TEKST: Bonjour.ba

DATUM OBJAVE: 27.11.2019.

Nakon tek par minuta razgovora s Medinom, shvatite da Medina dijeli veliki entuzijazam i ljubav prema svemu lijepom, novom, avanturističkom.

Zaljubili smo se prvo u njene fotografije s putovanja, kasnije je BONJOUR.čitatelje kroz foto dnevnike odvela na putovanja Azijom i Afrikom, a kada smo saznali da je pokrenula vodič kroz gastro scenu Sarajeva, Sarajevo Food Dictionary, znali smo da će biti jednako šarolik, živopisan i bogat, kakav je i njen karakter. Svakom zadatku pristupa strastveno, a sigurni smo da će njena uloga BONJOUR. kulumnistice rezultirati posebnim, lijepim, gastro pričama.

Naša druženja s Medinom potaknula su nas da saznamo još više informacija o njenom vodiču, eventima koje priprema, ali i da kroz intervju čitatelje upoznamo s damom koja će kroz zanimljive autorske kolumne na BONJOUR.ba otkrivati koja mjesta u Sarajevu svakako trebate posjetiti za nezaboravna gastro iskustva. Medina će vas kroz svoje preporuke pretvoriti u istinskog insajdera kada je u pitanju uživanje u pomno pripremljenim jelima i pićima u Sarajevu.

Kada si shvatila da je pisanje o hrani i istraživanje gastro ponude u Sarajevu posao kojim se želiš baviti?

Ne bih rekla da je to posao koji sanjam od malih nogu niti nešto što sam znala da ću raditi u adolescenciji. Ljubav prema hrani je rasla kako sam starila, kao i sa svakim mojim novim putovanjem. Konkretno, ljubav prema sarajevskoj gastro ponudi, istraživanje i probavanje novih mjesta, restorana, novih jela i ponuda je nešto što su i mene i brata naučili roditelji. Imali smo svoje „gastro“ vikende u kojima smo uživali i tijekom kojih su nas svaki put vodili u novo mjesto u Sarajevu i okolini – odavde vučem i naviku da jedem vani i da testiram gastro ponudu svoga grada.

Konkretno ideja o stvaranju Sarajevo Food Dictionary je nastala negdje 2009. /2011. godine kada sam nakon studija prava krenula raditi sa strancima na IPA fondovima za BiH, gdje su se timovi stalno mijenjali i gdje je bilo mimo stalne postavke tima i jako puno kratkoročnih eksperata koji bi dolazili na misije od 3-5 dana. Svako od njih bi meni kao lokalcu postavio isto pitanje na kraju radnog vremena: „Ok – gdje da jedemo nešto dobro, a da nisu pita i ćevapi, to znamo sami?“

Kako bi sebe opisala u tri riječi?

Sloboda. Život. Smjelost.

Sarajevo Food Dicitionary je započeo kao tiskani vodič, uslijedio je web, aplikacija, a sada snimaš i vlogove. Koliko se promijenio tvoj brend od samih početaka do danas, kada govorimo o kvaliteti sadržaja, kao i samim temama?

Jako puno. SFD je krenuo kao printani vodič za Sarajevo i jedini takve vrste u BiH u decembru 2017. Bio je to printani vodič koji je prve godine izlazio kvartalno i koji je bio na 4 jezika, od čega je prvo izdanje izašlo na 10.000 primjeraka, kao i drugo, a od trećeg se već štampao na 25.000 primjeraka u partnerstvu sa Coca-Cola BiH. Nakon prve godine printa odlučila sam da idem na dva printa godišnje - „SFD Winter i Summer Edition“ i to samo na dva jezika. Sam sadržaj vodiča je proširen od prvobitne Gastro Abecede (preko 100 tradicionalnih i ne tradicionalnih jela u Sarajevu i top 3 mjesta gdje se ona mogu probati uz oznake restorana, ulice, radno vrijeme, cijena i po neki tip kako to jelo najbolje konzumirati) i rubrika Gastro izleta te najbolje kafe u Sarajevu na rubrike „Za vas otkrivamo“ „What's New“ „Top Picks“ itd... Print je iskreno nešto što odvlači jako puno vremena, sredstava i truda, tako da razmišljam o opciji prebacivanja printa u elektronsku formu. Vjerojatno će SFD Winter Edition koji izlazi sada u decembru 2019. biti moj šesti i posljednji printani vodič.

Mimo printa u prvoj godini sam izbacila i aplikaciju SFD koja je jedina takve vrste u BiH (by Mistral) i koja offline navigira do restorana korisnike, daje im upute šta u kojem restoranu konzumirati, po kojoj cijeni i daje im kratak opis samog restorana. SFD App je nešto što se nije razvilo u potpunosti jer sarajevski ugostitelji i dalje ne prepoznaju značaj ulaganja u marketinška sredstva poput aplikacija i svega što im nije „opipljivo ili mjerljivo“ na oko. Aplikacija je također prvobitno bila na 4 jezika i potom smo je prebacili na 2 (engleski i BHS jezici). Na proljeće prve godine rada SFD-a pokrenula sam i prvi tematski event, nešto po čemu je SFD sada najpoznatiji. U godini dana sam održala preko 20 tematskih evenata od Detox, Gluten Free, Sunday Brunch, Noći divljači, Comfort Food, Radionica zdravog kuhanja, Craft Bites, E Che Pizza, After Work Special, Smoking Hot, Blind Food Tasting...
Evente nastojim mijenjati što je češće moguće, kao i domaćine evenata, no opet, Sarajevo ima ograničenu gastro ponudu, tako da su i sami eventi ograničeni na nekolicinu mjesta koji mogu i kapacitetom i kvalitetom ponude zadovoljiti potrebe SFD publike. Odazivi na evente su sada strašno dobri na što sam jako ponosna. Imamo svoju publiku SFD gurmana kako ih volim zvati i zaista uživamo na svakom našem druženju. SFD gastro eventi su nešto što je Sarajevu zaista trebalo.

Pored pometnutog, Sarajevo Food Dictionary je u drugoj godini rada, na proljeće 2019. pokrenulo i Sarajevo Food Creative kao branšu unutar SFD-a koja se bavi gastro marketingom, brendiranjem ugostiteljskih objekata kroz ponudu, kretanjem njihove ponude, rad u kuhinji sa kuharima na samom meniju, osmišljavanjem ponuda, akcija, evenata..., za samog ugostitelja. Preko ljeta sam radila sa dva velika restorana, a trenutno radim sa grupacijom Swissotel i Novotel Hotela i njihovim kuhinjama i taj posao mi je zaista veliki izazov, a ujedno i sreća. Vidjeti da ljudi reaguju na ponude, akcijske menije, da dođu na evente, da im se sviđa ono što sam osmislila i ono što timovi u kuhinji zaista vrhunski odrade. Vlog je zadnji moj poduhvat, od novembra 2019, najmlađi projekat na koji sam jako ponosna. Nema food vlogera u BiH, pa ni u regionu da se na ozbiljan način bave istraživanjem gastro ponude XY mjesta. Sarajevo sada ima svoj prvi Food Vloging i nadam se da će reakcija ljudi i gledaoca biti na svakom vlogu kao na prvom! 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sarajevo Food Dictionary (@sarajevo.food.dictionary) on

Vlogove izbacujem u suradnji za agencijom Komitet koja maestralno radi klipove koje izbacujem jednom mjesečno na našem YouTube kanalu Sarajevu Food Dictionary, gdje se svi ljubitelji hrane mogu učlaniti i primati sve naredne klipove. U manje od dvije godine posao se strašno razvio i promijenio pravac djelovanja i ciljane skupine, ja ga nastojim slušati i pratiti njegova kretanja. Zahtjevno jeste, iscrpljujuće jeste, ali ujedno i veliko zadovoljstvo, pogotovo kada čujete pozitivne kritike od gastro publike.

Koliko su društvene mreže danas važne za promociju SFD-a?

Jako važne. 99% ljudi zna za SFD preko Facebooka, Instagrama i weba. Sve što radimo, svi eventi koje pravimo, sve promocije koje najavljujemo, svaki klip, galerija slika..., sve je ispraćeno putem društvenih mreža. Neki dan sam baš sa dva prijatelja koja se bave muzikom i organizovanjem muzičkih evenata, pričala o tome kako bi izgledalo da nam ukinu Facebook i Instagram. Bio je muk u sobi jedno vrijeme. Onda smo zaključili da bi sistem bio „od usta do usta“, lijepljenje plakata po Sarajevu, pozivanje na telefon raje koju znaš i eventualno plaćanje reklame na radiju...
Uspaničili smo se od te pomisli. Nismo ni svjesni koliko su društvene mreže jak alat za bilo koju vrstu start up posla danas.

Što SFD čini drugačijim od sličnih blogova u BiH i regiji?

To što SFD nije blog niti je kada bio blog, već je klasični gastro vodič za sve ljubitelje najboljih zalogaja u Sarajevu.
Kako izgleda jedan tvoj radni dan?

Mislim da internet nema prostora za ovo pitanje (smijeh). Ukratko: počela sam lagati najbliže da se vidimo sutra na kafi ili ručku.

Možeš li nam reći nešto više i o tematskim večerama koje organiziraš?

Svaka je drugačija i svaka je za određenu publiku. Evo naprimjer da uzmem tri potpuno drugačija branda tematskih večera: Detox / Noć divljači / Blind Food Tasting.
Detox je brand koji je namijenjen svima, ali na koji većinom dolaze žene i to žene vegetarijanci i vegani, koje su u veliko već osviještene o važnosti detoksificiranja organizma kroz Detox programe. Na večerama Detoxa se serviraju, kao i na svakom SFD eventu, od 3 do 6 sljedova hrane u skladu sa temom. Na Detox eventima se raspravlja i o meniju, načinu pripreme namirnica…, te se daje gostima plan i program ishrane za narednih 10 dana Detoxa.
Noć divljači, sama po sebi to i govori, je noć u kojoj je meni podređen mesu divljači. Ovdje je publika miješana, jednako muškaraca i žena, ljubitelja dobrog mesa i jakih ukusa. Bilo je i dosta ljudi koji vole meso, ali nisu probali meso divljači i odlazili bi oduševljeni menijem koji je manje više uvijek bio supa od zečetine, lovačka salata, srneći paprikaš uz domaće njoke sa sosom od brusnice i za kraj, nezaobilazne domaće knedle gdje se uvijek tražila repetura. Zadnji u nizu brandiranih eventa je Blind Food Tasting koji je imao strašan odaziv.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sarajevo Food Dictionary (@sarajevo.food.dictionary) on

Riječ je o probavanju 7 sljedova hrane sa povezom preko očiju i golim rukama bez korištenja pribora. Ovaj event je bio npr. za znatiželjnu publiku koja želi probati nešto drugačije, a da ne zna unaprijed šta će to biti. I potvrdio se kao veliki uspjeh, event je rasprodat za 48 h. Na kraju eventa se prisutnima obrati Chef i objasni im šta su jeli (ukoliko do tada ne pogode to sami. Zavisi koliko „vire“ kroz povez i koliko su spremni igrati igru).
Suština večera koje organizujem jeste da ugostitelji kroje posebne ponude i poseban meni za SFD publiku, koji se po toj cijeni i u tom sastavu, ne može konzumirati mimo samog eventa.

Sljedovi ili zalogaji koji se spreme za SFD evente nisu inače u redovnoj ponudi restorana i to čini event posebnom prilikom za degustaciju. Ono što dalje čini evente posebnim je to što se ekipa ljubitelja hrane okupi u isto vrijeme na istome mjestu da uživaju u društvu jedni drugih, što još bude popraćeno i galerijom slikica vrhunskog Sarajevo Blues prijatelja i fotografa SFD evenata, i tako pozivamo kroz osmijeh i dobro druženje i ostale ljude da nam se pridruže. SFD eventi su otvoreni za sve koji žele uživati u hrani van svoje kuće.

Najdraže mjesto u gradu kada želiš napraviti pauzu? A kada želiš kušati ukusnu domaću hranu?

Najdraža mjesta u gradu gdje pravim pauzu su iskreno parkovi ili brda u okolici Sarajeva gdje, kada je lijepo vrijeme, najviše volim uzeti nešto „u papir“ sa čaršije, sjesti na travu i gledati Sarajevo iz tišine. Već kada krene kiša i ružno vrijeme, strašno mi fali taj trenutak „predaha“, ali recimo da bi ljeti „Bašća kod Ene“ na Sedreniku sa pogledom na Sarajevo bio moj izbor za pauzu uz domaću klopu, dok bi zimi to bila Aščinica Hadžibajrić da mi ugrije srce kada zatražim „miks svega po malo“, pa ne znam šta će mi donijeti. To je opcija klopanja vrhunske hrane u 15 min i nastavljam dalje sa obavezama.

Koji tip hrane ti osobno preferiraš? Vjerujem da su i tvoja putovanja tu dosta pomjerila granice i upoznala te s novim kuhinjama.

Strašno volim istok. Strašno. Imam sreću u nesreći da u Sarajevu imam jedan jedini indijski restoran od 1997 – Taj Mahal- koji je fantastičan. Kažem sreća u nesreći, jer na žalost, pored ovog restorana i još par njih nedavno otvorenih (dva kineska, nekoliko arapskih i turskih) nemam izbor za npr. japanske restorane, korejsku kuhinju, indonezijsku klopu, nepalsku hranu... Ne samo da je izbor u Sarajevu limitiran kuhinjom sa istoka već generalno svjetskim kuhinjama. Nedavno smo tek dobili „pristup“ začinima i sastojcima za kuhanje kućnih varijanti „egzotičnih“ jela, tako da otvaranje restorana koji bi u potpunosti bili posvećeni određenoj svjetskoj kuhinji ide sporo, ali ide, vidno je da se demografija moga grada mijenja, jer i izbor mjesta koja se otvaraju, enterijer njihov, ponuda, ipak govori da ima pomaka u ovom pravcu... Radujem se Sarajevu za pet godina, možda budem imala svoje THE place za ići i naručivati na traci svu istočnjačku kuhinju... Možda neki All you can Eat (Christmast wishes haha).

Kako izgleda tvoja kuhinja i voliš li kuhati?

Iskreno, moja kuhinja od kako sam pokrenula SFD ne izgleda gotovo pa nikako. Konstantno jedem vani i koristim svaku priliku da probam što više noviteta i da imam što veći „update“  situacije. Volim kuhati, jako volim kuhati i volim sazivati društvo na hranu.

Čini me užasno sretnom pripremanje stola, od izbora stolnjaka, tanjira, čaša, salveta, dekora, izbora menija za ekipu...pripremanje te hrane za njih. Volim kuhati indijsku klopu i volim da ljudi uživaju u njoj. Kuham sve manje, ali kada kuham, to stvarno činim iz ljubavi i tu priliku nastojim učiniti posebnom.
Volim spremati torte i novogodišnje slastice, ali za njih i bez zezancije, je baš potrebna ljubav.
Torta napravljena „reda radi“ i torta napravljena sa ljubavlju su, ukusom, dvije različite torte. Znam da smo svi odrasli u sistemu gdje su nam mame nakuhavale ručak od danas za sutra, dođu sa posla pa ga prave, da nam bude spreman svima, a gdje su tu bile one? Gdje je tu bilo vrijeme za njih? Pravile bi ručak umorne i kada im se nije pravio, točno se osjeti razlika kada i mama kuha jer želi i kada bi kuhala jer „mora“. Ima ljudi koji nemaju ni neki poseban doživljaj ni pristup hrani, pa im bude smiješno kada neko priča ovako o njoj :)

U što bi svaki gastro bloger u BiH trebao ulagati?

U kvalitetu. Isključivo i konstantno u kvalitet informacije, u kvalitet onoga što prezentuje i u širenje dalje. Hrana je oblast koja ima bezbroj mogućnosti i pravaca razvijanja, koji god da se izabere, neće se pogriješiti, samo ako se njemu pristupi temeljito i ako se kao rezultat da kvalitetna informacija za čitaoce, nešto što nisu znali, nešto što nisu vidjeli prije, nešto što nisu iskusili prije. Mislim da je i neposrednost u prezentaciji ljudima isto bitan faktor.

Kako provodiš slobodno vrijeme?

Ako ga ima: planina, ples sa rajom, čitanje knjiga. Inače da ne zaboravimo da lažem bližnje da „pijemo kafu sutra“. Nadam se da neće pročitati ovaj odgovor za slobodno vrijeme. (smijeh)

A o čemu najviše voliš čitati na BONJOUR.ba? Što pripremaš za BONJOUR. čitatelje kroz svoje gastro kolumne?

Najviše volim čitati o dizajnu i interijeru, putovanjima, gastro i lifestyle teme. Čitatelji mogu očekivati gastro šetnje po Sarajevu koje će učiniti da zaplove u svaku ulicu i svaki skokak moga grada, kao da su uz mene, a ne iza svojih monitora.


Bonjour

Većina roditelja ovo radi pogrešno: Upozorenje dr. Ajle koje trebate znati prije ljeta

TEKST: Ilda Lihić-Isović

Većina roditelja ovo radi pogrešno: Upozorenje dr. Ajle koje trebate znati prije ljeta Većina roditelja ovo radi pogrešno: Upozorenje dr. Ajle koje trebate znati prije ljeta

Sunčani dani su pred nama, a s njima dolazi i jedno važno pitanje koje mnogi roditelji sve češće postavljaju, a to je trebaju li djeca zaista nositi sunčane naočale?

 

Upravo zato smo u našoj rubrici Mame rulz, koja okuplja savjete, priče i podršku za roditelje, odlučili otvoriti ovu temu s osobom koja o njoj zna najviše.

Razgovarali smo s doktoricom Ajlom Pidro Mioković, specijalisticom oftalmologije i optometrije, magistricom menadžmenta u zdravstvu i mamom koja na vrlo posvećen način povezuje stručnost i roditeljsko razumijevanje.

 

 

Ajla već godinama educira roditelje kroz Instagram, gdje dijeli praktične savjete o zdravlju dječijih očiju, odgovara na pitanja i gradi zajednicu povjerenja. Zajedno sa sestrom Aidom Pidro Gadžo, objavila je i e-knjigu “Kako sačuvati vid djeteta u digitalnom dobu”, koja kroz primjere, istraživanja i smjernice pruža roditeljima alate za brigu o vidu njihove djece u svijetu ekrana.

 

suncane-naocale-djeca-ajla-pidro4_bonjour_ba
 

Zato smo joj postavili upravo ona pitanja koja najviše zbunjuju roditelje: kada treba obaviti prvi pregled, koje naočale zaista štite, šta je “lijeno oko” i koje su to zablude koje mogu ostaviti trajne posljedice na dječiji vid.

 

Da li djeca zaista trebaju sunčane naočale?

„Apsolutno, da“, jasno kaže Ajla na pitanje trebaju li djeca nositi sunčane naočale. 

Ajla:Dječije oči su osjetljivije na sunčevu svjetlost nego oči odraslih, a UV zrake mogu s vremenom oštetiti strukture oka. Kao što kožu štitimo kremom, tako bismo i oči trebali štititi kvalitetnim sunčanim naočalama. Nisu to samo modni detalji – to je zaštita koja će umanjiti dugoročni kumulativni efekat UV na oko.“

 

suncane-naocale-djeca-ajla-pidro2_bonjour_ba
 

Šta znači kada dječije oči upijaju više UV zraka?

Ajla: „Sočivo u oku djeteta je prozirnije i još nema onu prirodnu UV barijeru koju razvijamo s godinama. To znači da više štetnih zraka dolazi do dubine oka/retine, što povećava rizik od oštećenja u budućnosti. Ovo ne znači da dijete mora biti cijeli dan sa sunčanim naočalama... ali ako moramo da znamo kako ih zaštititi.“

Oprez: “igračke” naočale mogu nanijeti više štete

Ajla: „Zatamnjeno staklo širi zjenicu, a ako nema UV filter, onda još više UV zraka ulazi u oko. Uvijek savjetujem roditeljima da provjere oznaku 100% UV (ili UV400) zaštite i da naočale kupuju na provjerenim mjestima.“

Kada dijete treba prvi pregled?

Ajla: „Ako nema ranih problema ili porodične historije, prvi pregled bi trebalo napraviti oko 3. – 4. godine. Ali ako nešto primijetimo ranije – bježanje oka, jako suzenje, izbjegavanje gledanja u daljinu – treba reagovati odmah.“

 

 

Da li su svijetle oči zaista osjetljivije?

Ajla: „Da. Svijetle oči – plave, sive, zelene – imaju manje pigmenta koji prirodno štiti od svjetla, pa su osjetljivije. Takva djeca često žmirkaju na suncu. Kada im jednom ponudite sunčane naočale, često će ih tražiti sami, jer im gode.“

Lijeno oko se ne vidi, ali ostavlja posljedice

Ajla: „Dijete gleda normalno, ali jedno oko ne razvija dobar vid jer mozak ‘preferira’ drugo. Najčešće se ne vidi golim okom. Zato je važan sistematski pregled – jer mi to otkrijemo mjerenjima koja se ne mogu uočiti kod kuće.“

Najveći mit? Da naočale kvare vid

Ajla: „‘Neće nositi naočale da mu se oči ne ulijene’ – to je zabluda. Naočale ne kvare vid – one ga popravljaju. Bez njih, mozak ne dobija jasnu sliku i to može ostaviti posljedice, ne samo na vid nego i na uspjeh u školi ili socijalne interakcije.“

 

 

Postoji rok: do kada mozak “uči gledati”?

Ajla: „Vid se razvija do otprilike 7. godine života. Nakon toga, mozak više ne ‘uči’ gledati na isti način. Ako čekamo predugo, može biti kasno da ispravimo određene probleme poput ambliopije. Zato je ključan pregled do 4. godine života.“

 

suncane-naocale-djeca-ajla-pidro1_bonjour_ba
 

Zlatno pravilo za svakodnevnu zaštitu vida

Ajla: Boravak na dnevnom svjetlu i igra napolju – svakog dana, barem sat-dva. Ograničiti vrijeme pred ekranima, posebno u ranim godinama. Pravilo 20-20-20: svakih 20 minuta, gledati 20 sekundi u nešto udaljeno 6 metara. Te imati što bolje osvjetljenje kod rada na blizu!“

Kroz ovaj razgovor, doktorica Ajla Pidro nam je pokazala da se zdravlje dječijih očiju čuva svakodnevnim navikama, redovnim pregledima i znanjem. Nema mjesta čekanju. Nema mjesta mitovima.

 

ajla_pidro_2_bonjour_ba
 

Kako smo naučili: vid se razvija samo do određene dobi, sunčane naočale nisu dekoracija i “malo bježanje oka” nije uvijek bezazleno.

Zato je pravo vrijeme da postavimo pitanja, potražimo odgovore i napravimo male promjene koje će donijeti veliku razliku danas.

Ako želite više praktičnih savjeta o očuvanju vida, redovno ih možete pronaći na Instagram profilu doktorice Ajle, koji svakodnevno okuplja roditelje željne znanja i konkretne podrške.

Foto: @dr_ajla


Bonjour

Bonjour.club član!

Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!