TEKST: Marija Perić
DATUM OBJAVE: 24.9.2022.
Imposter sindrom unutarnje je iskustvo s kojim se danas često na kraći način opisuje osjećaj sumnje u sebe i vjerovanje da je netko bolji od nas u bilo kojem smislu.
Danas smo odlučili istražiti što je zapravo imposter sindrom i zašto osobe s ovim sindromom nerijetko imaju osjećaj da su varalice iako posjeduju znanje, talent i sposobnosti za rad i uspjeh. Uz to, donosimo i savjete kako pobijediti imposter sindrom i kako izaći iz njegovog kruga. Više u nastavku.
Što je imposter sindrom?
Na engleskom jeziku riječ „imposter“ znači „varalica“, a upravo tako se osjeća osoba koja posjeduje uvjerenje da nije dovoljno dobra iako joj njeni uspjesi govore drugačije. Osobe koje imaju imposter sindrom sumnjaju u svoje sposobnosti i smatraju da konstantno trebaju raditi kako bi opravdale svoj uspjeh i postigle više jer će ih inače „netko otkriti“ i vidjeti „da su varalice“. Konstantnim radom ove osobe žele sakriti svoje nedostatke i osjećaju da trebaju puno više raditi kako bi „zaslužile“ uloge za koje su se dugo trudile.

Uz to, osobe sa imposter sindromom često teže perfekcionizmu i ne vjeruju da zaslužuju uspjeh koje su postigle iako iza sebe imaju velika dostignuća kojima se mogu pohvaliti i koja opravdavaju njihov težak rad. Ovi osjećaji su neutemeljeni i mogu imati snažan učinak na osobu u njenom svakodnevnom životu i radu.
Kako pobijediti imposter sindrom?
Od prepoznavanja vlastitih osjećaja pa sve do pronalaska podrške, ovo su neki od korisnih savjeta kako pobijediti imposter sindrom.
Prihvatite taj osjećaj
Jednom kada prepoznate da se osjećate kao „imposter“ i podijelite to s nekim, shvatite kako niste jedini koji se tako osjeća. Također, dijeljenje osjećaja pomaže u boljem razumijevanju i smanjenju pritiska koji stvara ovaj sindrom.

Kreirajte svoju grupu ljudi
Vaši prijatelji, kolege, obitelj ili netko treći može biti vaš sistem podrške jer u slučaju da osjećate imposter sindrom, ne želite sve raditi sami. Vaša grupa ljudi može vam pomoći u podjeli zadataka, može vam pokazati sve vaše vrline i možete biti podrška jedni drugima kad se osjećate kao da niste dovoljno dobri.

Analizirajte svoje sumnje
Ako se trenutno nalazite u situaciji da sumnjate u svoje mogućnosti, upitajte se zašto se rodila ta sumnja. Je li zbog riječi koje vam je netko udijelio ili zbog greške i propusta koji ste imali ranije? Radije se oslonite na svoje uspjehe i dostignuća koja su pravo mjerilo vaših sposobnosti te prepoznajte radi čega se uvijek rađaju vaše sumnje u sebe kako biste iz tih osjećaja mogli naučiti.

Pokušajte izbjeći uspoređivanje s drugima
U svijetu koji nam na dlanu predstavlja svačije savršenosti lako je vidjeti vlastite mane. No, oduprite se konzumiranju idealiziranih slika te kreirajte svoju priču, svoj karakter i iskustva. Kada se uspoređujemo umanjujemo svoje mogućnosti na svom specifičnom putu i nikada ne možemo znati kakav je život osobe s kojom se uspoređujemo. Čak i kad se čini da neka druga osoba ima sve pod kontrolom, nikada ne možemo znati cijelu priču. Zato je važno vjerovati sebi i svojim sposobnostima i raditi na vlastitom unaprjeđivanju umjesto fokusiranja na sve stvari koje nam idu loše.

***
Foto: Pexels
TEKST: Bonjour.ba
Liderstvo ima mnogo oblika. Nekada je vezano za vidljive uloge, strateške odluke i vođenje timova. Nekada se ogleda u sposobnosti da povežete sistem, osigurate kontinuitet i gradite povjerenje u pozadini ključnih procesa.
U svim tim oblicima, žene danas igraju važne uloge, svakodnevno, profesionalno i s punom ekspertizom.
Zato je Bonjour.ba zajedno sa ASA Bankom pokrenuo zajednički serijal razgovora sa ženama koje oblikuju savremeno bankarstvo, liderkama koje upravljaju sektorima, timovima, projektima i ljudima.

Sabina Juzbašić, Sekretar ASA Banke
Jedna od njih je i Sabina Juzbašić, Sekretar ASA Banke, pravnica sa više od 20 godina iskustva u finansijskom sektoru i osoba koja upravlja procesima koji povezuju sve ključne tačke korporativnog upravljanja. Od pripreme sjednica i provođenja odluka najviših organa banke, do praćenja regulatornih okvira, Sabinin rad osigurava da sistem funkcioniše pouzdano, jasno i usklađeno.

5 nevidljivih pravila zbog kojih posao ne stane, a niko ti ih nikad ne kaže
Kroz razgovor sa Sabinom, izdvojili smo 5 profesionalnih pravila koja nećete naći u uputstvima za rad, ali su upravo ona razlog zbog kojeg posao teče bez zastoja.
Struktura ne nastaje sama od sebe
Pitali smo Sabinu: Šta bi se desilo da na jedan dan ne postoji uloga Sekretara Banke?
Odgovor je bio jasan. Ova funkcija ne djeluje iz prvog plana, ali je neizostavan dio korporativnog upravljanja. Upravo zbog toga, njena odsutnost bi se brzo osjetila u svakom segmentu poslovanja.

Sabina: "Uloga Sekretara u Banci je veoma značajna i ona utiče na rad korporativnog upravljanja u cijelini. Izostanak ove funkcije značajno bi uticao na dinamiku rada odnosno ne bi bila osigurana podrška organima banke i samim tim došlo bi do zastoja u određenim procesima."
‘Možda’ ne gradi povjerenje
Koju biste riječ izbrisali iz poslovne komunikacije?

Sabinin izbor otkriva način na koji posmatra odgovornost tj. kao nešto što mora biti jasno, precizno i direktno: "Izbrisala bih riječ ‘možda’ jer u poslovnom okruženju veoma je bitno da ste jasni i precizni. Riječ možda donosi nesigurnost, a u bankarstvu i u poslovnom svijetu potrebna je preciznost.“
Povjerenje u poslovanju gradi se upravo na toj vrsti dosljednosti u porukama, stavovima i odlukama.
Nisu svi za svaki sistem i to je u redu
Ko ne bi izdržao ni sedmicu u banci i zašto?
Odgovor nije bio ličan, već sistemski. Svaka organizacija ima svoju strukturu i ne može svako u njoj pronaći ritam. Za Sabinu, to je jednostavno pitanje prilagođavanja odgovornosti.

Sabina: „Rad u banci podrazumijeva rad u skladu sa procedurama, regulatornim zahtjevima i kompleksnim sistemima banke. Osobe koje nisu spremne da se prilagode da rade u skladu sa navedenim, brzo bi se našle u problemima.“
Povjerenje se gradi svakim kontaktom
Šta pomislite kada neko kaže “nervira me rad s bankama”?
Sabinin odgovor nije bio defanzivan. Umjesto toga, u fokusu je bilo razumijevanje tj. kako percepcija nastaje, ali i kako se može mijenjati svakodnevnim radom i pristupom klijentima. „To su uvijek pojedinačna loša iskustva ili predrasude. Mi u ASA banci svakodnevno nastojimo klijentima biti podrška u ostvarenju njihovih snova.“

Ekspertiza ne dolazi s etiketom
Šta Vam je najapsurdnije što ste čuli o ženama u bankarstvu, a još uvijek se ponavlja?
Njen odgovor nas je podsjetio da se određene predrasude uporno zadržavaju, iako svakodnevna praksa pokazuje suprotno. Umjesto da ih osporava, Sabina ih nadilazi radom, rezultatima i jasnim stavom: „Nakon više od 20 godina rada mogu potvrditi da znanje, analitičnost, donošenje odluka nije stvar spola. U mom okruženju žene svakodnevno donose kompleksne odluke, strateške odluke, vode velike timove i postavljaju visoke standarde.“

Biti Sekretar ASA Banke znači biti pouzdana, detaljna, sistematična osoba, ali i imati širu sliku, znati čitati između redova i predvidjeti posljedice odluka.
Sabina ne govori o liderstvu, ona ga živi jasno i odgovorno jer neki sistemi funkcionišu upravo zato što neko, poput nje, zna kako ih držati povezanim.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!