TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 8.10.2020.
Sabinino ime se već neko vrijeme nalazi na listi mladih poduzetnica koje su svoje vrijeme i stečeno znanje uložila u izradu novih proizvoda koji postaju sve prepoznatljiviji na domaćem tržištu.
Njena priča započela je s izradom likera simpatičnog naziva Kraljica, a uskoro je cijela priča proširena i na Medni dućan.
Sabina nam je u razgovoru otkrila kako su povezani likeri i med, kako je tekao njen karijerni put, kako kreira balans u svakodnevici, ali i kako puni baterije.
***
Kako biste sebe opisali u tri riječi?
Hrabra, inovativna i uporna.
Kako izgleda jedan vaš radni dan?
Rijetko koji liči na prethodni i uveliko zavisi od godišnjeg doba. U proljeće su više radovi i organizacija oko pčelinjaka, onda tokom ljeta su tu pripremni poslovi u destileriji, sirovine se pripremaju za proces fermentacije, a onda u jesen dolazi destilacija. Tokom zime fokusirana sam na prodaju jer je potražnja jednih i drugih proizvoda, meda i rakija, intenzivirana u zimskom periodu. Ono što se proteže kroz cijelu godinu su poslovi administracije, koje nikako ne volim i obaveze oko marketinga i promocija.
Kako se jedna lektorica našla na čelu craft destilerije?
Inače sam osoba otvorenog uma, rijetko vidim prepreke nego samo prilike. Napravila sam kući liker i kad je naišao na dobre reakcije - vidjela priliku, shvatila da sva ta priča zadovoljava moje potrebe u smislu inovativnosti, dovođenja nečega novog i drugačijeg na naš prostor. Mnogo sam pratila i to još uvijek radim, destilerije na zapadu. Sve je više craft destilerija, sve je više potrebe da mali proizvođači kombinacijom tradicionalnog i novog unaprijede kvalitetu nacionalnih pića. Oduvijek smatram da Balkan ima ogromno prirodno bogatstvo, mogućnost da u svakom segmentu pravimo kvalitetne proizvode ali nekako ih mi sami degradiramo. Željela sam da pokažem da i naše tradicionalno jako piće može biti itekako kvalitetno, ali da trebamo mijenjati i kulturu konzumiranja. Sve to je bio veliki izazov koji me privukao. Činjenica da su proizvodi koje pravim osvajali veliki broj nagrada pokazuje da sam u namjeri uspjela.
Kako teče sam proces nastanka likera i tko čini tvoj tim?
Likere radim na tradicionalan način. Zrele i zdrave voćke ostavim 40 dana u procesu maceracije u staklenim posudama, nakon toga ide cijeđenje i odležavanje. To je proces od nekoliko mjeseci. Za kvalitetne rakije, proces je minimum godina dana.
Moj tim čine moji najbliži, sinovi Nedim i Harun, rođaka Emina koja je zadužena za Medni dućan, brat je pomoć u destileriji, a moj životni saputnik Neven ima nezahvalnu ulogu glavnog oslonca, mada se ne žali.
Koji su izazovi s kojima si se susrela kao poduzetnica?
Izazovi su u cijelom svijetu isti: administracija i finansije. Kod nas postoji veliko nerazumijevanje za male proizvođače, obrte, a nužno je da se to što prije izmijeni. Rijetke su velike firme, a i kad postoje plate su male, radnici trpe svašta… Obrti su prilika za sve nas,i za pojedince i državu, ali nažalost niko to još ne vidi. Činjenica da sam žena u ovom poslu je donijela niz izazova ali sam i njih uspješno savladala.
A kako je započela priča s 'Mednim dućanom'? Tko potpisuje uređenja dućana i što možemo sve pronaći unutar njega?
Za potrebe destilerije sam morala imati pravi med. Ljudi su to znali pa su mi često tražili i med da im prodam. Kako je došla pandemija, potreba za preventivnim očuvanjem zdravlja i imuniteta se pojačala i onda sam shvatila da bi bilo dobro da na jednom mjestu mogu pokazati i ponuditi kakve sve prednosti za naše zdravlje donose pčelinji proizvodi. Tako je nastao Medni dućan, u jeku pandemije. Veliko mi je zadovoljstvo reći da se pokazao kao jako pametan potez.
Što se tiče uređenja, opet je tim koji sam navela bio ključni. Željela sam nešto u prirodnom tonu, slatku trgovinu sa dušom. Potpomognuti internetom i idejama, vrlo brzo smo opremili malu trgovinu u kojoj nema industrijskog duha. Ponudu čine svi pčelinji proizvodi, razne kombinacije koje ja stalno dopunjujem. Zadnji proizvod koji sam osmislila je med sa mljevenim suhim malinama. U pripremi je još jedan novi proizvod koji polako dolazi u naše krajeve, a to je kremasti med. Zbog pandemije je jako tražen imuno med. Nađe se tu i kozmetičkih proizvoda na bazi pčelinjeg voska, meda i propolisa. I naravno medenjaci.
Vjerujemo da je na samom putu bilo i par neuspjeha/pogrešaka. Koje su najvažnije lekcije koje ste naučili iz njih i kako ste zadržali motivaciju za daljnji rad na samoj ideji?
Grešaka ima uvijek i to je normalno. Samo kad ništa ne pokušavate unaprijediti ne pravite greške. Lekcije koje naučite su da se sve može popraviti. A za motivaciju je zadužen Neven i to je ta njegova nezahvalna uloga koju sam spominjala. Kad mi se desi da pucam po šavovima, on me smiri, ukaže na sve dobre stvari koje sam uradila i, kako imam običaj reći: popravi mi krila i vrati ponovo u let.
Što je po vama ključno za svakodnevni balans između privatnih i poslovnih obveza?
Razumijevanje. Moj posao je nešto što ja prije svega mnogo volim. Zato nikad ne mogu ostaviti posao, on je dio mene, čini me sretnom. Moji to shvataju, uključuju se, rješavamo zajedno. Dešava se da npr. odemo u kupovinu, a ja zalutam na police sa sličnim proizvodima i gledam etikete i pakovanja. Gdje god otputujemo, nastojim vidjeti šta se negdje drugo dešava sa poslovima koji su slični mom. To baš nije razdvajanje poslovnog i privatnog, ali je mojima zasad simpatično što sam takva. Nadam se da će tako i ostati.
A što radite kada niste u destileriji ili dućanu? Kako punite baterije?
Sam rad meni nije stres. Volim raditi, volim stvarati, pa čak volim i fizički umor. Smatram da su ljudi predviđeni za fizički umor, ali nisu za psihički. Najveći odmor je ipak druženje s porodicom, tu je glavni izvor sve moguće sreće. A volimo i putovati.
Najbolji savjet koji ste dobili?
Mnogo je savjeta, mnogo dobrih knjiga, misli i citata koje možemo pročitati i koji nam u nekom trenutku mogu biti vodilja. Ono što bih svakako preporučila svima koji se bave ili namjeravaju da pokrenu neki vlastiti biznis, posebno mali biznis jeste knjiga Umjetnost pobjede, Phil Knight. Cijela knjiga je jedan veliki priručnik dobrih poslovnih savjeta i pokazatelj da se bez obzira na prirodu poslovanja, mjesto ili vrijeme u kojem živite, svaki poduzetnik suočava sa istim problemima.
Sabina u našoj FEEL GOOD majici čijom kupovinom donirate 2 KM za projekt #poduzetneZAJEDNO u potpisu Fondacije 787
TEKST: Bonjour.ba/PR
Postoje ona mjesta gdje dan počinje sporije, uz miris kafe i pogled na zelenilo dok vas konobari, s osmijehom već od ranih sati, pitaju želite li omlet s domaćim sirom ili nešto posebno po vašem izboru. Mjesta gdje doručak nije samo obrok, već ritual... i da, imamo mali insiderski tip.
Smješten svega desetak minuta od srca Mostara, to je mali gourmet raj za one koji znaju da dobar obrok može popraviti cijeli dan.
Bilo da dolazite na doručak s pogledom, poslovni ručak u bašti ili večeru uz čašu lokalnog vina, svaki obrok u restoranu hotela Buna nosi dozu pažnje i mirnoće koja se rijetko nalazi tako blizu grada.
Dok vas možda na prvu privuče elegancija obnovljenih prostora s historijskim pečatom iz austro-ugarskog perioda, ono što ostaje kao glavni utisak o kojem danas želimo pisati je restoran ili preciznije rečeno: gourmet doživljaj.
Doručak koji ne preskačete čak ni na brzinu
Ovdje doručak nije „s nogu“. On je ritual. Početak dana uz lokalne sireve, domaći hljeb, svježe voće i kombinacije koje bude i najuspavanije. Naša preporuka? Lagana pileća salatica kao savršen balans između osvježenja i energije, a mali trik s dodatkom narom daje jelu ono nešto zbog čega ćete je poželjeti i sutra. Idealno za one koji planiraju poslovni sastanak, ali i za one koji žele samo tiho jutro uz kafu i poglede na zelenilo.
Ako imate sreće da ga uživate u vrtnoj restauraciji, pogled će vam pasti na čuveni bunski dolap za navodnjavanje koji i danas neumorno okreće ritam rijeke i smiruje svaki misao. Uz šapat vode i šolju kafe, dan počinje onako kako biste željeli da teče… lagano, autentično…
Tokom doručka, pored raznovrsne ponude zdravih i slanih jela, gosti često biraju brownie kolač onaj pravi, s dubokim ukusom kakaa koji daje dodatnu energiju za dan koji slijedi.
Ručak koji spaja tradiciju i gourmet twist
Kada stigne podne, restoran postaje prava pozornica. Ručak u hotelu Buna je spoj hercegovačke tradicije i savremene kulinarske ponude. Jelo koje je s razlogom privuklo našu đažnju je rižoto sa sipom. Kremast, intenzivan, savršeno začinjen…
Kozice se često nađu na tanjirima gostiju koji žele nešto laganije, dok je za one koji ne gravitiraju morskoj hrani tu pasta s piletinom. Jednostavna, aromatična i uvijek siguran izbor.
Ake pitate šta lokalci najčešće preporučuju, odgovor je prilično jasan: “Najbolja riba? Probajte je upravo ovdje.”
Nakon ručka koji spaja tradiciju i savremene okuse, bilo bi šteta preskočiti desert. Iako svaki kolač na meniju nosi pažljivo birane sastojke i prepoznatljiv šarm domaće poslastice, kolač od datulja posebno se izdvaja jer je bogat teksturom, sladak i idealan kao završni ton obroka.
Diskretna preporuka? Ne čekajte da nestane. Često se naručuje i za ponijeti, a za one koji biraju bezglutenske opcije, posebno se izdvaja kolač s makom, koji se savršeno sljubljuje s čašom Villa Sandi Prosecco Millesimato.
Večera uz vino i šapat rijeke
Kada se svjetla smire, večera se seli u intimni dio restorana, gdje svaka čaša vina dolazi s pričom, a svaki tanjir sa stilom.
Lokalna vina i lagani obroci kreiraju savršen kraj dana… bez žurbe, bez buke, samo uz osmijehe konobara koji znaju da vam treba još minut mira.
U večernjim satima, dok se atmosfera smiruje, često naručeni izbor je crumble od jabuka uz kuglu sladoleda. Topao, hrskav i taman toliko sladak da zaokruži večeru u najnježnijem tonu.
Insider tip
Zvuči kao kliše, ali vjerujte ovdje osoblje zna. Ne samo koji je desert najfotogeničniji, već i koji je riblji specijalitet tog dana dobio poseban touch iz kuhinje. Oni vas neće zatrpati informacijama, ali kad pitate: „Šta biste vi danas naručili?“ dobit ćete preporuku koja (još) nije na društvenim mrežama, ali bi mogla postati vaše novo omiljeno otkriće.
To je ona vrsta usluge diskretna, topla i instinktivna. Takva da se osjećate kao da ste već tu bili, iako ste prvi put došli u restoran.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!