TEKST: Arijana Bošnjak
DATUM OBJAVE: 9.8.2024.
Bh. dizajner Marko Feher na svom je Instagram profilu uz opis „It's official!“ najavio predstavljanje nove kolekcije i sve nas zaintrigirao sa samo dvije fotografije.
Svima nam je već poznato da je Marko netko tko kroz svoje kolekcije interpretira tradicionalne elemente i avangardu na svoj unikatan i odvažan način te nam kroz svaku novu kolekciju šalje snažne poruke i izražava jasan stav o svijetu u kojem živimo i vrijednostima za koje se zalaže.
Stoga ne iznenađuje što je najavom svoje revije na CENTRAL BUDAPEST EUROPEAN FASHION WEEKu, koja će se održati 31.8., još jednom probudio naše iščekivanje da vidimo interpretaciju naziva kolekcije - “My digital Legacy” kroz kreacije nastale uz donacije odjevnih predmeta Markovih pratilaca na društvenim mrežama.

Foto: @markofeher
U želji da otkrijemo više o pripremama za samu reviju, o poruci koju će nositi kolekcija, ali i o tome što se krije iza sati provedenih na stvaranju unikatnog printa, razgovarali smo s Markom i otkrili ekskluzivne detalje koji će još više potaknuti vašu znatiželju za reviju koja je iza ugla.
Marko, tvoja posljednja Instagram objava nam je najavila tvoju sljedeću reviju na CENTRAL BUDAPEST EUROPEAN FASHION WEEKu. Možeš li nam reći kako je došlo do toga?
Da, došlo je vrijeme za to. Već par godina sam u kontaktu sa organizatorima, pratim rad nekoliko godina i zaista imaju dobru selekciju i vrlo je lijepo organizovano pa sam ovaj put odlučio da se upustim u tu avanturu.
Ono što nam je privuklo pažnju je specifičan print koji u sebi nosi tradicionalne elemente. Možeš li nam reći više o samom printu - procesu izrade istog i ideji koju on predstavlja?
Ne bih još mnogo da otkrivam, print je naizgled tradicionalan, ali je meni poprilično ličan. Vrlo je zanimljiva tehnika kojom printam odjeću ovaj put. To je pliš print, koji je vrlo specifičan, nije štamparijska brza štampa, iziskuje mnogo vremena da se print pripremi za nanošenje.
Po čemu se ova kolekcija razlikuje od dosadašnjih i što nam detaljnije možeš reći o njoj prije same revije?
Pa najviše se razlikuje u tome što je ovo kolekcija moje Instagram i FB zajednice. Ovo je kolekcija nastala od recikliranih odjevnih komada, koje su mi donirali moji pratitelji na socijalnim mrežama.
Zato se kolekcija i zove “My digital Legacy” koja je nastavak moje reciklirane kolekcije “My Grandfathers Legacy”, nagrađene sa “Fashion Makes Sense Award” u Holandiji. Ovoj kolekciji potpuno drugačije pristupam od većine recikliranih kolekcija koje sam radio, a i vidio.
Nakon velike posvećenosti detaljima i printu za novu kolekciju i mnoštvo uloženih sati, kakva su tvoja očekivanja od revije u Budimpešti koja je već iza ugla? Koju poruku će tvoja kolekcija poslati ovog puta?
Moja očekivanja su da se pokrenemo, inspirišemo, a i pomažemo jedni druge, što je ujedno i jedna od poruka, a da biste kolekciju shvatili u cijelosti, predlažem da je dođete pogledati :)
Tekst ćemo završiti s ovim Markovim pozivom na reviju jer smo sigurni da ćete nakon ovakvog uvida u kolekciju, reviju odmah dodati u svoj raspored.
* * *
Naslovna fotografija: @markofeher
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!