TEKST: Bonjour.ba

DATUM OBJAVE: 17.2.2021.

#FEELGOODmajica je netom nakon predstavljanja pokrenula lavinu pozitivnih komentara i vibe zbog kojeg su mnoge dame rado nosile i poklanjale ovu majicu od čije je prodaje donirano 2KM za projekt #poduzetne ZAJEDNO koji potpisuje domaća neprofitna organizacija, Fondacija 787.

Majicu koju je osmislilo BONJOUR.uredništvo u suradnji s dm drogerie markt pokrenula je trend dodatne promocije ženskog poduzetništva, #MadeinBiH etiketa, ali i svih sjajnih dama koje iz dana u dan na jedinstven i unikatan način odgovaraju na izazove svakodnevnice.

Aida Kosović također je predvodnica trendova u domeni svog poslovanja, budući da je pokrenula online pravnu kancelariju Norma Consulting te klijentima ponudila brojne usluge, koje su, posebice u ovom periodu kada većinu obveza i zadataka obavljamo online, značajno uštedile njihovu energiju i resurse. S Aidom smo razgovarali o ideji koja se krije iza cijele priče, izazovima s kojima se susrela, naslovima koji ju inspiriraju, kao i koji bi savjet dala BONJOUR.čitateljicama. 

***

Kada ste započeli svoj brend i koji je najveći poslovni izazov s kojim ste se susreli na početku?

Na samom početku je najveći izazov ostati istrajan svojoj krajnjoj ideji, a pri tome biti inovativan i originalan. Ima toliko elemenata koje trebate uraditi prije nego se registrujete i pokrenete posao. Željela sam testirati svoju ideju i vidjeti kako će tržište na nju reagovati. Zatim trebalo je pripremiti  radne materijale, web stranicu, promociju...

Trebate toliko stvari naučiti prije nego krenete u cijeli proces. A sve to iziskuje mnogo vremena i posvećenosti. Pri tome, tu je čitava procedura oko pokretanja firme. S jedne strane, pravna procedura mi naravno nije predstavljala problem, ali kada su krenuli svi zahtjevi koji podrazumijevaju poslovnu stranu, taj dio je bio vrlo zanimljiv i izazovan. Ali sve se to brzo nauči i vaš tim se brzo uhoda, ali su svakako postojali početnički izazovi.

Kako biste opisali svoj brend u 3 riječi?

Za odgovor na ovo pitanje sam tražila pomoć mojih klijenata. Jedno je ono što vi mislite da vaš brend predstavlja, a potpuno drugo ono kako vas oni percipiraju. Oni su rekli za Norma Consulting da nas karakteriše: profesionalnost, pouzdanost i pristupačnost i ja sam potpuno zadovoljna njihovim odgovorom.

Koji su proizvodi/usluge dostupne u sklopu vašeg brenda?

Norma Consulting pruža uslugu online pravne kancelarije za firme koje nemaju zaposlenog pravnika. Male i srednje firme često nemaju tako veliki obim pravnog posla koji bi opravdao zapošljavanje pravnika. Samim tim naša usluga je fokusirana na pripremu dokumentacije i akata u okviru radnog prava, izrade ugovora, tenderske dokumentacije, kao i prijava na tender te potpune administrativne podrške. Na našu uslugu se možete pretplatiti mjesečno u formi paketa.

Ali, ukoliko je vaš posao karakterističan na način da vam recimo treba s vremena na vrijeme pomoć iz oblasti radnog prava ili imate stalno ugovore koje sklapate sa svojim klijentima, onda formiramo paket usluga u skladu s vašim potrebama i radimo s vama u cilju pružanja potpune podrške i zaštite vaših interesa. Često nas klijenti angažuju kako bi uradili ili riješili jednu pravnu nedoumicu za njih i to je sasvim uredu, jer svako ima različite potrebe. Svakako više informacija možete pronaći na norma.ba.

Kako izgleda jedan vaš radni dan? 

Moj radni dan je prilično haotičan! Jutro je rezervisano za čitanje mailova i pripremanje za radne obaveze. Nakon toga su sastanci sa poslovnim partnerima, a onda krećem u izradu dokumenata za klijente. Obično u kasnim poslijepodnevnim satima na red dolazi i edukacija. Kada dolazite iz pravnog svijeta u poslovni svijet i to na način da ste vi glavni akter, vidite da toliko stvari ne znate o svijetu biznisa i da trebate da ih naučite. 

Barem tri sata sedmično, nakon posla, provedem na seminarima vezanim za upravljanje biznisom ili konsultacije sa kolegama o literaturi (i iščitavanju iste) koja bi mi mogla pomoći da poboljšam svoj posao. Na sreću, danas postoji veliki broj online kurseva na ovu temu, kao i webinara i maksimalno koristim tu mogućnost da se unaprijedim. Nakon toga obično završavam posao koji nisam stigla u toku dana, a to zna biti do kasno u noć. 
Kao što vidite, vrlo malo vremena ostaje za privatni život, ali ništa ne bih mijenjala u svom izboru.

Što je ono što vaš brend čini posebnim na domaćem tržištu?

Cilj mi je bio ponuditi jedan potpuno novi koncept rada pravne kancelarije. S jedne strane imate veliki broj računovodstvenih kancelarija koje pokrivaju finansijski dio posla firme, ali na našem tržište još uvijek nije razvijena usluga eksterne pravne kancelarije firmama bez zaposlenog pravnika. S jedne strane, mnogo firmi se obrati za pomoć advokatima, ali advokati su parničari i često se ne bave svim poslovima koje radi pravnik u firmi. 
S druge strane, uslugu sam formirala kroz Norma Consulting na način da pokrijem sve pravne usluge koje su potrebne jednoj firmi. Pokrivamo radne odnose, ugovore, javne nabavke i administrativne te sve ostale pravne usluge koje firmama trebaju. Pri tome smo vrlo transparentni u svom radu, dostupni te nudimo mogućnost kreiranja paketa pravnih usluga koje su potrebne klijentima u skladu sa njihovom djelatnošću. Ono što je od velikog značaja većini klijenata u ovom periodu COVID-19 jeste što je naše cjelokupno poslovanje fokusirano na online komunikaciju te je većina poslova za koje je potrebno obilaziti institucije, delegirana nama, Norma Consultingu. 
Naši klijenti su nam rekli da od kada rade sa nama imaju osjećaj da imaju aktivnog partnera koji radi sve da zaštiti interese njihove kompanije, a to je upravo nešto što smo i htjeli da postignemo.

Kako se nosite s neuspjesima i što vas motivira da nastavite dalje raditi na ostvarenju ciljeva?

Uvijek me motiviše nova prepreka. Interesantno mi je kada nešto „ne može“ i kada dobijem odgovor „ne“. Neuspjeh nije ništa negativno, nego indikator da trebate još da se unaprijedite. 

Najvažnija lekcija o poduzetništvu koju ste naučili dosad?

Ne možeš ništa uraditi sam. Networking, networking i samo networking. Za vrlo kratko vrijeme upoznala sam sjajne ljude i pokrenuli smo puno novih poslovnih ideja. Bitno je prepoznati prave ljude za saradnju i krenuti s njima u aktivnosti.  

Koliko su, po vašem iskustvu, ljudi u BiH upoznati s #MadeinBiH etiketom i koji su još koraci potrebni za edukaciju i podizanje svijesti?

Na našem tržištu je sada veliki broj kvalitetnih domaćih proizvoda. To do nedavno nije bio slučaj i potrošači se trebaju naviknuti da ono što je nekada nije bilo moguće nabaviti u našoj zemlji, danas je moguće nabaviti i kod nas. Svijest o značaju podržavanja domaće privrede još treba da se razvije kod potrošača, a ljudi treba da nauče koliko kupovinom domaćeg tržišta podržavaju naš privredni razvoj. Pri tome, još kada se uvjere da neće izgubiti na kvaliteti ako kupe domaći proizvod, to će biti dobitna kombinacija i za proizvođače i za potrošače.
Mislim da je ključ u promociji domaćih proizvoda i definitivno trebamo mnogo više programa usmjerenih na promociju domaćih proizvoda.

Knjiga koja je na vas ostavila najviše utisaka?

Praktikum iz obligacija.

Što birate kada se želite opustiti i napuniti baterije?

Uvijek putovanje. Najviše volim da putujem sama, ali to je odavno stavljeno u drugi plan. Sada sa porodicom planiram putovanja u udaljene, manje istražene destinacije, gdje ćemo upoznati nove prijatelje i drugu kulturu. Zbog COVIDA-19 to je stavljeno u drugi plan, ali jedva čekam put u nove pustolovine. 

Ovaj naš intervju rezultat je projekta koji realiziramo u suradnji s dm drogerie markt i Fondacija 787. Jeste li kroz njega za svoj brend osjetili benefite i ako da, koje?

Ovo je jedan fantastičan projekt koji je omogućio vidljivost malih biznisa i povezivanje sa bitnim akterima na tržištu. Zahvaljujući njemu, upoznala sam sjajne poduzetnice sa kojima sa razvila odličnu saradnju i razmijenila dobru poslovnu praksu koja nam je svima bila od velikog značaja. 

Što biste preporučili BONJOUR.čitateljicama kojima nedostaje hrabrosti da započnu svoju kreativnu priču?

Šta imaš da izgubiš ako probaš? Samo malo slobodnog vremena! Obavezno prije nego krenete sa registracijom firme, testirajte svoju ideju, ali nikad sa prijateljima (jer će oni da vole vaš proizvod kao što vole i vas) već sa stvarnim klijentima. Ako ne želite da date otkaz na poslu, uvijek se možete registrovati na dopunsku ili dodatnu djelatnost i raditi uz svoj posao. Treba malo vremena, ali prednosti je puno.

I ne vjerujte onima koji kažu da to ne može, oni ne mogu znati šta je u vašoj glavi i kako vi zamišljate svoj proizvod ili uslugu i način poslovanja. I ne treba odustajati. Možda vaša prva ideja i ne bude dobra, ali treba stalno pokušavati dok nešto ne uspije. Nama se često plasiraju priče o uspjehu preko noći. I naravno da ima i toga, ali u vrlo malom broju slučajeva. Iza većine nas je puno rada i odricanja. Vjerujte sebi i kada niko u vas ne vjeruje. Okružite se ljudima koji su u istoj poziciji kao vi i gurajte jedni druge. Uspjeh tada ne može izostati.
 

***

Razgovarala: Dijana Ćavar
Foto: Marko Jovančić za BONJOUR.ba


Bonjour

Žene koje ne čekaju prilike, već ih stvaraju: Završena Woman.Comm konferencija

TEKST: Bonjour.ba - PR

Žene koje ne čekaju prilike, već ih stvaraju: Završena Woman.Comm konferencija Žene koje ne čekaju prilike, već ih stvaraju: Završena Woman.Comm konferencija

Završena je četvrta Woman.Comm konferencija, koja je i ove jeseni okupila stručnjakinje iz komunikacijske industrije regiona.

Tokom dva dana konferencije čule su se brojne inspirativne priče žena koje su otvoreno podijelile iskustva, uspjehe, ali i izazove koje nosi rad u dinamičnoj industriji komunikacija, te se pričalo i o stanju u industriji, novitetima i napretku. 


woman_comm5bonjour_ba

Konferencija je završena uz snažnu poruku da su izdržljivost, odvažnost i vjera u vlastite mogućnosti ono što žene svakodnevno izdiže iznad „staklenog stropa“. 

 

„Da bismo bili iznad staklenog stropa, potrebno je da budemo izdržljive, odvažne, ali i da ne slušamo kada nam kažu da ne možemo“, poručila je Ljiljana Vasić, regionalna market export menadžerka kompanije Bambi. 


woman_comm15bonjour_ba

Jadranka Penava, direktorica MeggleBH, dodala je da su „žene bolje jer su snalažljivije, glasne, bučne i moćne. Riječi mogu, znam i hoću guraju nas naprijed.“

 

Belma Hadžiomerović, doktorica ekonomskih nauka i osnivačica Bstorm Consultinga, istakla je da liderstvo počinje iznutra: „Ne čekajmo savršene okolnosti, jer one rijetko dolaze. Promjena počinje onog trenutka kada preuzmemo odgovornost i odlučimo djelovati.“



woman_comm8bonjour_ba

Komunikacijska industrija regije: slični izazovi, različiti pristupi

 

Drugi dan konferencije donio je pregled tržišta Hrvatske, Slovenije, Srbije i BiH, uz zaključak da region odlikuje snažna kreativnost, rast i želja za profesionalizacijom.


woman_comm9bonjour_ba
 

U Hrvatskoj, članice HURA-e u 2024. ostvarile su gotovo 400 miliona eura prihoda, a očekuje se rast od 12% u 2025. godini. Kampanje s manjim budžetima sve češće osvajaju međunarodna priznanja, dok projekti poput Dana komunikacija i IAB Discovery edukacija dodatno jačaju industriju.

 

U Bosni i Hercegovini, komunikacijska industrija pokazuje stabilan rast uprkos izazovima poput odliva kadrova, ograničenih budžeta i nedostatka sistemskog mjerenja medija. 


woman_comm12bonjour_ba

Među događajima koji oblikuju tržište istaknuti su: Sarajevo Film Festival, No Limit Festival, Branding konferencija, Advertissimo i Woman.Comm, uz potrebu za snažnijim udruženjem koje bi okupilo agencijski sektor.

 

Slovenija, kako je istakao Tine Lugarič, suosnivač kreativnog studija Trampolin, bilježi stabilan rast i prelazak na digitalno oglašavanje, koje sada čini više od 50% ukupnih budžeta. 

To sve ukazije na zrelost tržišta, ali i na promjene u ponašanju oglašivača prema većoj mjerljivosti, efikasnosti, ciljanju i optimizaciji kampanja. Oni su taj trend iskoristili na najbolji način, i u kombinaciji sa njihovim receprtom za uspjeh postižu odlične rezultate. 


woman_comm13bonjour_ba


 

„Naš recept je jednostavan, ne izlazimo na pičeve, ideje ne dajemo besplatno. Povjerenje i poštovanje su srce svakog odnosa, a bez njih dobre stvari se ne dešavaju“, rekao je Lugarič.

Nove teme: Krize, AI i event marketing

 

Paneli i predavanja donijeli su i pregled ključnih tema koje oblikuju budućnost industrije. Katja Fašink je kroz praktične primjere predstavila kako pravovremeno i strateški razmišljanje u kriznim situacijama može spasiti reputaciju brenda, uz upozorenje da su „kompanije sve izloženije hakerskim napadima i reputacijskim rizicima“. 


woman_comm11bonjour_ba

S druge strane Krešimir Macan je objasio koliko je bitan politički PR, kako može uticati na percepciju posmatrača i kako lako negativac može postati pozitivan lik.


woman_comm1bonjour_ba

Amra Jusović Alihodžić, creative Project Manager u agenciji McCann Sarajevo, provela nam je kroz panel koji je govorio o značaju event marketinga,  sa svojim sagovorinicima je došla do zaključka da „događaji nisu samo iluzija vrijednosti, već iskustva koja mijenjaju ljude, zajednice i tržište“.

 

O budućnosti komunikacija kroz prizmu umjetne inteligencije govorio je Borislav Miljanović, CEO Represent System poručivši da je „Umjetna inteligencija već sada dio našeg svakodnevnog života, i neće otići. Na nama je da naučimo kako da je koristimo da mi upravljamo njome, a ne on nama. Dokle god je tretiramo kao alat koji nam pomaže da živimo i radimo bolje, ona je naš saveznik.“


woman_comm6bonjour_ba

Zajedništvo i razmjena znanja – najveći kapital Woman.Comm zajednice

 

Tine Lugarič je dao odličan zaključak da događaji poput Woman.Comm konferencije imaju neprocjenjivu vrijednost jer povezuju ljude, stvaraju nova poznanstva i omogućavaju da se ekspertize i znanja dijele i nakon konferencije.

„To je najveći kapital koji imamo, da se upoznajemo, razmjenjujemo iskustva i ostajemo u kontaktu. Na taj način rastemo i kao pojedinci i kao industrija“, rekao je.


woman_comm10bonjour_ba


 

Ovogodišnja Woman.Comm konferencija još jednom je potvrdila da je snaga komunikacija u znanju, solidarnosti i autentičnosti  i da žene u industriji ne samo da prate trendove, već ih često i postavljaju.

 

Foto: PR


Bonjour

Bonjour.club član!

Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!