TEKST: Ilda Lihić-Isović
DATUM OBJAVE: 9.4.2021.
Od pet čula koje čovjek posjeduje jedno ima najviše moći da instant prizove sjećanja i emocionalne asocijacije, a to je miris. Većina dama upoznata je sa parfemima i kolonskom vodom, ali postoji čitav spektar mirisa kojih biste trebali biti svjesni - od „pure parfema“ do „eau fraiche“.
Prilikom kupovine novog mirisa, većina nas obično ne obraća pažnju na te određene vrste i samo kupujemo ono što nam se sviđa, stoga se i ne fokusiramo na oznake i značenja. No, pronalazak prave koncentracije jednako je važno kao i odabir savršenog mirisa. Ako je previše lagan, prebrzo će se izgubiti, a ako je prejak, moguće da će biti previše jak i za okolinu što je također i brz način da ne iskoristite potencijal inače divnog mirisa.
Prije svega nužno je da znamo proces nastanaka različitih mirisa. Točnije, danas parfem koji ima najveću koncentraciju esencijalnih ulja, oko 20% do 40%, rezultira mirisom koji je postojaniji i dugotrajni. Uobičajene kategorije koje smo izdvojili u nastavku govore vam koliko su ulja koncentrirana tj. njihov postotak, što vam omogućava da znate koliko će lagan ili jak miris biti.
ČISTI PARFEM, PARFEM ILI EXSUIT DE PARFUM
Čisti parfem je najviša moguća koncentracija mirisa - obično između 20% i 40% parfemskog ulja - i dovoljan je da miris učini snažnim, uočljivim i održivim cijeli dan. Kada zagrlite nekoga ko nosi parfem, šanse je da ćete mirisati poput njih satima nakon. Čisti parfem se može zadržati na koži približno šest sati, a tkanine ga mogu zadržati više od jednog dana. To čini parfem najcjenjenijom od svih mirisnih opcija i nije namijenjen svakodnevnoj upotrebi.
EAU DE PARFUM ILI PARFEMSKA VODA
Mnogi miješaju parfemsku vodu sa uobičajenim parfemom. Međutim, ovdje je ključna riječ „eau“ (iz vode), što naglašava da je suština više rastvorena. Danas je to lagana vrsta parfema koji sadrži 15% do 20% čiste parfemske esencije omekšane alkoholom. Obično traju oko četiri sata i imaju diskretan trag mirisa što ga čini prikladnim za vruće ljetne dane. Oni su najčešća kategorija mirisa i čest odabir mnogih dama.
EAU DE TOILETTE ILI TOALETNA VODA
Toaletne vode imaju nižu koncentraciju parfemskih ulja, obično od 5% do 15%, a napravljene su da brzo izlape na koži. Neki tvrde da su toaletne vode napravljene za dnevnu varijantu, dok su parfemske vode odličan izbor za noćni izlazak, ali u konačnici odabir je na vama i onome što volite.
EAU DE COLOGNE ILI KOLONSKA VODA
Cologne je obično naziv za muške mirise u Sjevernoj Americi, ali kolonjska voda je zapravo izraz za vrlo laganu koncentraciju parfemskih ulja, obično 2% do 5% i koji traje samo nekoliko sati. Sjajni su za osvježavanje i čest je odabir mlađe populacije.
EAU FRAICHE ILI ESENCIJALNA VODA
“Eau fraiche” u prijevodu znači “slatka voda” i predstavlja najlakšu parfemsku opciju - koncentracija uljne komponente je približno 1% do 3%. Miris traje na koži manje od sat vremena i obično je jednostavan i osvježavajući. Također, eau fraiche je obično niže cijene i može se koristiti u bilo koje doba dana, uključujući i tokom sportskih aktivnosti.
***
Naslovna fotografija: @isabellath
Tekst: Ilda Lihić-Isović
TEKST: Bonjour.ba
Plan je bio brz i jednostavan: završiti sastanak, preletjeti preko Ferhadije, ući u Martimex i pronaći jedan parfem koji je za svaki dan. Međutim… samo tri tester trake kasnije sve se pretvorilo u malu olfaktivnu krizu identiteta jer kako izabrati jedan kad nađete šest mirisa koji su kao različite verzije vas i sve vam se sviđaju?

U konačnici napravili smo listu. I ne, nije bilo lako.
Iako smo i prije ovoga navikli razlikovati mainstream i niche parfeme, i znamo da niche mirisi imaju izraženiji karakter, kvalitetnije sirovine i hrabrije kompozicije, dolazak ovdje podsjetio nas je koliko je to očigledno tek kad ih isprobate uživo. Mainstream parfemi često se prilagođavaju ukusu većine, dok niche idu u potpuno drugom smjeru: ne žele da budu za svakoga.
Zato nas je i iznenadilo što se umjesto jednog izdvojilo šest, svaki potpuno drugačiji, ali jednako upečatljiv.

Nismo one osobe koje na prvi tester odmah kažu da je to taj. Znamo kako izgleda realnost: većina parfema je “lijepa”, neki su “okej”, a tek poneki izazove onaj klik koji ne možemo objasniti. I tu počinje lista koja je pokvarila sve naše planove o jednom parfemu godišnje.
Kako miriše: toplo drvenasto, kremasto, lagani začini, vrlo elegantno.
Koliko traje: cijeli dan bez osvježavanja, odnosno najdugotrajniji iz cijele liste.
Kada je najbolji: rekli bismo u hladnijim danima i večernjim prilikama.
Ko bi ga volio: svi koji vole “čiste” timijske note bez slatkoće.
Naš efekt: jedan od onih mirisa nakon kojih vas ljudi pitaju koji parfem nosite čak i kad ste uvjereni da se jedva osjeti.

Kako miriše: cvjetno, lagano tamjanasto, senzualno ali nije težak.
Koliko traje: 6-8 sati uz stabilan trag, bez prenaglašavanja.
Kada je najbolji: navečer, ali je iznenađujuće dobar i kao dnevni miris zimi.
Ko bi ga volio: oni koji vole parfeme tipa misteriozno, ali uredno i čisto.
Naš efekt: pozdravile smo ga kao onaj parfem koji te ne nadglasi, nego obgrli.

Kako miriše: gurmansko, kremasto, slatko. Kokos i karamela daju početni wow, ali vrlo brzo dolazi puderasto–drvenasta toplina sa notama duhana i tonke koja ga čini zrelijim i profinjenim.
Koliko traje: vrlo dugo, tačnije 8 do 12 sati, posebno snažno na odjeći i kosi.
Kada je najbolji: popodne i večer, ali voli i zimske dnevne prilike jer se odlično grije na koži.
Ko bi ga volio: svi koji vole slatke parfeme.
Naš efekt: onaj tip mirisa koji ostane na šalu i onda ga sutradan tražite samo da ponovo pomirišete.

Kako miriše: gurmanski, kremasto, toplo, ali ne preslatko.
Koliko traje: 7-10 sati, srednje jak trag, dosta postojan.
Kada je najbolji: popodne i večer, posebno kada ste u zatvorenom prostoru.
Ko bi ga volio: oni koji vole parfeme sa vanilijom, ali u modernoj, elegantnoj verziji.
Naš efekt: izazvao je univerzalan feedback “njami”, što je rijetkost.

Kako miriše: citrusno, sočno, vodeno, nježno svježe; bukvalno ljetni dan.
Koliko traje: 5-7 sati. Rekli bismo slabiji početak, ali odličan razvoj na koži.
Kada je najbolji: proljeće, ljeto i topli dani bez obzira na sezonu.
Ko bi ga volio: oni koji biraju parfeme tipa lagano i prirodno, bez slatkoće.
Naš efekt: jedan od onih mirisa koji poprave raspoloženje u sekundi.

Kako miriše: proljetno-morski, kombinacija svježine i cvijeća.
Koliko traje: 6-9 sati, a odlično postojan na odjeći.
Kada je najbolji: svaki dan; idealan za posao, sastanke i minimalističke outfite.
Ko bi ga volio: ljubitelji “čistih” parfema, ali ne sportskih; više “luksuzno čisto”.
Naš efekt: odmah dobio titulu mirisa koji ne može biti pogrešan.

I tu dolazimo do jedinog pitanja na koje još nismo našli univerzalan odgovor: kako izabrati samo jedan?
Možda tako što ga biramo prema raspoloženju tog dana. Možda prema rasporedu. Možda prema outfitu, a možda je vrijeme da se prestanemo pretvarati da parfem mora biti jedan i prihvatimo da i mi imamo više verzija sebe: jutarnju, večernju, poslovnu, nježnu, hrabru, optimističnu, minimalističku.

Martimex je trenutno jedna od rijetkih adresa u Sarajevu gdje se ovakav raspon niche parfemskih kuća može testirati uživo, od Memo do The Merchant of Venice. I tu ne mislimo samo na izbor, nego i na način: bez žurbe, bez pritiska na odluku i uz prostor da parfem “sjedne” na kožu, a ne na tester traku. To je iskustvo koje beauty znalci cijene i zbog kojeg se fanovi niche mirisa stalno vraćaju.
Za kraj samo jedan prijateljski savjet iz iskustva: ako na adresi Ferhadija 14A u Sarajevu uđete s planom da ćete na brzinu samo da osjetite jedan parfem… rezervišite dodatnih 20 minuta. I iskreno? Mi nemamo ništa protiv.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!