TEKST: Nevena Divčić
DATUM OBJAVE: 9.7.2024.
Ljeto je, a to znači da svi već početkom sedmice šuškaju o planovima za vikend, sedmicama unaprijed znamo gdje želimo otići i već kupujemo karte.
Znate da ne propuštamo najaviti dobre predstave u gradu, ali ni najaviti (ok i organizovati) party o kojem svi govore. Imajući na umu to da se svi pripremamo za ljetovanje, godišnje odmore i da ćemo mnogo manje obraćati pažnju na aktuelnosti u gradu, vrijeme je da unaprijed isplanirate posjetiti određene događaje. Ma čak i ako je potrebno prilagoditi ljetovanje istim!
Galerija Manifesto smještena u samom srcu Sarajeva predstavlja sponu između starog i urbanog dijela grada. Kroz svoje najavljivanje aktuelnih događaja u gradu nekoliko puta smo se osvrnuli na Galeriju Manifesto koja je odličan izbor za posjet s prijateljima, lokacija za dejt, a čak i onaj solo.
Na čelu Galerije su Adna Muslija i Benjamin Čengić. Pored vlastite umjetničke prakse i brojnih lokalnih i međunarodnih izložbi, Adna je bila članica nekoliko kustoskih timova te je do sada kurirala desetine samostalnih i grupnih izložbi.
Adna Muslija
Benjamin je svoj umjetnički put započeo grafitima, unoseći boje u Sarajevo i njegovo okruženje te filmskom produkcijom i organizacijom festivala FASADA.
Benjamin Čengić
Manifesto izrasta u mnogo više od Galerije, u mjesto edukacije i prostor u kojem se rađaju i razvijaju brojni kulturni projekti, budi svijest publike te rađaju i brojne nove, inspirativne ideje – svakom novom posjetom i pomenom ovog imena. Ovog ljeta, Manifesto nam donosi niz izložbi koje će sigurno privući turiste, ljubitelje umjetnosti i vas.
Dvije sedmice u julu
Do 18.7. imate priliku posjetiti izložbu „Unmute Gaza“ organizovanu u saradnji s međunarodnom inicijativom Unmute Gaza i WARM Fondacijom. Ova dvosedmična izložba prikazuje umjetničke radove inspirisane fotografijama palestinskih novinara i novinarki.
Slike u pokretu – ideologije u tranziciji
Projekat "Images in Motion - Ideologies in Transition" je kustoski projekat i tematska cjelina, koja za cilj ima istražiti i predstaviti video art ostvaranja u BiH, ali i kreirati mogućnosti za produkciju novih radova, istovremeno problematizirajući savremene ideološke borbe. Ovaj projekat želi stvoriti mogućnosti za nove video produkcije i revitalizirati savremenu umjetničku scenu.
Samostalna izložba Šejle Kamerić
U augustu, posjetioci Galerije Manifesto će tokom dvije sedmice imati priliku uživati u samostalnoj izložbi Šejle Kamerić, renomirane bosanskohercegovačke umjetnice. Izložba će prikazati selekciju Šejlinih video radova nastalih u proteklih 20 godina.
Grupna izložba "Hvala Diegu Riveri"
Ljeto još uvijek nije gotovo, dok to kalendar oficijalno ne potvrdi. Dakle u svoje planove za ljeto u septembru dopišite i festival FASADA koji donosi i grupnu izložbu "Hvala Diegu Riveri". Ova izložba, u saradnji s Where Next Gallery, transformirat će galeriju u kapelu posvećenu muralima.
Nadamo se da ste bilješke napravili i van uma te prenijeli u svoj planer. Mi već imamo leptiriće u stomaku koji se raduju ovoj dozi umjetnosti, a vi?
* * *
Foto: Ajla Salkić i Ahmed Avdagić
TEKST: Ada Ćeremida
Dok se dani skraćuju i sve više vremena provodimo u zatvorenom, Sarajevo se pretvara u grad koji svjetli iznutra.
Teatar, ples i savremena umjetnost preuzimaju gradske prostore, podsjećajući nas da jesen ne znači kraj, već početak sezone introspekcije, pokreta i kreativne energije.
Ovaj vikend donosi više od običnog bijega od hladnoće, to je prilika da osjetimo puls grada kroz predstave koje diraju, debate koje propituju i performanse koji brišu granice između umjetnika i publike. Ako ste tražili trenutak da se ponovo povežete sa scenom, emocijom i sobom ovaj vikend je onaj pravi.
Još samo dva dana Festivala MESS, ali dovoljno da se podsjetimo zašto teatar u Sarajevu ostaje njegovo najvažnije kulturno uporište.
Dok se jesen lagano spušta nad grad, reflektori i dalje sijaju punim sjajem, a scene Narodnog pozorišta, SARTR-a i Pozorišta mladih pretvaraju se u mjesta introspekcije, emocije i katarze.
Ovaj vikend donosi retrospektivu stvaralaca koji su obilježili pozorišnu historiju, ali i predstave koje hrabro propituju savremeni svijet. Sarajevo je, makar na još nekoliko dana, pozornica bez kraja, a MESS njen najsnažniji glas.
U petak, Akademija scenskih umjetnosti postaje mjesto susreta umjetnosti i sjećanja. Zijah A. Sokolović, dobitnik Zlatnog lovorovog vijenca za doprinos umjetnosti teatra, obilježit će svoj višedecenijski put promocijom trećeg izdanja knjige „Glumac... je glumac... je glumac“.
Više od pet decenija rada, stotinu nagrada i hiljade izvedbi pretočeni su u priču o istrajnosti, integritetu i vjeri u pozorište kao prostor nade i otpora. Sokolovićev trenutak priznanja je povratak korijenima teatra, tamo gdje sve počinje: između glumca i publike.
Kasnije te večeri, u 21:30, SARTR će ugostiti predstavu „Knjiga mojih života“ u produkciji Anton Podbevšek Teatra i Plesnog teatra Ljubljana. Inspirisana autobiografskim esejima Aleksandra Hemona, režija Ivane Đilas spaja piščeve i vlastite priče o emigraciji, gubitku i ponovnom pronalasku identiteta.
U prostoru SARTR-a, poznatom po emotivnoj blizini s publikom, predstava postaje ispovijest o pripadanju, jeziku i tišini koja ponekad govori više od riječi.
U 19:30 u Narodnom pozorištu Sarajevo, predstava „Ogledalo“ rumunskog reditelja Bülenta Özdila otvara vrata Tarkovskovog svijeta kroz teatar, performans i vizuelnu umjetnost.
Priča o Alekseju, čovjeku koji se u ogledalu svojih uspomena suočava s djetinjstvom, ljubavima i prošlošću, pretvara se u poetsku studiju identiteta. Kroz snove, sjećanja i fragmente stvarnosti, publika ulazi u prostor gdje se prošlost i sadašnjost razlijevaju, a granica između života i umjetnosti nestaje u svjetlu reflektora.
U subotu u 18:00 u Pozorištu mladih, Omladinsko pozorište Bileća donosi predstavu „Ožiljci“ potresan prikaz nasilja među mladima kroz pokret, muziku i metaforu.
Bez oslanjanja na tekst, predstava stvara atmosferu u kojoj tijelo, ritam i tišina postaju glavni jezici komunikacije. Svaka scena, nastala iz istraživanja i iskustava mladih glumaca, djeluje kao ogledalo društva koje još uvijek uči kako da čuje svoje najtiše glasove.
Samo sat kasnije, u 19:00, ista pozornica Pozorišta mladih postaje prostor dijaloga. Debatni klub „Follow Me Altera Lingua“ okuplja tinejdžere u raspravi na temu: „We don’t care what art does for society because the only thing that matters is that people like it.“
U vremenu kada publika često traži brzu emociju, ova javna debata otvara pitanje da li je svrha umjetnosti u poruci ili u doživljaju? Mladi govore, a mi slušamo i to jedan od važnijih činova teatra danas.
U 19:30 Narodno pozorište Sarajevo postaje središte novog svijeta koji gradi belgijski koreograf Wim Vandekeybus sa trupom Ultima Vez.
Predstava „Void“ istražuje prazninu kao prostor mogućnosti, gdje “nenormalni” likovi postaju centar pozornice. Kroz kombinaciju savremene koreografije, jazza i improvizacije, Void briše granice između buke i tišine, stvarajući osjećaj zajedništva u različitosti.
Galerija Manifesto otvara vrata samostalnoj izložbi do 31. oktobra, Mirze Čizmića i Adnana Šopovića pod intrigantnim nazivom “Bogu čežnju, on je neće”. Dok Šopovićeva reduciranost palete boja priziva melanholiju, Čizmićeve dinamične i oštre kompozicije seciraju svakodnevicu uz notu cinizma.
Dva različita rukopisa u istom prostoru postavljaju pitanje: za čim uopće čeznemo i gdje nas ta čežnja vodi?
„PULS“ u SARTR-u
U subotu, 11. oktobra, na sceni SARTR-a se izvodi dokumentarna predstava „PULS“, nastala kroz projekt „Tijelo zvuka: Inkluzivne izvedbene prakse za gluhe i nagluhe osobe“.
Kroz muziku, ples i lične ispovijesti sedam izvođača i izvođačica, predstava istražuje komunikaciju u svim njenim oblicima – od govora i zvuka do znakovnog jezika i unutrašnjih svjetova. „PULS“ otvara prostor gdje se publika, gluha i čujuća, susreće u zajedničkom ritmu.
U Staklenoj sali Historijskog muzeja BiH, 10. i 11. oktobra izvodi se predstava „Kad sam bio hodža“ Damira Ovčine, koja prostor muzeja pretvara u scenu introspekcije i ispovijesti.
U istom prostoru, do 23. oktobra možete pogledati i video-instalaciju „Afazija“ vizualne umjetnice Jelene Jureše. Film-esej koji kroz arhive, fotografije i performans istražuje tišinu kolektivnog sjećanja. To je umjetnost koja ne nudi odgovore, već postavlja pitanja: šta ostaje kada riječi više nisu dovoljne?
Ove subote i nedjelje, 11. i 12. oktobra, Skenderija postaje centar pokreta uz međunarodno takmičenje DDC Open 2025, koje okuplja više od 600 plesača iz BiH i regiona. Od hip hopa do savremenog baleta, jazza i latino ritmova, festival spaja energiju mladih i iskustvo profesionalaca.
Među članovima žirija bit će i Željko Božič, slovenački koreograf i jedan od najuspješnijih hip hop plesača u regiji, kojeg će sarajevska publika istog vikenda upoznati i u drugom svjetlu, kao izvođača u predstavi „Knjiga mojih života“ u okviru Festivala MESS.
Dansar zatvara svoju sezonu u ritmu zajedništva, između pokreta, muzike i osmijeha, podsjećajući da je ples, baš kao i teatar, univerzalni izraz koji svi razumijemo.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!