Bili smo na izložbi 'YSL par Pierre & Alexandra Boulat' u Sarajevu i saznali sve detalje
Tekst:Emina Smaka
MODNE VIJESTIKada smo saznali da će u Zemaljskom muzeju biti predstavljena izložba 'YSL par Pierre & Alexandra Boulat' u suradnji sa Ambasadom Francuske, znali smo da želimo znati više o ovom projektu.
Pored toga što na našem portalu gajimo ljubav prema modi, a Yves Saint Laurent je u samom vrhu modne historije i mode kakvu poznajemo danas, raduju nas i projekti koji imaju kulturološki značaj za BiH. YSL će zauvijek ostati upamćen po tome što je kreirao promjene u ženskom odijevanju, popularizirao žensko smoking odijelo, ali i bio zaštitno lice svog brenda dok to još nije bilo tako popularno. Upravo zbog toga smo uvidjeli da se ova priča savršeno uklapa u filozofiju našeg magazina. Odlučili smo se za posjetu izložbe, 04.11.2022. u prostorijama Zemaljskog muzeja u Sarajevu i pri prvom pogledu na istu smo bili opčinjeni snagom koja zrači s ovih fotografija. Imali smo osjećaj da se nalazimo u društvu dizajnera Yves Saint Lauranta u trenutku kada je fotografija kreirana. Mogli smo osjetiti uzbuđenje koje je vladalo iza scene predstavljanja kolekcije, veličanstvenost kreiranja dizajna kao i tremu koju je možda osjećao u tom trenutku.
U želji da saznamo više o samoj izložbi i njenoj važnosti, odlučili smo se za razgovor s ambasadoricom Republike Francuske u Bosni i Hercegovini, Christine Toudic koja nam je otkrila više detalja.
Kako ste došli na ideju za kreiranje ove izložbe?
Francuska ambasada i Francuski institut željeli su pokloniti sarajevskoj publici i publici u BiH ovu prekrasnu fotografsku izložbu o životu i djelu Yves Saint-Laurenta. Svi znaju za ovu modnu legendu, svjetski poznatog kreatora, osnivača najveće francuske kuće visoke mode, koji je tokom 40 godina obilježio istoriju mode i preoblikovao ženski garderober (kratki kaput, smoking, mantil, pantalone ravnog kroja, košulja s volanima od bijelog organdina).
Foto: Monika Andrić
Ova izložba je oda kreativnosti, slobodi umjetnika, kao i emancipaciji žena koje toliko duguju ličnostima kao što je YSL. Ona je i odraz jednog vremena, fragment modernog doba i kulturnog i socijalnog previranja od 1960. do 2000. Ova izložba donosi prijestolnici Bosne i Hercegovine, višedecenijsko iskustvo razvoja jednog od najznačajnijih svjetskih modnih kreatora. Ona prikazuje fotografije koje pričaju najstrastvenije trenutke u karijeri slavnog francuskog stiliste koji je počeo raditi za Christian Dior u dobi od 19 godina, pet godina kasnije osnovao je modnu kuću svjetskog renomea - Yves Saint-Laurent.
Izložba je predstavljena u Zemaljskom muzeju, kako je tekla vaša suradnja?
Naša saradnja sa Zemaljskim muzejom je višegodišnja i sadržajna. Ogledala se u konzervaciji i isticanju vrijednosti Sarajevske Hagade i uključivala je, tokom godina, više velikih francuskih kulturnih institucija, kao što je Muzej Louvre a nadamo se uskoro i Muzej prirodne istorije (vode se razgovori o razmjeni ekspertize).
Tako su Francuski institut u Bosni i Hercegovine i Francuska ambasada ove godine organizovali zajedno sa Zemaljskim muzejom predstavljanje prijevoda na francuski jezik jednog kompleta (knjiga i integralna reprodukcija rukopisa Hagade) posvećenog ovom izuzetnom srednjovjekovnom rukopisu, i izložbu False Clouds (sa Goethe institutom, ambasadama Švedske i Španije, i Heinrich Böll Stiftung…)
Foto: Monika Andrić
Zbog čega ste se odlučili upravo na izložbu 'Yves Saint Laurent'?
Ovo je izložba izuzetne kvalitete, realizovana uz podršku Akademije VII i Fondacije Pierre Bergé- Yves Saint-Laurent, koja omogućava publici da se upozna sa snimcima dvoje fotografa najbližih Yves Saint-Laurentu. Oni su dokumentirali rad Yves Saint-Laurenta tokom više decenija i ostavili neprocjenjivu arhivu čiji jedan dio daje uvid u proces stvaranja visoke svjetske mode.
Ovim se odaje počast i za dvoje velikih francuskih fotografa, Pierre i Alexandra Boulat. Pierre Boulat je pratio YSL od samog početka, bio je privilegovani svjedok njegovog rada pa je objavio i izvanredno djelo o ovom kreatoru. Njegove fotografije pokazuju proces stvaranja, njegovu genezu, sumnje, zebnju, popravke, oduševljenje i zadovoljstvo učinjenim. Alexandra Boulat, fotografisala je zadnju reviju YSL, u Centru Georges Pompidou 2002., baš kao što je i njen otac ovjekovječio prvu.
Foto: Monika Andrić
Kroz izložbu se može prodrijeti u privatniji dio života ovog krojača; putem bezbrojnih snimaka otkriva se svijet iza kulisa ateljea i predstavljanja kolekcija ali i svijet kreatora, posebno u njegovim pariškim stanovima.
Ambasadorica Francuske u Bosni i Hercegovini izjavila je prilikom otvaranja izložbe da je željela donijeti dah slobode i francuskog duha. Yves Saint-Laurent jeste simbol kulture i francuskog duha, i nadamo se da će se ova izložba dopasti sarajevskog publici koja je može posjetiti do 4. decembra. Ova priča o modernom dobu, kreativnosti i emancipaciji obraća se svima, ona nas ujedinjuje i inspiriše.
Foto: Monika Andrić
Zašto je važno da u BiH imamo ovakve projekte?
Sarajevo je kulturna prijestolnica bivše Jugoslavije i već ima bogatu i dinamičnu istoriju u ovom području. Raznovrsnost kvalitetnih događaja koji su se nastavili ove godine nakon pandemijske krize (SFF, Bookstan, JAzzFest, WARM festival, itd…) je jedno od bogatstava ovog grada. Nadamo se da ćemo moći dovesti još ovakvih izložbi u Sarajevo i u ostatak Bosne i Hercegovine. Umjetnost i kultura inspirišu i zato Francuska ambasada i Francuski institut uvijek nastoje biti prisutni u cijeloj zemlji.
Najzad, ova izložba je važna jer je realizovana dijelom i uz pomoć žene koja ima čvrste veze sa Bosnom i Hercegovinom. Alexandra Boulat je odigrala važnu ulogu u promociji i prevođenju Dnevnika mlade Zlate Filipović. Ona je jedna od rijetkih žena fotoreportera koja je proputovala BiH i Balkan baš uoči raspada Jugoslavije.
Foto: Monika Andrić
Pierre Boulat i njegova kćerka, Alexandra Boulat su bilježili veliki dio života i rada Yves Saint Laurenta. Od kakve je važnosti njihov rad za kulturološko naslijeđe Francuske?
Pierre Boulat je 50-ih godina bio izuzetan fotograf i reporter za različite magazine (Elle, Life, Paris Match, National Geographic). Dokumentovao je svjetsku aktuelnost, ali i pariški život, politički i umjetnički svijet. Fotografisao je i ličnosti kao sto su: Truman Capote, Edith Piaf, Juliette Gréco, Artur Rubinstein. Sve je pobuđivalo interes kod ovog humaniste čeličnog pogleda koji je pokazivao i težak život u sirotinjskim barakama 50-ih godina i svakodnevni život američkih žena.
Foto: Monika Andrić
Bio je otac fotografkinje Alexandre Boulat i muž Anni Boulat, osnivačice i direktorice Agencije Cosmos. Alexandra Boulat je 2001. zajedno sa šest drugih renomiranih međunarodnih fotografa osnovala Akademiju VII, a pokrivala je i najveće oružane sukobe na više kontinenata posebno za agenciju Sipa, nastojeći da uvijek pokaze život žena i djevojaka u ratnim područjima, njihove patnje, njihove nade, njihovu borbu za dostojanstvo.
Da li imate u planu slične projekte u budućnosti?
Odjek izložbe YSL pokazuje interes publike za velika kulturna djela europske dimenzije pa ćemo nastojati da je prikažemo i u drugim gradovima u BiH, zatim u regiji. Interes je već iskazan u drugim zemljama zapadnog Balkana (recimo u Beogradu).
Foto: Monika Andrić
* * *
Fotografije: Monika Andrić