TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 9.10.2014.
Kad krene googlanje praktičnog i pristupačnog švedskog giganta (ne mislim pritom na H&M) zvanog Ikea, otvori se mali milion informacija: od povijesnih činjenica vezanih za nastanak firme i njenog osnivača, bivšeg prodavača šibica, preko pikanterija o bivšim zaposlenicima, do informacija o ekološkoj osviještenosti i reciklaži ili povijesnom razvoju danas prepoznatljivog žuto-plavog loga.
Asocijacije na Ikeu svakako su praktičnost, funkcionalnost, pristupačne cijene i skandinavski dizajn, ali kako je sve počelo? Navodno je njen osnivač, Ingar Kampard (30 ožujka 1926), počeo na način da je sa 17 godina prodavao šibice, kemijske olovke, novčanike i sitni namještaj. Tvrtku je osnovao u Smalandu u Švedskoj 1943., i nazvao je IKEA, što je akronim njegova imena, prezimena, farme gdje se rodio, Elmtarid i sela gdje je proveo djetinjstvo, Agunnaryd. Isporuke je obavljao biciklom, ali kako je uspješnost rasla, proizvode koje je počeo oglašavati u lokalnim novinama bi natovario i razvozio kamionom za isporuke mlijeka.
Do 1945.godine oglasi koje je objavljivao prerasli su u prvi katalog.
“Poboljšati svakodnevni život što većem broju ljudi“ moto je i vizija firme koja je od spomenute 1926. godine do danas, prerasla iz male firme koja se bavi obradom drveta na jugu Švedske, u jednu od vodećih firmi na svjetskom tržištu za proizvodnju namještaja. Unatrag posljednjih 5 godina priča o Ikei zahvatila je i naše prostore, a priča je vrhunac doživjela 21.kolovoza, kada je na 38 000m2 otvorena u Zagrebu. Osim standardnog kućnog namještaja, poput kreveta ili stolova i stolica, vremenom se ponuda proširila i na uredski namještaj i namještaj za uređenje dječjeg prostora, ali i balkona i sitnih kućnih potrepština: lampe, ogledala, ukrasni jastuci, vaze, okviri za slike, satovi, dekorativne kutije i sl.
Osim izborom od puuuno artikala, oduševljenje izaziva pakiranje proizvoda. A priča o pakiranju veže se za danas već kultni Lovet stolić. Među prvim kupcima tog stolića bio je Ikein dizajner Gillis Lundgren, koji ga je nakon posla htio prevesti kući, ali mu nije stao u prtljažnik ili popularni gepek. Da pojednostavi stvar, skinuo mu je noge. Njegova ideja natjerala je Invara i ekipu da počnu razmišljati o praktičnijem pakiranju namještaja. 1956. godine IKEA je počela testirati svoj koncept flat packaginga. Bilo je očito da takva pakiranja smanjuju troškove ali i oštećenja prilikom transporta, smanjuju potrebni prostor za skladištenje kao i potrebu za radnom snagom.
Sastavljanje namještaja prema principu ‘uradi sam’ postalo je integralni dio IKEA poslovnog modela. Vjerujem da ste naišli na ovu fotografiju.
Danas se IKEA može pohvaliti sa preko 300 prodajnih mjesta, širom svijeta, ne uključujući ogromnu potražnju njihovih artikala putem interneta.
Prilagođava se IKEA trendovima, tako u okviru firme postoji tim stručnjaka koji na godišnjem nivou obilazi veliki broj kućanstava, praveći uvid u to šta je ljudima najpotrebnije i kako mogu poboljšati postojeće proizvode. Nakon toga, ovaj tim vrijedno radi na tome da stvori što praktičniji, ljepši i kvalitetniji proizvod. Između ostalog, bitnu ulogu u ovoj proizvodnji ima i sam materijal od kojeg se namještaj pravi. „Uvijek se trudimo napraviti od manje resursa, više“. Svi materijali koji se koriste su uglavnom prirodni i najčešće zgodni za reciklažu i obnavljanje. Time se, opet, uspješno održavaju niske cijene i ekološka svijest. Najčešće se pri proizvodnji koriste juta, pamuk, bambusovo drvo, lan i PET plastika, što je ujedno i najpogodnija plastika za reciklažu.
Svijest o važnosti reciklaže, štednje energije i smanjenju zagađenja vode i zraka promovira i kroz projekt „People & Planet Positive“. Tako su svi rasvjetni proizvodi počeli uključivati LED tehnologiju, koja u velikoj mjeri štedi struju i energiju potrošača.
Zatim, samo za godinu dana je postavljeno 550 000 solarnih panela širom svijeta na Ikea objekte, kako bi se smanjili i troškovi same firme. Materijali za izradu proizvoda su zamijenjeni onim koji spadaju u kategoriju tzv. „ održivih izvora“. To znači da pri njihovom nabavljanju i korištenju, izvori nisu trajno uništeni ili osiromašeni.
Prema nekim podacima, Ikein katalog druga je najčitanija i nakon Biblije, najrasprostranjenija knjiga na svijetu! Upravo taj katalog, debljine 8mm, težine 400grama,na 28 različitih jezika, zadnjih dana je glavni glumac u videu kojeg je objavila IKEA, a priča o neizbježnoj bliskosti tradicionalnih formi. Taj isti katalog, u kojem će inspiraciju naći i oni manje maštoviti, kroz godine je mijenjao izgled, uvijek odražavajući trenutne trendove, što već I sama naslovnica svjedoči.
{gallery}2014_10/ikea/ikea_naslovnice{/gallery}
Procijenjena vrijednost neto bogatstva Ingvara Kamprada kreće se u rasponu od 3,3 milijarde dolara do 53,1 milijarde, zavisno od toga da li se Ikea računa kao njegovo vlasništvo ili kao vlasništvo njegove fondacije. Ni ove sume nisu pomogle da sredinom kolovoz 2010.godine svjetlo dana ne ugleda knjiga “Istina o Ikei”, odnosno “Sanningen om Ikea”, samo jedna u nizu knjiga o razotkrivanju poslovne politike i odnosa prema radnicima u velikim korporacijama. Autor knjige, Johan Stenebo godinama je bio visokopozicionirani menadžer Ikee, desna ruka Ingvara Kamprada i iz neposredne blizine je doživljavao višeslojnost ovog po koječemu jedinstvenog poduzetnika.
Do objave ove knjige Ikea je imala nepoljuljan imidž, a priča o njezinom vlasniku Ingvaru koji ju je osnovao daleke 1943. godine i od tada navodno sjedi na istoj stolici, iako je u međuvremenu postao milijarder, obišla je svijet. Ugledni američki magazin Newsweek opisao je Ikeu kao “prototip teflonske tave” jer se “niti jedna optužba ne lijepi za njih”. Ingvara se smatra običnim čovjekom koji živi skromno, koji je poput svog namještaja, jednostavan, pošten i pomalo drven. Navodno još ima 30 godina staru sofu «Klippan», zajedno sa legendarnom policom za knjige «Billy», što ne prikazuje samo njegovu skromnost nego i dugotrajnost Ikeinog namještaja.
Naslovnica knjige o Ikei (lijevo), Ikenin osnivač (desno)
Stenebo tvrdi da 88-godišnji Šveđanin ne zazire od luksuza, ne mari pretjerano za fair trade i prije svega je beskrajno sumnjičav, pogotovo prema svemu što nije Švedsko.
Navodno sumnjičavost ide toliko daleko da visokopozicionirana mjesta u koncernu popunjavaju isključivo Šveđani i to po mogućnosti iz vlastitog sela. Za tvrtku koja živi od globalnog imidža je zapanjujući podatak da, kako tvrdi Stenebo i u prekomorskim podružnicama na istaknutim mjestima radi osoblje iz Švedske.
'Uprava Ikee nema povjerenja u osobe drugačije boje kože, kulture ili koji govore nekim drugim jezikom', tvrdi Stenebo
Stanebo navodi i iluziju o švedskom proizvođaču kao ekološki svjesnoj tvrtki. 'Tvrdim da jedna trećina drva koje Ikea koristi za svoj namještaj potječe od ilegalne sječe u Kini', kaže Stanebo, koji zaključuje kako Ikea svoj imidž ekološki svjesnog proizvođača gradi na pogrešnim informacijama o zajedničkim projektima, između ostalog i s Greenpeaceom. Kaže i kako se perje gusaka koje završi u jastucima “Gosa” i poplunima “Mysa” čupa sa živih gusaka. Sve tepihe iz serije “Barnslig” navodno rade djeca u Pakistanu.
Obrušio se ogorčeni Johan i na Kampradove sinove Mathiasa i Petera. Starijeg Petera, koji će jednoga dana naslijediti oca, opisuje kao “nesposobnog rasista”, kojeg ako bilo tko usudi kritizirati zbog njegovog šovinističkog ponašanja patrijarh Ingvar odmah ušutka. Optužuje i kako u Upravi direktora postoji i nepisano pravilo - odanost Ingvaru do smrti. Navodno Ingvar pomno nadzire svaki pedalj svoje kompanije, a špijuni u njoj mogu ga navodno kontaktirati u svako doba u njegovom domu putem telefona i faksa.
Stenebova izjava kako iskreno voli svog bivšeg šefa i divi mu se kao “poslovnom geniju”, te kako je siguran da mu je njegova knjiga na noćnom ormariću ukazuje da je bijes vjerojatno izazvan povrijeđenim ponosom čovjeka koji je možda želio zauzeti mjesto Petera Kamprada koje mu ipak nije pripalo. Odjel za odnose s javnošću iz Ikee objavio je kako je Stenebova knjiga samo “stajalište privatne osobe” te su odbili komentirati detalje. Očekivano, nije se naravno oglasio niti sam Kamprad.
E sad, ja sam u zagrebačkoj Ikei našla mešto što, ne da nije švedsko, nego je...mostarsko! :) Daria Kuljić, Deputy Store Manager, je brzo i jednostavno (u duhu firme za koju radi) odgovorila na par mojih pitanja.
Prvo i osnovno, kako si iz Mostara došla u Ikeu?! (pri tome ne mislim u shopping u IKEA-i) :)
U IKEA-u sam došla preko relacije Mostar- London – Zagreb. Naime, 1993 sam otišla u London, samo na godinu dana, malo da poradim na svom engleskom. No ta godina se protegla na 17 godina života u Londonu, gdje sam u međuvremenu završila studij modnog dizajna na University of Arts London i počela da radim za GAP, čuveni američki retail brend, kao Store manager u centralnom Londonu. Krajem 2009 se rodila moja mala nećakinja, Brigita (švedsko ime!!!), i jednostavno sam shvatila da je vrijeme da se vratim doma jer nisam željela da propustim njeno odrastanje. Istovremeno mi se ukazala prilika da preko franchise partnera sudjelujem u otvaranju GAP-a u Zagrebu u Arena centru. Ponuđena mi je pozicija Voditelja, tako da sam se krajem listopada 2010 preselila u Zagreb.
Natječaj za IKEA-u je izašao u travnju 2011 i ja sam se prijavila najviše iz radoznalosti, a također je i bila u pitanju i opklada između mog rođaka i mene. Ja sam željela da prođem kroz regrutacijski proces najviše iz radoznalosti, bez nekih velikih očekivanja, a on je bio obijeđen da ću dobiti posao. I tako je išao jedan krug, pa drugi krug,... peti krugi i meni je ponuđena pozicija Deputy Store manager-a. Ja sam uživala u cijelom procesu, ali kad pomislim da sam odabrana među 523 prijavljene osobe za ovu poziciju- nije loša statistika!!! Počela sam sa radom 01.03.2013, upoznala fantastične ljude i krenula u jednu novu avanturu...
Kad pročitam da si ti Deputy Store Manager u Ikea Hrvatska zamislim kreativan i dinamičan posao. Što je točno tvoj posao/kako izgleda jedan tvoj radni dan?
Ja sam Deputy Store manager ali trenutno obavljam i posao Sales manager-a naše robne kuće. Moram da priznam da obožavam svoj posao. Obožavam raditi s ljudima, imam priliku svaki dan naučiti nešto novo. Zajedno sa našim Store manager-om sam odgovorna za vođenje i razvoj naše robne kuće na lokalnom tržištu u skladu s IKEA vizijom, poslovnom idejom i idejom u vezi s ljudskim resursima. Cilj nam je izgraditi jaku poziciju na lokalnom tržištu i povećati konkurentnost. Ono što je meni jedan od najvažnijih fokusa je da naša radna sredina živi u skladu s IKEA vrijednostima, i da njegujemo IKEA kulturu među zaposlenicima. Nijedan moj radni dan ne izgleda isto. Početkom tjedna se trudim obaviti sve sastanke, planiranje i razgovore. Vikendi su rezervirani za rad s kupcima, što je i najinteresantniji dio mog posla. IKEA je donijela nešto novo na hrvatsko tržište i svijesni smo da treba vremena da naši posjetitelji prihvate koncept u koji vjerujemo i koji je prihvaćen diljem svijeta.
Tragajući za informacijama o Ikei, našla sam hrpu zanimljivih podataka. Daj nam neku zagrebačku anegdotu, komentar, informaciju :)
Jako je teško odabrati. Kao što sam rekla donijeli smo nešto novo, kao na primjer naš Mass recruitment, gdje smo podigli standarde kada je u pitanju zapošljavanje. U našoj robnoj kući će te naći najviše ideja za Vaše balkone. U robnoj kući obično izlažemo tri seta balkona, a u našoj robnoj kući imamo ih čak 17. Smaland, jedina registrirana dječja igraonica u Hrvatskoj...
Jeste osjetili navalu kupaca iz susjednih zemalja, BiH ili Srbije? Kupuju li samo stvari praktične za prebacit bez „peglanja“ na granici ili okupirana zadnja sjedišta auta i procedure na graničnim prijelazima nisu kočnica?
Vikendom dominiraju posjetitelji iz susjednih zemalja. Jako puno posjetitelja dolazi osobnim automobilom, a navodno postoje organizirane autobusne linije, kao što je nekada bilo za Graz. Drago nam je da smo postali regionalna destinacija i da posjetitelji dolaze u potrazi za inspiracijom za svoj dom. To nas dodatno motivira.
Imaš li ti svoj omiljeni ikea komad ili si sita svega?
Trenutno uživam u ova tri proizvoda:
Nije moguće da se zasitiš, jer svaki mjesec dolazi nešto novo.
Trenutno smo svi u velikom iščekivanju naše božićne kolekcije, koja je svake godine hit među posjetiteljima diljem svijeta. Vidjet ćemo kako će reagirati hrvatsko tržište.
***
Švedski gigant je po mnogo čemu pionir: od rekordnih brojki koji se vežu za parking mjesta, mesne okruglice ili prodate čaše do nevjerojatno kreativnih suradnji i reklama. Tako je suradnja Ikee i Airbnb-a u Ikeinom dućanu u Sydneyu 31.kolovoza omogućila noćenje na aerodromu za samo 12 australskih dolara, po uzoru na film "500 days of summer".
Ikea je na ideju došla zajedno s društvom Airbnb, specijaliziranom u posredovanju iznajmljivanja privatnih prostora za smještaj uz proviziju. Gosti su mogli izabrati između tri vrste soba - rustikalno šarmantne, urbane ili moderno elegantne.
Ipak, nije Ikea uvijek dio jeftinog aranžmana. Svjedoči tome transformacija IKEA namještaja u umjetnička djela, isprepletena s oblicima složenim od LEGO kockica transformirali su IKEA namještaj u umjetnička djela ispreplićući ga s oblicima složenim od Lego kockica. No nije sve tako jednostavno kako izgleda...
Izložba predstavljena (opet) u Sydneyu donosi šarolika umjetnička djela s unikatno iskorištenim namještajem i kockicama brendova IKEA i Lego, oboje poznatih po svojoj lakoći slaganja i kombiniranja. Na taj način premostili su razmak između kreativnosti i praktičnosti. "Oba su imena predmeti žudnje koji zahtijevaju slaganje", rekli su umjetnici Claire Healy i Sean Cordeiro o odabranim brendovima. "Lego predstavlja ime s kojim smo odrasli, snove i maštanja djeteta, dok IKEA namještaj predstavlja upravo to u odraslom svijetu."
No iako ove šarolike skulpture privlače pozornost svojom razigranošću, pažljiviji pogled ipak otkriva nešto dublje i prijeteće. Sve su životinje isprepletene s namještajem na način da su "priklještene" uz njega u nemogućnosti bijega. Velika tema kojom se bave umjetnici je način na koji mi kao ljudi manipuliramo svime što nas okružuje i želimo ukrotiti prirodu što često ostavlja razarajuće posljedice.
{gallery}2014_10/ikea/ikea_logo{/gallery}
Kako sam još negdje na početku teksta rekla, mali milion je informacija koje se daju naći o Ikei. Bitnih i nebitnih, li svakako zanimljivih. Evo nekih:
Dosta o Ikei. Zaključit ću vlastitom wishlistom. I to skromnom skraćenom verzijom.
{gallery}2014_10/ikea/martina_wishlista{/gallery}
Hvala na pažnji, vidimo se u Ikei ;)
TEKST: Ada Ćeremida
Interijer ovog stana teče poput galerije forme i funkcije, ali sačekajte dok vidite garderober.
Ugniježđen u urbanom tkivu Mostara, ovaj stan od 143 kvadratna metra pravo je malo remek-djelo, iza kojeg stoji studio AXIS Arhitektura.
Više od lijepo uređenog prostora za život, ovaj stan izgleda i funkcioniše kao pažljivo kurirani ambijent, izložba oblika, tekstura i tihe luksuznosti. Sve u njemu govori jednim jezikom: jezikom čistih linija, organskih oblika i pažljivo odmjerenih kontrasta.
Svaka prostorija ima svoj karakter, ali ih povezuje dosljedan stil i fluidnost kao i osjećaj doma koji je i estetski i funkcionalan. Pa, krenimo redom od ulaza do finalnog "wow" momenta.
Ulaz koji ostavlja utisak: Hodnik kao dizajnerski uvod
Ulaz stana oblikuje prvi dojam i postavlja ton cijelom interijeru. Skulpturalna crna konzola sa zaobljenim nogama, uparena s velikim asimetričnim ogledalom, odmah najavljuje da se ovdje radi o nečemu posebnom. Zidne obloge u toplom drvetu ublažavaju kontrast, dok apstraktna crno-bijela umjetnost dodaje grafički akcent.
Rasvjeta je pažljivo pozicionirana diskretna LED svjetla ispod polica i iza ogledala stvaraju ambijent koji je topao i sofisticiran. Ovo pretsoblje je savršena uvertira u ono šta vas čeka dalje.
Dnevni boravak kao galerija: Mekano i arhitektonsko
Dnevna soba je prostor za opuštanje, ali i promatranje. Mekane fotelje od buklea, oble forme, kruže oko niskog crnog stolića, dok su zidovi ostavljeni gotovo prazni – pažljivo neutralni, da ne odvraćaju pažnju od tekstura i oblika.
Središnji element je minimalistički panel od drveta, dizajniran tako da lebdi na zidu, dok viseće lampe u obliku kapljica reflektuju formu fotelja ispod. Sve odiše spokojem, ali ne skriva karakter. Ovo je prostor koji pokazuje da neutralnost može imati stav.
Trpezarija s karakterom: Skulptura u funkciji
Trpezarija je vizualno produženje dnevnog boravka, ali s vlastitim momentom. Okrugli crni sto dominira prostorom, okružen stolicama neobičnih linija, tapaciranih u nježne, tople tonove. Na zidu dominira apstraktni crno-bijeli diptih koji čitavoj kompoziciji daje umjetnički kontekst.
Detalji na stolu prate tu priču: keramičke posude s ručno oslikanim detaljima, vaza sa suhim cvijećem, i pažljivo usklađeni oblici. Ovo nije samo mjesto za jelo – ovo je prostor gdje dizajn postaje doživljaj.
Spavaća soba: Tihi luksuz u prirodnim tonovima
Spavaća soba donosi osjećaj privatnosti i mekoće. Uzglavlje kreveta, obloženo baršunom, pruža vertikalni akcenat, dok se uz njega naslanja organski oblikovano ogledalo koje razbija simetriju i dodaje dinamiku prostoru.
Možda najdinamičniji aspekt su viseće lampe iznad noćnih ormarića izrađene su od drveta i djeluju kao mobilne skulpture koje lebde u prostoru, nenametljivo ali prisutno. Sve odiše toplinom, bez viška elemenata. To je prostor koji vas poziva na tišinu.
Garderober iz snova: Walk-in o kojem se priča
I evo nas kod garderobera, dijela koji zaslužuje vlastiti naslov. Zidovi su obloženi mat sivim ormarima s integriranim LED osvjetljenjem koje naglašava police i detalje kao da su izložbeni eksponati. Torbe, cipele, modni dodaci, svaki komad ima svoje mjesto i svoju scenu.
Ladice obložene baršunom kriju organizirane pregrade za nakit, satove i modne dodatke. Čitav prostor ima osjećaj luksuzne butike, ali potpuno funkcionalne i organzovane.
Kupatilo kao zen oaza: Smireni tonovi i diskretan sjaj
Kupatilo je nastavak dizajnerske filozofije stana sa prirodnim tonovima, mat crnim detaljima i prigušenom rasvjetom. Zidovi i podovi obloženi su bež kamenom koji prostoru daje toplinu, dok kružno ogledalo sa LED osvjetljenjem dodaje savremenu notu.
Tuš kabina je diskretno uklopljena, bez suvišnih prekida u materijalima. Odličan primjer za funkcionalnost je odluka ugrađenih polica u zid kako bi zadržali taj osjećaj čistih linija. Sve je skladno, čisto, i svedeno. Ovo je prostor savršeno dizajniran za ritual.
Ovaj stan u Mostaru pokazuje kako promišljen dizajn, igra tekstura i hrabri detalji mogu transformisati prostor u elegantnu i funkcionalnu oazu.
Inspiraciju možete pronaći u pažljivo biranim komadima namještaja, neutralnoj paleti s grafičkim akcentima i pametnim rješenjima za skladištenje. Ključ je u ravnoteži između estetike i praktičnosti nešto što AXIS Arhitektura studio vješto postiže u svakom svom projektu.
Foto: Nađa Pandur
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!