TEKST: Marija Perić
DATUM OBJAVE: 14.10.2022.
U svakodnevnom poslovanju, dijeljenju prostora s drugima, ali i u razgovoru ponekad stvari koje ne govorimo mogu biti rečene kroz našu neverbalnu komunikaciju.
Svjesno ili nesvjesno vaš govor tijela može kod drugih stvoriti dojam nesigurnosti, manjka zainteresiranosti za temu, ali i manjka samopouzdanja. Kako vaš način neverbalne komunikacije ne bi stajao na putu do vašeg promaknuća, ali i kako biste se lakše izborili za iznošenje mišljenja i ideja, važno je imati dobar stav tijekom sastanaka i u svakodnevnim poslovnim situacijama.
U tome vam može značajno pomoći vaše držanje, izrazi lica, pa čak i način sjedenja. Prema Time magazinu postoji 6 grešaka u neverbalnoj komunikaciji i govoru tijela koje nesvjesno radimo, a mogu suptilno poslati pogrešnu poruku. Koje su to, otkrijte u nastavku.
Loše držanje i pogrbljenost
Osim što je pogrbljenost i sjedenje u neugodnom položaju loše za naše fizičko zdravlje i može voditi do problema s kralježnicom, ovaj položaj tijela se također može interpretirati na pogrešan način. Kad netko vidi da konstantno imate lošije držanje, osoba pomisli da niste dovoljno pozorni, da ne pridajete mnoštvo pozornosti temi i da vam nije stalo. Kako biste ovo izbjegli dok stojite pokušajte se što ispravnije držati, a u svojoj stolici se uvijek naslonite dok sjedite.
Vrpoljenje i nemirnost
Neverbalna komunikacija jako je važna tijekom sastanaka, na konferencijama i u brojnim drugim poslovnim situacijama. Zato je važno da pokušate ostati mirni, držite kontakt očima sa svojim sugovornicima i sjedite/stojite mirno. Svako tapkanje nogom ili prstima ili igranje sa pramenom kose vašem sugovorniku daje znak da niste fokusirani i da trenutno razmišljate o nečemu drugom i niste stopostotno prisutni u razgovoru.

Foto: Unsplash
Izraz lica
U poslovnim scenarijima jako je važna i vaša ekspresija lica. Bilo da ste na kameri sa timom, uživo na sastanku ili koristite prednosti networkinga na nekom eventu, važno je da vaše lice nema prestrog izraz. Pokušajte s osobama u svakodnevnom razgovoru uvijek prići s određenim smiješkom i poštovanjem bez podizanja obrva i izraza lica koji mogu simbolizirati ljutnju, frustriranost i druge negativne reakcije.
Naravno, ako se trenutno nalazite u situaciji da trebate riješiti problem ili se dogodila određena greška, i dalje pokušajte biti smireni i riješiti jednu po jednu stvar bez osuđujućih izraza lica.
Pretjerana opuštenost
Iako je u modernim uredskim kulturama sve popularniji opušteni kodeks odijevanja, postoje određena nepisana pravila koja se preporučuju. Iako možete nositi opuštenu odjeću pobrinite se da je ona u dobrom stanju i priliči odijevanju na poslu. Također, važno je i da se ne ponašamo previše opušteno i pripazimo na naš hod, gestikulaciju, ali i poštujemo tuđi prostor za rad.

Foto: Unsplash
Izbjegavanje kontakta očima
Ako je u svakodnevnom razgovoru ili na važnom sastanku vaš pogled uperen prema podu, to vaši sugovornici mogu pročitati kao manjak pozornosti, ali i manjak samopouzdanja. Kontakt očima jedan je od najmoćnijih i najsuptilnijih načina neverbalne komunikacije i tako ga treba i doživjeti. Nemojte se bojati pogledati osobu u uredu i dati joj simpatičan osmijeh – ovakva gesta pokazat će poštovanje i probudit će u osobi osjećaj da vam mogu biti prijatelji.
Prekrižene ruke
Tijekom razgovora u hodu ili opuštenog susreta na hodniku sa vašim kolegama ili suradnicima često se nađemo u situaciji da stojimo i ne znamo što bismo s rukama. Prekrižene ruke mogu biti signal rezerviranosti, zatvorenosti, a i osoba može pročitati da vam nije pretjerano zanimljivo to što govori. Kako biste ovo spriječili, držite ruke uz tijelo ili ruku u ruci ispred sebe.
***
Naslovna fotografija: @juliaberolzheimer
TEKST: Bonjour.ba
Koliko puta ste čuli da ste “previše”? Previše iskreni, previše emotivni, previše ambiciozni? A možda je upravo u tom “previše” ono najbolje što nosimo, naša hrabrost da se izdvojimo, da budemo svoji i da mijenjamo svijet oko sebe, ne uklapajući se u obrasce koji nam ne pripadaju.
O toj snazi koja dolazi iz autentičnosti razgovarali smo s Aldijanom Rakić, Članicom Uprave ASA Banke, ženom koja je iz pozicije saradnice izrasla u liderku koja vjeruje da empatija nije slabost, već najjači poslovni alat.

Aldijana Rakić, Članica Uprave ASA Banke
Ljudi ne traže savršenog lidera, već čovjeka
U njenoj karijeri bilo je trenutaka koji su zahtijevali odlučnost, ali i razumijevanje, posebno u periodima velikih promjena. Jedan od njih bio je i proces spajanja čak tri banke: složen, emotivan i izazovan trenutak za svaki tim. Zato smo Aldijanu pitali šta je naučila o ljudima kada posao postane najizazovniji.
„Pa ja bih više rekla da u teškim vremenima ljudi ne traže savršenog lidera, već traže čovjeka i ono realno što sam spoznala kroz svoju praksu jeste da je i tišina jača od govora, da je prisutnost jača od riječi i definitivno da stabilnost ne mora značiti da znamo ono što dolazi, već da znamo ko smo i da vodimo svoj tim kvalitetno kroz nepoznato."

Ne moraš znati sve, ali moraš vjerovati sebi
Ušli ste u banku kao saradnica, danas ste članica Uprave. Šta biste sebi tada šapnuli, da Vas niko ne čuje?
"Definitivno bih sebi šapnula na uho da ne moram sve da znam, ali da moram da vjerujem sebi. Prije, u svojim mlađim godinama, tu potvrdu sam tražila izvana, a sada u zrelim godinama jako je bitno da imate unutrašnji kompas jer onda apsolutno vam nisu bitni aplauzi i titule.
Ostala bih znatiželjna i čak bih rekla i preiskrena i preambiciozna jer upravo ovo ’pre’ i ’previše’ nekad znači da se izdvajate od drugih i da si različit u odnosu na druge. I ono što bih rekla da je najveća vrijednost nije mjesto u hijerarhiji, već je definitivno utjecaj koji ostavljate na druge ljude."


Empatija je poslovni alat, ne slabost
U svijetu u kojem se često naglašava brzina i rezultat, zaboravljamo da uspjeh rijetko nastaje iz pritiska, a mnogo češće iz razumijevanja. Upravo zato, Aldijana vjeruje da je empatija jedna od najvažnijih vještina današnjeg lidera. Ne zato što je meka, već zato što je precizna i ona prepoznaje ono što brojke tek kasnije potvrde.
„Empatija pored što je ljudska osobina, ona je strateški resurs i ukoliko se empatija koristi kvalitetno može na vrijeme prepoznati potrebe tima, može vidjeti promjene koje ćemo tek nekad naknadno vidjeti u brojkama i isto tako može vidjeti neke promjene ponašanja u samom timu.
Jer suština je da u najtežim trenucima mi pamtimo pravila ponašanja i ako tu položimo test onda nijedna kriza ili teška vremena ne mogu taj odnos narušiti. I definitivno empatija daje širu sliku, ali isto tako i pojedinca u njoj.“


“Previše” je zapravo kompliment
Od žene se često očekuje da bude “dovoljno”: dovoljno smirena, dovoljno ambiciozna, dovoljno odvažna, ali nikada “previše”. Aldijana to pravilo ruši.
„Preosjetljiva, ambiciozna i emotivna. Upravo ove tri riječi pokušavaju ženu staviti u okvire pravila ponašanja koji joj generalno i ne pripadaju jer apsolutno liderstvo je kod svakoga drugačije. Empatija definitivno nije slabost, ambicija nije mana, a emocije definitivno nisu neprijatelji racionalnosti. Ukoliko se ta tri alata pravilno koriste apsolutno može doći do promjene organizacije iz temelja.“


Emocije ne isključuju racionalnost
O ženama u bankarstvu se dugo govorilo kroz stereotipe zato smo Aldijanu za kraj pitali: Najveća zabluda o ženama u bankarstvu je…?
„Da su preemotivne i da su zbog toga manje racionalne, što apsolutno nije tačno jer upravo ta emotivnost nadograđuje racionalno odlučivanje. Ja sam u praksi mnogo vidjela žena koje su donosile jako teške odluke upravo bazirane na toj emociji i hrabrosti. Tako da bih rekla da je zaključak da su žene emotivne i racionalne i jako hrabre.“

Kroz svaku rečenicu Aldijane Rakić provlači se jednostavna, ali snažna poruka da uspjeh nije odsustvo grešaka, već sposobnost da ostanemo ljudi dok rastemo.
U ASA Banci, taj spoj razumijevanja, stručnosti i povjerenja pokazuje kako se i u svijetu brojki može voditi srcem, a da rezultati ostanu jednako impresivni.
I možda je baš u tom ’previše’… emociji, hrabrosti i iskrenosti… ono što nas uči kako da budemo najbolja verzija sebe i u poslu i izvan njega.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!