TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 5.2.2016.
Sve je počelo davne 1948. godine, na međunarodnom natječaju za Muzej moderne umjetnosti u New Yorku, za dizajn takozvanog „low-cost“ ili povoljnog namještaja.
Tragalo se za modernim dizajnom, umjerenom cijenom i namještajem koji će se jednostavno održavati, pomjerati i skladištiti. Prilozi su trebali sadržavati crteže ne veće od 50x75cm, skice s pogledima, presjecima i konstruktivnim detaljima, kao i radni model natječajnog prijedloga ne manji od ¼ stvarne veličine.

Na natječaj je pristiglo skoro 3000 prijedloga.

Iz današnje perspektive zanimljivo je spomenuti da su u žiriju bile domaćice, inženjeri, arhitekti i kustosi. Na tom natječaju svjetlo dana je ugledala, i osvojila drugu nagradu, prva Eames stolica. Stolica je to na kojoj je bračni i dizajnerski par prezimena Eames radio godinama: organski dizajn i materijali metal i aluminij za izradu postolja. Izrada prototipa bila je skuplja nego što su Ray i Charles planirali, pa su metalni dio zamijenili bijelim fiberglasom. Da bi dobili ljusku napravljenu iz jednog komada, a koja će savršeno odgovarati konturama ljudskog tijela, sami su improvizirali mašinu za izradu školjke. Dakle, sredinom prošlog stoljeća.

Ugovor kojim je naručeno prvih 2000 komada bio je sastavljen na svega jednoj stranici, što je Charles jednostavno objasnio: „...ako ne stane na jednu stranicu, nije prijateljski ugovor“. Nakon prvih 2000 komada, stolica Eames postaje prva stolica u masovnoj proizvodnji; stolica koja odgovara svakom tijelu, prostoru i vremenu. Do danas!


Iako su prve Eamesove stolice bile napravljene od mateijala udomaćenog naziva „fiberglas“, još se od 80ih godina iz ekoloških razloga proizvode od polipropilena zbog čega su i udobnije, izbor boja je veći, kao i različit oblik baze: s naslonom za ruke i bez.


Upravo prema oblicima sjedišta, odnosno školjke, kao i prema različitim bazama, stolice nose različite nazive: Eames Plastic Said Chair DSW, DSX, DSR, PSCC i Eames Armchair RAR, DAL, DAW, DAR i DAX i PACC. Tako ćete vidjeti baze koje asociraju na Eiffelov toranj, u metalnoj ili drvenoj varijanti, one radne na kotačiće ili udobne za ljuljanje. Karakteristika svih je ergonomska udobnost koja ubrzo postaje standard.

Za poznavatelje dizajna Ray i Charles Eames su nešto kao Coco Chanel u modi ili Aston Martin u autoindustriji. Povijest dizajna prošlog stoljeća nezamisliva je bez njih i njihovih kultnih komada.

Vjenčali su se 1941. Charles je imao 33 godine, jedan brak, dijete i karijeru u arhitekturi. Ray je imala 29 godina i studij apstraktnog slikarstva u New Yorku. Upoznali su se na Cranbrook Academy of Art, gdje su zajedno studirali; ona kako bi proširila svoje horizonte na druge grane umjetnosti, a on kako bi dovršio započeti studij arhitekture. 
Postali su arhitektonsko-umjetničko-dizajnerski par, stvarali su arhitekturu, knjige, filmove, namještaj, grafike, izložbe, fotografije i igračke. A sudeći po slijedećim fotografijama, možemo ih nazvati i ikonama stila?!



Dizajnirala je Ray i tekstil: geometrijski uzorci koji bi i danas dobro prošli na modnim pistama, a tada su se našli na zavjesama, jastučnicama, stolnjacima, torbicama. Zapravo, tema ove kolumne su stolice, a ne najpoznatiji dizajnerski par u povijesti. Ipak, za modni portal ide još par fotografija tekstila i jedna modna skica by Ray Eames.




Vratimo se stolicama. Našle su se Eames stolice u knjigama o dizajnu 20. stoljeća. Stalna su postavka muzeja u New Yorku, modernih interijera i lista želja. Danas se stolice proizvode u tvornicama Vitra i Herman Miller i to u različitim kombinacijama postolja, boja školjke i tapeciranja. Nakon tolikog izbora koji je u ponudi, ugađa se i najrazličitijim ukusima, ali i različitim namjenama: od dnevnih soba, blagovaonica, ureda, preko sala za sastanke i konferencije, do kafića, restorana, terasa i vrtova.


Zašto ova tema? Zato što je riječ o vjerojatno „najkopiranijim“ stolicama na svijetu! Cijena stolice koja je proizvedena u spomenutim tvornicama se kreće od oko 300€, pa na više: zavisno od oblika, izbora postolja, školjke, tapecirunga.

Iako su Eamsovi upozoravali na pojavu plagijata još davne 1962. godine, u zadnjih nekoliko godina replike su poharale i naše trgovine namještaja, a time i interijere. Radi se o jednostavnijoj izvedbi i puno manjem izboru boja i tkanina nego što to nude „originalne tvornice“, što je jasno i iz cijene, koja se kreće oko 50€, opet zavisno od modela. Kako smo posljednjih godina svjedoci popularnosti jednostavnog i ekonomičnog stila u uređenju, logično je da je replika Eames stolice preplavila tržište. Nisu li replike koje su izgledom na tragu čistih organskih linija kakve su stvorili Ray i Charles, a koje se sviđaju i pristupačne su širokim masama, dokaz da dobar dizajn nema rok trajanja, ni nakon 65 godina?!



Za MODAMO.info piše: Martina Penava

Izvor fotografija: www.eamesoffice.com; www.vitra.com; www.hermanmiller.com
TEKST: Ada Ćeremida
Ovo je treće izdanje našeg Interijer & Dizajn Favorites izbora i da, pratimo vaše reakcije. Po čitanosti, spremanjima i porukama jasno vidimo koje su vas ideje, komadi i interijeri zaustavili u scrolanju tokom proteklog mjeseca.
Zato se ovim favorites izdanjem ne vodimo samo uredničkim osjećajem, već i onim što vi birate, spremate i vraćate se čitati.
Sa svakim novim izdanjem, Favorites postaje mala mini-serija koju gradimo zajedno: mi istražujemo i biramo, vi potvrđujete interesom.
Ovaj izbor okuplja teme koje su obilježile mjesec iza nas od konkretnih shopping ulova, preko pametnih trikova za dom, do interijera koji ostaju u mislima duže od jednog klika. Ako tražite provjerene ideje koje već znamo da rezoniraju, na pravom ste mjestu.
Stanovi iz Visokog, na Ferhadiji, u Tuzli i Banja Luci činili su jezgro ovog favorites izbora jer su pokazali kako se karakter doma gradi kroz proporciju, svjetlo i lični pečat. Mali stan u Visokom dokazao je da kvadratura ne mora ograničavati toplinu i identitet prostora, dok je ferhadijski interijer otvorio razgovor o hrabrijem korištenju boje i odmaku od sigurnih neutrala.
Tuzlanski stan donio je lekciju o smirenosti linija i preciznoj rasvjeti, a banjalučki primjer pokazao kako pametan dizajn može učiniti prostor vizuelno većim i ugodnijim. Zajedno, ovi interijeri postali su inspiracija jer nude realne, lokalne odgovore na pitanje kako želimo živjeti.
Foto: Armin Dorado

Foto: Airbnb

Foto: Lejlou Interiors

Foto: Airbnb
Ovaj mjesec pokazao je koliko vas privlače komadi koji su istovremeno funkcionalni i estetski tihi. Pomoćni stolići za kafu pojavili su se kao mali, ali ključni saveznici svakodnevnog života lako se pomjeraju, rješavaju manjak površina i pritom djeluju kao dizajnerski akcent.
Uz njih, JYSK dekice su potvrdile da cozy nikada ne izlazi iz fokusa, posebno kada tekstura i boja prostoru daju osjećaj topline bez vizuelnog viška. Ovi favoriti nisu tu da dominiraju prostorom, već da ga zaokruže i upravo zato ste im se stalno vraćali.
Foto: @kotabo_official

Foto: @romeecompanjen

Foto: @neutral_homebody
Među najvoljenijim sadržajima mjeseca našli su se oni koji dokazuju da dobra atmosfera ne traži puno vremena ni budžeta. Tri ideje iz jednog doma pokazale su kako zid može postati centralni praznični element uz malo tekstila, pametan raspored i osjećaj za mjeru.
Slično tome, jednostavan dekor za stol, adventski vijenac koji se pravi za deset minuta bio je podsjetnik da najljepši trenuci često nastaju iz malih rituala. Ovi trikovi su vas privukli jer su izvedivi, prilagodljivi i dovoljno suptilni da se uklope u svaki stil doma.
Foto: @thesebeautifulthings

Foto: @zorbasanja
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!