TEKST: Emina Smaka
DATUM OBJAVE: 11.11.2022.
Džana Ajanović je arhitektica koja živi i radi u Grazu za steirischer herbst, internacionalni festival savremene umjetnosti.
U decembru, 2019. godine je iznajmila ovaj stan koji od tada polako upotpunjava s komadima namještaja i dodacima za dom koji u sebi imaju neku posebnost. Najčešće takve komade pronalazi u vintage i second hand radnjama. Na ovaj način uspijeva kreirati zanimljiv dom s komadima koji naprosto kradu pažnju. Džana nam otkriva koje izazove je imala pri uređenju stana pod najmom te je s nama neskromno podijelila i nekoliko odličnih trikova za uređenje.
Džana Ajanović, arhitektica
Šta vas je privuklo upravo kod ovog stana?
Ovaj stan sam našla na Facebook Marketplace-u, kada sam se prije tri godine po prvi put odlučila da želim da sama živim. Stan je bio veoma loše uslikan i nije uopšte izgledao primamljivo, međutim prilikom prve posjete, odmah sam se oduševila time koliko je stan bio svijetao i kako je sama arhitektura stana veoma zanimljiva. Orijentacija stana u kombinaciji s kosinama i krovnim prozorima stvaraju interesantnu atmosferu u stanu u toku čitavog dana.


Kako je on izgledao prije vašeg uređenja?
Kada sam se uselila, u stanu se nalazilo samo nekoliko esencijalnih komada namještaja koje sam otkupila od djevojke koja je tu prije mene živjela (ormar, komoda, kauč i krevet). Taj namještaj je bio neutralnih boja (bež i bijela), što je bilo odlična baza za dalji dizajn stana. Dala sam sebi vremena da postepeno dodajem stvari nakon što dobijem bolji osjećaj kako ja želim da se ponašam i živim u ovom prostoru. Mislim da je najveća greška koju ljudi rade kada sami uređuju svoj prostor to što požure da ga odmah ispune, tako da kupe stvari koje su trenutno u ponudi u radnjama i koje su trendy, stvari koje nemaju nikakvu sentimentalnu vrijednost.

Šta vam je bila inspiracija za uređenje stana?
U stan sam se uselila tri mjeseca prije prvog lockdown-a u Austriji, kada sam počela da radim potpuno od kuće. To je bila moja najveća motivacija da dovršim uređenje stana, s obzirom na to da sam 24/7 provodila u njemu, a imala sam i dosta slobodnog vremena. Nisam imala neki unaprijed isplanirani dizajn, kao što bi to inače kao arhitektica radila, već sam pustila da svaki komad koji unesem u stan nađe svoje mjesto. Već sam posjedovala neku manju kolekciju dekora, slika, vintage okvira, dekorativnih tekstila, kao i dosta biljaka.

Veliki sam maksimalista, moj stil i u modi i u dizajnu je eklektičan: volim da kombinujem elegantne s neobičnim komadima, moderne s vintage dizajn elementima. Volim boje, printove i ne bježim od kombinovanja istih. Funkcionalnost sam spojila s estetikom te sam svoju ljubav prema umjetnosti, modi i biljkama implementirala kao element dizajna u svom prostoru. Nisam zagovornik minimalizma, jer mislim da često ne bude izveden kako treba, što rezultira time da prostor izgleda previše sterilno i umjesto toplog doma, dobijete hotelsku sobu.


S obzirom na to da ste uzeli stan pod najam, s kojim ste se izazovima susreli pri uređenju?
Ispunjava me da imam lijep pogled na koju god se stranu okrenem i gotovo svaki prostor u stanu sam nečim popunila, tako da sam prilikom uređenja morala da pazim na to da sve izgleda s namjerom, a ne kao da je stan neplanski natrpan stvarima, što često zna biti slučaj.
Prilikom useljenja, bila sam svjesna da ću šta god promijenim u stanu morati i vratiti u prvobitno stanje prilikom iseljenja, tako da mi se nije isplatilo da farbam zidove, već sam ostavila neutralnu bazu i odlučila da se igram s namještajem, biljkama, umjetninama i ukrasima. Pošto čisto bijeli zidovi uglavnom pristaju samo dobro osvijetljenim prostorima, imala sam sreću da je stan izuzetno svijetao, tako da su ti zidovi čak izgledali kao da su bijeli s namjerom, a ne iz potrebe.


Omiljeno mjesto za kupovinu dekora i namještaja?
Namještaj mi je iz Ikea-e i s drugih online prodavnica namještaja. Uživam da posjećujem vintage i second hand radnje, kojih srećom u Austriji ima na pretek. Nekoliko minuta od mog stana se nalazi i moja najdraža vintage radnja @aida_antik_retro, u koju redovno idem. Često ne kupim ništa, ali pratim šta je u ponudi i tako uspijem ugrabiti neke cool komade čim dođu. To preporučujem i svima koji žele da upotpune svoj dom vintage komadima, jer često treba čekati i imati sreću da se na vrijeme ugrabi neki zanimljiv komad.





* * *
Fotografije: @hexe_nex
TEKST: Ada Ćeremida
Ako postoji jedan predmet koji nas vraća kuhinji kao mjestu topline, šarma i malih rituala, to je šahovnica MacKenzie-Childs kolekcije.
U našoj rubrici Interijer & Dizajn volimo istraživati komade koji nisu samo dekor, nego mala poglavlja dizajnerske historije, predmeti koji imaju priču, karakter i onu posebnu sposobnost da traju.
S vama dijelimo takve ikone ne zato što želimo puniti liste želja, nego zato što vjerujemo da svaka kuća zaslužuje barem jedan predmet koji ostaje, koji se ne zamjenjuje svakih šest mjeseci i koji podsjeća na to zašto uopće volimo uređivati svoj dom.
Volimo one komade koji nose energiju vremena, koji vas inspirišu da maštate o kuhinji punoj rituala ili boravku koji izgleda toplo i živopisno i nakon godina korištenja.
Zato danas govorimo o jednom takvom setu posuđa, MacKenzie Childs je prepoznatljiv na prvi pogled, već decenijama je mnogo više od šahiranog uzorka. Ikona je jer budi emociju, jer se naslanja na tradiciju i jer podsjeća da dom čine detalji s dušom.
Znate je i ako je nikada niste držali u ruci: mali emajlirani čajnici, šoljice s ručkama u zlatnom tonu, lončići koji izgledaju kao da su pobjegli iz nekog vintage filma. Ako ga tek otkrivate, razumjet ćete zašto ga zovemo ikonom.
Rođena na farmi: Nastanak jednog vizualnog jezika
Priča počinje 1983. godine na farmi u saveznoj državi New York. Umjetnici Victoria i Richard MacKenzie-Childs pretvorili su staro imanje u radionicu u kojoj se brišu granice između dekoracije i teatra.
Svaka posuda, svaka šoljica, svaki uzorak bio je ručno slikan ne savršeno, nego namjerno nejednako, s blagim sjenama koje stvaraju osjećaj dubine.
Courtly Check: Uzorak koji je postao statusni simbol
Čuveni šahirani motiv pojavljuje se početkom 1990-ih i odmah definiše identitet brenda. Inspirisan je starim kuhinjskim krpama, viktorijanskim pločicama i engleskim seoskim interijerima. Ali način na koji ga MacKenzie-Childs interpretira bio je potpuno nov.
Kvadrati nisu uniformni. Svaki je naslikan ručno. Linije su blage. Ponekad bježe. Zlatni rubovi daju glamur koji ne biste očekivali. To je kombinacija zbog koje je komad istovremeno rustičan i luksuzan, domaći i scenski, topao i hrabar.
U vremenu kada se Amerika zaljubljivala u cozy maximalism, Courtly Check postaje signal prefinjenog, eklektičnog ukusa. Vidimo ga u filmovima, u kuhinjama dizajnerskih kuća, u domovima slavnih, na Pinterest boardovima koji spajaju cottagecore i klasični luksuz.
Kako je MacKenzie-Childs postao dio kulture?
Tokom kasnih devedesetih i ranih dvehiljaditih, brend se polako pretvara u kult. Komad MacKenzie-Childsa više nije bio samo kuhinjsko posuđe postaje poklon za vjenčanja, dekor koji govori o generaciji i nostalgiji, detalj koji pretvara kuhinju u scenu.
Najprepoznatljiviji predmet? Čajnik. Onaj koji danas TikTok naziva “starter piece za odrasle koji vole maksimalizam”.
Ali svaki komad nosi istu ideju: ljepota je u šarmu, a šarm je u ručnom radu koji ne pokušava biti savršen.
U eri kada sve izgleda serijski i polirano, MacKenzie-Childs nudi suprotnost emotivni trag ruke, malo pretjerivanja, malo igre.
Trendovi za 2026. jasno govore jedno: vraćamo se bojama, slojevima, uzorcima i predmetima koji imaju priču. MacKenzie-Childs se savršeno uklapa u ovaj povratak estetici doma koja je opet topla, vizualno bogata i lična.
Ne kupujete samo lončić. Kupujete atmosferu. Komad koji će stajati na ploči šporeta i izgledati kao da je odnekud naslijeđen, ali istovremeno moderan. Kupujete komad koji momentalno daje karakter prostoru.
Za kuhinje koje su godinama bile minimalističke, šahovnica dolazi kao mali buntovni čin. Da bi nešto bilo ikona, mora biti prepoznatljivo, dugovječno i emocionalno relevantno. Courtly Check je sve to.
Tri decenije kasnije, i dalje se proizvodi ručno, i dalje je predmet želje, i dalje ga novi korisnici otkrivaju kao da je tek lansiran. To je rijetkost u svijetu dizajna koji se mijenja svakih šest mjeseci.
MacKenzie-Childs je dokaz da kuhinja može biti prostor estetike jednako kao i dnevni boravak. Da posuđe može biti umjetnost i da se šarm, ako je autentičan, nikada ne troši.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!