TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 16.1.2017.
Vlasnik inspirativnih stilskih sekunda na koje redovito naletimo dok pretražujemo društvene mreže je Goran Čižmešija, modni dizajner i fotograf. Goran je svoju karijeru započeo kao modni dizajner, a strast prema modnoj fotografiji razvijala se paralelno uz njegove angažmane kao dizajnera za domaće i strane modne kuće.
Ovaj ambiciozni i uporni fotograf uskoro je osim naslovnica domaćih magazina, snimao i street style fotografije na ulicama Londona i Pariza te upoznao brojne poznate modne insajderice koje su rado pozirale ispred njegovog objektiva.
Goranu smo pripremili modni upitnik u želji da saznamo kako je to biti street style fotograf, kako gleda na društvene mreže i što mu se najviše dopada u ovom poslu.
Kako su izgledali vaši počeci u modnoj industriji? Kako se rodila strast prema street style fotografiji? Kada ste znali da ste na pravom putu?
Konkretni početci bili su nakon završetka studija modnog dizajna na zagrebačkom Tekstilno-tehnološkom fakultetu kada sam kao pobjednik studentskog natjecanja osvojio usavršavanje u velikoj njemačkoj modnoj kuci Jobis. Tamo sam naučio kako funkcionira veliki dizajnerski tim i koja su pravila po kojima se radi kolekcija koja će biti prihvaćena na globalnom tržištu. Nakon toga sam desetak godina radio kao dizajner i koordinator ženskih, muških i dječjih kolekcija za nekoliko hrvatskih modnih kuća od kojih bih izdvojio Amadeus i Angel u kojem sam ujedno najduže radio. Paralelno sam se počeo baviti modnom fotografijom i u početku snimao kampanje za kolekcije koje sam dizajnirao, a kasnije i za ostale modne kuće što se nastavilo i proširilo nakon prestanka rada u dizajnu. Street style sam snimao u početku za Cosmopolitanovu rubriku Strašni sud, a nastavio za Stilist magazin. Tadašnja glavna urednica tih magazina Slavica Josipović prepoznala je moj potencijal u kombinaciji dizajnerskog i fotografskog iskustva i angažirala me također i kao urednika fotografije u Stilistu. Zavolio sam tu uličnu atmosferu i komunikaciju sa slučajnim prolaznicima te sam ujedno stekao realan dojam kako ulica zaista diše po pitanju trendova koji se serviraju izvana. Kako sam uvijek snimio više fotografija nego što je bilo potrebno, otvorio sam Facebook stranicu na kojoj sam objavljivao sve fotografije koje sam snimio. Stranica je već preko noći dobila nekoliko tisuća fanova što mi je bio pokazatelj da idem u pravom smjeru a kasnije sam zagrebačkim ulicama dodao berlinske, londonske, pariške...
U Hrvatskoj imate dosta jak status među modnim fotografima. Što je ključno za dobru street style fotografiju?
Kao i za modnu fotografiju, potrebno je imati ljubavi i osjećaja za modu i stil. Posebno ako se još tome doda teoretsko i praktično modno obrazovanje i iskustvo, svaka modna i street style fotografija ima svoj razlog zbog čega je snimljena i zbog čega je prikazana baš na taj način, a ne na neki drugi. Važno je voljeti družiti se s ljudima, također i ne imati straha od prilazaka nepoznatim ljudima za fotografiranje, a niti obeshrabriti se kada te neki od njih odbiju. U posljednjih više od godine dana fotografiram sve naslovnice Budi.in magazina upravo u tom street style stilu i gušt je kada možeš fotografirati nekoga koga tek upoznaš i izvući iz te osobe maksimum veselja, spontanosti i stila i da te osobe ispadnu kao iskusni modeli, a zapravo je većini njih to prvo profesionalno snimanje.
Koja je vaša definicija stila?
Stil je isto što i stav. Osoba bez svog stava je najčešće i osoba bez stila. Znam ljude koji godinama imaju svoj stil i čija street style fotografija je aktualna i nakon nekoliko godina jer takvi ljudi znaju što im se sviđa, tome su vjerni kod kupovanja nove odjeće i na taj njihov izgled ne utječe imovinsko stanje niti modni trendovi. Dok u suprotnom slučaju, fotografije ljudi koji slijepo prate trendove ispadaju smiješno većn akon pola godine kada su u igri neki drugi trendovi.
Kako biste ocijenili stil žena u Hrvatskoj i regiji? Čiji stil smatrate inspirativnim u regiji?
Poznato je da su žene u regiji lijepe, a kada se tome doda i ljubav prema modi, naše ulice izgledaju kao modne piste. Dečki su se također sve više ohrabrili po tom pitanju, ponekad čak snimim i više momaka nego cura jer mi cure ponekad djeluju prenaglašeno trendi što osobno ne volim. Više mi se sviđa kada netko zna izbalansirati omjer svog stila i aktualnog trenda. Teško mi je izdvojiti neku celebrity osobu iz regije s inspirativnim stilom jer za njihove outfite su najčešće zaslužni stilisti. Ako bih ocjenjivao po primjeru globalnih bezvremenskih ikona stila čiji stil se može reinterpretirati desetljećima kasnije i da je na prvu vidljivo o čijem stilu se radi, rekao bih da je to Josipa Lisac. Koliko god se to nama činilo avangardnim i nenosivim u svakodnevnim prigodama, ona je vjerna sebi već desetljećima i nije podložna novim trendovima. U doba kada je konzumerizam i općenita pop kultura najizraženija i kada je važno biti brz i aktualan, logično je da i pop zvijezde prate trendove kako bi se približile publici. Stoga bi se tu moglo više pričati o tome tko bolje interpretira trendove nego tko ima više stila.
Vaša fotografska avantura nastavila se u Londonu i Parizu gdje ste bili angažirani kao fotograf za brojne modne magazine. Kakvi su vaši dojmovi sa ulica ovih modnih metropola? Kakav je osjećaj fotografirati svjetski poznate glumice, pjevačice, blogerice, modele...?
Snimanje na pariškim i londonskim ulicama uglavnom se svodi na reportaže za vrijeme modnih tjedana kada su gradovi puni globalnih modnih insajdera. To su ljudi koji imaju svoj stil, oni lansiraju trendove i nešto što snimim na nekome od njih masovno zaživi tek za dvije godine kada se ljudi priviknu na tu neku modnu novotariju ili pak reinterpretaciju stila nekog desetljeća. Biti među njima je odličan osjećaj jer sudjeluješ u stvaranju daljnjih globalnih trendova. Mi fotografi imamo publiku kroz vlastite platforme gdje objavljujemo te fotografije ili medije s kojima surađujemo i koji ih serviraju uz konkretne prijedloge gdje se može nabaviti nešto slično kao na fotografiji. S vremenom se privikneš biti u istim globalnim krugovima koji lansiraju trendove i u kojima su zvijezde jer i one znaju da bez nas fotografa ne bi bilo ni njihovih slika u medijima. Bez medija nema ni zvijezda i obratno. Stoga je normalna stvar da ti Cara Delevingne kaže da si sladak, da Jessica Alba čeka da je fotografiraš, da se Anna Wintour nasmiješeno pripremi da ti ispozira, ali je tjelohranitelji odvuku u auto, da ti Anna Dello Russo viče da paziš da te ne pogazi auto ili da s mužem od Olivie Palermo ispred Dior revije komentiraš fenomen street style blogerica. Situacije su iste kao i na našim ulicama samo što su oko tebe ljudi za koje zna cijeli svijet. Od osobe do osobe ovisi koliko je podložna glamuru i koliko može realno ostati na zemlji kada se kreće u društvu koje ipak živi nekim, za veliku većinu, nedostižnim stilom života.
Društvene mreže uzimaju sve veću ulogu u modnoj industriji. Koliko su one važne u vašem poslu?
Moglo bi se reći da su društvene mreže i njihove platforme u današnje vrijeme jače od stručnih medija. Pojedinci često imaju više pratitelja nego mediji koji ih populariziraju, ali je isto tako činjenica da pravu vrijednost ti pojedinci dobiju tek kada njihovu vrijednost potvrde stručni mediji. Stoga se to može usporediti s odnosom trenda i stila. Instagram zvijezde su trend koja dolazi i odlazi, a stručni mediji su stil, oni će i dalje ostati. Kvaliteta ipak ima duži rok trajanja.
Najveća mana i prednost vašeg posla su...?
Kao i u svakom poslu ima i jednog i drugog ali u modnom poslu ima više prednosti jer ipak je moda najvažnija sporedna stvar na svijetu (uz nogomet) i svi žele biti u doticaju s modom, koliko god im to bilo teško priznati. (smijeh)
Događaj po kojem ćete pamtiti 2016.-u godinu je?
Uvijek pokušavam u svemu naći pozitivnu stranu i iz svakog događaja nešto naučiti i primijeniti to na budućima. Možda bi to bilo to što se polako, ali detaljno vraćam modnom dizajnu pa sam već i snimio dio kolekcije koju radim, a koja će svjetlo dana ugledati kada zaključim da je pravi trenutak za to.
Što nam Style Seconds priprema u 2017.oj godini?
Očekuje vas puno objava još neobjavljenih fotografija ali i puno njih koje ću tek snimiti, a zajedničko svemu je da će i dalje biti inspirativne stilske sekunde na koje naletite kada skrolate po omiljenim društvenim mrežama.
***
Foto: Style Seconds
Tekst: BONJOUR.ba
TEKST: Bonjour.ba
Sve počinje kao u backstageu: redovi košulja, haljina i sakoa vise spremni, a mi listamo vješalice tražeći “onaj pravi” komad. Znali smo da ćemo pronaći nešto posebno jer u glavnoj (i sporednoj) ulozi bio je Bingo i njegova festivalska baza Naše mjesto, a styling inspirisan kultnom Carrie Bradshaw.
Na koji način? Svi komadi koje smo koristili dostupni su u Bingu, ali uz touch Carrie magije pretvoreni su u styling koji izgleda kao da je zakoračio pravo iz filma na ulice Sarajeva.
Od backstagea do street style
Zato krećemo od samog početka snimanja, onog trenutka kada prostor postaje mali modni studio, a svaka sitnica detalj koji gradi scenu. Na stolu knjiga Fashion in Film, savršen podsjetnik da moda i film oduvijek igraju istu igru. Dok kroz prozor dopire festivalski žamor, u Bingovoj festivalskoj bazi Našem mjestu počinje ovo GRWM poglavlje.
Priprema je bila jednako zabavna kao i rezultat. Prostor stana pretvorio se u backstage jer ogledalo, refleksija, šarene police i kutije bile su inspiracija. Između cvijeća u duginim bojama i police sa sunčanim naočalama, kombinirali smo tonove, krojeve i teksture.
Modni kutak u centru grada
Prije nego što smo složili naš finalni outfit, morali smo proći kroz garderobu i kolekciju na kojoj bi i Carrie Bradshaw pozavidjela. Redovi šarenih haljina, pastelnih košulja i odijela stoje rame uz rame s farmericama, ljetnim topovima i večernjim komadima.
Ispod, cipele poredane kao u backstageu modne revije, od sandala do stilettica.
Na policama, torbe u svim veličinama, od pletenih ljetnih do onih koje nose večernji sjaj. Na zidu cijela mreža sunčanih naočala, spremnih da svaku kombinaciju pretvore u chic statement.
Bingovo Naše mjesto bio je ormar u kojem se lako izgubite, ali još lakše pronađete inspiraciju. Činjenica da su svi ti komadi dostupni u Bingu samo potvrđuje ideju da moda ne mora biti daleka ni nedostižna. Ona je tu, u našem svakodnevnom životu, spremna da nas u trenu pretvori u glavne glumce vlastitog filma.
Haljina u pastelnim nijansama bila je jedan od favorita, ali sve se zaustavilo kada smo složili naš Carrie Bradshaw trenutak, filmski klasik s dozom današnje lakoće.
Kako je nastao naš filmski outfit?
I dok su police u stanu nudile pregršt boja i tekstura, mi smo tražili kombinaciju koja ima Carrie momenat i sarajevsku lakoću. Na kraju smo odabrali tri ključna komada:
Bijele široke hlače jer daju onaj “effortless chic” osjećaj, savršen za dnevne kombinacije, ali jednako upečatljiv i navečer. Lagane, ali dovoljno dramatične da svaki korak izgleda kao scena.
Pink košulja s prugama da unese vedrinu i razbije ozbiljnost looka. Prugasti print unosi dinamiku, a boja šalje poruku da moda treba biti igra.
Crna kravata je detalj koji sve mijenja.i odmah vraća na kultni stil Carrie Bradshaw, koja je s lakoćom spajala uredski chic i gradski kaos. Mi taj duh prenosimo na sarajevske ulice, gdje dobija festivalski, razigrani karakter.
Uz to smo dodali crne sandale s perjem jer svi koji znaju Carrie Bradshaw znaju i za njenu vječnu ljubav prema cipelama. Tu su i dvije torbice: bucket verzija unosi dnevnu ležernost, dok clutch daje večernu eleganciju. Rezultat? Look koji možete nositi i na premijeru i na kasni izlazak, ali i na sasvim običan dan kada želite da Sarajevo postane vaša pista.
Iza zavjese, outfit je već izgledao kao scena, ali tek kada smo izašli na ulicu, postalo je jasno da Sarajevo u augustu je modna pista sama po sebi.
Svaki korak, svaki pogled prema Narodnom pozorištu uklapao se u narativ filma koji već traje: film u kojem je grad glavna kulisa, a moda je soundtrack.
Bingovo Naše mjesto bilo je inspiracija, ali i dokaz da dobra priprema uvijek vodi do outfita koji priča priču. Baš kao što je Carrie u New Yorku znala ukrasti pažnju jednim potezom stila, tako je i ovaj look u Sarajevu privukao sve poglede jer neke modne priče jednostavno nikada ne izlaze iz mode.
Ovaj sadržaj je nastao u suradnji sa Bingom
Produkcija: Bonjour.ba
Fotografije za Bonjour.ba: Marko Jovančić
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!