TEKST: Bonjour.kolumnistica
DATUM OBJAVE: 28.4.2021.
Kako sam tj smo prisiljeni pauzirati putovanja, vraćam se drugoj omiljenoj temi. Zavirivanju!
Volim stanove, radionice, ugostiteljske prostore, ali arhitektonski uredi su poseban izazov.
Ured u koji vas danas vodim nalazi se u srcu Mostara, u jednoj od najljepših i jednoj od starijih ulica iz austrougarskog razdoblja.
Idemo u Liska ulica, u urbanu vilu iz 1953. godine. U arhitektonski ured Ars Studio R!
Foto: Mate Zemljić
Kroz razgovor s arhitekticom Reom Rozić Musa, koja je dio tima od 2015. godine, uz Tihomira i Branku Rozić, osnivače ureda, saznajem da je ured mijenjao imena, ali i da je u svakom obliku imao taj prvi prepoznatljivi dio Ars.
Foto: Mate Zemljić
Rea to objašnjava ovako: „Ars na latinskom znači umjetnost, umijeće ili zanat te na takav način najbolje objašnjava i naziv našeg studija koji se bavi arhitekturom i dizajnom kao umjetnosti gradnje, planiranja, oblikovanja i izrade najrazličitijih objekata s različitim funkcijama“.
Ured postoji već 25 godina, prošli su kroz njega arhitekti, inženjeri građevine, tehničari, dekorateri, dizajneri. Svi oni su stvarali dinamičnu atmosferu i projekte po kojima je ured autentičan i prepoznatljiv.
Foto: Mate Zemljić
Zanimalo me naravno ima li neki dizajnerski komad u uredu koji bi Rea izdvojila, neku knjigu, sliku, lampu, uzorak, crtež, fotografiju, biljku, … koji su joj inspiracija ili uspomena.
Rea: „Naš ured nije uređen trenutačno, rastao je s vremenom, tako da su se i detalji u njemu skupljali kroz vrijeme. Kroz razne detalje stvorio se eklektičan stil u kojem funkcioniramo. Uzorci izvornih kamenih blokova sa Starog mosta i klinova iz njega krase naš ulazni predprostor. Zelenilo se trudimo ubaciti što više, ali nismo baš redovni u održavanju. :)
Brojna projektna dokumentacija koja je konstantno u opticaju nađe svoj prostor u interijeru i na taj način ga modelira. Inspiraciju za projekte pronalazim u iščitavanju stručne literature, praćenjem svjetskih trendova u arhitekturi i dizajnu koji se rapidno mijenjaju i unaprjeđuju.“
Rea me vodi kroz ured: „Sastoji se od ulaznog dijela koji je povezan s 3 cjeline. Servisni dio s garderobom i toaletom smješten je neposredno uz ulaz, centralno se ulazi u salu za sastanke, dok je u drugom dijelu smješten veliki ured po principu open space organizacije, uz koji se nalazi čajna kuhinja za djelatnike. U neposrednoj blizini smješten je i ured direktora.
Uz salu za sastanke se nalazi još jedan ured koji je rađen baš s ljubavlju i koji sam namještala po sebi, dulje vremensko razdoblje, što je vjerojatno ljudima koji se ne bave interijerima nezamislivo. I da budemo jasni, ured još nije dovršen, ali svaki djelić ma svoje mjesto i svoju priču, mislim da je to čar zapravo svakog prostora.
Često znamo u šali reći da je to distrikt namijenjen za interijere i mjesto za inspiraciju i oaza u kojoj ponajviše volim stvarati.
Foto: Mate Zemljić
Sva bitnija događanja odvijaju se u našoj poznatoj sali za sastanke koju krasi bogata biblioteka iza koje su godine skupljanja različite literature. Još nismo doživjeli da netko ravnodušno stane kraj biblioteke i ne prokomentira je ili ostane začuđen količinom stručne literature.“
Foto: Mate Zemljić
U Reinom uredu zatičemo kreativni nered, tu su skice, olovke, uzorci boja i časopisi. Naravno da me zanimalo na čemu trenutno rade.
Rea: „Trenutno u opticaju imamo različite vrste projekata, od nekih poslovnih objekata većih kvadratura do ugostiteljskih objekata, individualnih obiteljskih kuća te interijera stambenih prostora.
Svaki od ovih projekata zahtijeva individualan pristup i podrobnu analizu u svrhu kvalitetnog konačnog rješenja. Da bi čovjek bio relativno uspješan u ovom poslu mora se kvalitetno pozabaviti i psihologijom.
Smatram da ona ima jako bitnu ulogu u projektiranju jer koliko dobro izvršimo analizu svih zahtijeva i sagledamo psihološki i potrebe korisnika prostora dolazimo do uspješnog konačnog rješenja.“
Foto: Mate Zemljić
Arhitektima uvijek nezahvalno pitanje, znam i sama, ali morala sam pitati koji je Rein najdraži projekt u dosadašnjoj karijeri.
Rea:„Ovo pitanje stalno vrtim u svojoj glavi i nekako ga znam sama sebi postaviti, ali znate kako ja doživljavam projekte, oni su nekako kao kad pitate koje vam je dijete najdraže. Svaki projekt je poseban i svaki ima neku svoju čar. Ovisno koliko u konačnici dođe do realizacije moje ideje toliko nekako smatram uspješan projekt.“
Baš sam se pitala hoće li spomenuti svoje cure, nije mi poslala ni jednu fotku s njima, pa smo zajedno odlučile da ovaj tekst bude samo poslovan. :)
Foto: Mate Zemljić
Da možeš birati klijenta za idući projekt, tko bi to bio?
Rea:„Hm, možda malo teško pitanje, ponajviše iz razloga što smo svi svjesni da teško možemo birati klijente. Da vam kažem možda koji bi bio poželjan klijent za budući projekt vjerojatno ovisi o tome s kakvim klijentom trenutno radim…(smijeh)
Neke poželjne karakteristike bi bile da klijent želi iskočiti iz svih postojećih okvira i da želi napraviti neku nesvakidašnju investiciju u kojoj arhitekt može doći do maksimuma svoje kreativnosti i inovativnosti i da investitor ima potpuno povjerenje u arhitektu. Mislim da je to ključ svakog uspjeha.“
Foto: Mate Zemljić
Gdje ti i kolege iz ureda crpite inspiraciju danas, u vremenu Covida, kada smo ograničeni u putovanjima, posjetima sajmovima i drugim vidovima stručnih usavršavanja?
Rea: „Vrijeme Covida je poljuljalo sve sfere života kako privatnog tako i poslovnog. Zasigurno se nalazimo pred nekim novim izazovima koje nosi ovo vrijeme i ne znamo kuda nas sve ovo vodi. Ja osobno doživljavam ovo kao jednu veliku životnu avanturu, gdje čovjek mora pronalaziti nove inspiracije, sam sebi biti inspiracija i pozitivu tražiti u svemu oko nas.
U doba digitalnih medija i pratimo brojne sajmove online, webinare, prezentacije novih materijala i tehnologija putem interneta, iako se to ne može mjeriti s opažanjem uživo.
Ovo vrijeme treba iskoristiti za pravljenje nekih kvalitetnih planova za budućnost i razmišljanju koji prvi sajam posjetiti.“
Foto: Mate Zemljić
Hvala Rei i ostatku ureda na izdvojenom vremenu za naše zavirivanje. Za kraj nemam ništa dodati. Bacam se na razmišljanje o arhitektonskim sajmovima, skupovima i konferencijama.
Za Bonjour.ba piše:

***
Foto: Mate Zemljić
TEKST: Ada Ćeremida
Ralph Lauren godinama njeguje estetiku doma koja jednako pripada filmovima, starim romantičnim kućama u američkoj divljini i porodičnim albumima koji se prenose generacijama.
Njegovi praznični interijeri nisu samo dekor, nego mali rituali tople rasvjete, teških materijala, tartana, drva i tekstura koje mirišu na nostalgiju. U svijetu u kojem se dekor često mijenja iz sezone u sezonu, Ralph Lauren ostaje dosljedan ideji da dom treba da izgleda kao nešto što ima dušu i kontinuitet.
Kroz godine, njegov stil postao je prepoznatljiv po atmosferi starog engleskog kluba, brvnare u snijegu i njujorškog apartmana s bibliotekama koje sežu do stropa.
Malo ko spaja modu, arhitekturu i interijere tako prirodno: isti osjećaj koji daju njegovi kašmir džemperi, daju i njegove deke, jastuci, lampe i sve druge sitnice koje stvaraju taj “lived-in luxury” dojam. I upravo zato taj stil uvijek iznova postaje inspiracija za praznične interijere čak i kada koristimo samo ono što već imamo u domu.
Kako u svoj interijer unijeti Ralph Lauren praznični stil?
Ralph Lauren ne gradi stil kroz glamur, nego kroz slojevitost. Počinje od palete — tamne, smirene i umirujuće — koja služi kao pozadina za sve ostalo. Materijali se biraju tako da svaki ima svoju ulogu: baršun za luksuz, vuna za toplinu, koža za karakter, drvo za stabilnost, metal za suptilni sjaj. Uzorci kao što su tartan i riblja kost ubacuju ritam i pokret, ali se drže iste palete kako ništa ne bi djelovalo vizuelno “glasno”.
Atmosfera je ono što sve povezuje: prigušeno svjetlo, puno tekstura, detalji koji izgledaju kao da su naslijeđeni. Jastuci mogu podsjećati na džempere iz njegovih kolekcija, stolnjak može izgledati kao kaput iz stare engleske lovačke priče, a drvena polica kao dio kuće u Aspenu. To je svijet u kojem moda, arhitektura i interijer pričaju istu priču, samo kroz različite elemente.
Topla, zasićena paleta boja
Ralph Lauren praznični dom nikada ne izgleda brzo i svijetlo nego duboko, zasićeno i toplo. Zelena je tamna poput borovine, crvena ide prema burgundiji, a plava prema noćnom nebu.
Ako želite replicirati taj senzibilitet, ne morate kupovati ništa novo: možda već imate tamnu deku, bordo svijeće, stari drveni okvir ili jastučić u nijansi lovačke zelene. Poenta je u stvaranju harmonične, smirene palete koja izgleda kao da pripada istom filmu.
Materijali koji mirišu na klasiku
Ralph Lauren koristi materijale koji imaju težinu i taktilnost: baršun, vuna, koža, drvo, mesing. Oni nisu tu da budu ukras nego da pričaju priču. Baršun odmah unosi toplinu i eleganciju, vuna i pletenine prizivaju osjećaj zime i intime, a kožne detalje samo jedna lampica pretvara u scenu iz planinske kuće.
Ako želite da vaš dom dobije tu notu, kombinujte teksture, čak i samo jedan komad može promijeniti atmosferu prostora.
Uzorci koji nose naslijeđe
Tartan, pepita, riblja kost, sitni cvjetni printovi u britanskom stilu, to su obrasci koji čine osnovu Ralph Lauren estetike. Ne morate imati cijeli set, često je dovoljno dva-tri detalja da unesu ritam i karakter.
Tartan stolnjak, štitnik za ruke u kuhinji, jastučić, pa čak i stari šal mogu postati element prazničnog dekora. Ralph Lauren estetika voli ponavljanje, ali nikada uniformnost.
Atmosfera trpezarije kao “srca doma”
Ralph Lauren interijer teško je zamisliti bez trpezarije koja u praznično vrijeme preuzima ulogu centralnog mjesta prostora gdje se priče prepliću, gdje svijeće gore duže nego što traje večera i gdje svaki predmet izgleda kao da je tu već godinama.
U ovom pristupu, praznični sto ne mora biti savršeno simetričan niti besprijekorno stiliziran. Naprotiv, ljepota je upravo u prirodnom rasporedu predmeta, u mješavini starog i novog, u neočekivanim detaljima koji unose toplinu i karakter.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!