TEKST: Ilda Lihić-Isović
DATUM OBJAVE: 8.7.2021.
Za biljku Pilea peperomioides mnogi imaju različita imena uključujući kineska biljka novca, NLO biljka zbog oblika, biljka prijateljstva ili misionarska biljka.
Prepoznat ćete ju po jedinstvenom lišću sličnom jastučićima u svijetloj nijansi zelene boje. Presad biljke uzeo je iz rodne Kine norveški misionar Agnar Espegren koji je pomogao da se njen uzgoj proširi u Evropi i tako povećao njenu popularnost.
Mi ćemo podijeliti mišljenje da uistinu daje instant toplinu domu i savršeno izgleda u kombinaciji sa minimalističkim dizajnom, zahvaljujući neobičnim listovima modernog izgleda koje nas iskreno najviše podsjećaju na mini palačinke.
Pilea peperomioides je vrsta biljke za koju ne treba pretjerano održavanje i uspijeva na svijetlom mjestu u blizini prozora s tim da je najbolje biljku držati podalje od direktne sunčeve svjetlosti jer previše direktnog sunca može uzrokovati sagorijevanje lišća. Međutim, premalo svjetlosti može uzrokovati da lišće izblijedi, a cjelokupno zdravlje biljke da oslabi zato uzmite vremena i pronađite mjesto koje će joj najbolje odgovarati.
ODRŽAVANJE BILJKE
Uvijek budite sigurni da procijenite potrebe svoje biljke za zalijevanjem. Obično će biti dovoljno malo veće zalijevanje ove biljke jednom sedmično, ali to će ovisiti o količini i kvaliteti svjetlosti koju prima. Tačnije, potrebno je više zalijevanja po toplijem, sunčanijem vremenu. Spuštanje lišća može biti pokazatelj da biljci treba voda, ali uvijek provjerite vlažnost tla nekoliko centimetara ispod površine kako biste bili sigurni prije zalijevanja. Najbolji način zalijevanja je sa dna, vodeći računa da na dnu posude postoji dobra drenaža.
Povremeno rotirajte biljku kako biste osigurali ravnomjeran rast sa svih strana i često očistite lišće tako da biljka može efikasno fotosintetizirati.
IDEALNA POSUDA ZA BILJKU
Nožete odabrati bilo koju saksiju za svoju Pileu; međutim saksije od terakote smatraju se najboljim izborom zbog svoje sposobnosti da bolje upijaju vlagu. U svakom slučaju, pripazite da posuda koju odaberete ima drenažne rupe na dnu kako korijenje ne bi ostalo previše mokro.
BILJKA O KOJOJ SE LAKO BRINUTI I LAKO JE PROŠIRITI
Ova zadivljujuća biljka zahtijeva vrlo malo održavanja i neprestano će rasti ako se budete pridržavali ovih jednostavnih uputa za njegu. Njeni prekrasni listovi cvjetaju iz jedne stabljike i na kraju kreiraju gustu krošnju. Jednom kad se biljka ustali u kućnom okruženju, klice će prirodno početi rasti. Možete lako presaditi svoju Pileu tako što ćete odrezati male klice, posadite ih u nove posude i započeti vlastitu porodicu Pilea biljke.
***
Naslovna fotografija: @sylplants
Tekst: Ilda Lihić-Isović
TEKST: Ada Ćeremida
Od neorenesansnih stubova do secesijskih portala obišli smo osam zgrada koje i danas pričaju priču o vremenu kada se Sarajevo gradilo kao srednjoevropski grad.
Nakon brojnih tekstova o modi uz serijal Bonjour Picks, koje ste, sudeći po čitanosti voljeli jednako koliko smo ih mi voljeli pisati, The Bonjour List se ovoga puta okreće arhitekturi.
Krećemo u malu gradsku šetnju kroz prošla stoljeća, između neorenesansnih fasada, kupola i portala koji su oblikovali vizuelni identitet Sarajeva. U prvom arhitektonskom izdanju donosimo priču o dvojici arhitekata koji su doslovno ucrtali Sarajevo u evropsku mapu stila: Karlu Paržiku i Josipu Vančašu.
Njihove zgrade i danas čine DNK grada monumentalne, prepoznatljive i podjednako fotogenične koliko i značajne.
Paržik i Vančaš: 8 sarajevskih fasada koja su oblikovala lice grada
Naša šetnja počinje na zapadnom rubu centra, kod Nacionalnog muzeja i Srednje tehničke škole dviju zgrada koje su Paržik projektovao s idejom obrazovanja i znanja kao temelja novog grada.
Odavde, nekoliko koraka dalje, Marijin Dvor uvodi nas u prvi planirani gradski kvart, svojevrsni most između monumentalnog i svakodnevnog Sarajeva.
Nacionalni muzej BiH monumentalna simetrija znanja
Karlo Paržik je ovim zdanjem (1888–1913) postavio temelj za monumentalni urbanizam Sarajeva.
Kompleks u neorenesansnom stilu, inspirisan bečkim muzejima, građen je kao sistem od četiri paviljona povezanih peristilom.
Elegantne arkade, ritmični niz stubova i detaljna ornamentika svjedoče o Paržikovoj viziji Sarajeva kao kulturnog centra Monarhije.
Čak i danas, ulazak u Muzej djeluje kao prolazak kroz vremenski portal znanja.


Srednja tehnička škola klasika koja odgaja stvaraoce
Masivna, ozbiljna i geometrijski stroga, ova Paržikova škola odražava duh industrijskog optimizma s kraja 19. stoljeća.
Figura radnika i učenika na vrhu fasade simboliziraju vezu između teorije i prakse znanja i zanata.
Iako građena u neoklasičnom duhu, njena proporcija i svjetlo nagovještavaju prelazak u modernu epohu obrazovanja.

Prateći obalu Miljacke, stižemo do Akademije likovnih umjetnosti, Pravnog fakulteta i Glavne pošte, tri zgrade koje čine možda najimpresivniji arhitektonski niz uz rijeku.
Tu, u jednom pogledu, možete vidjeti gotovo cijelu stilsku hronologiju austrougarskog perioda: od neorenesansnih proporcija, preko suptilnih baroknih obrisa, do secesijskih detalja koji su tada nagovještavali modernizam.
Marijin Dvor: Kvart koji je najavio moderno Sarajevo
Paržikov i Butschev projekat iz 1880-ih bio je prvi planirani stambeno-poslovni kompleks u gradu.
Smješten na zapadnom ulazu u centar, ovaj ansambl objedinjuje neorenesansne i barokne motive, sa simetričnim fasadama i mansardnim krovovima.
Danas je Marijin Dvor urbani znak, vizuelna granica između starog i novog Sarajeva.

Akademija likovnih umjetnosti od crkve do ateljea
Nekada evangelistička crkva, a danas Akademija, jedno je od najpoznatijih Paržikovih djela (1899). Njena kupola, vitki prozori i kontrastni krov podsjećaju na bečke i praške romaničke revival crkve, dok današnja funkcija unosi savremeni sloj kreativnosti.
Ironično, zgrada koja je izvorno simbolizirala vjeru sada simbolizira umjetnost.



Pravni fakultet ozbiljnost u kamenu
Fasada Pravnog fakulteta odiše disciplinom i redom upravo onim osobinama koje njeguje i sama struka.
Paržikov neorenesansni izraz ovdje se spaja s baroknim ritmom stubova i gornjom lođom koja podsjeća na javne palate Venecije. To je zgrada koja ne pokušava biti spektakularna, već autoritativna.
Glavna pošta komunikacija kao imperijalni simbol
Jedno od najpoznatijih djela Josipa Vančaša (1913), Pošta Sarajevo kombinira neorenesansne i neobarokne elemente.
Grandiozno pročelje s masivnim stubovima i simetričnim prozorima govori o moći komunikacije u doba telegrafa.
Zgrada je do danas ostala jedno od najfotografiranijih mjesta u gradu spoj funkcionalnosti i reprezentacije.
Završavamo kod Narodnog pozorišta i Umjetničke galerije BiH, dvije zgrade koje i danas nose simboliku kulture i okupljanja.
I dok su monumentalne fasade Paržikovih i Vančaševih javnih zdanja stvarale ritam grada, stotine manjih secesijskih portala u okolnim ulicama dodavale su mu šarm i intimnost.
Narodno pozorište teatar monumentalnosti
Kada je Paržik projektovao Narodno pozorište (1897–1899), zamislio ga je kao scenu grada, ne samo umjetnosti.
Njegova fasada, slična bečkim teatarskim zdanjima, odlikuje se skladom između klasične kompozicije i suzdržane dekoracije.
To je zgrada koja i danas, pri svakom ulasku, stvara osjećaj ceremonije jer arhitektura ovdje igra prvu ulogu.

Umjetnička galerija BiH: Bankarski luksuz pretvoren u galerijski mir
Iako danas umjetnička institucija, ova zgrada je izvorno sagrađena kao banka (1906–1908).
Vančaš je spojio monumentalnost s profinjenošću: visoki prozori i fasadna plastika sugeriraju sigurnost i bogatstvo.
Njena unutrašnjost danas zrači tihom elegancijom baš kao i nekadašnji klijenti koji su tu dolazili s povjerenjem.

Sarajevski portali: Secesijski detalji svakodnevice
Kućni ulazi iz 1900-ih godina često su prava mala remek-djela.
Valovite linije, cvjetni ornamenti i kovano željezo odražavaju duh bečke secesije i novu estetiku urbanog života.
Iako manje poznati od monumentalnih zdanja, upravo ti portali čuvaju intimniju, ljudsku stranu arhitektonskog nasljeđa.


Sarajevo, ako ga gledamo kroz Paržikove i Vančaševe fasade, postaje galerija na otvorenom.
Zato, sljedeći put kada prođete pored žute fasade Muzeja, ispod kupole Akademije ili kraj vrata s godinom 1906, sjetite se da svaki kamen u ovom gradu nosi potpis i priču.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!