TEKST: Marija Perić
DATUM OBJAVE: 24.9.2022.
Imposter sindrom unutarnje je iskustvo s kojim se danas često na kraći način opisuje osjećaj sumnje u sebe i vjerovanje da je netko bolji od nas u bilo kojem smislu.
Danas smo odlučili istražiti što je zapravo imposter sindrom i zašto osobe s ovim sindromom nerijetko imaju osjećaj da su varalice iako posjeduju znanje, talent i sposobnosti za rad i uspjeh. Uz to, donosimo i savjete kako pobijediti imposter sindrom i kako izaći iz njegovog kruga. Više u nastavku.
Što je imposter sindrom?
Na engleskom jeziku riječ „imposter“ znači „varalica“, a upravo tako se osjeća osoba koja posjeduje uvjerenje da nije dovoljno dobra iako joj njeni uspjesi govore drugačije. Osobe koje imaju imposter sindrom sumnjaju u svoje sposobnosti i smatraju da konstantno trebaju raditi kako bi opravdale svoj uspjeh i postigle više jer će ih inače „netko otkriti“ i vidjeti „da su varalice“. Konstantnim radom ove osobe žele sakriti svoje nedostatke i osjećaju da trebaju puno više raditi kako bi „zaslužile“ uloge za koje su se dugo trudile.

Uz to, osobe sa imposter sindromom često teže perfekcionizmu i ne vjeruju da zaslužuju uspjeh koje su postigle iako iza sebe imaju velika dostignuća kojima se mogu pohvaliti i koja opravdavaju njihov težak rad. Ovi osjećaji su neutemeljeni i mogu imati snažan učinak na osobu u njenom svakodnevnom životu i radu.
Kako pobijediti imposter sindrom?
Od prepoznavanja vlastitih osjećaja pa sve do pronalaska podrške, ovo su neki od korisnih savjeta kako pobijediti imposter sindrom.
Prihvatite taj osjećaj
Jednom kada prepoznate da se osjećate kao „imposter“ i podijelite to s nekim, shvatite kako niste jedini koji se tako osjeća. Također, dijeljenje osjećaja pomaže u boljem razumijevanju i smanjenju pritiska koji stvara ovaj sindrom.

Kreirajte svoju grupu ljudi
Vaši prijatelji, kolege, obitelj ili netko treći može biti vaš sistem podrške jer u slučaju da osjećate imposter sindrom, ne želite sve raditi sami. Vaša grupa ljudi može vam pomoći u podjeli zadataka, može vam pokazati sve vaše vrline i možete biti podrška jedni drugima kad se osjećate kao da niste dovoljno dobri.

Analizirajte svoje sumnje
Ako se trenutno nalazite u situaciji da sumnjate u svoje mogućnosti, upitajte se zašto se rodila ta sumnja. Je li zbog riječi koje vam je netko udijelio ili zbog greške i propusta koji ste imali ranije? Radije se oslonite na svoje uspjehe i dostignuća koja su pravo mjerilo vaših sposobnosti te prepoznajte radi čega se uvijek rađaju vaše sumnje u sebe kako biste iz tih osjećaja mogli naučiti.

Pokušajte izbjeći uspoređivanje s drugima
U svijetu koji nam na dlanu predstavlja svačije savršenosti lako je vidjeti vlastite mane. No, oduprite se konzumiranju idealiziranih slika te kreirajte svoju priču, svoj karakter i iskustva. Kada se uspoređujemo umanjujemo svoje mogućnosti na svom specifičnom putu i nikada ne možemo znati kakav je život osobe s kojom se uspoređujemo. Čak i kad se čini da neka druga osoba ima sve pod kontrolom, nikada ne možemo znati cijelu priču. Zato je važno vjerovati sebi i svojim sposobnostima i raditi na vlastitom unaprjeđivanju umjesto fokusiranja na sve stvari koje nam idu loše.

***
Foto: Pexels
TEKST: Bonjour.ba
Postoje trenuci kada prisustvo žene u liderskoj ulozi nije samo odgovor na sistemsku promjenu nego osjećaj sigurnosti, jasnoće i smisla u prostoru u kojem se donose odluke. Ti trenuci nemaju efekt eksplozije.
Više nalikuju tihoj snazi kada neko zna da sluša, da osjeti dinamiku tima, da pogleda ispod površine brojki i kreira okruženje u kojem ljudi ne ostaju jer moraju, već jer žele.

U okviru kampanje ASA Banke kojom otvaramo prostor za stvarne priče žena koje oblikuju bankarski sektor, razgovarali smo s Aidom Mušić, lidericom koja vodi tim od preko 300 ljudi i 61 poslovnicu.

Aida Mušić, Direktorica Sektora za poslovanje sa fizičkim licima i poduzetnicima u ASA Banci
5 pravila tima koji „diše zajedno“
Njen pristup poslu i ljudima ruši predrasude o bankarstvu, ali i podsjeća da autoritet ne dolazi iz kontrole, već iz povjerenja.
Lojalnost nije ostajanje. Lojalnost je trud dok si tu.
Šta znači lojalnost tima u današnjem poslovnom okruženju?
Za Aidu Mušić, lojalnost nije pitanje dužine staža, već prisutnosti i truda koji pojedinac ulaže dok je dio tima. “Smatram da lojalnost tima ne znači ostati, znači biti najbolji dok si u timu”, ističe Aida i dodaje da je zadatak lidera da stvori okruženje u kojem ljudi ostaju ne zato što moraju, nego zato što to žele.


Dobar tim “diše” kad se ljudi ne boje misliti drugačije
300 ljudi i 61 poslovnica. Kako znate da sistem “diše kako treba”?
U velikim sistemima poput ASA Banke nije moguće biti svuda prisutan. Aida naglašava: “Ja se oslanjam na ljude. Ako su ljudi slobodni, dolaze sa problemima i sa idejama i onda znam da dišemo zajedno.”
Osim formalnih kontrola, izvještaja i analiza zadovoljstva klijenata, Aida osluškuje ono između redova: raspoloženje i energiju svojih kolega.


Odlučnost lidera ne isključuje tim, nego ga osnažuje
Kada lider treba prestati slušati tim i donijeti odluku sam?
U izazovnim trenucima, kada mišljenja unutar tima ostaju podijeljena, lider mora preuzeti odgovornost.
„Dešavaju se i takve situacije kada se mora presjeći i donijeti odluka“, kaže Aida, naglašavajući da se ni tada tim ne isključuje. „Bitno je da lider stoji iza te odluke. Isto tako je bitno da se odluke donose na osnovu prethodnih iskustava zajednički sa timom.“

U bankarstvu je brzina precijenjena. Strpljenje je ono što gradi povjerenje
Šta najčešće govorite mladim kolegama, ali Vas ipak ne poslušaju?
Entuzijazam mladih kolega Aida vidi kao snagu, ali ih uči da uspjeh u bankarstvu ne dolazi preko noći. „Mladi ljudi žele brzo napredovanje, žele sve jako, jako brzo“, objašnjava Aida.

Kako kaže, bankarstvo se ipak gradi drugačije: „To je profesija u kojoj je zaista bitno strpljenje. Bankarstvo se gradi kroz iskustvo, kroz pouzdanost, kroz istrajnost.“ I dok priznaje da često ne poslušaju odmah, poručuje im: „Moraju osjetiti teren, naučiti procedure, sisteme i najvažnije… razumjeti klijenta.“
Bankarstvo su ljudi, ne brojke
Koja je najveća zabluda koju ljudi imaju o bankama?
Aida smatra da je pogrešno misliti kako banke funkcionišu isključivo po principu profita. „Mislim da je najveća zabluda o ljudima u bankama upravo da se sve gleda kroz profit, ali ustvari to su ljudi.“ U svom dugogodišnjem radu, svjedočila je mnogim važnim životnim trenucima svojih klijenata. „Bitno je da klijent osjeti da nije sam, da ima neko ko ga vodi kroz taj proces.“ Upravo u toj relaciji – klijent i savjetnik – krije se pravi smisao bankarstva koje ona živi.

U njenom pristupu nema mjesta za pretvaranje da emocije nisu važne, da brojke govore sve ili da je dovoljno biti prisutan samo na papiru. Upravo suprotno, prisutnost, slušanje, empatija i odgovornost čine temelj njenog vođenja.
U vremenu u kojem se često traže brzi rezultati, Aida nas podsjeća da istinske promjene dolaze iznutra – iz povjerenja koje gradimo s ljudima s kojima radimo i za koje radimo.
Ove žene svakodnevno grade ASA Banku. Tiho, posvećeno, sa stavom koji se ne mjeri volumenom glasa, nego uticajem koji ostavljaju.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!