Najljepša od svih modnih ikona - Audrey Hepburn

STILSKI SAVJETI
14.11.2009.

„Za atraktivne usne, govorite ljubazne riječi. Za lijepe oči, gledajte dobro u ljudima. Za vitku figuru, dijelite hranu sa siromašnima. Za lijepu kosu, neka vam dijete prolazi prstima kroz nju. Za lijepo držanje, hodajte sa spoznajom da nikada niste sami.“Tko to još nije čuo za Audrey Hepburn? Ona je jedna od rijetkih, a vjerojatno i jedina, kojoj je uspjelo pojaviti se na samim vrhovima lista najboljih glumica ikada, najljepših žena svih vremena, najvećih zvijezda Hollywooda, najvećih svjetskih humanitaraca, najzapamćenijih povijesnih ličnosti i naravno, najvećih modnih ikona. Jedna je od onih izuzetno rijetkih žena koje zaslužuju superlative u skoro svakom segmentu svoga života. Malo je reći da je bila filmska i modna ikona 20. stoljeća, jedna od samo nekoliko glumica koje su osvojile Emmy, Tony, Grammy i Oscara te jedna od najomiljenijih glumica uopće. Zapamćena je, naime, i kao inteligentna, prelijepa, ljubazna, samopouzdana, vesela, graciozna, skromna i šarmantna osoba koja je živjela filozofiju stavljanja drugih ispred sebe. Prerasla je u simbol ljepote i dobrote, te desetljećima ostala trajnim uzorom masama.   

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rođena je 4. svibnja 1929. u belgijskoj prijestolnici Bruxellesu, kao Audrey Kathleen Ruston. Bila je jedino dijete irskog bankara Josepha Victora Anthonya Rustona i bivše barunice Elle van Heemstre, nizozemske aristokratkinje čiji su preci bili engleski i francuski kraljevi. Joseph je kasnije prezimenu svoje obitelji dodao i Hepburn, prezime svoje bake. Kao dijete Audrey je pohađala privatne ženske škole u Engleskoj i Nizozemskoj, a kada je imala šest godina, njezini roditelji su se rastali i njezin je otac napustio obitelj. Audrey je kasnije priznala kako joj je odlazak oca iz obitelji bio najtraumatičniji trenutak u životu. Nakon mnogo godina, pronašla ga je preko Crvenog križa, te ga, iako se emocinalno nikad nisu ponovno povezali, financijski podržavala do kraja njegova života.

 

 

Image

 

„Ljudi, čak i više od stvari, moraju se obnavljati, ponovno oživljavati, popravljati i izbavljati – nikada ne odbacujte nikoga.“

 

 

Image

 

„Najbolja stvar koju treba čuvati u životu drugi su ljudi.“



Kada je imala deset godina, preselila se sa svojom majkom i dvojicom polubraće u Nizozemsku, koja je smatrana sigurnim utočištem za vrijeme II. svjetskog rata. Kada su Njemci ipak okupirali Nizozemsku, Audrey se koristila svojim pseudonimom Edda van Heemstra, jer se njezino ime koje je 'zvučalo engleski' smatralo opasnim. U sklopu konzervatorija kojega je pohađala šest godina, kao dio nastave pohađala je i sate baleta, pa je sa svojih 15 godina postala velika poznavateljica te umjetnosti. Potajno je plesala kako bi skupila novac za nizozemski pokret otpora, te je kasnije u vezi toga izjavila: „ Najbolja publika koju sam ikada imala na kraju moje izvedbe nije proizvela ni najmanji zvuk."

 

 

Image


„U Nizozemskoj, Belgiji i Engleskoj moji najsretniji trenutci uvijek su se odvijali na selu. Oduvijek sam imala strast za biti na otvorenom, za drveće, ptice i cvijeće.“

 


Image

 

„Zapamtite, kada trebate ruku pomoći, naći ćete ju u svojoj ruci. Što više starite zapamtite da imate dvije ruke: prva je za pomaganje samome sebi a druga je za pomoć drugima.“



Zima 1944. bila je jedna od najtežih u njezinu životu. Bilo je to vrijeme nizozemske gladi koje je uslijedilo kada su im Njemci zaplijenili hranu, tako da su ljudi bez grijanja i hrane umirali na ulicama. Audrey je priznala da je tada jela gomolj tulipana (2000. jedna vrsta tulipana nazvana je prema njoj), te je zbog pothranjenosti ozbiljno oboljela. Kako ne bi razmišljala o gladi, često je crtala ili ostajala u krevetu i čitala. Sa 16 godina dobrovoljno je radila kao medicinska sestra, a jedan od ranjenih vojnika kojega je liječila bio je budući producent jednog od njezinih filmova. Snažna ratna iskustva koje je proživjela kasnije će dovesti do toga da postane velika humanitarka i ambasadorka UNICEF-a.

 

 

 

Image

 

„Moj život bio je mnogo više od bajke. Prolazila sam kroz mnoge teške trenutke, ali za svaki od njih bila sam nagrađena.“

 

 

Image


„Rođena sam s enormnom potrebom za pažnjom, i ogormnom potrebom za davanjem iste.“

 

 

Nakon završetka rata, Audrey se sa svojom majkom preselila u London. Tu je nastavila pohađati sate baleta, počela glumiti u kratkim filmovima te povremeno raditi i kao model, kako bi financijski pomogla majci. Kada je pak jednom prilikom upitala svoju učiteljicu baleta što misli o njezinoj budućnosti plesačice, ona joj je rekla kako će ju njezina visina i pothranjenost vjerojatno spriječiti da postane primabalerina. Audrey joj je vjerovala pa se okrenula glumi, karijeri u kojoj je barem imala priliku uspjeti. Nakon što je kasnije postala zvijezda, njezina je učiteljica izjavila: „Bila je prekrasna učenica. Da je htjela ustrajati, mogla je postati izvanredna balerina.


Glumila je u mnogim malim filmovima i predstavama, no prekretnica u njezinoj karijeri dogodila se kada ju je za vrijeme snimanja jednog filma ugledao autor brodvejske predstave Gigi te ju odmah odabrao za glavnu ulogu. Hepburn je za ulogu u Gigi dobila Svjetsku kazališnu nagradu te započela svoj put do zvijezda.

 

 

Image


„Nikada nisam pomislila da ću uspjeti na filmu s licem poput mojega.“

 

Image

 

„Volim ljude koji me nasmijavaju. Iskreno mislim da je to stvar koju najviše volim, smijati se. Smijeh liječi mnoštvo bolesti. To je vjerojatno najvažnija stvar na osobi.“



Njezin prvi veliki film bio je Praznik u Rimu. Iako su producenti u početku za glavnu glumicu htjeli Elizabeth Taylor, direktor je bio impresioniran Audrey te je izjavio: „Ona je imala sve što sam tražio: šarm, nevinost i talent. Također je jako duhovita. Bila je apsolutno čudesna i mi smo rekli 'To je djevojka!'“. Film se pokazao ogromnim uspjehom. Kritike za Audreyinu glumu bile su izvanredne te joj je 1951. dodjeljen i Oscar za najbolju glumicu. Odmah je postala zvijezdom, te su počele glasine o njezinoj vezi s glavnim glumcem. Ona je to poricala, no ipak je dodala: „Zapravo, morate biti malo zaljubljeni u glavnog glumca, i obratno. Ako želite portretirati ljubav, morate ju i osjetiti. Ne možete to izvesti nikako drugačije. Ali to se ne nosi izvan seta“. Kasnije se ispostavilo da je njezina jedinstvena elegantna ljepota obarala s nogu mnoge njezine partnere, koji su često bili mnogo stariji od nje. Kad su je nakon mnogo godina pitali koji joj je od njezinih filmova najdraži, navela je Praznik u Rimu, jer ju je on proslavio.

 

 

Image

 

„Uvijek možete shvatiti što muškarac stvarno misli o vama po naušnicama koje vam poklanja.“

 

 

Image

 

„Razlikujem se od ostalih vjerojatno jer sam filmska zvijezda koja, po svim zakonima logike, nikada to nije trebala postati. Na svakom stupnju karijere nedostajalo mi je iskustva.“



1952. zaručila se za mladoga Jamesa Hansona. Nazvala je to ljubavlju na prvi pogled, no otkazala je vjenčanje shvativši da bi zbog karijera većinu vremena bili razdvojeni. Budući da je vjenčanica već bila kupljena, poklonila ju je jednom mladom talijanskom paru koji ju još uvijek ima.


Nakon toga uslijedio je film Sabrina, te je Audrey bila poslana mladom dizajneru u usponu, Hubertu de Givenchyju, da odluči o njezinoj filmskoj garderobi. Kada su mu rekli da stiže 'gđica. Hepburn', Hubert je očekivao Katherine Hepburn (američku glumicu), pa je vidjevši Audrey bio razočaran te joj rekao da nema vremena za nju. Ona ga je ipak zamolila za nekoliko trenutaka da joj pomogne odabrati odjeću za film i on je naposljetku pristao. Nakon toga Hepburn i Givenchy razvili su čvrsto prijateljstvo i partnerstvo te je ona bila muza za mnoge njegove kreacije.  

 

 

Image

 

Audrey Hepburn bila je veoma pedantna, savršeno profesionalna i točno je znala što želi. Svu odjeću kreiranu za nju ona je nosila s nekim malim vlastitim detaljem, obogaćujući je tako višestruko. Unaprijeđivala je sve moje kreacije. Svojim izborom haljina i noseći ih s takvom elegancijom, takvim chicom i jednostavnošću, kreirala je svoj osobni jedinstveni izgled.“
Hubert de Givenchy

 

 

Image


„Nešto sigurno nije u redu s ljudima koji misle da se Audrey Hepburn ne znoji, ne štuca i ne kiše. Zapravo, štucam više od većine drugih ljudi.“

 

 

Sredinom 50-ih Audrey Hepbrun bila je jedna od najpoznatijih glumica u Hollywoodu, te je imala velik utjecaj i na modu. Njezinoj ženstvenosti i vilinskoj pojavi te daleko prepoznatljivom osjećaju za modu publika se divila te ih imitirala. Izgledala je kao lik iz bajke, te, za razliku od poznatih seks-bombi tog vremena, bila otmjena i imala stila. Imala je i savršeno držanje tijela i potpuno je predefinirala glamur. Postavši najpopularnija holivudska atrakcija, Audrey je zaredala mnoštvo filmova s poznatim glumcima, od kojih se s mnogima zbližila. Rex Harrison rekao je da mu je ona bila najdraža partnerica, Cary Grant volio se šaliti s njom te je jednom rekao: „Sve što želim za Božić je snimiti još jedan film s Audrey Hepburn“, a s Gregoryjem Packom ostala je prijateljica do kraja života. Filmom The Nun's Story iz 1959. začepila je usta svima onima koji su mislili da nije talentirana, jer je njezina izvedba časne sestre u tom filmu proglašena jednom od najbolje odglumljenih filmskih uloga ikada. Otto Frank ponudio joj je da glumi njegovu kćer Annu u Dnevniku Anne Frank, no Audrey je odbila objasnivši da bi joj snimanje tog filma oživjelo previše bolnih uspomena.

 

 

Image

„U seksipilu nije samo riječ o mjerama. Ne trebam spavaću sobu da bih dokazala svoju ženstvenost. Mogu proizvesti isto toliko seksipila i berući jabuke sa stabla ili stojeći na kiši.“

 

 

Image


„Ništa nije nemoguće, svijet samo po sebi govori 'Moguć sam'!“



Audrey Hepburn jednostavno je svima je bila omiljena. Neki će reći da je to zbog njezinih velikih smeđih očiju zbog kojih se ženama nije činila kao prijetnja a muškarcima je izgledala nevino. Njezina slava povećavala se svakim danom, a vrhunac karijere doživjela je snimivši film Doručak kod Tiffanyja. Djevojka koju je glumila postala je jedna od najvećih ikona američkog filma, a Audrey je tu ulogu opisala kao 'najživlju ulogu u životu'. Objasnila je: „Ja sam introvertna. Glumiti ekstravertnu osobu bilo je najteže što sam ikada učinila“. U filmu Audrey je nosila modernu odjeću koju je dizajnirao Givenchy i ona sama (malu crnu haljinu, bisere, dugačke rukavice i veliki nakit), dodani su joj plavi pramenovi u kosu i napravljena prepoznatljiva frizura, te je tako kreirana njezina najzapamćenija pojava od koje je napravljen svevremenski simbol.

 

 

Image

 

„Nikada ne razmišljam o sebi kao ikoni. Ono što misle drugi ljudi ja ne mislim. Ja samo radim svoje stvari.“

 

Image

 

„Ljepota žene nije u odjeći koju nosi, u figuri njezina tijela, ili načinu kako češlja kosu. Ljepota žene mora se vidjeti u njezinim očima, jer su ona vrata njezina srca, mjesto gdje se nalazi ljubav. Ljepota žene nije ni u crtama lica, prava ljepota odražava se u njezinoj duši. Ljepota je briga koju daje drugima i strast koju pokazuje, i ljepota žene s godinama samo raste!“


Image

 

„Moj izgled lako se može postići. Žene mogu izgledati kao Audrey Hepburn noseći sličnu frizuru, velike sunčane naočale i male haljine bez rukava.“



Iako je poznato da je Marylin Monroe predsjedniku Johnu F. Kennedyju pjevala „Sretan rođendan, gosp. predsjedniče“, i Audrey Hepburn, najdraža predsjednikova glumica, pjevala mu je „Sretan rođendan, dragi Jack“, na sljedećem rođendanu koji mu je bio i posljednji.


Udavala se dva puta, i u svakom braku dobila po jednoga sina. Prvi brak s glumcem Melom Ferrerom trajao je 14 godina, a drugi s talijanskim psihijatrom Andreom Dottijem godinu manje. Imala je tri pobačaja i teške trudnoće.


Kad je bila u punom naponu glumačke snage, nakon 15 godina izuzetno uspješne karijere višestruko nagrađivane brojnim nagradama i nominacijama, odlučila se povući, te je kasnije glumila samo povremeno.

 

 

Image

 

„Rođena sam s nečim što me privlačilo publici. Glumila sam instiktivno i imala jednu od najboljih škola – cijeli red sjajnih, sjajnih direktora.“

 

Image

 

„Jednom sam čula definiciju: Sreća je zdravlje i kratko pamćenje! Da sam je bar ja izmislila, jer je veoma istinita.“

 

 

Nakon završene posljednje filmske uloge, posvetila je svoj život humanitarnom radu te postala UNICEF-ova ambasadorica dobre volje. Iako je i prije radila za UNICEF, ovo je bio mnogo predaniji rad koji je obilježio ostatak njezina života. Zahvalna na svom velikom bogatstvu ali sjećajući se siromaštva i gladi koje je proživljavala u II. svjetskom ratu, odlučila je do kraja života pomagati djeci najsiromašnijih nacija. Posjetila je veliki niz siromašnih zemalja na nekoliko kontinenata, a putovanja joj je uveliko olakšavalo izvrsno spoznavanje francuskog, talijanskog, engleskog, nizozemskog i španjolskog jezika. Njezin neumorni humanitarni rad čak i u posljednjim mjesecima života više je puta nagrađivan. Dobila je, između ostalog, Medalju slobode koju joj je 1992. uručio predsjednik George W. Bush.

 

 

Image

 

„To je ta predivna staromodna ideja da drugi dolaze prvi, a ti dolaziš drugi. U tome se sastoji cijela etika po kojoj sam odgajana. Drugi su jednostavno važniji od tebe.“

 

Image

(Audrey Hepburn i Hubert de Givenchy)

 

„Kada nemate kome napraviti šalicu čaja i kada vas nitko ne treba, mislim da je život tada završen.“



Iste godine, kada se vratila s puta iz Somalije u Švicarsku, počela je osjećati bolove u trbuhu, te se ispostavilo da ima rijetku vrstu raka slijepog crijeva. Liječena je kemoterapijom i imala je dvije operacije u Los Angelesu, no rak je već bio u kasnom stadiju. Budući da nije mogla putovati standardnim letovima, Givenchy joj je unajmio privatni avion ispunjen cvijećem, kako bi se mogla vratiti u Švicarsku. Umrla je od raka 20. siječnja 1993., u dobi od 63 godine, u Tolochenazu u Švicarskoj gdje je i sahranjena.


Tijekom posljednjih devet godina života bila je u vezi s nizozemskim glumcem Robertom Woldersom, te je u jednom intervjuu te godine nazvala najsretnijim razdobljem u životu.

 

 

Image

 

„Veoma rano odlučila sam prihvatiti život bezuvjetno. Nikada nisam očekivala da ću uraditi nešto posebno od sebe, a ipak sam ostvarila mnogo više nego sam se ikada nadala. Većinu vremena to mi se jednostavno događalo, bez da sam ja to tražila.“

 

Image

 

„Naša srca jednostavno pucaju. Ali ne možete suditi nikome. Jednostavno trebate biti dovoljno sretni da nađete nekoga tko vas cijeni.“



Audrey Hepburn često nazivaju najljepšom ženom svih vremena, iako ona sebe nikada nije smatrala atraktivnom. Njezin modni stil također je zadržao veliku popularnost sve do danas, pa se u njegovu kontekstu uglavnom navode mala crna haljina, biseri, uske crne hlače, kapri hlače, baletanke, crne dolčevite, jednostavne košulje, svileni šalovi, baloneri, jednostavne večernje haljine i drugo. Iako je uživala u modi, nije joj pridavala veliku važnost. Voljela je ne-boje, fine tkanine i čiste te izuzetno strukirane krojeve. Udobnost joj je bila primarna, pa je često nosila ravne ali sofisticirane cipele.

 

 

Image

 

„Živjeti za dan bilo bi materijalistički – treba živjeti tako da se cijeni svaki dan. Većina nas živi površinski i ne cijeni kako je lijepo uopće biti živ.“

 

 

 Image


„Ako ću biti iskrena, moram priznati da još uvijek čitam bajke i da ih obožavam.“

 

 

Audrey nije birala odjeću samo zato što je lijepa, nego joj je bilo važno da pristaje obliku njezina tijela. Njezina tanka, skoro dječačka figura bila je daleko od tadašnjeg bujnog i oblog ideala ženskog tijela. Nije joj smetalo što joj nije pristajala odjeća kakvu je nosila Marylin Monroe, ona je jednostavno, poput drugih velikih modnih ikona Jackie O i Coco Chanel, stvarala svoj stil. Osobito je zaslužna za popularizaciju male crne haljine, čime je nastavila rad Coco Chanel, koja je taj svevremenski komad izumila. Njezin make up također je bio jednostavan i nenametljiv, jer je znala da su za ljepotu najvažniji optimizam i osmijeh.

Crna večernja haljina koju je nosila u Doručku kod Tiffanyja te koju je dizajnirao Givenchy, prodana je na aukciji 2006. za vrtoglavih 920,000 dolara, koji su iskorišteni u dobrotvorne svrhe za djecu u Indiji. Postoje još dvije takve haljine – druga je u vlasništvu Givenchy arhive, a treća je izložena u Muzeju kostima u Madridu.

 

 

Image

 

„Uspjeh je kao kad dosegnete važan rođendan i shvatite da ste zapravo isti.“

 


Image


„Ja nisam lijepa. Moja majka jednom me nazvala ružnim pačetom. Ali gledajući odvojeno, imam nekoliko dobrih osobina.“



Do danas je snimljen samo jedan film o životu Audrey Hepburn – Priča o Audrey Hepburn – u kojoj je glavnu ulogu loše odglumila Jennifer Love Hewitt. U SAD-u izdali su i poštansku marku s njezinim likom, iako nije bila Amerikanka.


Postoje i neki nepopularni detalji o Audreyinu životu, npr. bila je praznovjerna – inzistirala je da ima garderobu broj 55 (bio je to njezin sretni broj te je imala garderobe tog broja na snimanju Praznika u Rimu i Doručka kod Tiffanyja), sebi je obećala da nikada neće imati više od 47 kilograma te je, osim tijekom trudnoća, i uspjela, te je pušila tri kutije cigareta dnevno. Iako bi ove sitnice nekome možda mogle narušiti idealnu sliku o njoj, njezin humanizam i veličina njezine osobe s pravom su ju učinile uzorom i nadahunćem nebrojenim generacijama.

 

 

Image

 

„Vjerujem u ružičasto. Vjerujem da smijeh najbolje izgara kalorije. Vjerujem u ljubljenje, u mnogo ljubljenja. Vjerujem da treba biti snažan kada sve krene naopako. Vjerujem da su sretne djevojke najljepše djevojke. Vjerujem da je sutra novi dan i vjerujem u čuda.“

 

 

 

I.R.

 

 

STILSKI SAVJETI , 14.11.2009.

Klik i saznajte više o sljedećim pojmovima:

    Sviđa ti se članak? Podijeli ga s prijateljima.

    Povezani članci

    Članci iz rubrike

    Tekst by:

    BONJOUR.ba

    Podijeli:

    Posljednje objavljeno