TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 9.12.2025.
Ako ste ikada gledali Wes Anderson film i pomislili „Kako je moguće da neko ovako vidi svijet?“ onda vam je već jasno zašto je ovaj američki režiser dobio svoju prvu veliku, sveobuhvatnu izložbu u Londonu.
A ako ga nikada niste detaljno pratili, možda vam je ime poznato, ali ne znate zašto je upravo on jedan od najutjecajnijih vizualnih autora današnjice. Ukratko: u 56. godini, Anderson je stvorio filmski jezik koji prepoznate iz jednog kadra. To nije slučajnost već spoj arhitekture, dizajna, humora, nostalgije i preciznosti koja graniči s nenormalnom.
Zato je londonski Design Museum otvorio Wes Anderson: The Archives, izložbu koja na jednom mjestu okuplja više od 700 predmeta iz čitave njegove karijere od ranih crteža i bilježnica, do setova, kostima, minijaturnih modela i stop-motion lutaka. Postavka je otvorena do kraja jula 2026. godine, što znači da imate cijelu sezonu da je posjetite prije nego što se ovaj Andersonov svijet spakuje i nestane iz Londona.
Svijet Wesa Andersona: kada film postane arhitektura
U Andersonovim filmovima scenografija nikada nije samo pozadina. Ona je narativ. Gradovi, hoteli, vagoni vozova, podmornice, male sobe i ogromne dvorane sve je komponovano kao arhitektonski crtež koji od početka ima svoju logiku. Na izložbi u Londonu ta se logika vidi još jasnije.
Možete doslovno stajati pred maketom Grand Budapest Hotela i osjetiti onu istu mješavinu nostalgije i bajkovitosti koja je obilježila film. U vitrini nekoliko koraka dalje stoje kostimi koji su određivali karakter prije nego što je glumac izgovorio prvu repliku, a odmah pored njih nalaze se Andersonove bilješke o bojama, potezima kamere i rasporedu elemenata unutar kadra.
Sve to zajedno pokazuje da Anderson ne snima “slučajno” lijepo. Njegove slike su arhitektonski precizne. Njegovi setovi imaju zoniranje. Kadrovi imaju osovinu. Boje imaju funkciju. To je vizualni sistem u kojem svaki detalj postoji s razlogom i upravo zbog toga njegovi filmovi djeluju kao da gledate ilustriranu knjigu koja je oživjela.
Nostalgija kao građevinski materijal: Andersonovo naslijeđe i DNK
Iako kritičari često kažu da Anderson “živi u retro estetici”, izložba pokazuje sasvim suprotnu stvar: on ne imitira prošlost, nego je rekreira kao emocionalni pejzaž. Njegov rad je duboko ukorijenjen u evropsku književnost, francusku kinematografiju 60-ih, američki indie duh 90-ih i estetiku foto-albuma pronađenih na tavanu.
U postavci se vide njegovi rani Polaroidi, skice i stranice scenarija koje otkrivaju koliko Anderson polazi iz ličnog arhiva sjećanja, male opsesije, detalji iz djetinjstva, reference na staru arhitekturu, razglednice, vintage tipografije.
Sve to se pretače u njegovu prepoznatljivu nostalgiju: svijet u kojem prošlost nije dokument nego emocija. Zato Andersonovi filmovi tako lako pogađaju publiku jer djeluju kao sjećanje koje nikada nismo imali, ali bismo voljeli da jesmo.
Izložba u Londonu precizno mapira te utjecaje i pokazuje kako jedan autor uspijeva izgraditi estetiku koja postaje globalna kulturna šifra.
Stop-motion magija: zanat koji je stvorio Fantastic Mr. Fox i Isle of Dogs
Najintimniji dio izložbe je onaj koji se bavi Andersonovim animiranim filmovima. U vitrini se nalaze originalne lutke iz “Fantastic Mr. Fox” i “Isle of Dogs” male, savršeno artikulisane figure koje ste godinama gledali na ekranu, a sada konačno vidite koliko su fizički stvarne.
Njihovi kaputi su ručno šivani, krzno je stilizovano, oči i zglobovi izrađeni s milimetarskom preciznošću. Pored njih stoje dijelovi minijaturnih gradova, ulica i interijera u kojima se odvijaju ključne scene, kao i nacrti koji pokazuju koliko je svaki pokret planiran unaprijed.
Anderson sa 56: Zašto baš sada retrospektiva njegovog života i rada? Kroz protekle dvije decenije Anderson je izgradio nešto rijetko: vizualni jezik koji publika prepoznaje iz jedne slike. Njegovi filmovi prožimaju modu, arhitekturu, fotografiju i čitavu generaciju dizajnera. On je autor čiji se rad proučava na univerzitetima, čije boje završavaju na moodboardima interijera, čiji se kadrovi citiraju kao standard simetrije i kompozicije.
U 56. godini njegova karijera je već dio historije ali i sadašnjosti. Upravo zato retrospektiva djeluje opravdano: Anderson je postao fenomen koji prevazilazi filmsku industriju. Izložba “The Archives” potvrđuje ono što su fanovi odavno znali: Wes Anderson više nije samo ime u špici. On je vizualni pravac. Estetski pokret. Kategorija sama za sebe.
TEKST: Ada Ćeremida
Kada je prije gotovo osam godina pokrenula Zavrzlamu, Nadira Ahatović je željela jednu stvar: stvarati vizuale koji u dom unose nježnost, toplinu i onu tihu estetiku koja svakodnevne trenutke čini posebnim.
Tokom godina, njen brend je postao prepoznatljivo ime na lokalnoj sceni, od personaliziranih printova, minimalističkih ilustracija, pa sve do colorful sezonskih motiva koji se pretvaraju u malu tradiciju svake zime.
Nakon godine dana kreativne pauze ispunjene učenjem, preispitivanjem i rastom, Zavrzlama se 01.12. vratila sa potpuno novom energijom, vizualima i estetikom koja podsjeća zašto smo je toliko voljeli.
Ove sezone, Nadira predstavlja kolekciju idealnu za sve koji žele sastaviti praznični photowall, mali zidni kolaž koji priča tvoju priču kroz boje, ilustracije i personalizirane trenutke.
Povratak koji smo čekali: novi vizuali, nova toplina, isto srce brenda
Zimska kolekcija donosi upravo ono što Zavrzlama godinama radi najbolje, vizuale koji izgledaju i kao dekor i kao emocija. Minimalističke linije, personalizovane poruke, nježni neutralni tonovi i pastelne kuće prekrivene snijegom vraćaju nas u onu atmosferu koja je obilježila prve kolekcije brenda.
Ovo je sezona u kojoj se personalizirani posteri ponovo vraćaju na velika vrata bilo da slaviš važan datum, početak nove priče ili jednostavno želite u dom unijeti nešto što je samo vaše.

Praznični photowall: Kako ga složiti uz Zavrzlamu?
Ako već dugo razmišljate o zidu koji izgleda kao Pinterest album u zagrljaju božićnih lampica ovo je kolekcija za vas.
Pastelne kućice prekrivene snijegom, statement natpisi poput “Dođi da mi ruke griješ”, minimalističke ljubavne ilustracije i grafike posvećene bosanskim gradovima mogu stvoriti savršenu kombinaciju toplog, ličnog i estetski odmjerenog zida.
Ključ dobrog prazničnog photowalla uvijek je u pažljivo odmjerenom miksu. Dovoljno je odabrati jedan veći statement poster s toplijom tipografijom koji će voditi cijelu kompoziciju, zatim mu dodati ilustrativni pastelni motiv koji unosi vedrinu i boju.
Uz to, personalizirani print s imenima, datumom ili gradom daje zidnoj dekoraciji lični pečat, dok jedan vintage-inspired crtež donosi onaj suptilni kontrast tekstura koji sve povezuje u estetsku cjelinu.
Takav mali set od četiri postera u prostoru stvara potpuno novu atmosferu. Toplu, promišljenu i prazničnu, ali bez ijednog prenaglašenog božićnog detalja.



Zavrzlama je poznata po tome da svaka ilustracija nosi toplinu rukopisa. Bilo da se radi o datumu, imenu, kućnom broju, poštanskom broju ili silueti para svaki print može biti pretvoren u ličnu priču.
To je razlog zašto su njihovi posteri među najtraženijim poklonima za kraj godine. Za godišnjice, useljenja, nove početke, vjenčanja, skrivene poruke personalizirani print u prazničnom okviru postaje poklon koji ostaje godinama. A nova kolekcija ima onu pravu dozu cozy energije koja podsjeća na dekice, kolačiće i miris bora.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!