MODAMO.istražuje: Kako su arhitekti popularizirali trend nošenja upečatljivih naočala? - Bonjour.ba - bh.lifestyle magaz...

MODAMO.istražuje: Kako su arhitekti popularizirali trend nošenja upečatljivih naočala?

Tekst:

Bonjour.ba

MODA
21.10.2015.

O arhitektima, zapravo o stilu arhitekata, napisane su knjige. Usudim se reći da se najčešće radi o predrasudama, iako… dalo bi se o tome raspravljati. Ipak, jedna stvar se provlači kroz cijelu noviju povijest. Arhitekti i naočale. I to naočale naglašenog geometrijskog oblika, koje su, možda, prirodan izbor profesije čiji su fokus oblik i forma.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Robert Marc je vlasnik trgovine naočalama u New Yorku i nemalo puta je svjedočio željama kupaca koji su poželjeli okvir kao kod Daniela Libeskinda ili jednostavno požele okvir koji će im donijeti taj… „arhitektonski izgled“. Iako su danas tamni, debeli i veliki dioptrijski okviri trend i ne može ih se pripisati samo arhitektima, povijest bilježi slavna arhitektonska imena koja su kao zaštitni znak imali upravo upečatljive naočale. Jesu li kroz njih vidjeli rješenje, bolju budućnost ili su tražili  inspiraciju u prošlosti, ne znam.

Le Corbusier, veliki majstor modernizma i pionir suvremenog urbanizma je i ikona stila. Stil švicarskog arhitekte i umjetnika, punog imena Charles-Édouard Jeanneret, uključivao je odijelo na dvoredno kopčanje širokih revera, ručno vezanu leptir-mašnu i debele, okrugle naočale. Slobodno ga možemo nazvati prvim trendseterom. A potom su uslijedile generacije sljedbenika... i traju do danas. Le Corbusier je bio odan jednom tipu okvira koji je kasnije i dobio ime po njemu.

lc1

Le Corbusier je inspirirao velikog Philipa Johnsona da si dizajnira slične okrugle naočale 1934. godine, a izradio ih je Cartier. Ken Smith, krajobrazni arhitekt je usvojio suvremenu verziju crno obrubljenih okvira P. Johnsona i savršeno ih uklopio u svoju pojavu.

ken-smith

Prepoznatljive naočale nisu zaobišle ni najvećeg američkog arhitektu svih vremena, velikog Frank Lloyd Wrighta, projektanta kuće na vodopadu i Guggenheim muzeja u New Yorku, kao ni Waltera Gropiusa, koji je 1919. godine u Njemačkom Weimaru osnovao školu za arhitekturu i primijenjenu umjetnost imena  Bauhausa.

Frank-Lloyd-Wright2
Frank Lloyd Wright

walter gropiusWalter Gropius

Projektant poznate piramide izgrađene od stakla i metala, koja služi kao glavni ulaz u muzej Louvre, američki arhitekt rođen u Kini, I.M.Pei, vlasnik je gotovo identičnih naočala kao F.L.Wright. Uz naočale, osmjeh je nešto što je gotovo uvijek prisutno na fotografijama s njegovim likom.

impei3

I za Richarda Meiera, kao i za mnoge druge arhitekte, stil je, uz obavezan crni dresscode, podrazumijevao i odgovarajuće dioptrijske naočale.  Okrugle.

richard-meier1

Kanadsko-američki arhitekt Frank O. Gehry, autor Guggenheim muzeja u Bilbau i niza objekata sličnog estetskog izraza, koji danas uživa status „arhitektonske zvijezde najčešće je viđen s popularnim avijatoricama. Frank posljednjih godina nosi decentne naočale, dok stare crno bijele fotografije svjedoče nešto sasvim drugačije.

frankgehry

Na početku sam spomenula Daniela Libeskinda. Istom ili sličnom stilskom izrazu odani su ili su odani bili i Louis Kahn, Peter Eisenman, Toyo Ito, Eero Saarinen, Peter Cook i mnogi, mnogi, mnogi drugi.

Daniel Libeskind

Daniel Libeskind

Luis Kahn

Louis Kahn


Peter Eisenman

 Peter Eisenman


toyo ito

Toyo Ito


ero saarinen

Eero Saarinen



Nabrojala sam samo dio velikih svjetskih imena koji su poklonici upadljivih okvira. A kako smo mi uvijek u korak s trendovima, dokazuje i idućih par fotografija. Kad kažem mi, mislim na širi obuhvat, nazovimo ga Balkan.

Bijela košulja, crna kravata i izrazito naglašen četvrtasti crni okvir dioptrijskih naočala prikazuje Bogdana Bogdanovića, jugoslavenskog arhitektu, autora (između ostalog) Partizanskog spomen groblja u Mostaru. I u kasnijem dobu Bogdanović je bio vjeran istom izričaju, baš kao i akademik Ivan Štraus, što dokazuju iduće fotografije.

1 bogdan bogdanovic
Bogdan Bogdanović

3 Ivan Straus

Ivan Štraus

Baš kao što su bili Le Corbusier i ostali tada, arhitekti su nerijetko i danas odani prepoznatljivom obliku naočala. Kao što žele biti identificirani po određenom arhitektonskom pristupu, žele biti prepoznati i po okviru svojih naočala. Uzimajući u obzir Karima Rashida, Carrie Donovan ili Andy Warhola, možemo reći da se ne radi samo o arhitektima, kako kroz povijest tako i danas, već o većini umjetničkih grana.


Izvor fotografija:

www.fetcheyewear.com

www.bruceeyewear.com

www.blog.roopevintage.com

www.marcriboud.com

www.savedbydesign.wordpress.com


martina modamo kolumnist

Povezani članci

Najpopularniji članci

Posljednje objavljeno