TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 17.2.2021.
#FEELGOODmajica je netom nakon predstavljanja pokrenula lavinu pozitivnih komentara i vibe zbog kojeg su mnoge dame rado nosile i poklanjale ovu majicu od čije je prodaje donirano 2KM za projekt #poduzetne ZAJEDNO koji potpisuje domaća neprofitna organizacija, Fondacija 787.
Majicu koju je osmislilo BONJOUR.uredništvo u suradnji s dm drogerie markt pokrenula je trend dodatne promocije ženskog poduzetništva, #MadeinBiH etiketa, ali i svih sjajnih dama koje iz dana u dan na jedinstven i unikatan način odgovaraju na izazove svakodnevnice.
Aida Kosović također je predvodnica trendova u domeni svog poslovanja, budući da je pokrenula online pravnu kancelariju Norma Consulting te klijentima ponudila brojne usluge, koje su, posebice u ovom periodu kada većinu obveza i zadataka obavljamo online, značajno uštedile njihovu energiju i resurse. S Aidom smo razgovarali o ideji koja se krije iza cijele priče, izazovima s kojima se susrela, naslovima koji ju inspiriraju, kao i koji bi savjet dala BONJOUR.čitateljicama.
***
Kada ste započeli svoj brend i koji je najveći poslovni izazov s kojim ste se susreli na početku?
Na samom početku je najveći izazov ostati istrajan svojoj krajnjoj ideji, a pri tome biti inovativan i originalan. Ima toliko elemenata koje trebate uraditi prije nego se registrujete i pokrenete posao. Željela sam testirati svoju ideju i vidjeti kako će tržište na nju reagovati. Zatim trebalo je pripremiti radne materijale, web stranicu, promociju...

Trebate toliko stvari naučiti prije nego krenete u cijeli proces. A sve to iziskuje mnogo vremena i posvećenosti. Pri tome, tu je čitava procedura oko pokretanja firme. S jedne strane, pravna procedura mi naravno nije predstavljala problem, ali kada su krenuli svi zahtjevi koji podrazumijevaju poslovnu stranu, taj dio je bio vrlo zanimljiv i izazovan. Ali sve se to brzo nauči i vaš tim se brzo uhoda, ali su svakako postojali početnički izazovi.
Kako biste opisali svoj brend u 3 riječi?
Za odgovor na ovo pitanje sam tražila pomoć mojih klijenata. Jedno je ono što vi mislite da vaš brend predstavlja, a potpuno drugo ono kako vas oni percipiraju. Oni su rekli za Norma Consulting da nas karakteriše: profesionalnost, pouzdanost i pristupačnost i ja sam potpuno zadovoljna njihovim odgovorom.
Koji su proizvodi/usluge dostupne u sklopu vašeg brenda?
Norma Consulting pruža uslugu online pravne kancelarije za firme koje nemaju zaposlenog pravnika. Male i srednje firme često nemaju tako veliki obim pravnog posla koji bi opravdao zapošljavanje pravnika. Samim tim naša usluga je fokusirana na pripremu dokumentacije i akata u okviru radnog prava, izrade ugovora, tenderske dokumentacije, kao i prijava na tender te potpune administrativne podrške. Na našu uslugu se možete pretplatiti mjesečno u formi paketa.

Ali, ukoliko je vaš posao karakterističan na način da vam recimo treba s vremena na vrijeme pomoć iz oblasti radnog prava ili imate stalno ugovore koje sklapate sa svojim klijentima, onda formiramo paket usluga u skladu s vašim potrebama i radimo s vama u cilju pružanja potpune podrške i zaštite vaših interesa. Često nas klijenti angažuju kako bi uradili ili riješili jednu pravnu nedoumicu za njih i to je sasvim uredu, jer svako ima različite potrebe. Svakako više informacija možete pronaći na norma.ba.
Kako izgleda jedan vaš radni dan?
Moj radni dan je prilično haotičan! Jutro je rezervisano za čitanje mailova i pripremanje za radne obaveze. Nakon toga su sastanci sa poslovnim partnerima, a onda krećem u izradu dokumenata za klijente. Obično u kasnim poslijepodnevnim satima na red dolazi i edukacija. Kada dolazite iz pravnog svijeta u poslovni svijet i to na način da ste vi glavni akter, vidite da toliko stvari ne znate o svijetu biznisa i da trebate da ih naučite.

Barem tri sata sedmično, nakon posla, provedem na seminarima vezanim za upravljanje biznisom ili konsultacije sa kolegama o literaturi (i iščitavanju iste) koja bi mi mogla pomoći da poboljšam svoj posao. Na sreću, danas postoji veliki broj online kurseva na ovu temu, kao i webinara i maksimalno koristim tu mogućnost da se unaprijedim. Nakon toga obično završavam posao koji nisam stigla u toku dana, a to zna biti do kasno u noć.
Kao što vidite, vrlo malo vremena ostaje za privatni život, ali ništa ne bih mijenjala u svom izboru.
Što je ono što vaš brend čini posebnim na domaćem tržištu?
Cilj mi je bio ponuditi jedan potpuno novi koncept rada pravne kancelarije. S jedne strane imate veliki broj računovodstvenih kancelarija koje pokrivaju finansijski dio posla firme, ali na našem tržište još uvijek nije razvijena usluga eksterne pravne kancelarije firmama bez zaposlenog pravnika. S jedne strane, mnogo firmi se obrati za pomoć advokatima, ali advokati su parničari i često se ne bave svim poslovima koje radi pravnik u firmi.
S druge strane, uslugu sam formirala kroz Norma Consulting na način da pokrijem sve pravne usluge koje su potrebne jednoj firmi. Pokrivamo radne odnose, ugovore, javne nabavke i administrativne te sve ostale pravne usluge koje firmama trebaju. Pri tome smo vrlo transparentni u svom radu, dostupni te nudimo mogućnost kreiranja paketa pravnih usluga koje su potrebne klijentima u skladu sa njihovom djelatnošću. Ono što je od velikog značaja većini klijenata u ovom periodu COVID-19 jeste što je naše cjelokupno poslovanje fokusirano na online komunikaciju te je većina poslova za koje je potrebno obilaziti institucije, delegirana nama, Norma Consultingu.
Naši klijenti su nam rekli da od kada rade sa nama imaju osjećaj da imaju aktivnog partnera koji radi sve da zaštiti interese njihove kompanije, a to je upravo nešto što smo i htjeli da postignemo.
Kako se nosite s neuspjesima i što vas motivira da nastavite dalje raditi na ostvarenju ciljeva?
Uvijek me motiviše nova prepreka. Interesantno mi je kada nešto „ne može“ i kada dobijem odgovor „ne“. Neuspjeh nije ništa negativno, nego indikator da trebate još da se unaprijedite.

Najvažnija lekcija o poduzetništvu koju ste naučili dosad?
Ne možeš ništa uraditi sam. Networking, networking i samo networking. Za vrlo kratko vrijeme upoznala sam sjajne ljude i pokrenuli smo puno novih poslovnih ideja. Bitno je prepoznati prave ljude za saradnju i krenuti s njima u aktivnosti.
Koliko su, po vašem iskustvu, ljudi u BiH upoznati s #MadeinBiH etiketom i koji su još koraci potrebni za edukaciju i podizanje svijesti?
Na našem tržištu je sada veliki broj kvalitetnih domaćih proizvoda. To do nedavno nije bio slučaj i potrošači se trebaju naviknuti da ono što je nekada nije bilo moguće nabaviti u našoj zemlji, danas je moguće nabaviti i kod nas. Svijest o značaju podržavanja domaće privrede još treba da se razvije kod potrošača, a ljudi treba da nauče koliko kupovinom domaćeg tržišta podržavaju naš privredni razvoj. Pri tome, još kada se uvjere da neće izgubiti na kvaliteti ako kupe domaći proizvod, to će biti dobitna kombinacija i za proizvođače i za potrošače.
Mislim da je ključ u promociji domaćih proizvoda i definitivno trebamo mnogo više programa usmjerenih na promociju domaćih proizvoda.
Knjiga koja je na vas ostavila najviše utisaka?
Praktikum iz obligacija.
Što birate kada se želite opustiti i napuniti baterije?
Uvijek putovanje. Najviše volim da putujem sama, ali to je odavno stavljeno u drugi plan. Sada sa porodicom planiram putovanja u udaljene, manje istražene destinacije, gdje ćemo upoznati nove prijatelje i drugu kulturu. Zbog COVIDA-19 to je stavljeno u drugi plan, ali jedva čekam put u nove pustolovine.
Ovaj naš intervju rezultat je projekta koji realiziramo u suradnji s dm drogerie markt i Fondacija 787. Jeste li kroz njega za svoj brend osjetili benefite i ako da, koje?
Ovo je jedan fantastičan projekt koji je omogućio vidljivost malih biznisa i povezivanje sa bitnim akterima na tržištu. Zahvaljujući njemu, upoznala sam sjajne poduzetnice sa kojima sa razvila odličnu saradnju i razmijenila dobru poslovnu praksu koja nam je svima bila od velikog značaja.
Što biste preporučili BONJOUR.čitateljicama kojima nedostaje hrabrosti da započnu svoju kreativnu priču?
Šta imaš da izgubiš ako probaš? Samo malo slobodnog vremena! Obavezno prije nego krenete sa registracijom firme, testirajte svoju ideju, ali nikad sa prijateljima (jer će oni da vole vaš proizvod kao što vole i vas) već sa stvarnim klijentima. Ako ne želite da date otkaz na poslu, uvijek se možete registrovati na dopunsku ili dodatnu djelatnost i raditi uz svoj posao. Treba malo vremena, ali prednosti je puno.
I ne vjerujte onima koji kažu da to ne može, oni ne mogu znati šta je u vašoj glavi i kako vi zamišljate svoj proizvod ili uslugu i način poslovanja. I ne treba odustajati. Možda vaša prva ideja i ne bude dobra, ali treba stalno pokušavati dok nešto ne uspije. Nama se često plasiraju priče o uspjehu preko noći. I naravno da ima i toga, ali u vrlo malom broju slučajeva. Iza većine nas je puno rada i odricanja. Vjerujte sebi i kada niko u vas ne vjeruje. Okružite se ljudima koji su u istoj poziciji kao vi i gurajte jedni druge. Uspjeh tada ne može izostati.
***
Razgovarala: Dijana Ćavar
Foto: Marko Jovančić za BONJOUR.ba
TEKST: Bonjour.ba
U rezidenciji britanskog ambasadora u Sarajevu predstavljen je početak implementacije projekata koji kroz partnerstva sa UK stručnjacima unapređuju razvoj domaćih kreativnih industrija.
U rezidenciji britanskog ambasadora Juliana Reillyja obilježen je početak implementacije novih projekata podržanih kroz WB-UK Creative Skills Development Fund, inicijativu British Council usmjerenu na jačanje kreativnih industrija i profesionalnih vještina mladih.
Fond predstavlja dio šireg programa kreativne ekonomije British Council, zamišljenog da kroz saradnju s lokalnim institucijama, kreativnim organizacijama i britanskim partnerima ojača kapacitete sektora, podstakne zapošljavanje i omogući pristup savremenim metodologijama rada.
Kako je najavljeno na nedavnom sastanku ministara vanjskih poslova u Belfastu, u prvoj fazi biće podržano deset projekata iz šest zemalja. Među njima su i dva iz Bosne i Hercegovine, projekti Sarajevo Film Festivala i Udruženja „Tuzla Live“.
Sarajevo Film Festival: unapređenje profesionalnih programa i razvoj talenata
Projekat Sarajevo Film Festivala realizira se u partnerstvu s britanskom konsultantskom kućom Olsberg SPI. Fokus je na izradi sveobuhvatne studije koja će analizirati postojeće programe obuke, poput CineLink Industry Days, te mapirati nedostatke i potrebe domaće filmske industrije.
Cilj studije jeste razvoj preporuka koje će ojačati ulogu Sarajevo Film Festivala kao regionalnog centra za stručno usavršavanje mladih autora i filmskih profesionalaca.
Direktor Sarajevo Film Festivala, Jovan Marjanović, istakao je da je ključni cilj projekta „da talenti iz BiH imaju znanje, vještine i podršku koja ih povezuje s evropskim i globalnim tržištem te da im se pruži razlog da stvaraju i grade karijeru ovdje“.
„Tuzla Live“: prenos znanja iz savremene muzičke industrije
Drugi podržani projekat je inicijativa Udruženja „Tuzla Live“, koja se realizira u saradnji s britanskim WaterBear College of Music. Projekat se fokusira na prijenos znanja, najboljih praksi i edukativnih metoda iz modernog muzičkog tržišta, s posebnim naglaskom na razvoj mladih talenata.
Nakon uspjeha programa „Tuzla Rock School“, koji je u prethodnih 18 mjeseci obučio više od 150 mladih muzičara, novi grant omogućit će dodatno jačanje infrastrukture, nabavku opreme, radne posjete i digitalne edukativne alate.

Podrška različitim kreativnim sektorima
Odabrani projekti obuhvataju oblasti vizuelnih efekata, muzike, dizajna, razvoja video-igara, kustoskih praksi i imerzivnog pripovijedanja. Zajednički cilj im je pružanje savremenih znanja mladim profesionalcima i snažnije povezivanje obrazovnih institucija i tržišta rada.
Direktorica British Councila za regiju, Clare Sears, naglasila je važnost ulaganja u kreativni sektor:
„Ovi grantovi ulaganje su u transformativnu moć kreativnosti. Kroz saradnju obrazovanja, industrije i inovacija, osnažujemo mlade profesionalce da stvaraju održiviju budućnost.“
Širi kontekst programa British Councila
Fond je pokrenut nakon Ministarskog foruma o kreativnoj ekonomiji održanog u Kotoru u maju 2025. godine, u okviru Berlinskog procesa.
Program kreativne ekonomije British Councila globalna je inicijativa koja podržava industrije kulture i kreativnosti kroz istraživanje, politike, zagovaranje i jačanje kapaciteta.
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!