TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 29.1.2021.
Marija je jedna od onih uspješnih dama koje će svi oni koji prate bh. poslovnu scenu ili vole posebne gourmet objekte poput Hajdučkih Vrleti, brzo prepoznati.
Magistrica menadžmenta u turizmu i ugostiteljstvu, u svoj životopis, uz vođenje ugostiteljskog objekta koji je prepoznatljiv u cijeloj BiH, upisala je i titulu potpredsjednice Udruge Sommeliera u BiH, članica je Upravnog odbora Turističkog klastera Hercegovine, a i predsjednica je udruga „Herceg ProTeam“ i „Visit Blidinje."
Hajdučke Vrleti nesvakidašnji je objekt smješten u središtu Parka prirode Blidinje koji krade poglede svojim eksterijerom, interijerom, ali i recepturama tradicionalne hercegovačke kuhinje te obiteljskom atmosferom.
Ovo je mjesto na koje možete doći na ukusan ručak, obiteljsko druženje ili noćiti u jednom od njihovih apartmana uz pogled na prekrasnu prirodu i planinsko ozračje.
Marija je još od malih nogu bila uključena u rast i razvoj ovog objekta čiju je izgradnju započeo njezin otac. Već sa osam godina je gostima posluživala piće, a nakon očeve smrti, odlučila je nastaviti graditi priču zvanu Hajdučke Vrleti iako je tada imala tek 17 godina.
Njen raspored je uistinu pametno osmišljen i dosta popunjen, no, naš dogovor oko realizacije intervjua išao je jako brzo, a Marija nam je kroz razgovor otkrila kako uspijeva izbalansirati sve obveze kroz dan, kako započinje i završava radni dan, kao i kako je obiteljski posao, Hajdučke Vrleti pretvorila u uistinu unikatan ugostiteljski objekt koji donosi savršen spoj tradicije i modernizma kroz interijer, jela, kao i sadržaje koje nude.
Kroz aktivnosti koje su dio njenog dana, jasno je da je Marija svoje znanje i vještine usmjerila u pretvaranje Hajdučkih Vrleti, ali i Blidinja u turističku oazu u kojoj će svi posjetitelji uistinu iskusiti ljepotu i tradiciju ovog područja na poseban način.
***
Koje su tri stvari koje uvijek napraviš ujutro?
Pomolim se, popijem čaj i provjerim svoje radne obveze za taj dan; to su mi nekako tri najvažnije stvari ujutro. Trudim se da mi svaki dan počne tako, jer onda ima i smisla i reda u svemu.
Kako izgleda jedan tvoj radni dan?
Moj radni dan ovisi o obujmu posla i razdoblju godine u kojem se nalazimo. To su tekuće stvari vezane za osoblje, donošenje odluka i pravilnika, razne edukacije, administrativni poslovi i naravno operativno djelovanje u samom objektu. Nemam klasično radno vrijeme, radim do kad god trebam i dok ne obavim sve planirano za taj dan.

Što je prva stvar koju napraviš nakon radnog vremena?
Zahvalim se Bogu na svemu i slažem si obveze za naredni radni dan. :)
Obzirom na tvoj posao, kako uspijevaš razdvojiti poslovne obveze od privatnih?
Moram priznati da je to kod mene poprilično isprepleteno. Praktički živim svoj posao i tanka je granica između svega toga. Ipak, što sam starija – to se trudim imati malo više vremena za sebe te što više razdvojiti privatni i poslovni život. Imam jako kvalitetan tim ljudi oko sebe, te dobro posložen sustav unutar poduzeća; što mi je velika prednost u tome svemu.

Što ti pomaže da se nosiš s odgovornosti koju nosi tvoja poslovna titula?
Rekla bih da je to prije svega vjera, konstantna posvećenost radu te kontinuirano ulaganje u vlastito obrazovanje i edukaciju.
Kako bi ti opisala Hajdučke Vrleti?
Hajdučke Vrleti su spoj tradicije, domaćinskog ambijenta, obiteljskog pristupa poslu te velike ljubavi prema onome što radimo. Za nas su naši gosti naši prijatelji i zaista se trudimo da se osjećaju ugodno kod nas. Ono što nam je najvažnije jeste da budu zadovoljni te da ponesu lijepe uspomene odavde. Svojim znanjima, vještinama, radom te ogromnom energijom i ljubavlju, cijeli tim našeg objekta na čelu sa mnom se trudi da održimo ono što smo do sada napravili te da uvijek idemo malim, ali sigurnim koracima naprijed.




Razvoj 'Hajdučkih vrleti' zahtijevao je dosta ulaganja, kreativne energije, kao i odricanja. Što je bilo najteže, odnosno najizazovnije u tvojoj karijeri?
Svi novi koraci su bili izazovni na svoj način i to je proces koji nikada ne prestaje. Stalno morate ići naprijed i pratiti zahtjeve tržišta. Kao najizazovnije iskustvo bih možda izdvojila uspostavljanje sistematizacije rada u samom objektu i apsolutno slaganje odjela u okvirima koje imamo danas. Meni kao mladoj osobi od 17 godina koja nije znala ništa o tome i koja sam učila o tome praktički usput i sama, bio je veliki izazov to uspjeti posložiti.
A što ti je zapravo najveća nagrada?
Moja najveća nagrada su naši zadovoljni gosti i zaposlenici. Dobra atmosfera koja vlada kod radnog osoblja, prenosi se na atmosferu u restoranu i samim time se stvara kompletno druga dimenzija opuštenosti i ugodnog ambijenta. Sa zadovoljena ova dva faktora – imate uspjeh, a sve ostalo dolazi kao nagrada i posljedica uspjeha.
Često možemo pročitati da je upravo autentičnost ono čemu turisti najviše teže kada dolaze u BiH. Što je ono što Hajdučke Vrleti izdvaja u odnosnu na ostale hotele u Hercegovini, ali i cijeloj BiH?
Mi smo od početka gradili svoju priču koja se temelji na autentičnosti. Tradicionalna hercegovačka kuhinja, prepoznatljiv i poseban ambijent, osobna posvećenost moje obitelji u cijeloj toj priči – sve su to faktori koji su utjecali da se uspijemo pozicionirati na tržištu kao nešto drugačije. Ljudi su to prepoznali, cijene to i što je najvažnije – uvijek se iznova vraćaju. Turizam se sastoji od doživljaja, emocije i priče; nije samo puki proizvod koji treba prodati. Ljudi osjete kada im date ljubav kroz ono što radite. Doživljaji su ti koji čine razliku, a mi se i dan danas; nakon 22 godine rada i dalje u svakom trenutku trudimo da našim gostima pružimo doživljaj iznad uobičajenog.



Vaš restoran također donosi savršen miks tradicionalnih jela koje nam je pripremala baka, ali i moderne gastronomije među kojima su specijaliteti kuće, jela s biftekom ili riblji specijaliteti. Čime se vodite u kreiranju ponude, koliko se ona mijenja i koje je jelo omiljeno među posjetiteljima?
Naša misao vodilja je uvijek ostati vjeran temeljima na kojima smo i počeli raditi ovaj posao, a to je tradicionalna hercegovačka kuhinja. Pored toga, da bismo ostali konkurentni uvijek dodajemo i neka nova modernija jela kojima proširujemo izbor te osvježavamo svoju ponudu. Osluškujemo zahtjeve tržišta i naših gostiju, te se u skladu s time i našim principima prilagođavamo novim vremenima koja dolaze. Ponuda hrane se mijenja minimalno dva puta godišnje, i trudimo se da temelj jelovnika budu svježe dostupne namirnice koje pripadaju određenom godišnjem dobu. Što se tiče omiljenih jela naših gostiju, bez obzira na sve ekstenzije hrane koje imamo – to su i dalje pura s lučenicom, uštipci, lešo janjetina, teletina, kuhani kiseli kupus i ostala tradicionalna hrana.

Danas su Hajdučke vrleti mjesto događanja raznih eventova, ali i predvodnik u kreiranju trendova i obogaćenju ponude Blidinja. Gdje pronalaziš inspiraciju za proširenje aktivnosti i nove projekte?
U svakodnevnom životu, u razgovoru s različitim ljudima, na putovanjima... Mislim da je jako važno dijeliti i razmjenjivati iskustva, preispitivati stalno što može bolje, što još možemo napraviti, popraviti i učiniti. Treba ostati otvorenog uma, koji je uvijek spreman za nove aktivnosti i projekte. Samo tako možemo ostati konkurentni i zanimljivi.


COVID-19 ostavio je traga na sektor turizma, pa time i hotelsku i ugostiteljsku djelatnost. Koji su vaši planovi za 2021.godinu?
Najvažniji plan trenutno je održati poslovanje, zaposlenike i ostati stabilan. Za sada se dobro nosimo s aktualnom situacijom i nadamo se da će tako ostati. Svi se nadamo nekim boljim, stabilnijim i sigurnijim vremenima. Naši novi planovi i projekti se uvijek pomalo kuju i dorađuju, ali malo ćemo ipak sačekati s realizacijom.
Kako ostaješ organizirana?
Držim se zadanih obveza, rokova i okvira. Naučila sam tako funkcionirati odavno i znam dobro slagati prioritete. Tako da bez obzira koliko obveza imam, uvijek uspijem sve stići.
Kako se nosiš s poslovnim neuspjesima?
Prihvatim to što je bilo, sagledam kompletnu situaciju i pokušavam dokučiti pravu srž problema ili zašto je nešto pošlo po krivu. Stvarima pristupam sustavno i trudim se popraviti ili otkloniti pravi problem kako se to više ne bi ponavljalo. I kažem sama sebi - Još jedna lekcija, nauči nešto iz ovoga. Pokušavam uvijek izvući neku pouku i zaključak koji mi mogu pomoći i značiti kasnije.
Kada bi započela ponovno ispočetka cijelu priču, što bi uradila drugačije?
Mislim da bih sve manje-više uradila isto, jer me upravo taj zbir i dobrih i loših odluka doveo ovdje gdje jesam i napravio od mene to što jesam. Svaki korak na tom putu je bio važan za mene, bez obzira koliko se u nekom trenutku činio težak ili pogrešan.

Od koga si dobila najvažniju poslovnu lekciju i kako ona glasi?
Od svojih roditelja: „Uvijek ostani ono što jesi i zapamti; rad, volja i znanje te mogu odvesti gdje god poželiš i zamisliš."
Koje su po tebi ključne vještine kako bi uspjeli u poslovnom svijetu?
Odlučnost, ustrajnost, znanje, kontinuiran rad, posvećenost, vjera, poštenje i biti uvijek čovjek su za mene presudni faktori za uspjeh. Da biste istinski uspjeli, mislim da se ne smije zanemariti niti jedna ova stavka.
Što najviše voliš raditi u slobodno vrijeme?
Putovanja su moj najdraži izbor u slobodno vrijeme. Naravno, pored toga druženje s prijateljima i obitelji, čitanje knjiga i edukacija.
Savjet koji bi dala BONJOUR.čitateljima?
Ne dozvolite da vas bilo što u životu obeshrabri da ne nastavite ići naprijed, sve prihvatite kao lekciju i izazov da budete još bolji i uporniji.

***
Razgovarala: Dijana Ćavar
Foto: Hajdučke Vrleti Blidinje/Vlatko Mikulić
TEKST: Bonjour.ba
Neke priče o uspjehu ne počinju velikim planom, nego znatiželjom, potrebom da se stvori nešto svoje i hrabrošću da se krene i kada putevi nisu sasvim jasni.
Upravo takva atmosfera ispunila je Europsku kuću kulture i nacionalnih manjina u Sarajevu, gdje je akademija by dm drogerie markt i Bonjour.ba okupila 100 žena iz cijele Bosne i Hercegovine: one koje tek ulaze na tržište rada, one koje grade brend, studentice koje traže pravac i žene koje svoje ideje pretvaraju u prve korake.


Dan je započeo energijom i tihim žamorom upoznavanja još prije zvaničnog početka. 'It’s time to glow!', poruka jutarnje registracije, bila je više od pozdrava; postala je najava dana u kojem je svaka učesnica mogla doći onakva kakva jeste i krenuti prema verziji sebe kojoj pravi prostor.




Dobrodošlica koja je otvorila dan
Pozdravni govor Ajle Hadžić i Ane Ćavar donio je prvu dozu inspiracije i stvorio atmosferu u kojoj se osjećalo povjerenje. Njihova autentičnost i otvorenost dale su ton cijelom danu: topao, poticajan i dovoljno siguran da žene pitaju, sumnjaju, dijele i uče.
Ana Ćavar, vlasnica portala Bonjour.ba i Ajla Hadžić, marketing menadžerica dm drogerie markt BiH
Prva sesija, Q&A s Eminom Mušinović, članicom Poslovodstva dm BiH, otvorila je važne teme o pronalasku mjesta na tržištu, jačanju ličnog brenda i hrabrosti da se napravi zaokret kada je on zaista potreban. Ovaj razgovor je brzo prešao iz teorije u situacije koje su žene već proživjele ili bi ih tek mogle doživjeti.
Emina Mušinović, članica Poslovodstva dm BiH



Kratki coffee break pretvorio se u spontani prostor za upoznavanje, mini-mentorske razgovore i dogovorene prve saradnje. 


Upravo tada jasno se osjetila energija boja koje su pratile akademiju: motivirajuća žuta, patelna roze koja unosi kreativnost i toplinu i tamno zelena koja daje osjećaj stabilnosti i fokusa. Zajedno, one su nosile poruku dana, a to su optimizam, podrška i prostor za rast.

Razgovori koji mijenjaju perspektivu
Slijedila je sesija 'Women Who Grow', u kojoj su Ajla Hadžić i Ana Ćavar, svaka iz svoje uloge, otvoreno govorile o lekcijama koje nose nakon godina rada: o greškama koje su ih oblikovale, ambiciji koja traži balans i hrabrosti koja se gradi tek nakon prvog pokušaja, pa čak i pada.


To je bio trenutak u kojem su se studentice, poduzetnice, menadžerice i kreativke prepoznale u istoj rečenici; različite priče, a isti osjećaj, da je rast put i da se gradi korak po korak.



Nakon pauze za ručak, fokus se prebacio na ono što mnogima predstavlja najveći izazov: određivanje cijene.
Ena Fejzović, menadžerica asortimana u nabavi dm BiH, govorila je o realnim brojkama, procesima i financijskoj strukturi brenda, ali i o tome kako se samopouzdanje reflektuje kroz cijene koje postavljamo. Bila je to jedna od sesija koju su učesnice slušale s najviše koncentracije.

Ena Fejzović, menadžerica asortimana u nabavi dm BiH
Iskustva koja ostaju i nakon što se vrata sale zatvore
Dan je zaključen okruglim stolom 'A što ako uspije?', na kojem su učestvovale Martina Djordjevski, Dragana Rauš i Maja Topčagić. Kao bivše polaznice akademije, govorile su o svojim prvim koracima i svim onim trenucima koji ne stanu u Instagram objavu: sumnjama, neuspjesima, prekretnicama i malim pobjedama.

Njihove priče donijele su onu vrstu inspiracije koju može podijeliti samo neko ko je već prošao put kojim mnoge tek kreću. Bio je to trenutak u kojem se u sali osjetila kombinacija olakšanja i motivacije, potvrda da put postoji i da je dostižan za svaku ženu koja se želi odvažiti.


Snaga zajednice koja raste
Na kraju dana postalo je jasno da se akademija neće pamtiti samo po programu, govornicama i temama, nego po iskustvu. Po pažnji prema detaljima, po identitetu događaja koji je bio više osjećaj nego estetika i po timu koji je kreirao okruženje u kojem su žene osjetile da imaju prostor da pitaju, slušaju, uče i vjeruju sebi.





Možda je najtačnije reći da je ovo bio dan koji je pokazao koliko daleko može otići jedna ideja kada ima zajednicu oko sebe i kada žene dobiju prostor i podršku da postanu ono što jesu, ali i ono što tek mogu postati.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!