TEKST: Ada Ćeremida
DATUM OBJAVE: 8.5.2025.
Iako za mnoge od nas čišćenje doma ne predstavlja pretjerano zabavan zadatak, ono je ujedno oznaka početka novog perioda i sjajan način da još ljepše zakoračimo u novo godišnje doba i toplije temperature.
Oslobađanjem prostora od nepotrebnih stvari, kreirat ćemo interijer u kojem ćemo više uživati.
Poticat će bolje raspoloženje, iznova oslikavati naš karakter, a čišći dom dodatno će pridonijeti osjećaju pripadnosti i prozračnosti.
Osigurat će nam bistrije razmišljanje i ugodu, a u ovom periodu, to je baš ono što nam treba. Obzirom da je proljeće tu, sada je pravo vrijeme da napravite prve korake na polju čišćenja i dozvolite proljeću da unese svoju magiju u vaš dom.
I ne zaboravite, ne morate žuriti s cijelim procesom. Uzmite vremena, upalite svijeće i otvorite prozor. Upalite muziku i krenite s cijelom avanturom.
Napravite popis za čišćenje
Bit ćete puno brži i efikasniji ako napišete popis za čišćenje, a onda i krenete u realizaciju. Samo zapisivanje pomaže u vizualizaciji obveza koje imate, a osjećaj zadovoljstva koji se javi kada prekrižite jednu od stavki, savršena je motivacija za nastavak.
Foto: @ellakarberg
Prije brisanja prašine, riješite se nepotrebnih stvari
Iz svake prostorije u domu. Iz kupaonice izbacite kozmetiku i artikle kojima je prošao rok trajanja, iz ormara odjeću koju više ne nosite, a iz ladica stare račune, papire, olovke koje ne rade i ukrase koje nećete koristiti.
Isto napravite i u kuhinji pregledajte ladice i ormariće te očistite frižider. Jednom kada se riješite svih nepotrebnih stvari, osjećat ćete se poletnije i bolje jer je jedna loša veza po vas upravo završena, a vi se u vašem domu osjećate još više u balansu.
Očistite staklene, a zatim i ostale površine
Za brisanje staklenih površina u domu neće vam trebati puno vremena, a temeljito čišćenje prozora rezervirajte za drugi dan. To će vam pripomoći da ne izgubite motivaciju, ali bit ćete i posvećeniji svakom od zadataka.
Foto: @josefinehj
Vrijeme je za čišćenje kupaonice i kuhinje
Kuhinju redovito čistite antibakterijskim sprejom i papirnim ručnicima kako bi se uklonile sve bakterije i vlaga. Sada dodatnu pažnju usmjerite ka čišćenju frižidera, brisanju i sortiranju polica i naravno temeljitom čišćenju štednjaka.
Obzirom da se kupaonica redovito koristi, kako biste ju održali čistom, koristite proizvode protiv kamenca i plijesni, a pojedini gelovi i dodaci pobrinut će se i za ugodan miris.
Nanesite specijalizirano sredstvo za čišćenje na umivaonike, kade i tuševe, ali i WC školjku te temeljito očistite, a onda prebrišite i pod kupaonice, odnosno podne pločice sredstvom za čišćenje i krpom.
Očistite sav namještaj s tkaninom
Sada je pravo vrijeme da vašem namještaju date osvježenje uz preparate koji će ih očistiti, ali i dodatno osvježiti same materijale i boju. To možete postići s aktivnom pjenom koju možete umasirati vlažnom, mekom spužvom ili četkom.
Usisavanje i ribanje ostavite za kraj
Završni korak neka bude čišćenje podova koje će ostaviti mirisan trag.
Foto: @josefinehj
TEKST: Ada Ćeremida
Od neorenesansnih stubova do secesijskih portala obišli smo osam zgrada koje i danas pričaju priču o vremenu kada se Sarajevo gradilo kao srednjoevropski grad.
Nakon brojnih tekstova o modi uz serijal Bonjour Picks, koje ste, sudeći po čitanosti voljeli jednako koliko smo ih mi voljeli pisati, The Bonjour List se ovoga puta okreće arhitekturi.
Krećemo u malu gradsku šetnju kroz prošla stoljeća, između neorenesansnih fasada, kupola i portala koji su oblikovali vizuelni identitet Sarajeva. U prvom arhitektonskom izdanju donosimo priču o dvojici arhitekata koji su doslovno ucrtali Sarajevo u evropsku mapu stila: Karlu Paržiku i Josipu Vančašu.
Njihove zgrade i danas čine DNK grada monumentalne, prepoznatljive i podjednako fotogenične koliko i značajne.
Paržik i Vančaš: 8 sarajevskih fasada koja su oblikovala lice grada
Naša šetnja počinje na zapadnom rubu centra, kod Nacionalnog muzeja i Srednje tehničke škole dviju zgrada koje su Paržik projektovao s idejom obrazovanja i znanja kao temelja novog grada.
Odavde, nekoliko koraka dalje, Marijin Dvor uvodi nas u prvi planirani gradski kvart, svojevrsni most između monumentalnog i svakodnevnog Sarajeva.
Nacionalni muzej BiH monumentalna simetrija znanja
Karlo Paržik je ovim zdanjem (1888–1913) postavio temelj za monumentalni urbanizam Sarajeva.
Kompleks u neorenesansnom stilu, inspirisan bečkim muzejima, građen je kao sistem od četiri paviljona povezanih peristilom.
Elegantne arkade, ritmični niz stubova i detaljna ornamentika svjedoče o Paržikovoj viziji Sarajeva kao kulturnog centra Monarhije.
Čak i danas, ulazak u Muzej djeluje kao prolazak kroz vremenski portal znanja.


Srednja tehnička škola klasika koja odgaja stvaraoce
Masivna, ozbiljna i geometrijski stroga, ova Paržikova škola odražava duh industrijskog optimizma s kraja 19. stoljeća.
Figura radnika i učenika na vrhu fasade simboliziraju vezu između teorije i prakse znanja i zanata.
Iako građena u neoklasičnom duhu, njena proporcija i svjetlo nagovještavaju prelazak u modernu epohu obrazovanja.

Prateći obalu Miljacke, stižemo do Akademije likovnih umjetnosti, Pravnog fakulteta i Glavne pošte, tri zgrade koje čine možda najimpresivniji arhitektonski niz uz rijeku.
Tu, u jednom pogledu, možete vidjeti gotovo cijelu stilsku hronologiju austrougarskog perioda: od neorenesansnih proporcija, preko suptilnih baroknih obrisa, do secesijskih detalja koji su tada nagovještavali modernizam.
Marijin Dvor: Kvart koji je najavio moderno Sarajevo
Paržikov i Butschev projekat iz 1880-ih bio je prvi planirani stambeno-poslovni kompleks u gradu.
Smješten na zapadnom ulazu u centar, ovaj ansambl objedinjuje neorenesansne i barokne motive, sa simetričnim fasadama i mansardnim krovovima.
Danas je Marijin Dvor urbani znak, vizuelna granica između starog i novog Sarajeva.

Akademija likovnih umjetnosti od crkve do ateljea
Nekada evangelistička crkva, a danas Akademija, jedno je od najpoznatijih Paržikovih djela (1899). Njena kupola, vitki prozori i kontrastni krov podsjećaju na bečke i praške romaničke revival crkve, dok današnja funkcija unosi savremeni sloj kreativnosti.
Ironično, zgrada koja je izvorno simbolizirala vjeru sada simbolizira umjetnost.



Pravni fakultet ozbiljnost u kamenu
Fasada Pravnog fakulteta odiše disciplinom i redom upravo onim osobinama koje njeguje i sama struka.
Paržikov neorenesansni izraz ovdje se spaja s baroknim ritmom stubova i gornjom lođom koja podsjeća na javne palate Venecije. To je zgrada koja ne pokušava biti spektakularna, već autoritativna.
Glavna pošta komunikacija kao imperijalni simbol
Jedno od najpoznatijih djela Josipa Vančaša (1913), Pošta Sarajevo kombinira neorenesansne i neobarokne elemente.
Grandiozno pročelje s masivnim stubovima i simetričnim prozorima govori o moći komunikacije u doba telegrafa.
Zgrada je do danas ostala jedno od najfotografiranijih mjesta u gradu spoj funkcionalnosti i reprezentacije.
Završavamo kod Narodnog pozorišta i Umjetničke galerije BiH, dvije zgrade koje i danas nose simboliku kulture i okupljanja.
I dok su monumentalne fasade Paržikovih i Vančaševih javnih zdanja stvarale ritam grada, stotine manjih secesijskih portala u okolnim ulicama dodavale su mu šarm i intimnost.
Narodno pozorište teatar monumentalnosti
Kada je Paržik projektovao Narodno pozorište (1897–1899), zamislio ga je kao scenu grada, ne samo umjetnosti.
Njegova fasada, slična bečkim teatarskim zdanjima, odlikuje se skladom između klasične kompozicije i suzdržane dekoracije.
To je zgrada koja i danas, pri svakom ulasku, stvara osjećaj ceremonije jer arhitektura ovdje igra prvu ulogu.

Umjetnička galerija BiH: Bankarski luksuz pretvoren u galerijski mir
Iako danas umjetnička institucija, ova zgrada je izvorno sagrađena kao banka (1906–1908).
Vančaš je spojio monumentalnost s profinjenošću: visoki prozori i fasadna plastika sugeriraju sigurnost i bogatstvo.
Njena unutrašnjost danas zrači tihom elegancijom baš kao i nekadašnji klijenti koji su tu dolazili s povjerenjem.

Sarajevski portali: Secesijski detalji svakodnevice
Kućni ulazi iz 1900-ih godina često su prava mala remek-djela.
Valovite linije, cvjetni ornamenti i kovano željezo odražavaju duh bečke secesije i novu estetiku urbanog života.
Iako manje poznati od monumentalnih zdanja, upravo ti portali čuvaju intimniju, ljudsku stranu arhitektonskog nasljeđa.


Sarajevo, ako ga gledamo kroz Paržikove i Vančaševe fasade, postaje galerija na otvorenom.
Zato, sljedeći put kada prođete pored žute fasade Muzeja, ispod kupole Akademije ili kraj vrata s godinom 1906, sjetite se da svaki kamen u ovom gradu nosi potpis i priču.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!