TEKST: Marija Perić
DATUM OBJAVE: 5.4.2020.
#OstaniKući inicijativa motivirala nas je da među starijim hollywoodskim uspješnicama i nagrađivanim naslovima potražimo filmove koji će biti naše idealno vikend društvo.
Od crno bijelih romantičnih priča, preko dramskih i kriminalističkih hitova pa sve do pustolovnih filmova, ova lista krije neke od najpopularnijih naslova koje morate pogledati barem jednom u životu.
Pored toga, sjajne vijesti su da glumačku ekipu u ovim filmovima čine Audrey Hepburn, Katharine Hepburn, Humphrey Bogart, Vivien Leigh, Clark Gable, Gregory Peck, Meryl Streep i mnoga druga talentirana glumačka imena. Atmosfera crno-bijelih filmova, magija starog Hollywooda, ali i tematika o kojoj ovi naslovi govore, sjajan su bijeg od stvarnosti, a istovremenu potiču i na razmišljanje o ljubavi, životu i obitelji.
Zato, večeras pripremite kokice, vaš omiljeni napitak i uživajte u maratonu vječnih filmova koji i godinama nakon premijere nasmijavaju, zabavljaju i iznova oduševljavaju publiku.
Zameo ih vjetar (Gone with the Wind) (1939.)
Ovo je slavna američka ljubavna povijesna drama iz 1939. godine nastala prema istoimenom romanu kojeg je napisala Margaret Mitchell. Radnja se vrti oko južnjačke ljepotice Scarlett O’Hara koja odrasta tijekom i nakon američkog građanskog rata te se zaljubi u Rhetta Butlera.
https://www.youtube.com/watch?v=0X94oZgJis4
Čarobnjak iz Oza (The Wizard of Oz) (1939.)
Ovaj američki fantastično-glazbeni film iz 1939. snimljen je u boji, s efektima koji su bili još novi za to doba. Tijekom godina je postao vrlo poznat i popularan, a donosi priču o djevojčici Dorothy koja je sanjala o mjestu gdje nema problema, posjeti Čarobnjaku iz Oza i putovanju na kojemu su joj se pridružili limeni čovjek, strašilo i lav.
https://www.youtube.com/watch?v=H_3T4DGw10U
Casablanca (1942.)
Romantična drama smještena u marokanski grad Casablancu tijekom Drugog svjetskog rata fokusira se na sukob između, prema riječima jednog od junaka, ljubavi i vrline: on mora odabrati između ljubavi prema ženi i onog što je ispravno, pomaganja njoj i njenom mužu vođi Pokreta otpora da pobjegnu iz Casablance kako bi mogli nastaviti borbu protiv nacista.
https://www.youtube.com/watch?v=BkL9l7qovsE
Afrrička kraljica (The African Queen) (1951.)
Zvijezde Katharine Hepburn i Humphrey Bogart u ovom klasiku koji je režirao John Huston donose priču o misionaru i kapetanu na brodu u središnjoj Africi za vrijeme Prvog svjetskog rata.
https://www.youtube.com/watch?v=88jytHOsDos
Praznik u Rimu (Roman Holiday) (1953.)
Ovo je romantična komedija iz 1953. godine. Film priča o mladoj princezi koja pobjegne tijekom službenog posjeta Rimu i sprijatelji se s ciničnim američkim novinarom, koji samo želi ekskluzivnu priču, ali kasnije shvati da se zaljubljuje u nju.
https://www.youtube.com/watch?v=twi3lQIDkiU
Prozor u dvorište (Rear Window) (1954.)
Prema mnogima jedan od Hitchcockovih najboljih filmova. Radnja se odvija u sobi gdje Jeff Jeffries nakon teškog prijeloma noge biva prisiljen ostati doma. Dan mu se sastojao od sjedenja na prozoru uz pogled na susjedstvo i posjete njegove lijepe djevojke Lise i patronažne sestre Stelle.
https://www.youtube.com/watch?v=m01YktiEZCw
Ubiti pticu rugalicu (To kill a Mockingbird) (1962.)
Ova američka drama iz 1962. i adaptacija istoimene knjige autorice Harper Lee donosi priču o rasnoj nejednakosti u izmišljenom gradu Maycombu (država Alabama).
https://www.youtube.com/watch?v=KR7loA_oziY
Priča sa zapadne strane (West Side Story) (1961.)
Ovaj film se smatra jednim od najboljih filmskih mjuzikla i kinematografskim remek djelom koji je osvojio čak 10 Oscara. Glavni glumci su Mary i Tony, mladi ljubavnici, koji proživljavaju sudbinu Romea i Julije među zaraćenim bandama New Yorka.
https://www.youtube.com/watch?v=NF1L3NorO3E
Divan život (It's Wonderfull Life) (1946.)
Slavni američki dramski film koji donosi priču o Georgeu Baileyu, poslovnom čovjeku na rubu samoubojstva na sam Badnjak. Georgea su pritisli brojni problemi, a kap koja je prelila čašu bila je gubitak značajne svote novca. No tada se pojavljuje njegov anđeo čuvar Clarence koji mu pokazuje kako bi njegov grad, obitelj i poznanici izgledali da se nikad nije rodio.
https://www.youtube.com/watch?v=ewe4lg8zTYA
Moja Afrika (Out of Africa) (1985.)
Romantični film smješten u kolonijalnoj Keniji u 20. stoljeću donosi priču o ljubavi između vlasnice plantaže i lovca na divljač.
https://www.youtube.com/watch?v=2EW2kNCmZZ0
TEKST: Ada Ćeremida
Ako ste ikada gledali Wes Anderson film i pomislili „Kako je moguće da neko ovako vidi svijet?“ onda vam je već jasno zašto je ovaj američki režiser dobio svoju prvu veliku, sveobuhvatnu izložbu u Londonu.
A ako ga nikada niste detaljno pratili, možda vam je ime poznato, ali ne znate zašto je upravo on jedan od najutjecajnijih vizualnih autora današnjice. Ukratko: u 56. godini, Anderson je stvorio filmski jezik koji prepoznate iz jednog kadra. To nije slučajnost već spoj arhitekture, dizajna, humora, nostalgije i preciznosti koja graniči s nenormalnom.
Zato je londonski Design Museum otvorio Wes Anderson: The Archives, izložbu koja na jednom mjestu okuplja više od 700 predmeta iz čitave njegove karijere od ranih crteža i bilježnica, do setova, kostima, minijaturnih modela i stop-motion lutaka. Postavka je otvorena do kraja jula 2026. godine, što znači da imate cijelu sezonu da je posjetite prije nego što se ovaj Andersonov svijet spakuje i nestane iz Londona.
Svijet Wesa Andersona: kada film postane arhitektura
U Andersonovim filmovima scenografija nikada nije samo pozadina. Ona je narativ. Gradovi, hoteli, vagoni vozova, podmornice, male sobe i ogromne dvorane sve je komponovano kao arhitektonski crtež koji od početka ima svoju logiku. Na izložbi u Londonu ta se logika vidi još jasnije.
Možete doslovno stajati pred maketom Grand Budapest Hotela i osjetiti onu istu mješavinu nostalgije i bajkovitosti koja je obilježila film. U vitrini nekoliko koraka dalje stoje kostimi koji su određivali karakter prije nego što je glumac izgovorio prvu repliku, a odmah pored njih nalaze se Andersonove bilješke o bojama, potezima kamere i rasporedu elemenata unutar kadra.
Sve to zajedno pokazuje da Anderson ne snima “slučajno” lijepo. Njegove slike su arhitektonski precizne. Njegovi setovi imaju zoniranje. Kadrovi imaju osovinu. Boje imaju funkciju. To je vizualni sistem u kojem svaki detalj postoji s razlogom i upravo zbog toga njegovi filmovi djeluju kao da gledate ilustriranu knjigu koja je oživjela.
Nostalgija kao građevinski materijal: Andersonovo naslijeđe i DNK
Iako kritičari često kažu da Anderson “živi u retro estetici”, izložba pokazuje sasvim suprotnu stvar: on ne imitira prošlost, nego je rekreira kao emocionalni pejzaž. Njegov rad je duboko ukorijenjen u evropsku književnost, francusku kinematografiju 60-ih, američki indie duh 90-ih i estetiku foto-albuma pronađenih na tavanu.
U postavci se vide njegovi rani Polaroidi, skice i stranice scenarija koje otkrivaju koliko Anderson polazi iz ličnog arhiva sjećanja, male opsesije, detalji iz djetinjstva, reference na staru arhitekturu, razglednice, vintage tipografije.
Sve to se pretače u njegovu prepoznatljivu nostalgiju: svijet u kojem prošlost nije dokument nego emocija. Zato Andersonovi filmovi tako lako pogađaju publiku jer djeluju kao sjećanje koje nikada nismo imali, ali bismo voljeli da jesmo.
Izložba u Londonu precizno mapira te utjecaje i pokazuje kako jedan autor uspijeva izgraditi estetiku koja postaje globalna kulturna šifra.
Stop-motion magija: zanat koji je stvorio Fantastic Mr. Fox i Isle of Dogs
Najintimniji dio izložbe je onaj koji se bavi Andersonovim animiranim filmovima. U vitrini se nalaze originalne lutke iz “Fantastic Mr. Fox” i “Isle of Dogs” male, savršeno artikulisane figure koje ste godinama gledali na ekranu, a sada konačno vidite koliko su fizički stvarne.
Njihovi kaputi su ručno šivani, krzno je stilizovano, oči i zglobovi izrađeni s milimetarskom preciznošću. Pored njih stoje dijelovi minijaturnih gradova, ulica i interijera u kojima se odvijaju ključne scene, kao i nacrti koji pokazuju koliko je svaki pokret planiran unaprijed.
Anderson sa 56: Zašto baš sada retrospektiva njegovog života i rada? Kroz protekle dvije decenije Anderson je izgradio nešto rijetko: vizualni jezik koji publika prepoznaje iz jedne slike. Njegovi filmovi prožimaju modu, arhitekturu, fotografiju i čitavu generaciju dizajnera. On je autor čiji se rad proučava na univerzitetima, čije boje završavaju na moodboardima interijera, čiji se kadrovi citiraju kao standard simetrije i kompozicije.
U 56. godini njegova karijera je već dio historije ali i sadašnjosti. Upravo zato retrospektiva djeluje opravdano: Anderson je postao fenomen koji prevazilazi filmsku industriju. Izložba “The Archives” potvrđuje ono što su fanovi odavno znali: Wes Anderson više nije samo ime u špici. On je vizualni pravac. Estetski pokret. Kategorija sama za sebe.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!