TEKST: Bonjour.ba
DATUM OBJAVE: 11.6.2012.
Upoznajte fantastični tim nagrađivanih bh. dizajnera She:you je bh. brand iza kojega stoje Adisa, Naida, Neira i Ismet. Kreativni team koji nam svaki put predstavljanjem nove ideje i novog proizvoda stavi ponosni osmijeh na lice. Razgovarali smo sa ženskim dijelom tima, a kako biste ih mogli pratiti kroz odgovore, u nastavku ih upoznajte i saznajte tko se čime bavi u ovoj maloj krea
Adisa Vatreš: Diplomirani produkt dizajner, trenutno pohađa postdiplomski studij na unikatnom dizajnu na ALU Sarajevo. Radi kao kostimograf, scenograf, lutkar i animator. Produkt dizajner koji se bavi i dizajnom odjeće i modnih dodataka.
Naida Begović: Produkt dizajner, kostimograf, scenograf i lutkar. Radi video i animacije. U okviru she:you radi produkt dizajn, te dizajn odjeće i modne dodatke.
Neira Sinanbašić: Trenutno 5. god. na Odsjeku za produkt dizajn. Bavi se dizajnom upotrebnih predmeta i odjeće, te modnih dodataka.
Ismet Lisica: Produkt dizajner, bavi se dizajnom upotrebnih predmeta, te grafičkim i web dizajnom.
S lijeva na desno: Adisa Vatreš, Naida Begović i Neira Sinanbašić
She:you je u zadnjih par mjeseci ime itekako spominjano u modnim krugovima BiH, a posebno zahvaljujući nagradama koje ste osvojili . Čemu pripisujete takvu eksploziju priznanja?
ADISA: Iako je pitanje fokusirano na modu, she:you prvenstveno čine produkt dizajneri koji su nagrađivani kako u oblasti industrijskog dizajna, tako i u oblasti teatra i lutkarstva. Trenutno je she:you veoma aktivan na terenu modnog dizajna, a jedan od razloga jesu mnogi projekti u sklopu Modiko udruženja. Mislim da je reakcija okoline prirodan tijek događaja na energiju, ljubav i posvećenost koju ulažemo u svaki svoj projekt.
NAIDA: Desilo se to da smo sve tri u otprilike isto vrijeme priveli kraju svoje školovanje, a uz završetak akademije dolazi i to da smo naučili realizirati svoje ideje onako kako smo zamislili, dovoljno smo zreli da znamo što želimo od projekata, a još uvijek mladi dizajneri i puni ideja koje ne sputavamo. Vjerujem da će se naš stil i način razmišljanja promijeniti i postati zreliji kada počnemo raditi ciljano prema zahtjevima tržišta i realnih konzumenata, ali u ovom momentu je naša energija svježa i nova i vjerujem da smo zato prepoznati kao kvaliteta.
NEIRA: Priznanja se mogu pripisati našem radu i predanosti projektima. Naravno i sreća ima svoj udio u svemu tome.
Da budemo malo detaljniji, radi se o nagradi Golden Bra na festivalu Magdalena, koju je Adisa osvojila na polju produkt dizajna za svoju she:bag:you torbu, zatim nagradu iz Srbije s begoradskog Miksera u kategorijama „Gost Project“ i „Young Balkan Designers“ donosI Neira za projekt „feelCover“ i Naida za projekt „Kantazija“. Možemo li zamoliti svaku od vas da nam kaže par riječi o kakvom se proizvodu radi te što vjerujete da je bilo presudno da baš vi dobijete tu nagradu?
ADISA: „Golden Bra for best design“ je nagrada koja uključuje sve učesnike Magdalene, tako da je projekat „she:bag:you“ odabran za najbolji u konkurenciji od 400 radova svih kategorija. Na festival Magdalena sam aplicirala s konceptualnim dijelom ovog projekta, a čine ga modeli torbi načinjeni od kozje kože. Zahvaljujući formi koja je građena po sistemu mijeha, tijelo torbe se širi i skuplja. Kombinacija materijala i forme stvara pritisak zraka, tj. „disanje“ objekta koje sam naglasila zvukom. Jedan model na svom tijelu ima instaliran pisak iz dječje igračke, drugi činele, a u treći sam ugradila slušalice i mp3 player sa snimljenim zvukovima iz torbe - kada ovaj model stavimo na glavu, možemo čuti kako zvuči život unutar tog prostora. Pretpostavljam da je zanimljiva forma i višedimenzionalnost jednog svakodnevnog objekta poput torbe bila presudna da se baš ovaj projekt istakne.
NAIDA: Kantazija je stolica napravljena do limene kante. Kanta je dobila postolje na točkove te poklopac i tako postala funkcionalna stolica, a istovremeno kanta se može odvojiti i koristiti - time joj arhetipska funkcija nije pokvarena nego unaprjeđena. U isti moment, taj proizvod nam je poznat i nov, te poziva da na drugačiji način posmatramo predmete oko sebe i recikliramo ih dajući im nove funkcije. Sa obzirom da je tema ovogodišnjeg Miksera bila vezana za iskoristivost postojećih resursa, vjerujem da je zbog toga projekt prošao u Ghost projektu (gdje je nagrada proizvodnja prototipa pod novom markom - Mikser dizajn) i u Young Balkan designers, što znači da je to jedan od 9 projekata koji će ići na svjetsku turneju po festivalima i sajmovima dizajna.
NEIRA: Projekt feelCover je već popraćen od strane MODAMO.info, ali evo ponovo ću objasniti o čemu se radi. Naime, dizajnirala sam presvlaku za školsku stolicu - čestu u školama regije, kojoj sam promijenila izgled, učinila je udobnijom i toplijom. Ono što je bilo presudno da baš taj rad bude jedan od 5 pobjednika, po mom mišljenju, je to što sam projektom točno odgovorila na ovogodišnju temu Mikser festivala/Ghost Project-a. Tema je bila recesija i iskoristivost resursa te ekonomičnost proizvodnje.
Koliko vam ova priznanja znače za daljnji rad i kakve uopće planove ima svaka od vas za gore spomenute proizvode?
ADISA: Ovakve vrste priznanja učvršćuju samopouzdanje i povjerenje u naš posao. Projekt she:bag:you veoma sretno živi već godinu dana kako u rukama mnogih ljudi, tako i na raznim izložbama i sajmovima. Nakon izložbe na festivalu Mikser, 15.6. putuje u Zagreb na danD, a zatim 22.6.2012. moći ćete ih vidjeti u PublicRoom, Evergreen galeriji u Sarajevu. Prodajno mjesto na kojem ih možete naći je Showroom Modiko.
NAIDA: Ova nagrada mi je dala mnogo nade da će industrijski dizajn u regiji, a pogotovo u Bosni i Hercegovini otvoriti prostor za mlade kreativce. Vjerujem da u našoj državi postoji mnogo sjajnih dizajnerskih „mozgova", ali na žalost ne postoji dovoljno prilika da rade u industriji ili da nađu investitore za svoje projekte. Zato je meni nagrada Ghost project ogromna motivacija za dalji rad, no uz tu nagradu dolazi i odgovornost da nastavim raditi kao produkt dizajner. Prilike nam nisu servirane na tanjuru, zato se moramo više truditi i boriti da nađemo svoje mjesto.
NEIRA: Priznanja svakako da znače mnogo, to je znak da neko primjećuje naš rad i da ga prepoznaje kao kvalitetan. Plan za presvlaku feelCover je proizvodnja pod novim brandom Mikser Design, te plasman na tržište, kao i svjetska turneja po svim značajnijim sajmovima namještaja u okviru Young Balkan Designers.
Iskreno, uživamo gledati proces i finalni rezultat vaših transformacija, no koliko su one isplative za nešto širu proizvodnju? U biti, postoje li planovi, želje i ambicije da svoj dizajn približite onom industrijskom i da svaki od vaših (posebno onih multifunkcionalnih) predmeta bude i industrijski proizveden i dostupan krajnjem kupcu?
ADISA: Sa obzirom da smo do sada sve svoje projekte izvodili u našim malim radionicama i pogonima, she:you već radi na pripremi svojih produkata za veću i jednostavniju proizvodnju. Konkretno, projekat she:bag:you trenutno doživljava evoluciju, te se i formom i materijalom prilagođava jednostavnijoj proizvodnji, a zadržava sve ono što čini njen šarm. Da ne bi stvorili pogrešnu iluziju kod čitaoca, bh. dizajn tržište čine mali pogoni i brandovi poput she:you koji su fokusirani na ulaganje i obrt proizvoda, a ne na ličnu zaradu. Tako da je formiranje našeg branda bio „vrisak“ i jedini način da sebi omogućimo neki posao, sa obzirom da je poražavajuća činjenica da imamo toliko uspješnih dizajnera, koji su uglavnom svoja priznanja dobili izvan granica naše države, a da nemamo nikoga tko će stati iza njih i razvijati domaće brandove i industriju.
dEAR naušnice by Adisa
NAIDA: Kao što sam rekla, prilike nam nisu servirane i upravo nas je to motiviralo da sami počnemo raditi. Modni dizajn je privlačan jer se radi o produktima za koje imamo način da proizvedemo i ponudimo na tržištu. Najuzbudljiviji dio posla jeste taj kad vidimo kako naši proizvodi komuniciraju u stvarnom svijetu. Kada vidiš osobu koju ne poznaješ kako nosi Adisinu torbu ili Neirin sako, onda znaš da tvoj rad ispunjava svoju funkciju i počinje živjeti svoj život. Trenutno smo u fazi ispitivanja tržišta i nemamo mogućnost ulagati u nešto što je serijska proizvodnja ako nemamo sigurne kupce. Naša je želja da se u budućnosti pod she:you markom proizvodi mnogo različitih vrsta produkata, od odjevnih predmeta do namještaja, ali za svaku vrstu produkta potrebno je prvo pronaći interes tržišta i kanal za distribuciju.
NEIRA: Naravno da takve ambicije postoje, to je nešto što je cilj svakom industrijskom dizajneru. Razlog zbog kojeg do sada nismo imali industrijski proizvedene projekte jeste što nemamo industriju iza sebe - poznata je činjenica o općoj nerazvijenosti industrije u BiH, kao i to što nemamo dovoljno veliko tržište (još uvijek) na koje bismo plasirali naše produkte.
Imate dovoljno iskustva na bh. tržištu, kao i s našim kupcima. Možete li nam izdvojiti neke potencijale koje tržište nudi za dizajnere poput vas, a opet i neke prepreke koje vas možda sputavaju u razvitku i širenju bh. proizvoda?
ADISA: Nekako se kroz cijeli intervju vežem za projekt torbi, iako postoje i mnogi drugi moji projekti jednake vrijednost, ali je možda najslikovitiji primjer. Komercijalne modele torbi sam apsolutno prilagodila našem tržištu, a to je značilo i promjenu materijala. Tako da su torbe načinjene od eko velura, sa obzirom da bi dizajn, forma i materijal koji sam prvobitno koristila bio preskup za moju ciljnu grupu. Trenutno radim na prilagođavanju forme širem opusu korisnika, te uvođenju kože kao osnovnog materijala. Pronašla sam kompromis između utroška materijala i forme, a zadržala većinu mogućnosti koju jedan model she:bag:you torbe pruža, a to je razgradnja na više manjih modela. Ovakvim kompromisom planiram unaprijediti kvalitetu proizvoda, a zadržati istu cijenu, te povećavati mogućnost uvezivanja s domaćim industrijama i pogonima.
NAIDA: Naravno, uvjetuje nas potražnja i činjenica da bh. tržište nije dovoljno otvoreno za hrabre i ekstravagantne proizvode, te da kupovna moć nije velika. To uvjetuje i vrstu proizvoda koje nudimo. S druge strane, postoji i pozitivna strana našeg tržišta - produkcija nije velika i nije teško postati prepoznatljiv. Ako to usporedimo s državama koje u odnosu na nas imaju npr. modnu hiperprodukciju, kod njih novi i mladi brandovi jako teško mogu parirati velikim imenima s dizajn scene. Mislim da naša situacija omogućava dobru startnu poziciju s koje je lakše izaći na tržište vani, jer možemo dobiti pažnju i podršku na lokalnom nivou.
NEIRA: Glavna prepreka na tržištu bi mogao da bude nedostatak hrabrosti kupaca, ako govorimo o modnom dizajnu - koji smo plasirali na tržište u okviru Udruženja Modiko. Kupci se često ne žele mnogo izdvajati iz mase i nositi nešto što je npr. na rubu ekstravagancije. Konkretno mogu da kažem da rijetki nose odjeću sa 3D elementima- koji su bili moj dosadašnji zaštitni znak, ali opet ima i onih „hrabrih“, srećom. Međutim to i ne bih nazvala nekom preprekom, više je poticaj da evoluiramo i razrađujemo ideje, približavajući se kupcima, a opet ne gubeći neki svoj potpis.
D'animo šešir by Neira
Nerijetko je dosta nezahvalno kada više umjetnika djeluje pod jednim imenom, no do sada ste se pokazali iznimno složni. Što biste rekli u čemu leži tajna dobrog i profitabilnog poslovnog odnosa u svijetu dizajna?
ADISA: She:you čine jaki individualci koji su prvenstveno prijatelji, a onda i saradnici. Svako iza ovog imena je autor i vlasnik svog projekta i takva logika sprječava nesporazume.
NAIDA: To što radimo zajedno znači da konstantno potičemo jedni druge da radimo više i razvijamo svoje ideje i to nam daje mnogo energije. Jedni drugima punimo baterije. Nekako, veže nas činjenica da svi radimo za jednu ideju. Na modnoj sceni ja ne bih mogla naći svoj prostor sama jer sam do sada radila modne dodatke, majice i trenutno radim na kolekciji košulja, ali kad svaka od nas ima svoju liniju proizvoda, to čini našu ponudu bogatom i raznolikom. Na taj način možemo zadovoljiti potrebe šire ciljne grupe, a pri tom smo svjesne da je uspjeh jedne zapravo uspjeh sviju nas.
Modni dodaci by Aida
NEIRA: Jednaka kvaliteta svih članova doprinosi složnosti, kao i činjenica da se ne bavimo istom stvari - svako od nas ima svoje proizvode i ukoliko ne možemo pomoći u izvedbi - naše međusobno učešće u individualnim projektima je samo u vidu konsultacija i objektivne sagledivosti.
Okrenimo se za kraj konkretno vašem dizajnu – imate taj prepoznatljivi, mi smo ga u uredništvu nazvali 'transforamcijski' dizajn. Čime se vodite u kreiranju i kako teče jedan proces nastanka odjevnog ili nekog drugog predmeta u SHE:YOU potpisu – od ideje do kupca?
ADISA: U odabiru dizajniranog objekta polazim od ličnih potreba i zahtjeva. Ono čime se ja najviše volim bavim unutar procesa dizajniranja, jeste primjena određenog principa. Priroda nam je ponudila mnoge principe koje podrazumijevamo, ali ukoliko ih primijenimo u tehnologiji ili dizajnu, dobivamo funkcionalan novi proizvod. Dizajner u BiH je primoran da bude kreativniji i maštovitiji. Ograničeni smo izborom materijala i tehnologijom, te najviše fokusirani na stvari koje sami možemo izvesti, čija je izvedba veoma bliska zanatima. Svi ovi uslovi ili ne uslovi stvaraju autentičnu estetiku i rukopis, što je i prepoznato kao jedinstven kvalitet izvan naših granica.
PLAY polica by Adisa
NAIDA: Ono što nas je spojilo je sličan način razmišljanja, bez obzira na to što svi imamo drugačiji senzibilitet i drugačiju estetiku, ali nitko od nas nema ambiciju da napravi samo još jedan proizvod kakvih već ima mnogo na tržištu. Svi imamo istu težnju - da proizvodi koje ponudimo budu dokaz da se može na neki novi način razmišljati o haljini, torbi, stolici ili lampi. Što se tiče kreativnosti i kvaliteta, sebi postavljamo visoke standarde.
NEIRA: U kreiranju se prvenstveno vodim potrebom da nešto bude jednostavno, a ipak osmišljeno. Primjerice, za novu kolekciju radila sam haljine koje imaju 3D elemente, međutim novo je to što se drugim dijelom haljine ti elementi mogu prekriti te na taj način haljinu je moguće nositi na više načina i s najmanje dva karaktera. Rekla bih da je proces jednostavan - krenem od jedne forme i onda istražujem na koji način bi se to još moglo postaviti, a da bude funkcionalno i zanimljivo.
MOI TOI vješalica by Neira
Razgovarala: Ana Perić
Foto: Irfan Redžović, she:you
TEKST: Bonjour.ba
U Bosni i Hercegovini svake godine više od hiljadu žena čuje dijagnozu raka dojke.
Iza tih brojki kriju se majke, sestre, prijateljice, kolegice, komšinice… žene koje nose strah, ali i nevjerovatnu snagu. Upravo zato Bonjour.ba i ove godine piše o Race for the Cure, događaju koji Sarajevo pretvara u more pink solidarnosti. To je zajednica u kojoj se tišina pretvara u glas, a tabu u priču o hrabrosti i podršci.
Iza hiljade pink majica i koraka koji se svake jeseni preliju Sarajevom stoji Nela Hasić, direktorica i osnivačica Think Pink, koja već skoro dvije decenije vodi ovu misiju.
Nela Hasić, direktorica i osnivačica Think Pink
U razgovoru Nela nam je otvoreno podijelila šta za nju znači Race for the Cure, koje trenutke nikada neće zaboraviti i zašto je tišina i dalje najveći neprijatelj ranom otkrivanju bolesti. Ispričala nam je i šta je najteže čula od žena koje su prošle kroz dijagnozu, kako izgleda snaga zajednice kad hiljade ljudi koračaju zajedno, ali i šta mi kao društvo još uvijek ne radimo dovoljno.
Nela, recite nam kada govorimo o Race for the Cure, je li to za vas prije svega trka, pokret ili zajednica?
Za mene je Race for the Cure prije svega zajednica – to je ono magično tkivo gdje se hiljade ljudi, od žena koje su se susrele sa dijagnozom do onih koji tek otkrivaju svoju snagu, povezuju u solidarnosti, gdje se strah pretvara u nadu i gdje svaka korak postaje dio veće priče o podršci i promjeni.
Šta vas i nakon 18 godina najviše iznenadi svakog septembra?
Ono što me najviše iznenadi je, kako se svake godine, uprkos svim poteškoćama, ta energija množi – vidim mlade djevojke koje se prvi put uključuju, vidim muškarce koji vode svoje timove, mališane raznih uzrasta koji dolaze sa svojim roditeljima, tinejdžere i tu neobjašnjivu radost u očima žena koje su preživjele bolest, koja me podsjeća da smo uspješno slomili tabue, ali da je put još dug.
Možete li s nama podijeliti trenutak s trke koji vas i danas naježi kada ga se sjetite?
Sjećam se jedne žene koja je imala karcinom, koja je došla iz ruralnog područja, koja je nakon dijagnoze godinama šutjela, a na trci 2015. godine, držeći me za ruku u ružičastoj majici, prošaptala: “Ovo je prvi put da sam rekla ‘ja sam preživjela’ naglas” – taj trenutak me i danas naježi jer sam vidjela kako se iz pepela rađa snaga koja mijenja živote.
A šta vam je bilo najteže čuti od neke žene tokom svih ovih godina rada?
Najteže je bilo čuti od jedne mame u ranim 40-ima, koja je rekla: “Nela, saznala sam za bolest u 38., ali nisam rekla ni majci ni mužu jer sam se bojala da će me vidjeti slabu – sad je prekasno” – ta riječ “prekasno” me još uvijek grize jer podsjeća na sve one tihe bitke koje gubimo zbog straha i stigme.
Po vašem mišljenju šta je veći neprijatelj ranoj dijagnostici: tišina i strah u ženama ili prepreke unutar sistema?
Oboje su strašni, ali mislim da je tišina i strah u ženama veći neprijatelj – jer čak i kada sistem ponudi ruku, ako žena ne prihvati zbog sramote ili neznanja, nijedan mamograf neće spasiti život; moramo prvo osloboditi srca da bismo oslobodili tijela.
Ako vam priđe mlada djevojka od 20 godina i pita ‘zašto da se uključim’, šta biste joj rekli u jednoj rečenici?
Uključi se jer tvoj jedan korak danas može biti sidro nade za neku sestru, majku ili prijateljicu sutra, i jer zajedno mijenjamo svijet gdje rak dojke nije tabu, već priča o snazi i prevenciji.
Skoro dvije decenije ste u ovoj misiji. Šta vas više motiviše: pogled unazad na sve što je postignuto ili unaprijed, na borbu koja tek čeka?
Više me motiviše pogled unaprijed – na borbu koja nas tek čeka, jer svaka pobjeda iza nas, poput hiljada pregleda koje smo omogućili, samo je gorivo za one još veće promjene, poput skrininga za svaku ženu u BiH, koje još uvijek sanjamo.
Šta biste željeli da žene, ali i muškarci, bolje razumiju kada je riječ o borbi s rakom dojke?
Želim da svi razumiju da rak dojke nije samo ‘ženska bolest’ – to je porodična, društvena borba gdje muškarci imaju ključnu ulogu u podršci, gdje prevencija počinje razgovorom za stolom, a ne samo u bolnici, i gdje snaga dolazi iz ranog djelovanja, preventivnih pregleda a ne iz čekanja.
Nela, šta mislite šta mi kao društvo još uvijek ne radimo dovoljno, a moramo, da bismo stali rame uz rame sa ženama koje prolaze kroz bolest?
Kao društvo još uvijek ne radimo dovoljno u kreiranju sigurnih prostora za emocionalnu podršku izvan bolnica – moramo više ulagati u grupe podrške, edukaciju u školama i ruralnim sredinama, i osigurati da muškarci i obitelji budu dio te mreže, jer borba nije samo medicinska, već i ljudska. Potrebno je mnogo više aktivnosti koje poboljšavaju kvalitet života žena nakon dijagnoze i tretmana.
I za kraj, kada pomislite na žene koje više nisu s nama, a bile su dio ove zajednice, kako njihovu snagu i dalje nosite u svakoj trci?
Nosim njihovu snagu u svakoj trci. One su u mojim mislima i mom srcu, njihove priče nisu završene – one su svjetionik koji vodi nove generacije, podsjećajući nas da svaka utrka nije samo o koracima, već o nasljeđu hrabrosti koje ostavljamo iza sebe.
Svaki septembar u Sarajevu hiljade koraka piše istu poruku… nismo/niste same. I dok Nela Hasić već skoro dvije decenije stoji na čelu tog ružičastog vala, jasno je da je Race for the Cure kolektivna odluka da glas bude glasniji od tišine, da podrška bude jača od straha i da svaka žena zna: ova borba je i njena i naša.
I ne, ne idemo malim, bojažljivim koracima. Idemo trkom, snažno, u borbu protiv raka dojke. U ružičastom moru koraka svaka žena će znati da je iza nje čitava zajednica koja je čuje, osjeća i nosi naprijed.
Foto: PR
Prvi otkrijte najnovije trendove, ekskluzivne vijesti, najbolje shopping preporuke i pogled backstage priče!