TEKST: Bonjour.ba

DATUM OBJAVE: 17.2.2021.

#FEELGOODmajica je netom nakon predstavljanja pokrenula lavinu pozitivnih komentara i vibe zbog kojeg su mnoge dame rado nosile i poklanjale ovu majicu od čije je prodaje donirano 2KM za projekt #poduzetne ZAJEDNO koji potpisuje domaća neprofitna organizacija, Fondacija 787.

Majicu koju je osmislilo BONJOUR.uredništvo u suradnji s dm drogerie markt pokrenula je trend dodatne promocije ženskog poduzetništva, #MadeinBiH etiketa, ali i svih sjajnih dama koje iz dana u dan na jedinstven i unikatan način odgovaraju na izazove svakodnevnice.

Aida Kosović također je predvodnica trendova u domeni svog poslovanja, budući da je pokrenula online pravnu kancelariju Norma Consulting te klijentima ponudila brojne usluge, koje su, posebice u ovom periodu kada većinu obveza i zadataka obavljamo online, značajno uštedile njihovu energiju i resurse. S Aidom smo razgovarali o ideji koja se krije iza cijele priče, izazovima s kojima se susrela, naslovima koji ju inspiriraju, kao i koji bi savjet dala BONJOUR.čitateljicama. 

***

Kada ste započeli svoj brend i koji je najveći poslovni izazov s kojim ste se susreli na početku?

Na samom početku je najveći izazov ostati istrajan svojoj krajnjoj ideji, a pri tome biti inovativan i originalan. Ima toliko elemenata koje trebate uraditi prije nego se registrujete i pokrenete posao. Željela sam testirati svoju ideju i vidjeti kako će tržište na nju reagovati. Zatim trebalo je pripremiti  radne materijale, web stranicu, promociju...

Trebate toliko stvari naučiti prije nego krenete u cijeli proces. A sve to iziskuje mnogo vremena i posvećenosti. Pri tome, tu je čitava procedura oko pokretanja firme. S jedne strane, pravna procedura mi naravno nije predstavljala problem, ali kada su krenuli svi zahtjevi koji podrazumijevaju poslovnu stranu, taj dio je bio vrlo zanimljiv i izazovan. Ali sve se to brzo nauči i vaš tim se brzo uhoda, ali su svakako postojali početnički izazovi.

Kako biste opisali svoj brend u 3 riječi?

Za odgovor na ovo pitanje sam tražila pomoć mojih klijenata. Jedno je ono što vi mislite da vaš brend predstavlja, a potpuno drugo ono kako vas oni percipiraju. Oni su rekli za Norma Consulting da nas karakteriše: profesionalnost, pouzdanost i pristupačnost i ja sam potpuno zadovoljna njihovim odgovorom.

Koji su proizvodi/usluge dostupne u sklopu vašeg brenda?

Norma Consulting pruža uslugu online pravne kancelarije za firme koje nemaju zaposlenog pravnika. Male i srednje firme često nemaju tako veliki obim pravnog posla koji bi opravdao zapošljavanje pravnika. Samim tim naša usluga je fokusirana na pripremu dokumentacije i akata u okviru radnog prava, izrade ugovora, tenderske dokumentacije, kao i prijava na tender te potpune administrativne podrške. Na našu uslugu se možete pretplatiti mjesečno u formi paketa.

Ali, ukoliko je vaš posao karakterističan na način da vam recimo treba s vremena na vrijeme pomoć iz oblasti radnog prava ili imate stalno ugovore koje sklapate sa svojim klijentima, onda formiramo paket usluga u skladu s vašim potrebama i radimo s vama u cilju pružanja potpune podrške i zaštite vaših interesa. Često nas klijenti angažuju kako bi uradili ili riješili jednu pravnu nedoumicu za njih i to je sasvim uredu, jer svako ima različite potrebe. Svakako više informacija možete pronaći na norma.ba.

Kako izgleda jedan vaš radni dan? 

Moj radni dan je prilično haotičan! Jutro je rezervisano za čitanje mailova i pripremanje za radne obaveze. Nakon toga su sastanci sa poslovnim partnerima, a onda krećem u izradu dokumenata za klijente. Obično u kasnim poslijepodnevnim satima na red dolazi i edukacija. Kada dolazite iz pravnog svijeta u poslovni svijet i to na način da ste vi glavni akter, vidite da toliko stvari ne znate o svijetu biznisa i da trebate da ih naučite. 

Barem tri sata sedmično, nakon posla, provedem na seminarima vezanim za upravljanje biznisom ili konsultacije sa kolegama o literaturi (i iščitavanju iste) koja bi mi mogla pomoći da poboljšam svoj posao. Na sreću, danas postoji veliki broj online kurseva na ovu temu, kao i webinara i maksimalno koristim tu mogućnost da se unaprijedim. Nakon toga obično završavam posao koji nisam stigla u toku dana, a to zna biti do kasno u noć. 
Kao što vidite, vrlo malo vremena ostaje za privatni život, ali ništa ne bih mijenjala u svom izboru.

Što je ono što vaš brend čini posebnim na domaćem tržištu?

Cilj mi je bio ponuditi jedan potpuno novi koncept rada pravne kancelarije. S jedne strane imate veliki broj računovodstvenih kancelarija koje pokrivaju finansijski dio posla firme, ali na našem tržište još uvijek nije razvijena usluga eksterne pravne kancelarije firmama bez zaposlenog pravnika. S jedne strane, mnogo firmi se obrati za pomoć advokatima, ali advokati su parničari i često se ne bave svim poslovima koje radi pravnik u firmi. 
S druge strane, uslugu sam formirala kroz Norma Consulting na način da pokrijem sve pravne usluge koje su potrebne jednoj firmi. Pokrivamo radne odnose, ugovore, javne nabavke i administrativne te sve ostale pravne usluge koje firmama trebaju. Pri tome smo vrlo transparentni u svom radu, dostupni te nudimo mogućnost kreiranja paketa pravnih usluga koje su potrebne klijentima u skladu sa njihovom djelatnošću. Ono što je od velikog značaja većini klijenata u ovom periodu COVID-19 jeste što je naše cjelokupno poslovanje fokusirano na online komunikaciju te je većina poslova za koje je potrebno obilaziti institucije, delegirana nama, Norma Consultingu. 
Naši klijenti su nam rekli da od kada rade sa nama imaju osjećaj da imaju aktivnog partnera koji radi sve da zaštiti interese njihove kompanije, a to je upravo nešto što smo i htjeli da postignemo.

Kako se nosite s neuspjesima i što vas motivira da nastavite dalje raditi na ostvarenju ciljeva?

Uvijek me motiviše nova prepreka. Interesantno mi je kada nešto „ne može“ i kada dobijem odgovor „ne“. Neuspjeh nije ništa negativno, nego indikator da trebate još da se unaprijedite. 

Najvažnija lekcija o poduzetništvu koju ste naučili dosad?

Ne možeš ništa uraditi sam. Networking, networking i samo networking. Za vrlo kratko vrijeme upoznala sam sjajne ljude i pokrenuli smo puno novih poslovnih ideja. Bitno je prepoznati prave ljude za saradnju i krenuti s njima u aktivnosti.  

Koliko su, po vašem iskustvu, ljudi u BiH upoznati s #MadeinBiH etiketom i koji su još koraci potrebni za edukaciju i podizanje svijesti?

Na našem tržištu je sada veliki broj kvalitetnih domaćih proizvoda. To do nedavno nije bio slučaj i potrošači se trebaju naviknuti da ono što je nekada nije bilo moguće nabaviti u našoj zemlji, danas je moguće nabaviti i kod nas. Svijest o značaju podržavanja domaće privrede još treba da se razvije kod potrošača, a ljudi treba da nauče koliko kupovinom domaćeg tržišta podržavaju naš privredni razvoj. Pri tome, još kada se uvjere da neće izgubiti na kvaliteti ako kupe domaći proizvod, to će biti dobitna kombinacija i za proizvođače i za potrošače.
Mislim da je ključ u promociji domaćih proizvoda i definitivno trebamo mnogo više programa usmjerenih na promociju domaćih proizvoda.

Knjiga koja je na vas ostavila najviše utisaka?

Praktikum iz obligacija.

Što birate kada se želite opustiti i napuniti baterije?

Uvijek putovanje. Najviše volim da putujem sama, ali to je odavno stavljeno u drugi plan. Sada sa porodicom planiram putovanja u udaljene, manje istražene destinacije, gdje ćemo upoznati nove prijatelje i drugu kulturu. Zbog COVIDA-19 to je stavljeno u drugi plan, ali jedva čekam put u nove pustolovine. 

Ovaj naš intervju rezultat je projekta koji realiziramo u suradnji s dm drogerie markt i Fondacija 787. Jeste li kroz njega za svoj brend osjetili benefite i ako da, koje?

Ovo je jedan fantastičan projekt koji je omogućio vidljivost malih biznisa i povezivanje sa bitnim akterima na tržištu. Zahvaljujući njemu, upoznala sam sjajne poduzetnice sa kojima sa razvila odličnu saradnju i razmijenila dobru poslovnu praksu koja nam je svima bila od velikog značaja. 

Što biste preporučili BONJOUR.čitateljicama kojima nedostaje hrabrosti da započnu svoju kreativnu priču?

Šta imaš da izgubiš ako probaš? Samo malo slobodnog vremena! Obavezno prije nego krenete sa registracijom firme, testirajte svoju ideju, ali nikad sa prijateljima (jer će oni da vole vaš proizvod kao što vole i vas) već sa stvarnim klijentima. Ako ne želite da date otkaz na poslu, uvijek se možete registrovati na dopunsku ili dodatnu djelatnost i raditi uz svoj posao. Treba malo vremena, ali prednosti je puno.

I ne vjerujte onima koji kažu da to ne može, oni ne mogu znati šta je u vašoj glavi i kako vi zamišljate svoj proizvod ili uslugu i način poslovanja. I ne treba odustajati. Možda vaša prva ideja i ne bude dobra, ali treba stalno pokušavati dok nešto ne uspije. Nama se često plasiraju priče o uspjehu preko noći. I naravno da ima i toga, ali u vrlo malom broju slučajeva. Iza većine nas je puno rada i odricanja. Vjerujte sebi i kada niko u vas ne vjeruje. Okružite se ljudima koji su u istoj poziciji kao vi i gurajte jedni druge. Uspjeh tada ne može izostati.
 

***

Razgovarala: Dijana Ćavar
Foto: Marko Jovančić za BONJOUR.ba


Bonjour

Raditi s ljudima je najteži posao. Evo kako ga ona vodi sa 300 njih, svaki dan!

TEKST: Bonjour.ba

Raditi s ljudima je najteži posao. Evo kako ga ona vodi sa 300 njih, svaki dan! Raditi s ljudima je najteži posao. Evo kako ga ona vodi sa 300 njih, svaki dan!

Postoje trenuci kada prisustvo žene u liderskoj ulozi nije samo odgovor na sistemsku promjenu nego osjećaj sigurnosti, jasnoće i smisla u prostoru u kojem se donose odluke. Ti trenuci nemaju efekt eksplozije.

Više nalikuju tihoj snazi kada neko zna da sluša, da osjeti dinamiku tima, da pogleda ispod površine brojki i kreira okruženje u kojem ljudi ne ostaju jer moraju, već jer žele.

 

aida_mušić_asa_banka_bonjour_ba_2
 

U okviru kampanje ASA Banke kojom otvaramo prostor za stvarne priče žena koje oblikuju bankarski sektor, razgovarali smo s Aidom Mušić, lidericom koja vodi tim od preko 300 ljudi i 61 poslovnicu

 

asa-banka-aida-music_7_bonjour_ba

Aida Mušić, Direktorica Sektora za poslovanje sa fizičkim licima i poduzetnicima u ASA Banci

 

5 pravila tima koji „diše zajedno“


Njen pristup poslu i ljudima ruši predrasude o bankarstvu, ali i podsjeća da autoritet ne dolazi iz kontrole, već iz povjerenja.

 

Lojalnost nije ostajanje. Lojalnost je trud dok si tu.


Šta znači lojalnost tima u današnjem poslovnom okruženju?

Za Aidu Mušić, lojalnost nije pitanje dužine staža, već prisutnosti i truda koji pojedinac ulaže dok je dio tima. “Smatram da lojalnost tima ne znači ostati, znači biti najbolji dok si u timu”, ističe Aida i dodaje da je zadatak lidera da stvori okruženje u kojem ljudi ostaju ne zato što moraju, nego zato što to žele.

 

asa-banka-aida-music_5_bonjour_ba

asa-banka-aida-music_4_bonjour_ba
 

Dobar tim “diše” kad se ljudi ne boje misliti drugačije


300 ljudi i 61 poslovnica. Kako znate da sistem “diše kako treba”?


U velikim sistemima poput ASA Banke nije moguće biti svuda prisutan. Aida naglašava: “Ja se oslanjam na ljude. Ako su ljudi slobodni, dolaze sa problemima i sa idejama i onda znam da dišemo zajedno.”

Osim formalnih kontrola, izvještaja i analiza zadovoljstva klijenata, Aida osluškuje ono između redova: raspoloženje i energiju svojih kolega.

 

asa-banka-aida-music_1_bonjour_ba

asa-banka-aida-music_2_bonjour_ba
 

Odlučnost lidera ne isključuje tim, nego ga osnažuje


Kada lider treba prestati slušati tim i donijeti odluku sam?

U izazovnim trenucima, kada mišljenja unutar tima ostaju podijeljena, lider mora preuzeti odgovornost.

„Dešavaju se i takve situacije kada se mora presjeći i donijeti odluka“, kaže Aida, naglašavajući da se ni tada tim ne isključuje. „Bitno je da lider stoji iza te odluke. Isto tako je bitno da se odluke donose na osnovu prethodnih iskustava zajednički sa timom.“
 

aida_mušić_asa_banka_bonjour_ba
 

U bankarstvu je brzina precijenjena. Strpljenje je ono što gradi povjerenje


Šta najčešće govorite mladim kolegama, ali Vas ipak ne poslušaju?


Entuzijazam mladih kolega Aida vidi kao snagu, ali ih uči da uspjeh u bankarstvu ne dolazi preko noći. „Mladi ljudi žele brzo napredovanje, žele sve jako, jako brzo“, objašnjava Aida. 

 

asa-banka-aida-music_6_bonjour_ba
 

Kako kaže, bankarstvo se ipak gradi drugačije: „To je profesija u kojoj je zaista bitno strpljenje. Bankarstvo se gradi kroz iskustvo, kroz pouzdanost, kroz istrajnost.“ I dok priznaje da često ne poslušaju odmah, poručuje im: „Moraju osjetiti teren, naučiti procedure, sisteme i najvažnije… razumjeti klijenta.“

 

Bankarstvo su ljudi, ne brojke

 

Koja je najveća zabluda koju ljudi imaju o bankama?

Aida smatra da je pogrešno misliti kako banke funkcionišu isključivo po principu profita. „Mislim da je najveća zabluda o ljudima u bankama upravo da se sve gleda kroz profit, ali ustvari to su ljudi.“ U svom dugogodišnjem radu, svjedočila je mnogim važnim životnim trenucima svojih klijenata. „Bitno je da klijent osjeti da nije sam, da ima neko ko ga vodi kroz taj proces.“ Upravo u toj relaciji – klijent i savjetnik – krije se pravi smisao bankarstva koje ona živi.

 

asa-banka-aida-music_9_bonjour_ba
 

U njenom pristupu nema mjesta za pretvaranje da emocije nisu važne, da brojke govore sve ili da je dovoljno biti prisutan samo na papiru. Upravo suprotno, prisutnost, slušanje, empatija i odgovornost čine temelj njenog vođenja.

U vremenu u kojem se često traže brzi rezultati, Aida nas podsjeća da istinske promjene dolaze iznutra – iz povjerenja koje gradimo s ljudima s kojima radimo i za koje radimo.

Ove žene svakodnevno grade ASA Banku. Tiho, posvećeno, sa stavom koji se ne mjeri volumenom glasa, nego uticajem koji ostavljaju.

 
Ovaj sadržaj je nastao u suradnji sa ASA Bankom
 
Bonjour.ba produkcija  
Foto i video za Bonjour.ba: Marko Jovančić
 


Bonjour

Bonjour.club član!

Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled u backstage priče!