TEKST: Emina Smaka
DATUM OBJAVE: 30.8.2024.
Historija mode pokazuje fascinantnu transformaciju materijala i odjevnih komada koji su nekada bili čvrsto povezani s radničkom klasom, u simbole luksuza i visoke mode. Tu možemo govoriti o denim materijalu (farmer hlačama i jaknama), parka jaknama, kombinezonima...
Danas toj listi dodajemo canvas jaknu koja je prvobitno služila kao izdržljiv komad radne odjeće, a sada je zauzela visoko mjesto u svijetu luksuzne mode.
Dok je canvas prvenstveno bio odabran zbog svoje funkcionalnosti i izdržljivosti, njegovo uključivanje u modne kolekcije kao što je PRADA proljeće/ljeto 2024. odražava širi trend reinterpretacije i komercijalizacije radničke estetike.
Uvođenje radničkih materijala u svijet luksuza može biti viđeno kao pokušaj da se stvore novi simboli društvenog statusa, što istovremeno može dovesti do gubitka originalnih kulturnih i historijskih konotacija povezivanih s tim materijalima.
Tako, iako su canvas jakne sada u modi, važno je kritički razmotriti i znati njenu historiju.
Visoka moda vs. radnička estetika
Ove sezone ju je proslavila modna kuća PRADA na reviji proljeće/ljeto 2024. Uz to nose je modne insajderice, a i filmske ikone poput Kristen Dunst. Ovakav jednostavan, a luksuzan komad lako je došao do svoje niše ljubitelja.

Uz Pradu, možemo vidjeti i Miu Miu ili pak Bottega Venetta verziju, a najprije je vežemo za Carhartt. Brend je osnovan 1989., specijalizovan za radnu odjeću i opremu, kroz godine je dobio i mainstream status u modnoj industriji. Tako su njihove jakne i kape česte u street style izdanjima.
High street verzija
Pretpostavili smo da već postoji u dupe verzija ove jakne, a pronašli smo ih u MANGO i Stradivarius brendovima. Ako se želite okušati u ovom trendu onda su ove high street verzije super za eksperimentisanje prije nego uložite u Prada model.
* * *
Naslovna fotografija: @emilisindlev
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!