TEKST: Arijana Bošnjak
DATUM OBJAVE: 14.11.2023.
Međunarodno nagrađivani arhitektonski studio Projekt V Arhitektura, koji je osnovan u Sarajevu 2017. godine te od tada radi na području Sarajeva i Londona, svojim je novim projektom pod nazivom „Zemlja“ u BiH donio jednu hvalevrijednu priču.
„Zemlja“ je naziv obnovljenog stana, smještenog u naselju Grbavica u Sarajevu, kroz koji su arhitekti ovog studia pokazali kako urbano stanovanje može biti ekološki i ekonomski održivo. Ovo je projekt koji, prema riječima arhitekta, nastoji obnoviti osjećaj mjesta, doma i zajedničkog identiteta kroz arhitektonske inovacije. Pitanje koje su postavili ovim projektom jest može li obnova doma dati ideje za obnovu zajednice, grada ili čak zemlje?

Moramo reći da ovako ambiciozan projekt zaista privlači pažnju. Osim toplinom i prozračnom harmonijom koja vlada ovim interijerom, oduševljava i činjenica da se prilikom obnove stana fokus stavio na održivu rekonstrukciju te se kroz njega promovira upotreba lokalnih i održivih materijala, ali i znanja, suprotstavljajući se neodrživim suvremenim građevinskim praksama.
Površina od 50m2 pretvorena je u harmoničnu oazu u kojoj prevladavaju topli i svijetli tonovi drva, uz decentni detalj smaragdno zelenih pločica koje krase zid kuhinjske površine. Uz to, prozračnost u prostor unose i zastori u vibrantnoj boji terakote koji interijeru daju na karakternosti i čija pokretljivost unosi dinamiku u ovaj stan.

Na ovaj način kreiran je fluidan prostor u kojem pokretni zastori mijenjaju ulogu pregradnih zidova pa su tako četiri male i mračne prostorije spojene u jedan kohezivan i osvijetljen prostor, s prostorijama koje možete prilagoditi trenutnom raspoloženju i transformirati ih uz jednostavno pomicanje zastora.
„Vunene zavjese djeluju kao pozorišne draperije. Oni otkrivaju i skrivaju slojeve prostora i pružaju beskrajne mogućnosti za promjene, stvarajući intimne ili prostrane postavke. Na taj način, svaki pojedinačni prostor djeluje veći kao i cijeli stan, koji se uvijek osjeti kroz periferni doživljaj bekstejdža.“ komentiraju iz Projekt V Arhitektura tima.

Namještaj također prati minimalističku strukturu stana. Tako se u interijeru nalaze tri komada fiksnog namještaja koji su dizajnirani po mjeri i idilično upotpunjavaju estetiku stana koja promovira prirodne elemente. Stolić za kavu izrađen je od zemlje (izrađen takvom tehnikom da na prvu asocira na kamene blokove) s kontrastnom staklenom pločom koja stavlja fokus na stubove ispod.

Drugi komad namještaja koji dominira prostorom je trpezarijski stol s kamenom pločom i drvenom bazom koja kamenu daje toplinu i povezuje stol s okruženjem.

Treći komad fiksnog namještaja su ormar, radni stol i ormarić za TV spojeni u jedan monolitni komad koji osim estetike u prostor unosi i funkcionalnost, stvarajući neupadljiv fluidan presjek između spavaćeg, radnog i dnevnog prostora.

Nit koja spaja čitav taj prostor su podovi od bijelog hrasta u kombinaciji s originalnim terrazzo podovima u kuhinji i kupatilu koji su sačuvani i restaurirani, a koji zajedno čine savršen spoj prošlosti i budućnosti u jednom prostoru.
Arhitektonski studio Projekt V Arhitektura je ovu predivnu priču o lokalnom namještaju i interijeru prožetom prirodom prenio i na dizajn namještaja te su po mjeri izradili i klupe, krevet i noćne ormariće i tako kreirali asortiman namještaja koji također nosi naziv „Zemlja“.


Glavni projektanti su Vernes Čaušević i Lucy Dinnen koji su i sami više rekli o konceptu ovog projekta:
"Zemlja je gotovo u potpunosti napravljena od prirodnih materijala - zemlje, gline, prirodnih tkanina i drveta. Stan je poput geološkog artefakta sa tragovima ljudske ruke ostavljenim na njegovim izrađenim površinama. Ovo stvara čulno iskustvo i osjećaj pripadnosti zemlji.
Upotreba domaćih proizvoda od punog drveta; uključujući masivne lijepljene ploče od bukve, hrastov parket i prozore od jele smreke, koji su sve pristupačniji od uvoznih alternativa, ne samo da doprinosi cirkularnoj ekonomiji, već i simbolično povezuje stan sa šumama Bosne i Hercegovine, koje pokrivaju preko 50% zemlje.
Koncept Zemlje se proteže i na fasadu, uključujući prozore, balkon i žardinjere od jele smreke. Ovo slavi urbani život koji je više povezan s prirodom i zajednicom. Jedinstveni karakter balkona nadovezuje se na duh sarajevskog adhokizma, koji se očituje u šarenilu neformalno izgrađenih balkona i prozora.“
Detalji stana zabilježeni su kroz objektiv fotografa Shantanu Staricka.
Pogledajte još fotografija ovog unikatnog projekta








* * *
Foto: Shantanu Starick
TEKST: Ada Ćeremida
Ako postoji jedan predmet koji nas vraća kuhinji kao mjestu topline, šarma i malih rituala, to je šahovnica MacKenzie-Childs kolekcije.
U našoj rubrici Interijer & Dizajn volimo istraživati komade koji nisu samo dekor, nego mala poglavlja dizajnerske historije, predmeti koji imaju priču, karakter i onu posebnu sposobnost da traju.
S vama dijelimo takve ikone ne zato što želimo puniti liste želja, nego zato što vjerujemo da svaka kuća zaslužuje barem jedan predmet koji ostaje, koji se ne zamjenjuje svakih šest mjeseci i koji podsjeća na to zašto uopće volimo uređivati svoj dom.
Volimo one komade koji nose energiju vremena, koji vas inspirišu da maštate o kuhinji punoj rituala ili boravku koji izgleda toplo i živopisno i nakon godina korištenja.
Zato danas govorimo o jednom takvom setu posuđa, MacKenzie Childs je prepoznatljiv na prvi pogled, već decenijama je mnogo više od šahiranog uzorka. Ikona je jer budi emociju, jer se naslanja na tradiciju i jer podsjeća da dom čine detalji s dušom.
Znate je i ako je nikada niste držali u ruci: mali emajlirani čajnici, šoljice s ručkama u zlatnom tonu, lončići koji izgledaju kao da su pobjegli iz nekog vintage filma. Ako ga tek otkrivate, razumjet ćete zašto ga zovemo ikonom.
Rođena na farmi: Nastanak jednog vizualnog jezika
Priča počinje 1983. godine na farmi u saveznoj državi New York. Umjetnici Victoria i Richard MacKenzie-Childs pretvorili su staro imanje u radionicu u kojoj se brišu granice između dekoracije i teatra.
Svaka posuda, svaka šoljica, svaki uzorak bio je ručno slikan ne savršeno, nego namjerno nejednako, s blagim sjenama koje stvaraju osjećaj dubine.
Courtly Check: Uzorak koji je postao statusni simbol
Čuveni šahirani motiv pojavljuje se početkom 1990-ih i odmah definiše identitet brenda. Inspirisan je starim kuhinjskim krpama, viktorijanskim pločicama i engleskim seoskim interijerima. Ali način na koji ga MacKenzie-Childs interpretira bio je potpuno nov.
Kvadrati nisu uniformni. Svaki je naslikan ručno. Linije su blage. Ponekad bježe. Zlatni rubovi daju glamur koji ne biste očekivali. To je kombinacija zbog koje je komad istovremeno rustičan i luksuzan, domaći i scenski, topao i hrabar.
U vremenu kada se Amerika zaljubljivala u cozy maximalism, Courtly Check postaje signal prefinjenog, eklektičnog ukusa. Vidimo ga u filmovima, u kuhinjama dizajnerskih kuća, u domovima slavnih, na Pinterest boardovima koji spajaju cottagecore i klasični luksuz.
Kako je MacKenzie-Childs postao dio kulture?
Tokom kasnih devedesetih i ranih dvehiljaditih, brend se polako pretvara u kult. Komad MacKenzie-Childsa više nije bio samo kuhinjsko posuđe postaje poklon za vjenčanja, dekor koji govori o generaciji i nostalgiji, detalj koji pretvara kuhinju u scenu.
Najprepoznatljiviji predmet? Čajnik. Onaj koji danas TikTok naziva “starter piece za odrasle koji vole maksimalizam”.
Ali svaki komad nosi istu ideju: ljepota je u šarmu, a šarm je u ručnom radu koji ne pokušava biti savršen.
U eri kada sve izgleda serijski i polirano, MacKenzie-Childs nudi suprotnost emotivni trag ruke, malo pretjerivanja, malo igre.
Trendovi za 2026. jasno govore jedno: vraćamo se bojama, slojevima, uzorcima i predmetima koji imaju priču. MacKenzie-Childs se savršeno uklapa u ovaj povratak estetici doma koja je opet topla, vizualno bogata i lična.
Ne kupujete samo lončić. Kupujete atmosferu. Komad koji će stajati na ploči šporeta i izgledati kao da je odnekud naslijeđen, ali istovremeno moderan. Kupujete komad koji momentalno daje karakter prostoru.
Za kuhinje koje su godinama bile minimalističke, šahovnica dolazi kao mali buntovni čin. Da bi nešto bilo ikona, mora biti prepoznatljivo, dugovječno i emocionalno relevantno. Courtly Check je sve to.
Tri decenije kasnije, i dalje se proizvodi ručno, i dalje je predmet želje, i dalje ga novi korisnici otkrivaju kao da je tek lansiran. To je rijetkost u svijetu dizajna koji se mijenja svakih šest mjeseci.
MacKenzie-Childs je dokaz da kuhinja može biti prostor estetike jednako kao i dnevni boravak. Da posuđe može biti umjetnost i da se šarm, ako je autentičan, nikada ne troši.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!