TEKST: Emina Smaka
DATUM OBJAVE: 26.8.2024.
Dok ljetna sezona i dalje vlada, a uz nju vibrantni i vedri tonovi, modni svijet ipak prelazi u tamnije nijanse, najavljujući potencijalni povratak dark estetike za jesen.
Iako je crna boja sinonim za eleganciju i bezvremenost, nedavni modni događaji i kolekcije sugerišu da crna preuzima mnogo dublju, mračniju ulogu, uvodeći nas u sezonu punu dramatičnih, a opet sofisticiranih modnih izbora. Ne možemo skriti osjećaj uzbuđenosti pred ovu, novu sezonu.
Saint Laurent
Saint Laurent je oduvijek bio sinonim za bezvremensku sofisticiranost, a pod kreativnim vodstvom Anthonyja Vaccarella, brend nastavlja istraživati tamnije nijanse i profinjene siluete. Dizajni kombinuju senzualnost sa suzdržanom elegancijom, čime Vaccarello uspijeva crnu boju postaviti u središte pažnje bez da ona izgleda dosadno.
Thom Browne
Thom Browne je poznat po svojoj dekonstrukciji klasičnih krojeva, a njegova najnovija kolekcija ide korak dalje u istraživanju granica između mode i umjetnosti. S crnom kao dominantnom bojom, Browne koristi slojeve, teksture i neobične siluete kako bi stvorio kolekciju koja je istovremeno nadrealna i nosiva.
Elie Saab
Poznat po svojim glamuroznim haljinama koje prkose vremenu, Elie Saab se, iznenađujuće, pridružio pomalo goth stilu, uvodeći crnu u svoje haute couture kolekcije. Dok su njegovi prethodni radovi bili usmjereni na pastelne tonove i raskošne detalje, Saab sada koristi crnu kao alat za stvaranje mistične i dramatične atmosfere.
Kako celebritiji kroje trendove
Nije samo visoka moda ta koja gura goth estetiku naprijed, brojne poznate osobe također prigrljuju ovu tamniju stranu mode. Zvijezde poput Zoë Kravitz i Charlize Theron pokazuju kako crna može biti izraz ne samo stila, već i stava, a nedavno predstavljanje filma 'Crow' donijelo je sasvim nova red carpet izdanja. Tako su nas oduševile FKA Twigs, Julia Fox i Tylor Momsen.
Dok se spremamo za hladnije mjesece, modni svijet već signalizira da bi jesen mogla biti obojena crnom, ali na način koji nadilazi jednostavnost i praktičnost. Blaga goth estetika, kako u visokoj modi, tako i u svakodnevnom stilu, vraća se s novim sjajem, spajajući tamu i ljepotu na načine koji izazivaju i inspirišu.
* * *
Naslovna fotografija: @instylemagazine
TEKST: Ada Ćeremida
Zamislite da hodate sarajevskim ulicama i na sebi nosite jaknu koja je jučer bila otpad u tekstilnim fabrikama, a danas nosi broj 07/10. Šta ovo znači?
U gradu koji rijetko slavi modu na ovaj način, pojavio se projekat koji ne govori o “održivosti” nego je živi.
Eterna, novi bh. brend kreiran iz viška, a napravljen da traje koji je prije dva dana eksplodirao na OREA Art Marketu u Domu mladih i već nestaje s online polica.
Kako iz sarajevskog otpada nastaje moda koja traje vječno?
Amila Hrustić, kreativna direktorica i dizajnerica Aleksandra Lovrić odlučile su uraditi ono što industrija izbjegava, umjesto novih materijala uzele su viškove tekstila od modnih kuća Inside by Ećo, Bontexa, Empressa, Treehane i dizajnera Marka Fehera i od njih stvorile unikatne komade.
Ručno rađeni, numerisani i limitirani na samo 10 primjeraka. Kada nestanu, gotovo je. Nema reprinta, nema “iduće sezone”.
„Htjeli smo da svaki komad ima broj, kao umjetničko djelo. Kada kupite 04/10, znate da vas samo devet ljudi na svijetu dijeli taj komad“, rekla je Amila.

Crvena nit koja sve povezuje
Fotografkinja Aida Redžepagić snimila je kolekciju u gdje crvena nit izgleda gotovo živa, kao da pulsira kroz šavove. Armin Karalić iz Métier studija snimio je lifestyle kadrove na krovu Sarajeva pri zalasku sunca sa jaknama koje izgledaju kao da su oduvijek bile vaše.

Za finalni izgled brinuli su vizažistkinja Renata Ponjević, stilistica Gordana Gasha Miladinović i umjetnik i scenograf Armin Ćosić, sve lokalno, sve Sarajevo.
Prije samog lansiranja brenda, 50 djece iz OŠ Grbavica II učestvovalo je na radionicama o reciklaži kroz modu. Dok mi skrolamo feed, oni već znaju da jakna može imati drugi život.



Dva komada, bez trunke viška
U kolekciji su samo dva komada i nijedan centimetar viška. Prvi, košulja, oversized kroja u bijeloj ili krem nijansi, nosi crvenu nit koja od ovratnika do manžetne djeluje kao potpis.
Može se nositi preko haljine, ispod kaputa ili samostalno, izgleda luksuzno, a planeti nije uzela ni metar nove tkanine. 



Drugi, jakna, sastavljena je od šest različitih viškova, patchwork koji svaku čini jedinstvenom, s asimetričnim džepovima i skrivenim zatvaračem. Kada je obučete, imate osjećaj da na sebi nosite arhivu bh. tekstilne industrije.


Bosna i Hercegovina nema industriju koja podržava male brendove, ali možda upravo zato ovakvi projekti nastaju iz tvrdoglave potrebe da se pokaže da je drugačiji sistem moguć.
Ovdje se održivost ne koristi kao marketinška riječ. Ona je doslovna: sve je napravljeno lokalno, od ostataka, ručno, u malim serijama. U tom smislu, ovaj brend ne pokušava “spasiti svijet” ali pokušava popraviti mali dio sistema.
Kao da poručuje, ako se promjena ne može dogoditi globalno, može barem početi ovdje, u jednoj radionici, među krojnim stolovima, u gradu koji još uvijek vjeruje u ruke koje stvaraju.

Svaki broj nosi priču o deset komada koji su preživjeli sistem, o ljudima koji su odlučili da sporije nije slabije, nego smislenije. Dok fast fashion zatrpava sam sebe, Eterna iz njih izvlači fragmente i pretvara ih u komade koji diše lokalno, ali govori jezikom svijeta.
Za one koji su umorni od stvari koje traju tri mjeseca, ovo je podsjetnik da pažnja može biti luksuz. A ako vam se posreći i dobijete broj 01/10, znajte da ste u vlasništvu nečega što se više neće ponoviti.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!