TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 14.9.2016.
Martina nam je kroz svoje kolumne na MODAMO.info otkrila zašto je Ikein katalog druga najčitanija knjiga na svijetu, razgovarala je s genijalnim dizajnerom Karimom Rashidom, otkrila nam je sjajna i povoljna stilska rješenja za balkone i preporučila par zanimljivih prijedloga za uređenje doma, vodila nas na putovanja Grčkom, Rimom, Dublinom, Bokom kotorskom, istražila sve o nekim od najpoznatijih
***
Na koji način povezati osobu i prostor, odnosno kako stvoriti vezu između karaktera osobe i prostora u kojem treba živjeti?
To je manje zadatak arhitekata, a više samih korisnika prostora. Arhitekti su tu da pripreme bazu, nakon čega će svatko sebi prilagoditi prostor: netko je kolekcionar npr. različitih suvenira pa će prostorom dominirati upravo suveniri, dok je netko filmofil pa će platno za filmske projekcije biti prvo što ćemo primijetiti u prostoru.
Koje tri stvari trebamo uzeti u obzir prije nego krenemo osmišljavati kako ćemo namjestiti određeni prostor?
Obitelj s bebom i modna blogerica koja živi sama nikako nemaju iste funkcionalne potrebe. Potrebno je upoznati osobu čiji prostor je u pitanju: navike, stil života i potrebe. I stanje na bankovnom računu.
Često se prilikom uređenja doma vodimo trendovima zbog čega u dnevnom boravku imamo namještaj koji je jako moderan, ali neugodan i ne praktičan za korištenje i sofu za koju je izdvojena veća svota novca, no, nitko ne sjedi na njoj, budući da smo uplašeni da ćemo ošteti materijal od kojeg je izrađena. Po tebi, koja su tri osnova pravila za uređenje doma koji će biti moderan i praktičan?
To nije ništa drugačije od trendova u modi: svi imamo cipele koje smo morali kupiti, ali ih baš i nismo iznosili jer su nepodnošljivo neudobne? Međutim, danas je tržište toliko raznoliko da se za razuman novac može naći namještaj koji je i moderan i praktičan, pa su greške iz pitanja više stvar nerazmišljanja ili brzopletosti. Moji savjeti bi uvijek bili na strani praktičnosti i udobnosti, iako odgovorno tvrdim da je moguće spojiti i moderno.
Koliku ulogu igraju umjetnine u uređenju prostora?
Umjetnine, kao i sve dekoracije, daju onaj „final touch“ prostoru. Pri tome ne morate izdvojiti ogromnu cifru za sliku ili skulpturu priznatog umjetnika: umjetnina može biti i crtež prijateljice, uokvirena ulaznica s koncerta ili fotografija s putovanja.

U koja tri komada namještaja uvijek vrijedi investirati?
Osim onih klasičnih odgovora tipa: udoban kauč i krevet, ja bih dodala: udobna fotelja koja za sobom vuče pletenu dekicu i lampa za ambijentalnu rasvjetu. Ako govorimo o većim investicijama, izdvojila bih neki bezvremenski komad namještaja koji, bez obzira na trendove, zauvijek može biti centar svakog interijera.
Kako domu možemo najlakše dati moderan izgled? Ili bolje rečeno, kako mu iz sezone u sezonu, povoljno (i što jednostavnije) dati novo ruho?
O osvježenju interijera na prijelazima godišnjih doba sam već prije pisala. Neke univerzalne stvari bih ponovila i ovdje: ogledalo, jastuk, stara fotografija u novom okviru, svijećnjak. Manji komadi u modernim bojama, materijalima i oblicima uvijek su efektna a povoljna investicija.
Na koji način birati biljke za životni prostor?
Opet su u pitanju navike: nekome su biljke hobi i brižno im se posvećuje, dok je nekima prašina s umjetnog cvijeća i više nego dovoljna briga. Biljke su dobrodošle u svaku prostoriju, pa i na otvorenu policu u kupatilu. Osobno, savjete tražim od Monike, mog najdražeg agronoma.

Kako uskladiti boju zida naspram namještaju? Kojim se pravilima u uređenju doma voditi?
Neka dominira zid, jer kad vam dosadi ljubičasti/zeleni/oker, nije problem promijeniti boju. Kauč je već teže zamijeniti novim. Sklad u interijeru za nekoga znači dugine boje na zidu, za nekoga tek prostirku u nijansama jedne boje.
Koje su ti navike pomogle u razvoju karijeru i njenom oblikovanju?
Putovanja. Zavirivanja u gradove i objekte čije fotografije gledam na netu. Arhitektonski, modni i lifestyle portali, Dani Orisa, Beograd Design Week.
Izdvoji nam građevinu u Mostaru koja ti je posebna?
„Projektant“, Dom zdravlja, vile Neretvanka i Zahumka… stambena arhitektura nakon II. svj rata... Mislim pritom isključivo na arhitekturu/ne na stanje u kojem se građevine danas nalaze.

Koje bh.brandove namještaja i produkt dizajna osobno cijeniš?
Svaki dan upoznam neke odlične. Trenutno obožavam WoodBeton i Waga Wood.
Adresa na koju uvijek možemo svratiti u potrazi za inspiracijom za uređenje doma?
Po inspiraciju uvijek odlazim na web - od arhitektonskih portala, preko prodajnih salona namještaja do stranica za prodaju nekretnina: Maisons du monde, Westwing, www.luellemag.com, www.fantasticfrank.se, www.stadshem.se i sl.
Kada bi mogla dizajnirati dom za neku poznatu osobu (domaću ili stranu), koja bi to bila i kako bi ju uredila?
Neki ruski tajkun?
Josipa Lisac, Brangelina s njihovo (valjda) šestero djece… Svatko je inspiracija i izazov na svoj način.

Rad kojih arhitekata osobno cijeniš? Tko te inspirira u svakodnevnom radu?
Inspiracija su skandinavski vidikovci, jednostavnost i harmoničnost japanskih interijera, socijalno angažirani Alejandro Aravena, hrvatska hotelska arhitektura 20. stoljeća, itd, itd.
Uspjela si povezati i arhitekturu i modu, te si bila i gošća naše rubrike Stvarni ljudi, stvarni stil. Kako ti tumačiš riječ moda?
Arhitekturu i modu je zapravo teško ne povezati. Odlična mi je izjava Karla Lagerfelda: "We need houses as we need clothes, architecture stimulates fashion. It’s like hunger and thirst — you need them both.”

Foto: Martina Penava Privat
TEKST: Ada Ćeremida
Ako pratite našu rubriku Interijer i dizajn, onda vam je rad interior dizajnerice Lejle Barakocić već poznat od Backyarda, koji je postao jedan od najfotografisanijih caffe interijera u gradu, do njenih pažljivo promišljenih interijera koji uvijek otkriju neki novi pristup teksturi, svjetlu ili proporciji.
Zato nam je bilo posebno zanimljivo zaviriti u njen najnoviji projekt: stan u Sarajevu u kojem se mekoća tonova, precizna rasvjeta i savršena smirenost linija stapaju u prostor koji djeluje gotovo scenski.

U ovom interijeru sve je nenametljivo, ali ništa nije slučajno. Zidovi su čisti, oblici zaobljeni, materijali tihi; baš ona vrsta estetike koja dozvoljava da se arhitektura diše, a stan djeluje veći, skladniji i topliji nego što kvadratura sugeriše.
Svjetlo se kreće kroz prostor kao arhitektonski alat presijeca kuhinju, mekša granice između boravka i trpezarije i naglašava najljepši detalj ovog doma: odnos pastelnih tonova i geometrijski čistih linija.
Kako je postavljen ritam prostora
Prvo što primijetite u ovom stanu jeste koliko je njegov otvoreni koncept zapravo dobro organizovan. Dnevni boravak, kuhinja i trpezarija dišu zajedno, ali svaka zona ima svoj identitet. Granice nisu postavljene zidovima, nego logikom svjetla, pogledima i materijalima.
Rasvjeta ovdje ne služi samo da obasja prostorona crta novi tlocrt. Dugački linearni visilac nad kuhinjskim ostrvom vodi vas prema najtoplijem dijelu doma, dok okrugli luster u boravku sabira sve linije u jednu meku kompoziciju. Tu su i ogledala, strateški postavljena, koja unose dodatnu dubinu i refleksiju, baš onaj rafinirani trik koji čini da prostor djeluje prozračnije, plemenitije i mirnije.
Kuhinja kao centralna osa
U srcu stana nalazi se kuhinja oblikovana kao arhitektonska smirenost boje su prigušene, prelazi nježni, a svaki element izgleda kao da je tačno tu gdje treba biti. Zaobljeni luk koji uokviruje policu uvodi u prostor toplinu i mekoću, pravi kontrast modernim linijama ostrva i vertikalama ormarića.
Tople bež nijanse stapaju se s teksturom drveta, dok diskretni zlatni akcenti rasvjete daju dozu profinjenosti bez dramatike. Sve je jednostavno, ali nijedan detalj nije slučajan: kuhinja funkcioniše kao osovina cijelog doma, mjesto gdje se ritam prostora prelama i gdje minimalizam prestaje biti estetika, a postaje način života.
Trpezarija i boravak: Lekcija o proporciji
Kada pogled krene iz kuhinje prema trpezariji, primjećujete kako je proporcija ovdje ključna. Skulpturalni crni sto stoji na podu kao komad galerijske umjetnosti, ali zahvaljujući mekim, zaobljenim stolicama, zadržava pristupačnost i toplinu. To je prostor u kojem želite sjediti satima, upravo zato što je ravnoteža između taktilnog i vizualnog tako dobro uhvaćena.
Dnevni boravak nastavlja tu logiku: modularna sofa koja ne preuzima prostor, stolovi jednostavnih linija i zidovi bez viška dekora stvaraju jednu laganu, profinjenu pozadinu. Rasvjeta se ovdje ponovo javlja kao statement dva dominantna lustera koja definišu karakter doma i daju mu gotovo scenografski potpis.
Zašto ovaj sarajevski stan funkcioniše tako dobro?
Zato što u njemu funkcija i estetika nikada nisu u sukobu. Svaki detalj je promišljen: od proporcija namještaja do ritma svjetla, od tekstura koje unose toplinu do geometrije linija koja unosi mir.
To je stan koji pokazuje kako se savremeni minimalizam može osjećati toplo, a ne sterilno kako prostor može biti čist, ali i dalje pun života. Ova ravnoteža čini da interijer djeluje skladno i cjelovito kao da je zamišljen u jednom dahu.
Ovo je interijer koji dokazuje da dobar dizajn nema potrebu da bude glasan da bi bio upečatljiv. U ovoj sarajevskoj adresi vidi se jasna filozofija: manje elemenata, više namjene; manje vizualnog šuma, više smirenosti; manje improvizacije, više namjernosti.
Primjer je to lokalnog projekta koji podiže standarde i koji inspirira sve koji žele topao, elegantan i suvremen dom bez gubitka intime.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!