kapacitet za totalnu destrukciju, ali postoji tiha normalizacija te prijetnje. House of Dynamite istražuje taj paradoks kroz ljudsku i političku perspektivu.“
Na površini, klasični holivudski akcijski triler, ali u svom jezgru postavlja aktuelna pitanja o odgovornosti i globalnoj sigurnosti.
Foto: @oliverinthehouse
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!